Japan Display gör flexibla LCD-paneler för smarta telefoner till början av 2018

Permalänk
Melding Plague

Japan Display gör flexibla LCD-paneler för smarta telefoner till början av 2018

Att implementera välvda skärmar i smarta telefoner är en dyr historia, någonting Japan Display vill ändra på genom att introducera flexibla LCD-paneler som är billigare än motsvarande OLED.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart blir det verklighet av LCD-tapeter! (eller OLED kanske?) #framtiden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är nog bra..
Men behövs verkligen välvda skärmar överhuvudtaget i mobiler?

Tex Samsung s7 edge valde jag bort PGA dess skärm, huawei mate 9 pro skärm som det blev istället har dock så svag kurvning att det inte stör..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Snart blir det verklighet av LCD-tapeter! (eller OLED kanske?) #framtiden

LGs senaste OLED på 2,5mm som kräver magnetfäste får väl nästan räknas som tapet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är nog bra..
Men behövs verkligen välvda skärmar överhuvudtaget i mobiler?

Tex Samsung s7 edge valde jag bort PGA dess skärm, huawei mate 9 pro skärm som det blev istället har dock så svag kurvning att det inte stör..

Känner exakt likadant. Edge eller vad man nu vill kalla det hela bidrar enbart med nackdelar för min egen del, och stämmer ryktena om att kommande Galaxy duon båda kommer ha Edge paneler så kommer jag inte ens snegla åt Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser noll och ingen poäng med flexibel skärm till en telefon, annat än om man vill använda den som ett armband.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad bra, nu blir det iaf inte skärmen som går sönder först för att telefonen böjs i fickan pga tunnheten...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Böjd skärm med små gummifötter i varje hörn som man lägger mobilen på

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Med plast istället för glas så kan man ju hoppas att skärmarna blir tåligare mot brytningar och fallskador. Och kanske med mindre vikt som bonus.

Men välvda skärmar känns i dagsläget ointressant för mig. Det är i så fall nästa steg med telefon/surfplatte-hybrider som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Med plast istället för glas så kan man ju hoppas att skärmarna blir tåligare mot brytningar och fallskador. Och kanske med mindre vikt som bonus.

Av vad jag normalt märker så blir plexiglas (plast) och många andra plaster diffusa och förstörda av allt från UV-ljus till mikro-repor väldig fort... så hur tänkte de sig ha hållbarhet mot dessa missfärgningar tex?

Om någon testat en enkel smartklocka i plast tex så lär nu ha sett hur fort dessa blir förstörda och oläsbara. Gorillaglas på telefonerna dock tål både nycklar och mycket annat, till en imponerande nivå. Har inte ens en enda repa på min Pebble... trots att den slagit i flera gånger.

Visst, flexibel teknik är väl inget fel, men den låter väldigt "otestad" i verkligheten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Av vad jag normalt märker så blir plexiglas (plast) och många andra plaster diffusa och förstörda av allt från UV-ljus till mikro-repor väldig fort... så hur tänkte de sig ha hållbarhet mot dessa missfärgningar tex?

Om någon testat en enkel smartklocka i plast tex så lär nu ha sett hur fort dessa blir förstörda och oläsbara. Gorillaglas på telefonerna dock tål både nycklar och mycket annat, till en imponerande nivå. Har inte ens en enda repa på min Pebble... trots att den slagit i flera gånger.

Visst, flexibel teknik är väl inget fel, men den låter väldigt "otestad" i verkligheten...

Jepp, tänkte på samma sak. Plast brukar ju snabbt bli matt av mikrorepor. Men beroende på hur man tolkar nyheten så kan det vara själva inre bildskärmen som har sina glaskomponenter utbytta, och sedan så kommer det en normal gorillaglasskärm utanpå som vanligt för skydd. Dvs ingen flexibilitet i slutprodukten utan bara för att underlätta produktionen av välvda skärmar.

Om så är fallet så känner jag mig ganska ointresserad av finessen i telefonväg. Men upp till tillverkarna att påvisa någon vettig funktion med det. Kan ju dyka upp någon "aha-produkt" framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jepp, tänkte på samma sak. Plast brukar ju snabbt bli matt av mikrorepor. Men beroende på hur man tolkar nyheten så kan det vara själva inre bildskärmen som har sina glaskomponenter utbytta, och sedan så kommer det en normal gorillaglasskärm utanpå som vanligt för skydd. Dvs ingen flexibilitet i slutprodukten utan bara för att underlätta produktionen av välvda skärmar.

Om så är fallet så känner jag mig ganska ointresserad av finessen i telefonväg. Men upp till tillverkarna att påvisa någon vettig funktion med det. Kan ju dyka upp någon "aha-produkt" framöver.

Håller med.

