Datorn tror jag är ansluten till en ip i Norge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2016

Datorn tror jag är ansluten till en ip i Norge

Mina kompisar märkte för några dagar sen att jag hade norska flaggan i teamspeak. Nu kommer jag även in på google norge? Förstår inte varför, använder inte mig av vpn eller liknande så vad kan ha orsakat detta?

Någon som möjligtvis har en förklaring?

Mvh Linus

CPU: Intel Core i7 7700K @4.5Ghz (H115i) | MB: ASUS STRIX Z270F | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200Mhz | GPU: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8G | PSU:Corsair RM750X | SSD: Samsung 850 Pro 128GB | Samsung 850 Evo 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av linusj97:

Någon som möjligtvis har en förklaring?

Din ISP kanske är Telenor baserad, som BBB eller Ownit. De har fått/tagit över adresser som var tidigare registrerade till Norge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Vilken isp har du? Kan det vara routing via norge eller liknande?

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2016

@VexedRelic: Har Telia Öppen Fiber, Villa. Bredbandet är från Viasat 100/100

EDIT: Har kört detta bredband i över ett år, nu den senaste veckan har plötsligt norska flaggan har börjat dyka upp

CPU: Intel Core i7 7700K @4.5Ghz (H115i) | MB: ASUS STRIX Z270F | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200Mhz | GPU: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8G | PSU:Corsair RM750X | SSD: Samsung 850 Pro 128GB | Samsung 850 Evo 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av linusj97:

nu den senaste veckan har plötsligt norska flaggan har börjat dyka upp

Inget att oroa sig över, det kanske tar ett tag men du kommer nog att få att du är från Sverige i slutändan. Som jag skrev så har nog VIASAT tagit över IP-Adresser från VIASAT i norge och själva IP-Adress uppdateringen, från ett globalt perspektiv har inte uppdateras än.

Om det stör dig så kan du väl alltid prova att stänga av din router i typ 30 minuter, så kanske du får en annan IP-Adress som ger dig en svensk flagga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2016

@VexedRelic: Okej tack för hjälpen! Provade att starta om men är kvar i Norge haha Men iallafall då behöver jag inte oroa mig!

Trevlig helg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

@linusj97: Har detta lösts sig för dig? Har själv samma problem med Viasat bredband och norsk ip-adress. Fortfarande inte löst för min del...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2016

@magnuskr: Nej inte löst här heller. Börjar bli riktigt störigt faktiskt...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Vad är problemet med att ha en "Norsk" IP-adress?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av giplet:

Att vissa tjänster per default visar Norskt innehåll, att man kanske hämtar innehåll från en CDN-punkt från ett annat land (vilket kan göra att ens hastighet inte är så bra som den skulle kunna vara).

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av iXam:

Att vissa tjänster per default visar Norskt innehåll, att man kanske hämtar innehåll från en CDN-punkt från ett annat land (vilket kan göra att ens hastighet inte är så bra som den skulle kunna vara).

Ja, alltså jag kan ju förstå att det kan få vissa oanade effekter. Det var därför jag frågar. Att byta IP blir ju nog svårt.

Hastigheten har ju även att göra med hur man routas, så den är inte så svart-vit som du vill göra gällande. Särskilt inte mellan Norge och Sverige där det finns flera företag som verkar i båda länder.

Så om man är lite mer specifik med vilka problem man får kanske man kan få hjälp att gå runt dem. Hänger man bara upp sig på att man har ett "Norskt" IP för sakens skull så är nog det enda man kan göra att byta leverantör.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av giplet:

Att du är Norsk!

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av giplet:

det @iXam sade plus att alla play tjänster, svt, tv4 osv inte funkar eftersom du från deras synvinkel inte är i sverige. Detta inkluderar videoklippen på många dagstidningar då de går via dessa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av giplet:

Hastigheten har ju även att göra med hur man routas, så den är inte så svart-vit som du vill göra gällande. Särskilt inte mellan Norge och Sverige där det finns flera företag som verkar i båda länder.

Jag använde orden "kanske" och "kan" just för att inte göra det så svart och vitt...
Jag känner dock inte till något större CDN som inte använder anycast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Osäker (och okunnig) på om dessa förslag kan lösa ditt problem.
Om den felaktiga geolocation baseras på ipadressen så byt den via telias hemsida om du har dynamiskt och har möjligheten via din kund-login att göra så.
Om dns kan vara problemet så försök med:
Ändra din dns manuellt till vad telia har eller till googles 8.8.8.8 och sekundära 8.8.4.4
I Command kör "ipconfig /flushdns"

Om du låter detta va så kan du kanske få tillgång till norska program som skam =P
Har inte följt skam med hört att de inte kommer släppa utanför norge p.g.a. musikrättigheterna.

Salig SolidReactor