Skrivbordsmiljön laggar om jag har på ett youtubeklipp på andra skärmen, riktigt skumt problem...

Permalänk
Medlem

Skrivbordsmiljön laggar om jag har på ett youtubeklipp på andra skärmen, riktigt skumt problem...

Vill börja med att säga att jag inte vet vart jag skulle lägga denna tråd, så den får gärna flyttas om den ligger fel (:

Jag har stött på vad jag tycker är ett konstigt "problem". Jag kör Displayport 1.2 från mitt R9 290 till min Agon AG271QX (1440p144hz)
och kör HDMI från moderkortet till min andra 1080P60Hz.

Om jag slänger upp en Youtube video på andra skärmen så "laggar" iprincip hela windows, det är som att min huvudskärm hoppar in i 60Hz när jag kollar på youtube på andra skärmen, känner ingen skillnad mellan 60 o 144Hz. Flyttar jag runt ett program på nån av skärmarna så hackar bilden som om skärmen var inställd på 60hz.

Men om jag sätter youtubeklippet i fullskärm på min huvudskärm och prövar att flytta runt ett program framför ytklippet så är det 144Hz, alltså inget lagg alls.
Har även prövat att koppla båda skärmarna till grafikkortet, ingen skillnad.
Upplösningen på youtubeklippen gör ingen skillnad, kan sänka till 144P men laggar fortfarande.
Så fort jag tabbar ner youtubeklippet så jag ser min bakrundsbild på windows så blir det direkt 144Hz läge igen.

Någon som har hört talas om detta och vet hur man löser detta?
//Tommy

Permalänk
Medlem

Prova stäng av/sätt på maskinvaruaccelerering i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova stäng av/sätt på maskinvaruaccelerering i webbläsaren.

Tyvär gjorde detta ingen skillnad ):

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning, men några tips:

Nämn inte att du har haft båda i GPUn i efterhand. Många medlemmar tycker illa om att läsa mer än de känner för, och detta är nog något många gärna snöar in sig på. Tänkte själv på det tills jag läst vidare.

Vilken webläsare du har kan vara bra att veta. Mina utomjordliga sinnen säger mig att du använder FF.. (haft problem med streaming på just FF)

Vilka delar och operativsystem kanske kan vara relevant, och är alltid en bonus att nämna. Det är många som tröttnar direkt bara för att de som söker hjälp inte delar med sig av allt som kan ha någon koppling.

Permalänk
Medlem

Hade nåt liknande problem förut. Slutade med att jag bytte från 780ti till 1080 och problemet var borta..

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407208-3-skarmar-stutt...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ingen aning, men några tips:

Nämn inte att du har haft båda i GPUn i efterhand. Många medlemmar tycker illa om att läsa mer än de känner för, och detta är nog något många gärna snöar in sig på. Tänkte själv på det tills jag läst vidare.

Vilken webläsare du har kan vara bra att veta. Mina utomjordliga sinnen säger mig att du använder FF.. (haft problem med streaming på just FF)

Vilka delar och operativsystem kanske kan vara relevant, och är alltid en bonus att nämna. Det är många som tröttnar direkt bara för att de som söker hjälp inte delar med sig av allt som kan ha någon koppling.

Tack för tipsen!
har prövat chorme, Firefox o Edge. Alla 3 visar samma symtom. Prövade att spela upp ett gammlt gamingklipp som jag spelat in själv, även då laggar windows...

Setup:
Intel core i5 3570k @4.6
Asrock z77 extreme 4
Windows 10
R9 290 ref sapphire

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hade nåt liknande problem förut. Slutade med att jag bytte från 780ti till 1080 och problemet var borta..

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407208-3-skarmar-stutt...

Tycker bara att det är konstigt eftersom att min andra skärm styrs av processorns inbyggda grafik och min huvudskärm styrs av mitt R9 290, konstigt hur dom kan påverka varandra i Windows?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy00:

Tycker bara att det är konstigt eftersom att min andra skärm styrs av processorns inbyggda grafik och min huvudskärm styrs av mitt R9 290, konstigt hur dom kan påverka varandra i Windows?

Står en del grejer du kan prova i länkarna som finns i den tråden. Jag tycker dock att det luktar Win10 på långa vägar då det är erat enda samband, vad jag kan se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Står en del grejer du kan prova i länkarna som finns i den tråden. Jag tycker dock att det luktar Win10 på långa vägar då det är erat enda samband, vad jag kan se..

