Prestandaskillnad mellan moderkort med stora DIMM och SO-DIMM?

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad mellan moderkort med stora DIMM och SO-DIMM?

Hej!
En kort fråga.
(Har en del SO-DIMM minnen liggande och planerar ett mini-bygge).
Är det, och hur stor i sådana fall, någon prestandaskillnad, eller värmeskillnad mellan att använda
1. Moderkort med fullstora RAM-minnen?
2. Moderkort med SO-DIMMs?

Har 8 respektive 16 GB i SO-DIMM och funderar på om det är mer värt att köra på ett mobo som tar SO-DIMM istället för stora RAM-minnen.
Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Någon prestandaskillad är det ju inte om de har samma specifikationer. Möjligvis att SO-DIMM blir lite varmare, men värme är nästan aldrig ett problem när det gäller minnen. Den största kompromissen man får göra är väl snarare att utbudet av moderkort som tar SO-DIMM är mindre, så det kanske är svårare att hitta ett sånt moderkort som uppfyller dina krav.

Permalänk
Medlem

@perost: Hej!
Tack för svaret!
Jag tänkte ungefär samma, men ville kolla.
En faktor för mig att kolla på mindre moderkort är att de kanske finns att få tag på beg, och då kan man också ha en mindre (och tystare ) kylare som täcker större delen av moderkortet med luftflödet, men jag ville vara rätt säker på att det inte innebär avkall på prestandan. Minns att det fanns moderkort som hade SO-DIMMs liggande eller snett som platsbesparande utforming.

Sen är ju visserligen inte DDR3 minne så extremt dyrt så det kanske inte är lönt, men värt att kolla upp iaf.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.