Nätverk via elnätet, funkar det verkligen bra?

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta inlägg!

Nu har jag dock hittat en annan lösning...ibland tänker man inte så långt...

Kommer dra en kabel ut genom ytterväggen (ut på den inglasade altanen)...och in genom ytterväggen till grabbens rum. Sen sätta ett enkelt uttag på väggen i hans rum så det är lätt att koppla i och ur när det behövs.
Detta kommer kräva 2 hål genom väggen...varav ett redan är färdigt (ett gammalt hål där tidigare en gammal telekabel gick in).
Pga detta blir installationen i princip osynlig och kommer bara kräva 15meter kabel istället för 30...ibland ser man helt enkelt inte de enklaste lösningarna...

Enda kruxet är att jag kommer köpa en färdig 15m-kabel och klippa av ena ändan för att få den genom väggarna. Sen är tanken att jag skall montera ett keystone-uttag och montera en verktygslös kontakt.

Vet inte hur bra dessa funkar...men då jag inte har några specialverktyg, hoppas jag att de skall underlätta monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Tack för alla intressanta inlägg!

Nu har jag dock hittat en annan lösning...ibland tänker man inte så långt...

Kommer dra en kabel ut genom ytterväggen (ut på den inglasade altanen)...och in genom ytterväggen till grabbens rum. Sen sätta ett enkelt uttag på väggen i hans rum så det är lätt att koppla i och ur när det behövs.
Detta kommer kräva 2 hål genom väggen...varav ett redan är färdigt (ett gammalt hål där tidigare en gammal telekabel gick in).
Pga detta blir installationen i princip osynlig och kommer bara kräva 15meter kabel istället för 30...ibland ser man helt enkelt inte de enklaste lösningarna...

Enda kruxet är att jag kommer köpa en färdig 15m-kabel och klippa av ena ändan för att få den genom väggarna. Sen är tanken att jag skall montera ett keystone-uttag och montera en verktygslös kontakt.

Vet inte hur bra dessa funkar...men då jag inte har några specialverktyg, hoppas jag att de skall underlätta monteringen.

Tyvärr en dålig lösning då kablar med kontakter är såkallad "patchkabel" och kabel till uttag är installationkabel. Där förstnämnda har flera tunna trådar i varje ledare medan den andra har en solid ledare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hmm...sitter å kollar på Kjell&Comp...finns både "solida" kablar för "patchpaneler och nätverksuttag" och "mjuk" för rj45-kontakter.

Enklast vore ju att kunna ha en ända utan kontakt att föra genom hålen i väggen, och sen montera något i andra inne i grabbens rum.
Lite småirriterande...köper jag en 15m kabel och klipper ena ändan under monteringen och sen monterar en ny rj45 när dragningen är klar...så räcker den inte fram till datorn, utan det fattas 1-2m. Köper jag ren installationskabel så kan jag köpa längre...kanske 17m, men då kostar den 15kr/m och jag behöver 2st "verktygslösa" kontakter som kostar 39kr/st.... Att köpa 100m kabel är inte intressant då endast denna installation är av intresse.

Hade väl tänkt å ha ett uttag i hans rum...men då kanske det inte funkar med rj45 i andra ändan....den skall ju sättas i routern...

Hur fasen gör jag nu!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Hmm...sitter å kollar på Kjell&Comp...finns både "solida" kablar för "patchpaneler och nätverksuttag" och "mjuk" för rj45-kontakter.

Enklast vore ju att kunna ha en ända utan kontakt att föra genom hålen i väggen, och sen montera något i andra inne i grabbens rum.
Lite småirriterande...köper jag en 15m kabel och klipper ena ändan under monteringen och sen monterar en ny rj45 när dragningen är klar...så räcker den inte fram till datorn, utan det fattas 1-2m. Köper jag ren installationskabel så kan jag köpa längre...kanske 17m, men då kostar den 15kr/m och jag behöver 2st "verktygslösa" kontakter som kostar 39kr/st.... Att köpa 100m kabel är inte intressant då endast denna installation är av intresse.