Jag vill inte minnas att detta problem fanns för nån vecka sedan, så det luktar Windows 10 update...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan gå tillbaka till tidigare Windows 10 Uppdateringar utan att behöva ominstallera hela Windows o slippa installera alla spel igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy00:

Jag vill inte minnas att detta problem fanns för nån vecka sedan, så det luktar Windows 10 update...

Ahaa, det är deras masterplan för att tvinga folk att köpa nytt! Putta ut updates som sakta förstör upplevelsen med äldre hårdvara

Skrivet av Tommy00:

Någon som vet om man kan gå tillbaka till tidigare Windows 10 Uppdateringar utan att behöva ominstallera hela Windows o slippa installera alla spel igen?

Tyvärr ingen koll på Win10, men det bör väl gå om du inte ställt in så att det inte skapas återställningspunkter. Får för mig att Win skapar sådan vid varje update om tillåten.. Kan dock vara ute och cyckla. Har inte använt funktionen sedan XP tiderna, och då var det nog snarare att putta in Ghost diskett...
Aja, återställning bör du kunna söka på i kontrollpanelen och se vad du har för alternativ, om något.

Permalänk
Medlem

Windows 10 senaste updates värkar inte vara problemet. Tog en liggandes tom hårddisk o installerade windows i samma burk och det laggar fortfarande när man tittar på något videoklipp på andra skärmen.
Skall pröva ett annat grafikkort efter jag sovit lite och se om det blir bättre då. Riktigt skumt problem asså, o fett iriterande då te,x Heartstone små fryser några gånger per sek, med andra ord Stuttering...

Permalänk
Medlem

Blir det inte alltid när man kör skärmar i olika bildfrekvens?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Blir det inte alltid när man kör skärmar i olika bildfrekvens?

Inte var det så i windows 7 med mitt gtx780ti, bara win 10. Inte nu längre heller när jag bytte till gtx 1080.

Läste lite och det verkar vara aero som ställer till med problemen, det går inte att stänga av i win 10 heller..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Blir det inte alltid när man kör skärmar i olika bildfrekvens?

Nja, verkar vara rätt olika. Annars hade det vart överflöd på trådar om det, skulle jag tro. Märker dock nu att jag hakat upp mig på "lagg" som jag tolkat som hackande snarare än stutter eller endast 60hz. Men jag tror alla tips jag hört för det problemet finns med i länkarna i @rinosaur:s tråd. Men det är klart Win10 gör så att man får leta på nytt..

Permalänk

Jag hade exakt samma problem i flera veckor när jag inhandlade min nya 144hz skärm, Ingenting fungerade så jag formaterade och problemet löste sig. Nu kanske du inte är lika desperat men detta problem var så sjukt irriterande för min del.

Så fort jag hade en reklam på skype/teamspeak/discord/steam/bnet eller vad som helst så fort någon liten bokstav eller ruta animerade så droppade fpsen i min main skärm i detta fall 144hz skärmen.

Kunde aldrig ha youtube eller twitch på andra skärmen.

Detta var på windows 7. Använder ännu en gång Windows 7 nu!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Kan man göra en backup/ kopiera hela C disken o ha en kopia på en annan tom disk, och sen efter man installerat om Winodows kan man kopiera in typ "Program (x86) och spela som om inget hade hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Jag hade exakt samma problem i flera veckor när jag inhandlade min nya 144hz skärm, Ingenting fungerade så jag formaterade och problemet löste sig. Nu kanske du inte är lika desperat men detta problem var så sjukt irriterande för min del.

Så fort jag hade en reklam på skype/teamspeak/discord/steam/bnet eller vad som helst så fort någon liten bokstav eller ruta animerade så droppade fpsen i min main skärm i detta fall 144hz skärmen.

Kunde aldrig ha youtube eller twitch på andra skärmen.

Detta var på windows 7. Använder ännu en gång Windows 7 nu!

Jag prövade att göra en ny installation av Windows på en annan disk i samma burk, samma problem fortfarande tyvär

Permalänk
Inaktiv

Prova det som står i dessa nu

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka min nya skärm och fick en ny likadan i utbyte, nu värkar det inte lagga i windows längre (: