Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Jo den tanken finns också.
Började bära det efter en kompis blev påhoppad av 2 st en kväll, han gjorde inget, gav dom det dom ville ha , plånbok, mobil, jacka.
Ändå knivhögg dom han.

Har pepparspray också dock, haft det ett par gånger.

Skrivet av drwlz:

Ah, har dom redan kniv så är det ju inte mycket att göra. Har själv blivit påhoppad ett antal gånger utav flera personer, men aldrig med värre tillhyggen än kättingar .

Krav Maga kanske är något för er?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Inaktiv

@Rasse12345:

Det kvittar om man kan krav maga, hoppar ett gäng på en är det kört, har dem dessutom kniv på sig... Det bästa är att springa, det låter fegt men hellre det än att bli hjärndöd eller knivhuggen.

Permalänk
Skrivet av anon264921:

@Rasse12345:

Det kvittar om man kan krav maga, hoppar ett gäng på en är det kört, har dem dessutom kniv på sig... Det bästa är att springa, det låter fegt men hellre det än att bli hjärndöd eller knivhuggen.

Självklart, är definitivt det jag skulle ha gjort. Tänkte bara att det är dumt att gå runt med kniv, blir lite som en ond cirkel så att säga.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Den såg i för sig väldigt trevlig ut

EDIT: Recensionerna verkar klaga en del på kvalitén

Jag har en sådan, den gick sönder efter typ 2 dagar. Skulle rekommendera att köpa 2-3 sådana och lära dig med, riktigt bra amatörkniv

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Ah, har dom redan kniv så är det ju inte mycket att göra. Har själv blivit påhoppad ett antal gånger utav flera personer, men aldrig med värre tillhyggen än kättingar .

Beroende på vilken typ,så kan en kätting vara nog så kraftfull och farlig som en liten butterflykniv.
"Trubbiga" vapen ses även lindrigare vid visitation och i Domstol ofta, märkligt nog.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB11Hh3PXXXXXb_XFXXq6xXFXXXU/2242...

https://www.aliexpress.com/item/New-CS-GO-knife-Counter-Strik...

Inte för jag kommer ha den utanför mitt rum men om det inte är ett slipat knivblad så är den laglig??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

..Men man kan ha stora vassa köksknivar i lådan bredvid. *suck*

Japp. Helt sjukt.

Skrivet av JimmieSan:

Men ditt fall verkar ju vara något helt annat än själva butterfly kniven så kanske inte så konstigt dom slängde på en vapeninnehav.

"det andra" var helt orelaterat till vapen.

Skrivet av Bogey:

Beroende på vilken typ,så kan en kätting vara nog så kraftfull och farlig som en liten butterflykniv.
"Trubbiga" vapen ses även lindrigare vid visitation och i Domstol ofta, märkligt nog.

"Lagom" kätting, eller motorcykelkedja fungerar även som livrem, om man har rätt "look" och ifrågasätts som regel inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fastnar du sen för dessa knivar och vill kosta på dig en "lite mer seriös" kniv i framtiden kan du beställa från någon Amerikans tillverkare och be dom skicka den i delar, i omgångar och sedan montera ihop den själv hemma.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Fastnar du sen för dessa knivar och vill kosta på dig en "lite mer seriös" kniv i framtiden kan du beställa från någon Amerikans tillverkare och be dom skicka den i delar, i omgångar och sedan montera ihop den själv hemma.

Det blir väl ändå inte mindre olagligt för att man sätter ihop den själv?...

Om du har några planer på att skaffa vapenlicens bör du verkligen se till att du inte bryter mot några vapenrelaterade lagar. Jag vet inte hur/om det gör skillnad, men ja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

bara till att köpa valfri från ebay/aliexpress. I Sverige kommer det vara typ omöjligt att hitta "vapen".

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Det blir väl ändå inte mindre olagligt för att man sätter ihop den själv?...

Nja... Nä, det blir den inte. Men som tidigare sagts, så i teorin är det lagligt att äga, inneha, och bruka en sådan här kniv. Man får bara inte föra in dem i Sverige, inte köpa, eller sälja, och inte transportera den mellan olika platser.
Så, att köpa den i delar torde komma runt införselsproblemet. Och, har man inget annat de vill bråka om, så kommer de antagligen inte försöka sätta en på olaga vapeninnehav för kniven, om de "kommer på" att man har den hemma, eftersom en bra advokat kommer få en frikänd från det. Det finns inget specifikt i lagen som säger att man inte får ha en.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Nä, det blir den inte. Men som tidigare sagts, så i teorin är det lagligt att äga, inneha, och bruka en sådan här kniv. Man får bara inte föra in dem i Sverige, inte köpa, eller sälja, och inte transportera den mellan olika platser.
Så, att köpa den i delar torde komma runt införselsproblemet. Och, har man inget annat de vill bråka om, så kommer de antagligen inte försöka sätta en på olaga vapeninnehav för kniven, om de "kommer på" att man har den hemma, eftersom en bra advokat kommer få en frikänd från det. Det finns inget specifikt i lagen som säger att man inte får ha en.
B!

Kan bara instämma. Finns inget som säger att det skulle vara olagligt att äga så länge du är över 21 år. I så fall skulle de har gjort det enkelt för sig och lägga dessa knivar under vapenlagen, så som pepparspray.
Du kan köpa dig en otf-kniv utan problem (lite galet tycker även jag) så länge bladet skickas för sig går det aldrig att säga vad det är. Därav har det heller aldrig brutits mot några lagar då kniven aldrig är komplett för ens hemma hos dig. Det är i så fall så jag tolkar det.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Nä, det blir den inte. Men som tidigare sagts, så i teorin är det lagligt att äga, inneha, och bruka en sådan här kniv. Man får bara inte föra in dem i Sverige, inte köpa, eller sälja, och inte transportera den mellan olika platser.
Så, att köpa den i delar torde komma runt införselsproblemet. Och, har man inget annat de vill bråka om, så kommer de antagligen inte försöka sätta en på olaga vapeninnehav för kniven, om de "kommer på" att man har den hemma, eftersom en bra advokat kommer få en frikänd från det. Det finns inget specifikt i lagen som säger att man inte får ha en.
B!

Där ser man. Från polisens hemsida verkar det faktiskt som att det är lagligt att inneha butterflyknivar så länge man är över 21 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Permalänk

Det finns svenska sidor att köpa från, men kanske skeppar från utlandet, förvisso..
Jag känner killen från Denna knivsida och de släpper ibland 10-15%s-rabatter till knivshop eller vilka de nu är sammankopplade med. Inget jag bemödat mig med eftersom jag inte behöver kniv.. än så länge.

Gällande knivlagen så hittar du följande på Wikipedia:

"Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål, (1988:254) ofta förkortat knivlagen, är en svensk lag som förbjuder innehav av knivar och andra stick- och eggvapen på allmänna platser, inom skolområde och i fordon på allmän plats om de är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Lagen innefattar även andra föremål som är ägnade att användas som vapen.[1] Lagen förbjuder även försäljning eller överlåtelse av sådana föremål till personer under 21 år."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knivlagen

Du måste dessutom vara 21 år och över för att ha en kniv. Den här lagen står ganska fri att tolkas av lagens långa arm och det är inte helt ovanligt att man hänvisar till knivlagen när det är något annat man vill åt, eller när man endast vill gripa någon. Står det ord mot ord om den är menad som ett vapen eller ej, så ska du veta att polisens ord ofta väger tyngre. Såvida du innehar en seriös karaktär och ger bilden av en hyvens och god medborgare.

Lyckades du beställa en butterfly någonstans?

Må väl!