Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av N0iZE:

Den är rätt stor xD. Det är väll en volym på runt 30*30*30 cm ?
Jag hade nog tänkt mig något runt 30*24*10 som högst på ett ungefär, så den fortfarande får plats tsm med min karaff på mitt finfina IKEA soffbord (lack modell liten)

Hehe, jo det är den förvisso - men tycker väl kanske inte de måtten är så stora.

Denna hade nog passat dig perfekt då!
http://cigaro.sweetsncigars.se/Humidorer-och-Tillbeh%C3%B6r/a...

mått (yttre):L:24cm B:29cm H:12cm

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hehe, jo det är den förvisso - men tycker väl kanske inte de måtten är så stora.

Denna hade nog passat dig perfekt då!
http://cigaro.sweetsncigars.se/Humidorer-och-Tillbeh%C3%B6r/a...

mått (yttre):L:24cm B:29cm H:12cm

Hmm, nu börjar det dock likna en storlek som passar mig
Tänker dock direkt på en resväska när jag ser den humidoren

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Bor man i Linköpingstrakten så rekommenderar jag fysiska butiken cubano på Videgatan. Riktigt skön ägare som sitter i brassestol utanför butiken och puffar i solskenet på sommaren. Har mycket kubaner på lager och bra service. http://cubano.se/

Personlig favorit är ~45 minutaren h.upmann half corona

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av N0iZE:

Hmm, nu börjar det dock likna en storlek som passar mig
Tänker dock direkt på en resväska när jag ser den humidoren

Kolla på sidorna vi nämnt där vi köper cigarrer, de kommer garanterat ha en humidor som passar dig för en vettig peng!

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Föäldrarna hade varit på cuba nyligen och hade en ask med cigarrer med sig hem till mig, någon sort som tydligen Castro rökte mycket

Röker inte i vanliga fall så dessa bli bara vid speciella tillfällen

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk

Beställde men första humidor i går, blev en Adorini Firenze- Deluxe samt beställde jag 4 olika cigarrer 2 av varje. Nån som vet hur det är att beställa cigarrer från utlandet? tullavgift och så?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kolla på sidorna vi nämnt där vi köper cigarrer, de kommer garanterat ha en humidor som passar dig för en vettig peng!

Lycka till!

Yes! Kikar atm, men har inte ännu hittat någon jag riktigt fastnar för. Återkommer säkert med frågor och sådant!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av N0iZE:

Yes! Kikar atm, men har inte ännu hittat någon jag riktigt fastnar för. Återkommer säkert med frågor och sådant!

Get wild.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Returtony:

Beställde men första humidor i går, blev en Adorini Firenze- Deluxe samt beställde jag 4 olika cigarrer 2 av varje. Nån som vet hur det är att beställa cigarrer från utlandet? tullavgift och så?

Mig veterligen skall det vara tullfritt med tobak.
Sa iaf nån på ett cigarrevent som tog hem mycket från utlandet... (Spanien)

Jag personligen är bara bekväm och beställer när jag vill ha, och svenska ÅF = snabb leverans och inget krångel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Beställde men första humidor i går, blev en Adorini Firenze- Deluxe samt beställde jag 4 olika cigarrer 2 av varje. Nån som vet hur det är att beställa cigarrer från utlandet? tullavgift och så?

Skrivet av andreas_dock:

Mig veterligen skall det vara tullfritt med tobak.
Sa iaf nån på ett cigarrevent som tog hem mycket från utlandet... (Spanien)

Jag personligen är bara bekväm och beställer när jag vill ha, och svenska ÅF = snabb leverans och inget krångel.

Tror det är tullfritt inom EU. Däremot om du beställer exempelvis från USA så se till att företaget som du köper ifrån deklarerar det rätt...

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag har länge gillat tanken att puffa någon cigarr en varm sommarkväll men aldrig kommit till skott.

På måndag får vi dock nycklarna till vårt hus och för första gången flyttar vi till landet. Det måste förstås firas och varför inte med en cigarr bl.a.?

Kan någon rekommendera en bra cigarr för en nybörjare? Ännu bättre vore om ni visste någon sida som säljer ≈prova-på-paket med en handfull cigarrer.
Priset spelar inte så stor roll men samtidigt är det förstås fullkomligt slöseri för en nybörjare (jag) att börja med de dyraste cigarrerna. Antar jag.

Kan det här vara något kanske? http://www.cigarrummet.com/produkt/JCP004.html

Permalänk

Har en fråga till er kunniga.

Fick en träask som det står Bellman på. I den finns det kvar, 1 st Bellman Siesta och 5 st Bellman Serenad. Efter lite google-fu kom jag fram till att Serenad slutade tillverkas 1982.

Så det lär väl inte vara så hälsosamt att testa dom nu?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av Lord_Moridin:

Har en fråga till er kunniga.

Fick en träask som det står Bellman på. I den finns det kvar, 1 st Bellman Siesta och 5 st Bellman Serenad. Efter lite google-fu kom jag fram till att Serenad slutade tillverkas 1982.

Så det lär väl inte vara så hälsosamt att testa dom nu?

Det är nog ingen fara att röka dem, men de lär ju vara helt uttorkade om de inte förvarats i en humidor.

Visa signatur

"?"

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Trunk:

Jag har länge gillat tanken att puffa någon cigarr en varm sommarkväll men aldrig kommit till skott.

På måndag får vi dock nycklarna till vårt hus och för första gången flyttar vi till landet. Det måste förstås firas och varför inte med en cigarr bl.a.?

Kan någon rekommendera en bra cigarr för en nybörjare? Ännu bättre vore om ni visste någon sida som säljer ≈prova-på-paket med en handfull cigarrer.
Priset spelar inte så stor roll men samtidigt är det förstås fullkomligt slöseri för en nybörjare (jag) att börja med de dyraste cigarrerna. Antar jag.

Kan det här vara något kanske? http://www.cigarrummet.com/produkt/JCP004.html

Det ser ut som ett bra paket om man vill få koll på hur mycket det kan skilja från olika regioner. Personligen gillar jag kubanska, skulle uppskatta att 90% av allt jag röker kommer från Kuba.

Ett tips till dig som nybörjare är att tända cigarren ordentligt, det är ett av det vanligare felen jag ser nybörjare göra. När du blåser mot foten (där du tänder den) ska hela ytan glöda rött. När den är tänd ska du bara aska när du upplever att askan ska trilla av, att bygga upp så mycket aska som möjligt hjälpen den att brinna korrekt och på så sätt smaka så rent som möjligt. Om cigarren brinner ojämnt är det risk att smaken blir sotig.

Om du planerar att göra rökandet till en hobby kan jag tipsa om att köpa på dig några lådor av http://www.cigarrlagret.nu/product_info.php?products_id=111&o... och skaffa en humidor som rymmer det du vill lagra och de du köper i mindre kvantitet för att röka vid tillfälle.

Det är en extremt prisvärd handrullad kubansk cigarr som är ett bra exempel på hur cigarrer ändrar sig med tiden. Rök några och notera hur de smakar, efter det så röker du resterande ett och två år senare. Personligen så tycker jag den är bäst efter 1 år då nikotinstyrkan avtagit något men fortfarande upplevs som relativt ung i smaken. I övrigt så har cigarren en tydlig lukt och smak av ceder med en nyans av ek som i varje fall för mig är det som kännetecknar kubanska cigarrer.

Jag gillar den så mycket att jag köpte 8 lådor senast

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag väcker liv i denna tråden, då den är allmänt om cigarrer ser jag ingen mening med att börja på ny tråd.. Jag själv är väldigt ny inom cigarrer, testade första för 1.5 årsedan en billig jamicansk (hade varit där). Sedan dum som jag är köpte jag även en montecristo no 4 på resan och rökte den över 1 år senare, den var väldigt torr givetvis men smakade inte illa enligt mig. Nu är ju det påsk snart så har beställt två olika för att testa. Röker väldigt väldigt sällan, avskyr cigarreter och det enda som egentlig är likt mellan dem är att man röker dem..

Av ren nyfikenhet blev det en Alonso Menendez Robusto och en Casa Turrent Maduro Robusto som jag beställde nu inför påsk. Nästa gång blir väl till midssommar och möjligtvis till semestern när man firar 25 Däremot kan jag tänka mig att skaffa en humidor och samla bara för att känslan av cigarrer tilltalar mig.

Vad har ni för favoriter ?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Intresset för cigarrer blossade upp igen så det fick bli lite ny köp.

Permalänk
Medlem

Ni får ju döpa om tråden
Föreslår Cigarr-Clockers- allt om cigarrer eller kanske BOTL-Clockers - allt om cigarrer

Tänkte precis skapa en sån tråd, men här fanns ju en

Puffar en Romeo y Juliet av nån sort just nu.
Härligt med kontemplation efter en härlig arbetsvecka som avslutades med 11km terränglöpning

Nu ligger jag på altanen och blickar ut över skogen.

Nån mer som fortfarande puffar här?