Hade väl tänkt å ha ett uttag i hans rum...men då kanske det inte funkar med rj45 i andra ändan....den skall ju sättas i routern...

Hur fasen gör jag nu!?

Hör med någon lokal elfirma eller bekant elektriker om du får köpa material av dem?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Hmm...sitter å kollar på Kjell&Comp...finns både "solida" kablar för "patchpaneler och nätverksuttag" och "mjuk" för rj45-kontakter.

Enklast vore ju att kunna ha en ända utan kontakt att föra genom hålen i väggen, och sen montera något i andra inne i grabbens rum.
Lite småirriterande...köper jag en 15m kabel och klipper ena ändan under monteringen och sen monterar en ny rj45 när dragningen är klar...så räcker den inte fram till datorn, utan det fattas 1-2m. Köper jag ren installationskabel så kan jag köpa längre...kanske 17m, men då kostar den 15kr/m och jag behöver 2st "verktygslösa" kontakter som kostar 39kr/st.... Att köpa 100m kabel är inte intressant då endast denna installation är av intresse.

Hade väl tänkt å ha ett uttag i hans rum...men då kanske det inte funkar med rj45 i andra ändan....den skall ju sättas i routern...

Hur fasen gör jag nu!?

Varför sätter du inte uttag i båda ändarna av installationskabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antingen sätter du uttag i båda ändar av installationskabel, eller så drar du en patch/"mjuk" och sätter på rj45 i båda ändar. Du väljer själv vad du tycker blir enklast och snyggast.

Det finns ju färdiga patchkablar i längder av 20m också så längden löser sig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Gör en gedigen installation med nätverksuttag och installationskabel,
du kommer inte att ångra dig.

(Dessutom är det ju ändå mer kostnadseffektivt än nätverk via elnätet för 500+)

Här har du kabel till bra pris, den kabel som blir över kan du använda senare, när ni drar in fiber!
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datate78:

Tack för alla intressanta inlägg!

Nu har jag dock hittat en annan lösning...ibland tänker man inte så långt...

Kommer dra en kabel ut genom ytterväggen (ut på den inglasade altanen)...och in genom ytterväggen till grabbens rum. Sen sätta ett enkelt uttag på väggen i hans rum så det är lätt att koppla i och ur när det behövs.
Detta kommer kräva 2 hål genom väggen...varav ett redan är färdigt (ett gammalt hål där tidigare en gammal telekabel gick in).
Pga detta blir installationen i princip osynlig och kommer bara kräva 15meter kabel istället för 30...ibland ser man helt enkelt inte de enklaste lösningarna...

Enda kruxet är att jag kommer köpa en färdig 15m-kabel och klippa av ena ändan för att få den genom väggarna. Sen är tanken att jag skall montera ett keystone-uttag och montera en verktygslös kontakt.

Vet inte hur bra dessa funkar...men då jag inte har några specialverktyg, hoppas jag att de skall underlätta monteringen.

Jag har med stor framgång dragit kablar precis under taket. Jag ser inte varför det inte funkar i detta fallet. Du får klart borra genom någon vägg, men det får du ju göra när du går genom ytterväggen också. Jag gör mycket hellre hål i en innervägg än en yttervägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok, dags och bumpa. Nu har vi fått fiber i vår radhus och vi bor i en u-formad fyra. Dock så har de installerat det i vår sovrum som är på "andra sidan" och där vi knappt har behov av internet alls. Router är en ASUS RC-66AU. Så i sovrummet får jag ut ca 80 Mbit, helt ok. Det är två väggar (toalett, badrum klädkammare osv) till vardagsrummet och köket där vi har mest behov. Där får jag knappt ut 20. Köpte en repeater ASUS RP-AC53, knappt någon skillnad alls, då eluttag sitter dumt till, så repeater får inte bra signal från routern. Tänkte låna polarens Powerline i helgen å testa. Min fråga är: Kan man koppla in en repeater eller något annat som sprider wifi från powerline på andra sidan så att säga. Eller finns det någon bättre lösning, som inte heter att dra sladd genom väggarna, för det är inte ett alternativ.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Ok, dags och bumpa. Nu har vi fått fiber i vår radhus och vi bor i en u-formad fyra. Dock så har de installerat det i vår sovrum som är på "andra sidan" och där vi knappt har behov av internet alls. Router är en ASUS RC-66AU. Så i sovrummet får jag ut ca 80 Mbit, helt ok. Det är två väggar (toalett, badrum klädkammare osv) till vardagsrummet och köket där vi har mest behov. Där får jag knappt ut 20. Köpte en repeater ASUS RP-AC53, knappt någon skillnad alls, då eluttag sitter dumt till, så repeater får inte bra signal från routern. Tänkte låna polarens Powerline i helgen å testa. Min fråga är: Kan man koppla in en repeater eller något annat som sprider wifi från powerline på andra sidan så att säga. Eller finns det någon bättre lösning, som inte heter att dra sladd genom väggarna, för det är inte ett alternativ.

Ett meshnätverk med dedikerat band för backhaul skulle fungera bra utan allt för mycket tapp i hastighet.
Asus Lyra verkar ha fått bra betyg.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-pak...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre kört på 3 puckar Google Wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Tack för alla intressanta inlägg!

Nu har jag dock hittat en annan lösning...ibland tänker man inte så långt...

Kommer dra en kabel ut genom ytterväggen (ut på den inglasade altanen)...och in genom ytterväggen till grabbens rum. Sen sätta ett enkelt uttag på väggen i hans rum så det är lätt att koppla i och ur när det behövs.
Detta kommer kräva 2 hål genom väggen...varav ett redan är färdigt (ett gammalt hål där tidigare en gammal telekabel gick in).
Pga detta blir installationen i princip osynlig och kommer bara kräva 15meter kabel istället för 30...ibland ser man helt enkelt inte de enklaste lösningarna...

Enda kruxet är att jag kommer köpa en färdig 15m-kabel och klippa av ena ändan för att få den genom väggarna. Sen är tanken att jag skall montera ett keystone-uttag och montera en verktygslös kontakt.

Vet inte hur bra dessa funkar...men då jag inte har några specialverktyg, hoppas jag att de skall underlätta monteringen.

Tänk på att köpa kabel som är gjord för utomhusbruk. Ex: https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=58993
Så köp ingen "patchkabel" på biltema för den kommer inte hålla. Och pressa den i uttag i båda ändarna. Så kommer installationen hålla så länge ni bor i huset. Så slipper du göra om kontakteringen i framtiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Datate78:
Dra kabel.

Alla andra alternativ är inte att rekommendera

Permalänk
Medlem

Mesh låter intressant, men dyrt. Och sen jag som har tummen mitt i näven när det kommer till sånt, undrar om jag ens hade fått det å fungera. Fan vad man såg fram emot å få fiber och så blir det så här...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Mina 5 öre om powerline.
Varit lat och använt mig av dessa i olika sammanhang och under en tidsperiod.
"Lyckosiffrorna" på hastighet har aldrig något med verkligheten att göra utan långt därifrån, men under åren så har definitivt farten och stabiliteten ökat med de olika generationerna av chipset i dem.

I de fall man har tur som många redan skrivit i tråden med fas och elskåp/dragning så kan man ändå nå ett hyggligt resultat enligt mina empiriska prov.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Det är så att grabben skall få en egen dator att ha i sitt rum. Dock bor han i källaren...och det går säkert åt 20-30m nätverkskabel för att få en någorlunda snygg installation från routern på markplan, ner tills hans rum längst bort i källaren. Dessutom är det ett hus byggt av lättbetong...inte det bästa för Wi-Fi och lite halvdrygt att borra genom de tjocka väggarna...

Har suttit och kollat på olika alternativ, och något som iallafall låter som en smart lösning, vore att köra med såna "power-line adaptrar" typ dessa:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-natverk...

Tycker man läser ganska blandade kommentarer om dessa enheter...men ändå verkar väldigt många vara väldigt nöjda.