Om de skyddar det med sånt glas, så är det inga problem. Men då är det inte direkt mycket poäng tycker jag. Ev så är det väl nytta för framtida smartklockor, men problemet är ju att batteriet måste få plats också, och med böjd skärm får du mindre batteriplats.

Vi får se vad det blir av det... jag personligen är kär i OLED skärmar, så det är svårt att köpa något LCD idag på telefon mm. Och för tex smartklockor är E-paper rätta vägen pga den enormt mindre energiförbrukningen. Men vi väntar på Aha-produkten helt enkelt

Permalänk

@Paddanx: Akrylglas (plexiglas är en varubetäckning) är numera ganska uv-resistent beroende på kvalitet så har jag sett 20 års garantier för missfärgningar mot uv.
Tyvärr har akrylglas en tendens att spricka så polykarbonatglas vore bättre då det är hårdare och segare och det motstår repor mycket bättre än akrylglaset. Det är därför man använder det som skottsäkert glas.
Plast är dock ett gigantiskt område så kanske finns något som passar ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

@Paddanx: Akrylglas (plexiglas är en varubetäckning) är numera ganska uv-resistent beroende på kvalitet så har jag sett 20 års garantier för missfärgningar mot uv.
Tyvärr har akrylglas en tendens att spricka så polykarbonatglas vore bättre då det är hårdare och segare och det motstår repor mycket bättre än akrylglaset. Det är därför man använder det som skottsäkert glas.
Plast är dock ett gigantiskt område så kanske finns något som passar ännu bättre.

Jo, "plast" är en djungel idag... men problemet är ju att om du tolkar som de visar det (bilden mm) så verkar det vara rätt mjuk plast. Och då försvinner alla dessa hårda, tåliga plaster som tål tex UV ljus och även delvis repor.

Men utan att veta vilken plast de använder, eller dens egenskaper kan vi bara gissa

Permalänk
Medlem

Välvd skärm på en mobiltelefon känns ganska onödigt. Visst, 30 tums högupplöst datormonitor men en femtums telefonskärm? Nej tack.

Permalänk
Medlem

Har en S7 Edge själv men förstår inte riktigt vad "kurvningen" ska vara bra för? Förutom t.ex. avisering när telefonen ligger "upp och ner", men så placerar man ju ändå aldrig mobilen. xD

Permalänk

Nokia hade ett böjbart koncept för sex år sedan. Blev inget av det. Visst bra med hållbara telefoner, men jag är skeptisk till plasten.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Skulle vara mumma med rullbara, utdragbara, vikbara och fällbara skärmar på mobilerna.
Fick 2014 intrycket att de skulle börja komma redan 2016.
Senaste budet är alltså 2018.

Slutet för PC-burkarna kommer när det blir lika lätt att surfa på mobilen som på datorskärmen hemma.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är nog bra..
Men behövs verkligen välvda skärmar överhuvudtaget i mobiler?

Tex Samsung s7 edge valde jag bort PGA dess skärm, huawei mate 9 pro skärm som det blev istället har dock så svag kurvning att det inte stör..

Skrivet av RVX:

Känner exakt likadant. Edge eller vad man nu vill kalla det hela bidrar enbart med nackdelar för min egen del, och stämmer ryktena om att kommande Galaxy duon båda kommer ha Edge paneler så kommer jag inte ens snegla åt Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni får gärna förklara varför tittar ni bara på egde när det finns exakt samma telefon utan edge när det stör er så mycket?

Det här får mig att minnas Nokias koncept mobil som de lanserad/visade 2009 https://www.youtube.com/watch?v=Aw2yiOhsFsc

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ni får gärna förklara varför tittar ni bara på egde när det finns exakt samma telefon utan edge när det stör er så mycket?

Det här får mig att minnas Nokias koncept mobil som de lanserad/visade 2009 https://www.youtube.com/watch?v=Aw2yiOhsFsc

Mycket enkelt Samsung s7 utan edge har bara en 5.1" skärm, vilket är för liten så den är inget alternativ heller, vill ha 5.5" eller 5.7"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ni får gärna förklara varför tittar ni bara på egde när det finns exakt samma telefon utan edge när det stör er så mycket?

Det här får mig att minnas Nokias koncept mobil som de lanserad/visade 2009 https://www.youtube.com/watch?v=Aw2yiOhsFsc

Storleken spelar roll för min del, 5,5" eller större är det som gäller.
Oavsett vad så hoppas jag innerligt att Samsung inte lanserar båda modellerna med Edge, men det återstår ju att se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att göra en telefon som kan vecklas ut till 4ggr större display eller något sådant ??

Permalänk
Medlem

Vikbara skärmar, ok.. Men välvda, vafan ska vi ha det till? Hoppas dom kan gunga fram och tillbaka när det ringer

Skickades från m.sweclockers.com