Vad finns det för alternativ till Fiber när kopparnätet släcks ned?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Möjligheterna är alltid mycket större i en skyddad fiber än i fria luften, så länge vi använder elektromagnetisk strålning för kommunikation. Större bandbredd och mindre störningar i fibern.

Ditt uttalande är ju baserat på:
1. Den tekniken som används idag.
2. Att hastighet är den enda parametern.

Fibern som just nu grävs ner i hela landet har fantastisk kapacitet och kommer att användas i väldigt många år framöver. Men jag vågar lova att den fibern kommer att bli inaktuell och behöva bytas ut i framtiden. Det är då inte helt otänkbart att utvecklingen inom trådlös kommunikation kommit så långt att vi inte kommer gräva ner en ny kabel till varenda hushåll i hela landet. Att det istället finns ett trådlöst alternativ som har stabilitet och kapacitet som gott och väl täcker hushållens behov.

Permalänk
Medlem

Mellan kontinenterna USA och Europa blir knappast trådlöst inom snar framtid..Så tror nog inte trådlöst kommer ersätta fiber.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mellan kontinenterna USA och Europa blir knappast trådlöst inom snar framtid..Så tror nog inte trådlöst kommer ersätta fiber.

Fast nu talar du ju om något helt annat. Om hushållen kommer använda fiberuppkoppling eller någon form av trådlös uppkoppling i framtiden har ju inget med hur man väljer att sammankoppla core-nätet.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar, men i realiteten inget – då mobilmaster/basstationer och liknande ansluts till fiber, antingen direkt eller via radio/mikrovågs-länk.

Fiber till villa/källaren är för övrigt framtidssäkert, det kommer ny utrustning som utnyttjar samma fiberkablar, och kommer på så sätt att höja hastigheten. En stor del av datatrafiken i landet går i fiberpar som är flera årtionden gamla, och inte heller ha de som skaffade fiber för 15 år sedan till villan blivit lämnade med gamla last-mile-lösningar på 10 Mbit/s eller liknande. Ska du bygga på radio så måste du i princip ha fri sikt för tillförlitliga lösningar, olika kopparnät har aldrig samma utvecklingspotential och stöter på olika fysiska begränsningar snabbt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gaist:

Radiovågor går snabbare än ljuset i fibern!

Nja, den stora skillnaden är ju att ljuset studsar i fibern så att ljuset behöver gå längre väg än fibern är lång, Radio och ljus är faktisk samma typ av vågor, det är bara frekvensen som skiljer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Haha ska jag sansa mig? Jag är mycket sansad. Jag vänder mig helt enkelt emot sådana absoluta uttalanden.

Men vi kan alltså raljera över att något aldrig kommer att kunna ske, men vi kan inte tala om att något kan möjliggöras med framtida teknikutveckling? Med samma logik kan jag säga att elbilarna aldrig kommer att kunna "utprestera" fossildrivna bilar, eftersom elbilarna i dagsläget har sämre räckvidd, lång uppladdningstid och potentiellt höga kostnader för att byta battericeller.

Vilka är alla dessa "experter på området" som hävdar att "tillräckligt" snabb överföringshastighet med trådlös teknik aldrig kommer att kunna uppnås? Så vitt jag vet är trådlös kommunikation ett väldigt hett område ute på världens universitet och andra forskningsinstitut. Men de kanske bara forskar för att hålla sig sysselsatta?

99% var endast ett rent hypotetiskt exempel för att påvisa att man inte måste uppnå identisk överföringshastighet för att anses vara ett "bättre" överföringsmedium. Jag hoppades att du skulle förstå det. Hur många procent av kapaciteten är egentligen oväsentligt i sig. Det handlar ju snarare om att kunna leverera tillräcklig kapacitet för vad användaren nyttjar uppkopplingen till, även om det skulle vara 20% av kapaciteten i fibern.

Även om man i en liten stad med 10 000 hushåll behöver gräva till och sätta upp 100 radiomaster för att ge tillfredsställande uppkoppling till alla, så torde det vara till en bråkdel av kostnaden för att enskilt gräva sig till alla 10 000 hushåll, eller?

