STREAMING dator eller ett elgato hd60 pro ?

Permalänk

STREAMING dator eller ett elgato hd60 pro ?

Tjena!

Jag tänkte använda delar från min gamla dator till att bygga en streamingdator! Har en i7 3820 + annat smått och gott. Det jag behöver är ett nytt chassi och en kylare. Kollade även på ett elgato hd 60 pro capture card, är det mer värt att köpa ett sådant och streama från en dator eller är streamingdator +"vanligt" capture card typ hd60s/hd60 osv bättre? Spelar CSGO på en ganska hög nivå och har börjat störa mig som fan på lagget som blir när man streamar... Hur jag ska göra med ljudet till streamen? Har ett hyperx cloud II headset just nu.

Ganska mycket frågor och lite smått rörigt inlägg men hoppas ni förstår ändå

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Bonkadonk:

Okay först och främst är du helt hundra att du testat allt så att det verkligen är din dator som är boven? Lekt runt med inställningarna och så? Många gånger är det just denna del som misslyckas och istället tror att "nya" saker är lösningen.

Om du nu ska ha en streamingdator så lär det ändå vara relativt billigt för dig, chassi och kylare ska inte kosta något mer än några hundralappar, det som kommer kosta lite är väl capture card + eventuell högre elräkning. Dem capture cards som finns ute idag har stöd som bäst 1080 på 60hz. Har du en skärm högre än det så kommer det helt enkelt sänka ner till den upplösningen och jag kan säga dig att har du en 4K skärm så kommer detta inte vara snyggt.

Vad gällande hd 60 pro kan jag inte säga något om, aldrig testat dessa.

Gällande ljudet så ska det inte vara något problem, finns ett antal lösningar för detta men det billigaste och enklaste är att använda din dator som vanligt och endast låta streamingdatorn snappa upp det som syns och hörs från din "gamingdator".

Mvh
V

Edit kollade upp hd 60 pro lite snabbt och det verkar som det inte är någon större skillnad från externa varianter, all jobb sker fortfarande från din dator så att om du nu ska ha denna kort så ska du ha den i din streamingdator. Hur det funkar generellt med capture cards är att den inte bearbetar något, endast tar in datan och skickar det vidare till en annan.

Permalänk
Skrivet av Vinzient:

@Bonkadonk:

Okay först och främst är du helt hundra att du testat allt så att det verkligen är din dator som är boven? Lekt runt med inställningarna och så? Många gånger är det just denna del som misslyckas och istället tror att "nya" saker är lösningen.

Om du nu ska ha en streamingdator så lär det ändå vara relativt billigt för dig, chassi och kylare ska inte kosta något mer än några hundralappar, det som kommer kosta lite är väl capture card + eventuell högre elräkning. Dem capture cards som finns ute idag har stöd som bäst 1080 på 60hz. Har du en skärm högre än det så kommer det helt enkelt sänka ner till den upplösningen och jag kan säga dig att har du en 4K skärm så kommer detta inte vara snyggt.

Vad gällande hd 60 pro kan jag inte säga något om, aldrig testat dessa.

Gällande ljudet så ska det inte vara något problem, finns ett antal lösningar för detta men det billigaste och enklaste är att använda din dator som vanligt och endast låta streamingdatorn snappa upp det som syns och hörs från din "gamingdator".

Mvh
V

Lite rörigt som sagt, har provat mycket olika inställningar osv men vill att kvalitén på streamen ska vara bra! Jag har 1920x1080 skärm, 6700k smått överklockad processor, 1070 grafikkort osv. Det är egentligen inga problem med prestandan utan det är ungefär som att man sätter ett "filter" på spelet när man streamar, man känner av det ibland liksom. När jag inte streamar så är flytet så mycket skönare och jag vill kunna streama men ha samma flyt on som off stream

Här är min stream förövrigt: https://www.twitch.tv/simpacs
kvalitén är ju som sagt ganska bra nu men det gör ju att prestandan får lida lite...

Tack för ditt svar föresten

Permalänk

Såg din edit nu efter. Ok så det blir lite nya datordelar ändå, förstod det som att man sätter det i sin gamingdator och sen löser den "resten"

Edit: datordelar till streamingdatorn, inte gaming datorn :D:D

Permalänk
Medlem

@Bonkadonk:

Nemas problemas, tycker det är konstigt ändå att du känner av "filtret". Förstår vad du menar men med tanke på att din dator är såpass kraftfull så ska det inte vara några problem, speciellt när du nu spelar ett såpass optimerat spel som CSGO.

Jag har inget mer att säga, streamingdator hjälper definitivt runt just den delen men du får väga upp detta emot om det är värt att skaffa ett sådant system. Kan ju även dyka upp andra tekniska felaktigheter, finns alltid något xD

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har haft oändliga problem med hd60 pro och dess välkända men likväl kvarvarande problem kring audio desync. Köpte en i7-6700 för att få löst det men hjälpte intet. Aldrig ElGato igen.