Permalänk
Medlem

Router Asus RT-AC58U eller RT-AC3200?

Har haft min D-link Dir-655 nu i över 3 års tid, och den har faktiskt funkat utmärkt trots att den saknar en del moderna funktioner. I vilket fall så började denna router krångla och nätverks SSID försvinner och jag tappat anslutning. Jag har testat reset:a routern flera gånger utan resultat. Att starta om den en gång i halvtimmen för att jag förlorar min internetanslutning är lite väl irriterande.

Så nu har jag beslutat mig för att köpa en ny router och har hört bra grejer om Asus routers. Jag fastnade väldigt mycket för RT-AC3200 (2390kr - 3000 kr) men den kostar också en hel del tyvärr. Sedan läste jag att många haft problem med denna routern. Och för det priset är det inte något jag vill råka ut för.
Kjell.com

Sedan kollade jag även lite på RT-AC58U (1 190kr) och RT-AC68U men då det inte var någon större skillnad så blir det nog RT-AC58U. Nu är dock min fråga.....
Netonnet

Vilken router hade ni valt om man ser det som en investering. Ska jag lägga till i pris och köpa den dyrare modellen, eller ska jag nöja mig med den billigare AC58U modellen. Vilken hade ni valt?

Jag använder laptop, surfplatta, mobil, smart-tv, Playstation, ip-kamera, nas. kommer även kosta på mig hemmabio inom en framtid mm. Så MU-MIMO-tekniken låter ju väldigt användbar. speciellt när man har gäster hemma. Jag har dock inte så stor lägenhet (en 3:a) så ytan kommer båda täcka vilket som.

Tack på förhand, alla tips uppskattas!

Mvh,

Visa signatur

OS: Windows 10 64 bitar| Model/Chassi: Asus GT10AC | Moderkort: | CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4430S @ 2.70GHz | Ram: 12GB | GPU: NVIDIA Geforce GTX 760 | HDD: 1TB | SSD: 128GB | [https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AC/overview/]

Permalänk
Medlem

Fick jag rekommendera något så skulle det bli Ubiquiti Unifi och då Long Range (LR), och behålla din nuvarande router men stänga av WiFi på den, om det nu bara är det trådlösa som lägger av.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Fick jag rekommendera något så skulle det bli Ubiquiti Unifi och då Long Range (LR), och behålla din nuvarande router men stänga av WiFi på den, om det nu bara är det trådlösa som lägger av.

Det räcker med AC-Lite, LR har du ingen nytta av i Sverige direkt. Då huvuddelen med LR är att den sänder med starkare signal (27 dB) istället för vanliga 20 dB. Men det är inte lovligt att sända starkare än 20 dB i Sverige. F ö håller jag med om att det kan vara ett bra tips att stänga av wifi på routern och använda APs för wifi-funktionen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det räcker med AC-Lite, LR har du ingen nytta av i Sverige direkt. Då huvuddelen med LR är att den sänder med starkare signal (27 dB) istället för vanliga 20 dB. Men det är inte lovligt att sända starkare än 20 dB i Sverige. F ö håller jag med om att det kan vara ett bra tips att stänga av wifi på routern och använda APs för wifi-funktionen.

Enheten är dBm annars är det väl ljudstyrka? Så, 100mW vs ~500mW är det för alla som inte pratar dBm.
Hur som helst, det är väldigt användbart och du har stor nytta av det i sverige. (Men inte helt lagligt)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:
Jo ska man vara petig och ange det för mw så är det dbm. Men i detta fall så bör dB fungera också för det är de värdet man ser i APn inte mw (inte var jag sett).
Du kan väl inte aktivera det när du är i Sverige? Och väljer du ex US så kan du inte använda kanalerna. Därmed fyller det inte något funktion. Eller har du något knep att aktivera det? Jag har frågat personer som har haft LR modellerna och de kan inte öka mer än 20 dB. De som valt USA har kunnat det (om jag inte minns fel) men då fungerar ju inte kanalerna/frekvenserna. Kan man komma runt det så är jag väldigt intresserad

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Kyonoki:

Jag fastnade väldigt mycket för RT-AC3200 (2390kr - 3000 kr) men den kostar också en hel del tyvärr. Sedan läste jag att många haft problem med denna routern. Och för det priset är det inte något jag vill råka ut för.

Av ren nyfikenhet. Vad är det för nåt som skulle krångla med RT-AC3200?

Jag har en sån och tycker den funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Håller med de som säger att du ska skaffa en dedikerad AP, att köpa Ubiquitis Unifi AC AP är det bästa som hänt mitt wifi, och då har jag en AC-66a från asus som router innan. (Super bra router med riktigt trevligt wifi för o vara en all in one f.ö men kan inte riktigt mäta sig med dedikerade enheter.)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kan väl inte aktivera det när du är i Sverige? Och väljer du ex US så kan du inte använda kanalerna. Därmed fyller det inte något funktion. Eller har du något knep att aktivera det? Jag har frågat personer som har haft LR modellerna och de kan inte öka mer än 20 dB.