Du gör ett vanligt fel när du räknar . Fördelningen, behovet och grävpriset är inte linjärt. Naturligtvis är det billigare att sätta upp 100 master, jämfört med 10000, men ska du få ut jämförbart med bandbredd till dessa, i ditt kanske 40000 användare så kommer du behöva dra fram fiber till varje villagata ändå. Det räcker inte med 100. Säg istället 1000. Den absolut största kostnaden är att ta sig fram till respektive villagata. Fråga vem som helst i branschen. Därefter kan man ta sig fram ganska enkelt och billigt till varje hus. Kommunerna gräver tex gärna rakt över gräsmattorna. Det är denna bit du vill köra över luft. Ekvationen går helt inte ihop. Sedan, visst, i framtiden kanske det kommer en helt nyuppfunnen teknik som löser allt detta, men inte med de tekniker som finns idag eller överskådlig tid. Den som väntar på detta i hopp om att slippa dra in fiber får man önska lycka till. Iofs är diskussionen överflödig, eftersom alla befintliga villor med kommersiell vinst redan är fibrerade nu under detta eller nästa år. Nybyggnation får fiber automatiskt, till en försvinnande kostnad. Detta innebär att du aldrig kan räkna hem dina master eftersom du inte har något kundunderlag att dela kostnaden på. Alla dessa har fiber. På landet finns visst behov kvar , och där har du enorma kostnader för att fibrera, och staten går in och finansierar. Inte heller där tjänar man inte heller på trådlöst. Samma sak där, du har spridda gårdar till vilka det kostar stora pengar att dra fiber, men väl på plats är det försumbart att dra vidare eftersom det är mjukyta och fri tillgång till traktorer. Hade radio varit bättre hade det alltså funnits redan. Nu är det för sent. Alla kommersiellt gångbara villor har fiber, och de övriga kommer vilja ha det, men tyvärr få betala dyrt för det, eller vi alla via skattsedeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Operatörerna har ingen skyldighet att hålla igång kopparnätet om lönsamhet saknas. Spelar det någon roll om fibernäten är omoderna om 30 år? Kabeltv lanserades 1986 i Sverige och det grävdes koax i villagatorna. Koax är nu EoL och byts ut mot fiber.

De första mobilnäten började använda fiber kring 1990 så tekniken är inte ny. Så länge mobilnäten inte använder annan bättre teknik än fiber för att kommunicera lär inte heller konsumenterna få något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Operatörerna har ingen skyldighet att hålla igång kopparnätet om lönsamhet saknas. Spelar det någon roll om fibernäten är omoderna om 30 år? Kabeltv lanserades 1986 i Sverige och det grävdes koax i villagatorna. Koax är nu EoL och byts ut mot fiber.

De första mobilnäten började använda fiber kring 1990 så tekniken är inte ny. Så länge mobilnäten inte använder annan bättre teknik än fiber för att kommunicera lär inte heller konsumenterna få något bättre.

Vilka transmissionstekniker anser du då är bättre än fiber att mata mobil-siter med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Radiovågor går snabbare än ljuset i fibern!

Trevligt med en källa på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Tack för synpunkter och inputs och som sagt, det kanske finns alternativ, dock inte när kopparnätet stängs där vi bor.
Som någon var inne på att det kanske också beror på behovet. I vårt fall var det ingen tvekan att installera fiber men jag säger fortfarande om vi får fiber trots att jag har en plastslang lutande mot huset...
För han som är lite emot fungerar ADSL ypperligt för de surfande de gör. Frågande vad han skulle göra när ADSL försvinner men då använder jag mitt USB 4G-modem (från jobbet) som fungerar utmärkt för mailen mm. Det här med streaming mm är inget för dem heller...

Man kan ju säga såhär:
Om du/han drar fiber till huset så kommer ni inte själva uppleva den dagen då det blir onödigt och överflödigt. Den dagen ligger längre fram i tiden än så. Ni kommer definitivt hinna sälja med högre värde pga. fibern innan den dagen kommer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trevligt med en källa på det.

Skickades från m.sweclockers.com

tex här: Ljus i fiber färdas med 2/3 av ljushastigheten i vakuum – 200.000 km/s

https://internetdagarna.se/track/ip-och-infrastruktur/overfor...

http://www.aef.se/Elektronikutveckling/Artiklar/Fiberoptik/Ar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trevligt med en källa på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag iofs fiberkramare här i tråden men rent tekniskt så stämmer ju detta eftersom utbredningshastigheten i glas är 200000 km/s medan den i luft är ca 300000.

Http://Aef.se/Elektronikutveckling/Artiklar/Fiberoptik/Artike...

Sedan är detta ren semantik eftersom radio ändå ger fördröjning i överföringen ändå i slutändan.

Permalänk

mobilt bredband kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det glömde jag totallt bort. Men fiber är fortfarande snabbare och jag tror det blir svårt för radiovågorna att slå det trots den snabbare hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som kostar mest..Gräva ner fiber eller sätta upp 3G/4G/5G master

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Operatörerna har ingen skyldighet att hålla igång kopparnätet om lönsamhet saknas. Spelar det någon roll om fibernäten är omoderna om 30 år? Kabeltv lanserades 1986 i Sverige och det grävdes koax i villagatorna. Koax är nu EoL och byts ut mot fiber.

De första mobilnäten började använda fiber kring 1990 så tekniken är inte ny. Så länge mobilnäten inte använder annan bättre teknik än fiber för att kommunicera lär inte heller konsumenterna få något bättre.

Nu är det ju inte en fiber som man gräver ned utan ett plaströr.
I detta plaströr så stoppar man in en fiber eftersom det är det bästa/billigaste idag.

Om man vill byta fibern mot något annat, som antagligen är en fiber med bättre egenskaper, så är det bara att blåsa en ny i befintliga rör. Detta kostar inte många kronor.

Så det är snarare plaströrets hållbarhet som vi talar om när det gäller hur framtidssäker investering är.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Undrar vad som kostar mest..Gräva ner fiber eller sätta upp 3G/4G/5G master

Mobilnäten kräver fiber för att fungera bra och skulle man behöva bygga ett snabbt mobilnät i ett tätbefolkat område så innebär det ett behov av ett oerhört rätt fibernät, framtidens mobildatanät och lan kommer att bli ett och samma nät så basstationen kommer att ersätta din accesspunkt i hemmet men enheterna kommer växla över till ett långsammare mobildatanät mer likt dagens nät nät man lämnar hemmet.
Fysikens lagar sätter hårda begränsningar för radio, räckvidden måste vara kort om farten ska bli hög så det är fysiskt omöjligt att bygga riktigt snabba nät som ska kunna hantera användare som är spridda över ett ganska stort område och rör sig, tekniken kommer att förbättras och farten kommer säkert att öka jämfört med idag men kapaciteten är ändlig och gränserna är mycket lägre än fiberns gränser.

Mobilnäten kommer att bli mer o mer beroende av bra fibernät för att kunna utvecklas och fungera överhuvudtaget med framtidens krav, säg att en snabb basstation får en räckvidd på max 50 meter i öppen miljö och signalen inte kan passera genom en yttervägg och när man blir mer "mobil" så byter systemet till en betydligt långsammare långdistanskommunikationsmetod.

Själva basstationerna är kanske billigare att installera än fibern men fibernät kommer definitivt att krävas för att radio ska kunna fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Undrar vad som kostar mest..Gräva ner fiber eller sätta upp 3G/4G/5G master

Beror på hur många användare du ska täcka och om du räknar total installationskostnad eller kostnad per potentiell användare. Till ett hushåll är ju nedgrävd fiber billigare än att smälla upp en hel mast. Till en hel stad är det å andra sidan billigare att sätta upp ett par master än att gräva fiber till varenda kotte.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Beror på hur många användare du ska täcka och om du räknar total installationskostnad eller kostnad per potentiell användare. Till ett hushåll är ju nedgrävd fiber billigare än att smälla upp en hel mast. Till en hel stad är det å andra sidan billigare att sätta upp ett par master än att gräva fiber till varenda kotte.

Jag... tror du misstar dig. Det är fruktansvärt dyrt att leverera acceptabel kvalitet trådlöst i tätbefolkade områden, jämfört med trådat. Problemet är att vi inte har nån definition av vad som krävs för att vara "acceptabelt". Det som missas i alla de här argumenten är att master inte är en magisk täckning av ett geografiskt område, att en mast täcker ett oändligt antal enheter med sin tekniks teoretiska maxgräns i termer av överföring.

Däremot för små samhällen kan radiolänkar och annat trådlöst absolut vara billigaste lösningen. Problemet är först när ett stort antal användare försöker använda en begränsad mängd bandbredd. Jättebra exempel på det här är festivaler(där tusentals människor samlas i små isolerade samhällen, inte så mycket stadsfestivaler) eller tolvslaget på nyår, då mobilnät så gott som oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Jag... tror du misstar dig. Det är fruktansvärt dyrt att leverera acceptabel kvalitet trådlöst i tätbefolkade områden, jämfört med trådat. Problemet är att vi inte har nån definition av vad som krävs för att vara "acceptabelt". Det som missas i alla de här argumenten är att master inte är en magisk täckning av ett geografiskt område, att en mast täcker ett oändligt antal enheter med sin tekniks teoretiska maxgräns i termer av överföring.