Har själv aldrig testat, men skulle det fungera som det är tänkt vore det en extremt smidig lösning för att slippa dra kablar genom större delen av huset.

Ni som testat någon form av "power-line"-lösning...vad har ni att säga?

Å om man nu skulle satsa på någon sådan lösning...är det då nödvändigt med 1000Mbit, eller funkar det bra med 500Mbit...grabben spelar typ bara CS:Go, kollar YouTube och lyssnar på Spotify.... Har idag 12Mbit (telia 30 men bor för långt från stationen...). Kommer dock få fiber indraget i villan under sommaren...å har då tänkt satsa på 250/100......om det nu har med saken att göra....

Då du har ett lite äldre hus så skulle jag uppmana dig att prata med en elektriker, de är duktiga på att dra kabel i befintliga kabelrännor i huset och kan hjälpa dig med minimalt borrande och dammande samt risken att borra i vattenledningar och annat som kan förstöra en eftermiddag får någon annan hantera.
TP-kabel är alltid att föredra särskilt om du snart kommer ha fiber i huset så skadar det inte att ha ett trådat nätverk mellan källare och övervåning. Kom ihåg att du inte behöver de där telefonjacken längre...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att dra kabel så är valet självklart. Ingenting slår det.
Powerline fungerar som nödlösning. Jag har det mellan 2 switchar med flera VLAN och det fungerar fint.
Mycket beror på elen i huset och enda sättet att se hur det fungerar är att testa.

Permalänk
Medlem

Ok, det fick bli en kompromiss, även om det bästa hade varit å borra/dra sladd, men nu handlar tråden om Powerline. Testade polarens och det funkade sådär, jag fick inte högre hastighet än typ 22-23 mbit. Chansade och köpte en modernare D-link DHP-701AV och hastigheten ligger rätt så stadigt runt 36-37 mbit och I alla fall som det är nu så kan jag nöja mig med detta. Jag kopplade från fiber-uttaget direkt till första D-Link el-uttaget och från det andre direkt till routerns WAN. Därmed så kunde jag behålla routern på det gamla stället (innan fiberinstallation) och på detta viset slapp jag dra om hemlarmets fastmonterade dosan till sovrummet . Så visst hastigheten kunde bli bättre, men med stabila 36-37 mbit kan jag klara mig utan problem.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datate78:

Vet egentligen inte vad som krävs för bra flyt i CS:Go

Ska han spela cs go via wifi kommer du se till att han aldrig vinner.

Skulle aldrig spela fps spel utan kabel eller utsätta min son för fps via wifi, om någon säger något annat måste de vara vana att förlora när de spelar.

Eller för de killar som inte spelar och vill ha något att relatera till så är det som att alltid ha sex med kondom, du vet att du har sex men det är ingen överväldigande upplevelse.

Säger bara en sak, DRA KABEL, det är ett engångs jobb och din son har en bra mycket större chans till ett vettig uppväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ett meshnätverk med dedikerat band för backhaul skulle fungera bra utan allt för mycket tapp i hastighet.
Asus Lyra verkar ha fått bra betyg.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-pak...

Det fick bli en ny router Asus ac88u och jag skapade mesh, alltså det som Asus kallar Aimesh och därmed kunde ha min gamla ac66 istället för en Lyra puck. Trodde det skulle vara krångligt att få å funka, men det var faktiskt riktigt enkelt. Så nu har jag i alla fall 60 mbit i vardagsrummet. Sayonara Powerline!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Jag körde med Powerline här i lägenheten och det var ingen höjdare (jag har inte kollat hur faserna låg), några gånger i månaden blev jag tvungen att rycka ut dem och starta om och hastigheten var långt under de 100 Mbit som jag har och det var inte kul att kolla på streamat (massor med lagg).

Det var helt klart värt att borra några hål för att dra kabel (jag struntade i kabelkanaler eftersom kablarna i huvudsak ligger bakom möbler). Kompletterat med 100 MBit-hubbar så snurrar det på ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com