Jag har *inte* kört via servertjänsten (där du anger locale?) utan hämtat hem rätt management verktyg och uppdaterat AP:erna och sedan konfat dom. Inte ens en popup/varning vad jag minns, helt straight forward. LR var "off" default iof.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Av ren nyfikenhet. Vad är det för nåt som skulle krångla med RT-AC3200?

Jag har en sån och tycker den funkar väldigt bra.

Den har/har haft lite quirks (som med allt annat nytt?)
Här är lite exempel:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac3200-issues-and-i...

Jag har ställt en sådan som demonstrations-router i fikarummet på jobbet och har testat att be typ 40-pers koppla upp sig mot den (på en gång) och den har skött sig. Jag har iof inte startat igång några direkta tjänster eller regler, så det är inte så mycket som kan krångla.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera RT-AC88U.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi

@Gurk:

För att ansluta sig mot routern måste jag först starta om den, vad är så speciellt med Ubiquiti Unifi?

Är dock osäker på vad du menar. Min router krånglar så problemet är inte räckvidden utan internetanslutningen till och från routern dir-655. Jag står i samma rum som routern när den plötsligt lägger av. Startar om den så funkar den en stund till. Dessutom saknar den AC samt 5ghz bandet vilket jag verkligen letar efter i nyare router.

3000kr är dock väldigt mycket för en ny router. Lite mer tips och jämförelse skulle vara bra. tack för svar

RT-AC3200?
RT-AC58U?

Som det ser ut nu lutar jag emot RT-AC58U pga av pris samt bra omdömen.

@nyllet83 RT-AC88U är också en aning dyr? varför rekommenderar du den?

Mvh,

Visa signatur

OS: Windows 10 64 bitar| Model/Chassi: Asus GT10AC | Moderkort: | CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4430S @ 2.70GHz | Ram: 12GB | GPU: NVIDIA Geforce GTX 760 | HDD: 1TB | SSD: 128GB | [https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AC/overview/]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyonoki:

@Gurk:

För att ansluta sig mot routern måste jag först starta om den, vad är så speciellt med Ubiquiti Unifi?

Är dock osäker på vad du menar. Min router krånglar så problemet är inte räckvidden utan internetanslutningen till och från routern dir-655. Jag står i samma rum som routern när den plötsligt lägger av. Startar om den så funkar den en stund till. Dessutom saknar den AC samt 5ghz bandet vilket jag verkligen letar efter i nyare router.

3000kr är dock väldigt mycket för en ny router. Lite mer tips och jämförelse skulle vara bra. tack för svar

RT-AC3200?
RT-AC58U?

Som det ser ut nu lutar jag emot RT-AC58U pga av pris samt bra omdömen.

@nyllet83 RT-AC88U är också en aning dyr? varför rekommenderar du den?

Mvh,

Enligt ditt första inlägg tappade du SSID mot routern (vilket skvallrar om en krånglande antenn-del), då du inte beskrev övriga problem utan enbart det så gjorde jag den slutsatsen att routern (i sig) inte är i så dåligt skick utan bara radiodelen. Så, en ny radiodel skulle isf lösa problemet åt dig, och vad är inte bättre på marknaden än Ubiquitis extremt bra prylar... tänkte jag sen, och räckviddsgrejen sparkade jag in bara för att jag personligen gillar den, den är sjukt bra.

AC88:an är nog rekommenderad för att den till skillnad från 3200:an inte har dubbla 5ghz-band och att den är efterföljare till den du pekades till förut, AC68:an (eller om det var 66:an, båda är äldre)

Ubiquiti har för övrigt även väldigt kompetenta routrar, dom har "småroutrar" modell dom där som ingår i Asus-burkarna fast utan visslor och tutor (radio / usb-grejer / vpn) för typ 700kr. Så den kompletta lösningen blir ~1800kr, om du är villig att lägga lite tid på att lära dig hantera sakerna (och få mycket Sweclockers-cred när du skriver det i din signatur)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Kyonoki: den är stabil, snabb, har bra täckning och 8 lan-portar

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Asus rt-ac88u från webhallen nu. Får hoppas jag blir nöjd. Tänkte först inte lägga mer än 2000 kr. men denna router verkar värd priset. Tack för hjälpen!

Visa signatur

OS: Windows 10 64 bitar| Model/Chassi: Asus GT10AC | Moderkort: | CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4430S @ 2.70GHz | Ram: 12GB | GPU: NVIDIA Geforce GTX 760 | HDD: 1TB | SSD: 128GB | [https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AC/overview/]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har *inte* kört via servertjänsten (där du anger locale?) utan hämtat hem rätt management verktyg och uppdaterat AP:erna och sedan konfat dom. Inte ens en popup/varning vad jag minns, helt straight forward. LR var "off" default iof.