Däremot för små samhällen kan radiolänkar och annat trådlöst absolut vara billigaste lösningen. Problemet är först när ett stort antal användare försöker använda en begränsad mängd bandbredd. Jättebra exempel på det här är festivaler(där tusentals människor samlas i små isolerade samhällen, inte så mycket stadsfestivaler) eller tolvslaget på nyår, då mobilnät så gott som oanvändbart.

Nu var det enbart kostnad jag menade på. Ingenting om prestandan, så jag håller fast i mitt tidigare inlägg. Men jag håller med dig i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Felet som din isp lyckas lura i många är att hastigheten spelar någon roll efter typ 100 Mbit/s, visst, är ni 10+ i familjen så kan högre hastighet vara intressant.
Har själv 250 Mbit/s för att få ner steamspel o battle.net spel snabbare. Samt att det var en mycket liten höjning från 100 Mbit.

Den stora fördelen med framförallt 5G över 4G, är antalet aktiva sessioner, 4G klarar några tusen, 4-5 kanske.
5G klarar teoretiskt sett 128 tusen sessioner samtidigt, en av anledningarna till att de började införa datamängd är för att 4G nätet av överbelastat, är fortfarande.
Detta kommer vara ett minneblott med 5g, men det är fortfarande trådlöst och du kommer aldrig gå ifrån att tappa ett paket då och då via trådlöst.
Med det sagt skulle jag inte kunna leva utan fiber.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Det blir lite fel i att jämföra 5G med fiber. 5G samlingsnamn för en eller flera tekniker, fiber ett transmissionsmedium.
Som att säga att WiFi är snabbare än luften. Eller gigabit ethernet är snabbare än luften.

Att 5G skulle innebära högre hastighet än vad man kan få via fiberabonnemang idag är en sak.
Men det är inte fiberkabeln i sig som är begränsningen. Det är utrustningen i ändarna.
Med olika wdm-lösningar (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wavelength-division_multiplex...) kan man mångfaldigt öka kapaciteten över en enda enskild fiber. Man använder flera olika ljusvåglängder över samma tråd. Dessa påverkar inte varandra och för varje våglängd man använder, kan man få ut en viss hastighet. När man klarar att öka hastigheten på EN våglängd och använder wdm, så ökar kapaciteten med detta x antalet våglängder. Över en fiber.

I praktiken skulle en operatör kunna byta ut sfp i sin switch och hemma hos kund och mångdubbla hastigheten på nolltid. Vad ett generationsskifte tar på mobilnätssidan vet vi ju i runda slängar.

Mvh

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Haha ska jag sansa mig? Jag är mycket sansad. Jag vänder mig helt enkelt emot sådana absoluta uttalanden.

Men vi kan alltså raljera över att något aldrig kommer att kunna ske, men vi kan inte tala om att något kan möjliggöras med framtida teknikutveckling? Med samma logik kan jag säga att elbilarna aldrig kommer att kunna "utprestera" fossildrivna bilar, eftersom elbilarna i dagsläget har sämre räckvidd, lång uppladdningstid och potentiellt höga kostnader för att byta battericeller.

Vilka är alla dessa "experter på området" som hävdar att "tillräckligt" snabb överföringshastighet med trådlös teknik aldrig kommer att kunna uppnås? Så vitt jag vet är trådlös kommunikation ett väldigt hett område ute på världens universitet och andra forskningsinstitut. Men de kanske bara forskar för att hålla sig sysselsatta?

99% var endast ett rent hypotetiskt exempel för att påvisa att man inte måste uppnå identisk överföringshastighet för att anses vara ett "bättre" överföringsmedium. Jag hoppades att du skulle förstå det. Hur många procent av kapaciteten är egentligen oväsentligt i sig. Det handlar ju snarare om att kunna leverera tillräcklig kapacitet för vad användaren nyttjar uppkopplingen till, även om det skulle vara 20% av kapaciteten i fibern.