Det jag har bett dem göra är att nolla routern och välja land "US" vid första inlogg där man få 2-3 sidor av wizard. Och det funkade inte enligt dem, har inte testat själv. Dvs de har laddat hem kontrollermjukvaran och loggat in via webben. Så det finns en inställningen även i den Svenska konfen där man bara kan välja LR = on/off? Så går den upp från 20 till 27dbm?
Jag har tyckt det vore konstigt att sälja LR modellerna här om det inte går att använda själva LR-funktionen Så enligt dig är det värt 200 kr mer för LR än ex LITE?

Skrivet av Kyonoki:

Jag beställde en Asus rt-ac88u från webhallen nu. Får hoppas jag blir nöjd. Tänkte först inte lägga mer än 2000 kr. men denna router verkar värd priset. Tack för hjälpen!

Du kommer bli nöjd om det inte är något fel på den Jag skulle också tipsa dig om att kanske lägga in DD-WRT istället för original firmwaren, förutsatt de stöds. Ger generellt mer funktioner (dvs Vettiga funktioner) samt oftast stabilare router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det jag har bett dem göra är att nolla routern och välja land "US" vid första inlogg där man få 2-3 sidor av wizard. Och det funkade inte enligt dem, har inte testat själv. Dvs de har laddat hem kontrollermjukvaran och loggat in via webben. Så det finns en inställningen även i den Svenska konfen där man bara kan välja LR = on/off? Så går den upp från 20 till 27dbm?
Jag har tyckt det vore konstigt att sälja LR modellerna här om det inte går att använda själva LR-funktionen Så enligt dig är det värt 200 kr mer för LR än ex LITE?

När jag läste igenom det där så började jag tänka efter lite... "Wizard? Vilken jäkla wizard?" Kollade manualen och hittar att enterprise-grejen mycket riktigt har en rätt omständig wizard, jag är lite senil antagligen men jag har inget minne av detta öht. Då jag har redan har varit ställt upp dom där så ska jag göra det igen, köpa en ny och ställa upp mjukvaran från scratch och konfa, sedan återkommer jag hit med hur jag gjorde.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

När jag läste igenom det där så började jag tänka efter lite... "Wizard? Vilken jäkla wizard?" Kollade manualen och hittar att enterprise-grejen mycket riktigt har en rätt omständig wizard, jag är lite senil antagligen men jag har inget minne av detta öht. Då jag har redan har varit ställt upp dom där så ska jag göra det igen, köpa en ny och ställa upp mjukvaran från scratch och konfa, sedan återkommer jag hit med hur jag gjorde.

Det är en wizard där man får ange lösen, tidszon etc. Typ 2-3 sidor bara Gör så, jag har inte rekommenderat LR pga det. Då själva funktionen försvinner om den e begränsad pga landet. Vilket man måste ha. Om man inte kan välja Norge/Finland om de har andra regler då kanalerna är samma.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/6Vb9P

Får erkänna mig nöjd. Jag bor på tredje våningen så det är ju inte så konstigt att jag inte har räckvid när jag är nere och röker. Men jag har full "bar" i hela lägenheten på båda banden. Nu är inte min lägenhet så stor men vad jag märker mest är hur bra hastigheten flödar i jämförelse med den gamla routern. En klart förbättring. Gillar även webb layouten. Jag återkommer naturligtvis när jag har testkört den en längre tid. Svårt att säga allt på så kort tid. Men än så länge är jag väldigt nöjd. Speciellt över MU-mimo. Sjukt nice. Mycket kraft i denna router.

Vad kan jag ladda ner DD-WRT? Dum fråga kanske, men vad är skillnaden.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 10 64 bitar| Model/Chassi: Asus GT10AC | Moderkort: | CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4430S @ 2.70GHz | Ram: 12GB | GPU: NVIDIA Geforce GTX 760 | HDD: 1TB | SSD: 128GB | [https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AC/overview/]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fortfarande nöjd med din RT-AC88U? Jag köpte en RT-AC58U för några månader sedan och den har varit en besvikelse rätt igenom. Köpte den för att ersätta en gammal WRT54GL som hade gått i graven men ack så man bedrog sig. 58:an har inga firmware-uppdateringar, inget stöd av merlin, klienter droppas hela tiden, ibland tror klienten att den är uppkopplad trots att routern har kopplat bort, klientlistan i webinterfacet visar inte alla klienter, det går inte att pinga olika datorer från varandra helt plötsligt trots att båda sitter på samma nätverk, ... funderar på vad jag ska byta ut den mot helt enkelt. Ha de fint

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

@Kyonoki: den är stabil, snabb, har bra täckning och 8 lan-portar

inget illa ment du får naturligtvis rekommendera vad du vill men bet nästan 3 tkr för router som inte är närheten av att klara
100 mbit/s OpenVPN 256-aes-cbc finns inte på kartan i min värld !, jag har en gammal garderobs dator med 8 gb ram som jag bet 100 kr till en arbetskompis för, den klarar över 100mbit/s OpenVPN 256-aes-cbc(pfense) + en Netgear GS105 + en gammal Asus rt 68u(merlin) som jag använder Ap i vår lgh tycker jag är ett ljusår bättre alternativ

p.s elen ingår i hyran