Även om man i en liten stad med 10 000 hushåll behöver gräva till och sätta upp 100 radiomaster för att ge tillfredsställande uppkoppling till alla, så torde det vara till en bråkdel av kostnaden för att enskilt gräva sig till alla 10 000 hushåll, eller?

En av de större fördelarna med en fiberkabel jämfört med etern är att du kan lägga två (eller tusen) nya kablar bredvid den gamla och få tre(tusen) dubbel kapacitet.

Med radio idag har du ett begränsat antal MHz att slåss om, sen är det helt enkelt fullt, eftersom sändnignssignalerna sprids ut.
Att beamforming blir så pass bra att signalerna kan koncentreras till ett område lika tunt som en fibertråd är långt borta.

I och med att kravet på hastighet till slutkund höjs ökar behovet av kapacitet till masterna som även behöver ligga närmare slutanvändaren. Till masten kommer vi ha fiber inom överskådlig framtid.

Det jag hört om framtidens 5G/6G är att det lutar mer åt att varje enskilt hem har en egen privat fiberansluten "telefonmast" för att kunna tillfredställa bandbreddsbehovet, än att större master skulle ta bort behovet av fasta anslutningar i hemmen.

Om du vill argumentera i siffror får du nog ha lite mer kött på benen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du gör ett vanligt fel när du räknar . Fördelningen, behovet och grävpriset är inte linjärt. Naturligtvis är det billigare att sätta upp 100 master, jämfört med 10000, men ska du få ut jämförbart med bandbredd till dessa, i ditt kanske 40000 användare så kommer du behöva dra fram fiber till varje villagata ändå. Det räcker inte med 100. Säg istället 1000. Den absolut största kostnaden är att ta sig fram till respektive villagata. Fråga vem som helst i branschen. Därefter kan man ta sig fram ganska enkelt och billigt till varje hus. Kommunerna gräver tex gärna rakt över gräsmattorna. Det är denna bit du vill köra över luft. Ekvationen går helt inte ihop. Sedan, visst, i framtiden kanske det kommer en helt nyuppfunnen teknik som löser allt detta, men inte med de tekniker som finns idag eller överskådlig tid. Den som väntar på detta i hopp om att slippa dra in fiber får man önska lycka till. Iofs är diskussionen överflödig, eftersom alla befintliga villor med kommersiell vinst redan är fibrerade nu under detta eller nästa år. Nybyggnation får fiber automatiskt, till en försvinnande kostnad. Detta innebär att du aldrig kan räkna hem dina master eftersom du inte har något kundunderlag att dela kostnaden på. Alla dessa har fiber. På landet finns visst behov kvar , och där har du enorma kostnader för att fibrera, och staten går in och finansierar. Inte heller där tjänar man inte heller på trådlöst. Samma sak där, du har spridda gårdar till vilka det kostar stora pengar att dra fiber, men väl på plats är det försumbart att dra vidare eftersom det är mjukyta och fri tillgång till traktorer. Hade radio varit bättre hade det alltså funnits redan. Nu är det för sent. Alla kommersiellt gångbara villor har fiber, och de övriga kommer vilja ha det, men tyvärr få betala dyrt för det, eller vi alla via skattsedeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig pratat om att man kan göra det med tekniken som används idag. Jag har heller aldrig någonsin rekommenderat någon att inte ansluta sig till fibernätet, i så fall har du inte lyckats förstå mitt budskap. Frågeställningen gällde, kan ett trådlöst alternativ "slå" fiber i framtiden (då pratar vi alltså om uppkopplingen till slutkund, inte hur man sammanlänkar core-nätet). Många säger att trådlöst aldrig kommer "slå" fiber. Jag hävdar att dessa personer stirrar sig blind på två saker. Dels att den potentiella maxkapaciteten skulle den enda faktor av intresse och dels att det förutsätts att endast befintlig teknologi kommer användas även i framtiden.

Redan idag finns det scenarior där det trådlösa alternativet "slår" fibern, just för att en "fast" fiberuppkoppling inte erbjuder samma mobilitet. När man åker bil, tåg eller rör sig på stan förlitar man sig helt och hållet på en mobil uppkoppling. Detta var bara ett exempel, jag är medveten om att den här diskussionen handlar om huruvida den vanliga hemuppkopplingen kan tänkas ersättas med trådlös teknik eller inte.

Jag har aldrig påstått att kostnaden för att gräva fiber skulle vara linjär. Jag har heller inte gjort någon uträkning, endast resonerat kring rimligheten att det kostar mindre att gräva ner kablar till ett hundratal master, än att gräva samma kabel till alla 10 000 hushåll. Det är du som förutsätter att det måste stå en mast i varje kvarter. Men vi kan ju ta ett räkneexempel, bara för skojs skull. Så vitt jag vet så kostar det ca 10-15 000 kronor för en vanlig villaägare att ansluta sig till fibernätet, förutsatt att man håller på att gräva i området och fibern redan kommer finnas dragen till tomtgränsen. Ansluter man sig efter att grävskoporna dragit vidare brukar kostnaden vara högre (kanske det dubbla). Men om alla 10 000 hushåll skulle ansluta sig, skulle den totala kostnaden bli 100 miljoner kronor (endast för att få fiber dragen från tomtgränsen till fastigheten). Vilket i sig inte är jättemycket pengar. Men då förutsätts som sagt att fiber redan är draget under varenda gata i hela staden. Även om fibern som grävs ner nu kommer vara aktuell i väldigt många år framöver, 20, 30 eller kanske till och med 50 år. Men vi kommer inte att ha kvar denna samma fiberkabel i all evig framtid. Någon gång måste det grävas igen, då är den stora frågan om man kommer göra det, eller om det trådlösa alternativet är tillräckligt bra och kostnadseffektivt för att "ta över". Av den enkla anledningen kan man inte sitta och säga att detta "aldrig" kommer vara aktuellt.

Skrivet av henkiii:

En av de större fördelarna med en fiberkabel jämfört med etern är att du kan lägga två (eller tusen) nya kablar bredvid den gamla och få tre(tusen) dubbel kapacitet.

Med radio idag har du ett begränsat antal MHz att slåss om, sen är det helt enkelt fullt, eftersom sändnignssignalerna sprids ut.
Att beamforming blir så pass bra att signalerna kan koncentreras till ett område lika tunt som en fibertråd är långt borta.

I och med att kravet på hastighet till slutkund höjs ökar behovet av kapacitet till masterna som även behöver ligga närmare slutanvändaren. Till masten kommer vi ha fiber inom överskådlig framtid.

Det jag hört om framtidens 5G/6G är att det lutar mer åt att varje enskilt hem har en egen privat fiberansluten "telefonmast" för att kunna tillfredställa bandbreddsbehovet, än att större master skulle ta bort behovet av fasta anslutningar i hemmen.

Om du vill argumentera i siffror får du nog ha lite mer kött på benen.

Jag har aldrig någonsin påstått att en trådlös uppkoppling kommer uppnå samma maxkapacitet som en skyddad fibertråd, eller att den måste uppnå det för den delen. Inte heller har jag sagt att man inte kommer behöva fiber (eller något annat trådburet överföringsmedium) för att sammanlänka core-nätet. Men det är en helt annan fråga.

Visst höjs slutkundens bandbreddsbehov, frågan är ju dock om de höjs i samma takt som utvecklingen går framåt? Bara för att en fiberuppkoppling kan nå hastigheter om 10 Gbps, betyder det inte att varje enskild användare behöver så mycket. När det sedan kommer till mastplacering så förutsätter du, precis som alla andra, att det för alltid kommer vara samma teknik som används. Jag har ingen spåkula, jag säger bara att jag tror att en fast uppkoppling till varenda hushåll i hela landet inte kommer vara aktuellt i framtiden.

Citat:

Det jag hört om framtidens 5G/6G är att det lutar mer åt att varje enskilt hem har en egen privat fiberansluten "telefonmast" för att kunna tillfredställa bandbreddsbehovet, än att större master skulle ta bort behovet av fasta anslutningar i hemmen.

Då kan jag göra dig lugn, 5G, som med stor sannolikhet kommer testas live för första gången på vinter-OS i Sydkorea nästa år, kommer inte bestå av "privat fiberanslutna telefonmaster". Det du talar om kallas för WiFi och är redan väldigt vanlig företeelse i svenska hushåll.

Permalänk

Som en kul grej så är kopparn snabbare än fiber. Kapaciteten är dock en annan sak. 😀 En fiberkabel förlagd på rätt sätt lär hålla länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag har aldrig pratat om att man kan göra det med tekniken som används idag. Jag har heller aldrig någonsin rekommenderat någon att inte ansluta sig till fibernätet, i så fall har du inte lyckats förstå mitt budskap. Frågeställningen gällde, kan ett trådlöst alternativ "slå" fiber i framtiden (då pratar vi alltså om uppkopplingen till slutkund, inte hur man sammanlänkar core-nätet). Många säger att trådlöst aldrig kommer "slå" fiber. Jag hävdar att dessa personer stirrar sig blind på två saker. Dels att den potentiella maxkapaciteten skulle den enda faktor av intresse och dels att det förutsätts att endast befintlig teknologi kommer användas även i framtiden.

Redan idag finns det scenarior där det trådlösa alternativet "slår" fibern, just för att en "fast" fiberuppkoppling inte erbjuder samma mobilitet. När man åker bil, tåg eller rör sig på stan förlitar man sig helt och hållet på en mobil uppkoppling. Detta var bara ett exempel, jag är medveten om att den här diskussionen handlar om huruvida den vanliga hemuppkopplingen kan tänkas ersättas med trådlös teknik eller inte.

Jag har aldrig påstått att kostnaden för att gräva fiber skulle vara linjär. Jag har heller inte gjort någon uträkning, endast resonerat kring rimligheten att det kostar mindre att gräva ner kablar till ett hundratal master, än att gräva samma kabel till alla 10 000 hushåll. Det är du som förutsätter att det måste stå en mast i varje kvarter. Men vi kan ju ta ett räkneexempel, bara för skojs skull. Så vitt jag vet så kostar det ca 10-15 000 kronor för en vanlig villaägare att ansluta sig till fibernätet, förutsatt att man håller på att gräva i området och fibern redan kommer finnas dragen till tomtgränsen. Ansluter man sig efter att grävskoporna dragit vidare brukar kostnaden vara högre (kanske det dubbla). Men om alla 10 000 hushåll skulle ansluta sig, skulle den totala kostnaden bli 100 miljoner kronor (endast för att få fiber dragen från tomtgränsen till fastigheten). Vilket i sig inte är jättemycket pengar. Men då förutsätts som sagt att fiber redan är draget under varenda gata i hela staden. Även om fibern som grävs ner nu kommer vara aktuell i väldigt många år framöver, 20, 30 eller kanske till och med 50 år. Men vi kommer inte att ha kvar denna samma fiberkabel i all evig framtid. Någon gång måste det grävas igen, då är den stora frågan om man kommer göra det, eller om det trådlösa alternativet är tillräckligt bra och kostnadseffektivt för att "ta över". Av den enkla anledningen kan man inte sitta och säga att detta "aldrig" kommer vara aktuellt.

Jag har aldrig någonsin påstått att en trådlös uppkoppling kommer uppnå samma maxkapacitet som en skyddad fibertråd, eller att den måste uppnå det för den delen. Inte heller har jag sagt att man inte kommer behöva fiber (eller något annat trådburet överföringsmedium) för att sammanlänka core-nätet. Men det är en helt annan fråga.

Visst höjs slutkundens bandbreddsbehov, frågan är ju dock om de höjs i samma takt som utvecklingen går framåt? Bara för att en fiberuppkoppling kan nå hastigheter om 10 Gbps, betyder det inte att varje enskild användare behöver så mycket. När det sedan kommer till mastplacering så förutsätter du, precis som alla andra, att det för alltid kommer vara samma teknik som används. Jag har ingen spåkula, jag säger bara att jag tror att en fast uppkoppling till varenda hushåll i hela landet inte kommer vara aktuellt i framtiden.

Då kan jag göra dig lugn, 5G, som med stor sannolikhet kommer testas live för första gången på vinter-OS i Sydkorea nästa år, kommer inte bestå av "privat fiberanslutna telefonmaster". Det du talar om kallas för WiFi och är redan väldigt vanlig företeelse i svenska hushåll.

Det var ju bra att vi är överens om att det är bra att hoppa på fibertåget nu iallafall. Då finns det hopp för att de flesta tätorter och ner till mindre samhällen där majoriteten har anslutit sig, och att alla dessa gjort rätt.
Som sagt, det är i stort sett färdigbyggt, och vad som återstår är eftersläntrare på redan byggda gator, och i de flesta fall slipper man där schakta i gatan då det är förberett. Om 50 år kommer man kunna använda samma ducter som idag, och slipper gräva. Säkert är det trådlösa då klart bättre än nu, men då är vi väl uppe i 17g eller något. Vi får se helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com