Rykte: AMD Ryzen släpps endast med fyra och åtta kärnor

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Ryzen släpps endast med fyra och åtta kärnor

En begränsning i AMD:s arkitektur Zen gör att det inte blir någon sexkärnig variant av Ryzen. Tomrummet ska istället fyllas av åtta kärnor utan stöd för Simultaneous Multithreading.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på lite tester

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tänker att följande är ett rykte som kan vara intressant i sammanhanget, om vi nu skall hålla på med rykten:)

Permalänk
Medlem

tycker inte om att man posta RYKTEN som NYHETER. detta är EN person som altsá som tror detta men har inga fakta som stödjer detta fram tills AMD faktist kommer med detaljer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Väntar med spänning på lite tester

Hur många Volt är den på då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Jag hittar hörnet själv

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tycker inte om att man posta RYKTEN som NYHETER. detta är EN person som altsá som tror detta men har inga fakta som stödjer detta fram tills AMD faktist kommer med detaljer.

Kolla första ordet i rubriken till artikeln en gång

Permalänk
Medlem

"En annan detalj AMD tidigare gått ut med är att samtliga modeller blir upplåsta för överklockning."

OH HONEY, IM HOME!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Tänker att följande är ett rykte som kan vara intressant i sammanhanget, om vi nu skall hålla på med rykten:)

Jag förstår inte hur Canard PC kan sitta på så mycket info? De har gjort en form av review/artikel på en ES-CPU, men de måste väl ha skrivit på en NDA? Borde inte AMD ogilla att de då inte är tysta, eller missar jag något?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Om nu detta stämmer varför skall man ta 8 kärniga med multithreading och betala ett överpris i en gamingburk mot en 8 kärnig utan multiuthreading ? Känns som 16 trådar på 8 kärnor andvänds bättre i en servermiljö ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Detta är lite synd om det stämmer men resonemanget verkar logiskt. 8 kärnor känns överflödigt inom en överskådlig framtid medans 4 kärnor börjar kännas som för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Kolla första ordet i rubriken till artikeln en gång

Jag menar egentligen själva grundtanken att man rapportera Rykten som inte har bekräftat på nåt sätt eller som det finns mycket tecken på att dem kan var sann som nyheter.
Känns väldigt mycket som nyhetstorka och bara för att rapportera nåt så skriver man sånt här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Hur många Volt är den på då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Jag hittar hörnet själv

hehehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Väldigt lite nytt om Ryzen nu. Mest olika rykten och omskrivning av dessa på olika siter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När är nda? datumet, dvs när får vi se tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

När är nda? datumet, dvs när får vi se tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är säkert under NDA... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

När är nda? datumet, dvs när får vi se tester?

Skickades från m.sweclockers.com

finns inget känt datum än. men med en stor sannolikhet kommer RyZen presenteras på GDC mellan den 27 Febuari och 3 Mars. kanske till och med släpps.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Mycket rykten just nu, när man googlar ser det t.o.m ut ibland som om det är bootar som samlar in information på nätet kring ryzen.

Jag väntar ivrigt på att mer att mer information kommer. Jag har ej granskat dessa påstående närmare, men jag har svårt att se att AMD per design med den lilla information som finns ute, inte kan sälja en 8 kärnig cpu som har en liten defekt som en 6 kärnig. Men om detta antal är litet och kostnaden hög att ändra, ja då finns det ej ekonomisk vinst i att göra det. Dessutom leder detta kanske till onödig komplexitet i cpun och sänker prestandan för alla inklussive de fullt fungerande..

Nå jag väntar ivrigt, sedan är 8 kärnor i minsta laget år 2017, men vem hindrar en att köpa 2sr Ryzen som man kör parallellt? (ens plånbok? Ja tyvärr, snyft)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

finns inget känt datum än. men med en stor sannolikhet kommer RyZen presenteras på GDC mellan den 27 Febuari och 3 Mars. kanske till och med släpps.

Har också hört dom ryktena, börjar bli aningen otålig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag förstår inte hur Canard PC kan sitta på så mycket info? De har gjort en form av review/artikel på en ES-CPU, men de måste väl ha skrivit på en NDA? Borde inte AMD ogilla att de då inte är tysta, eller missar jag något?

Eller så vill amd att de håller uppe surret, inofficiellt såklart.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

tycker inte om att man posta RYKTEN som NYHETER. detta är EN person som altsá som tror detta men har inga fakta som stödjer detta fram tills AMD faktist kommer med detaljer.

Med den inställningen borde vi sluta skriva om Zen (och väldigt mycket annat) fram till lanseringsdagen Att vi skrev om detta var för att ZoLKoRn är en förhållandevis känd profil med bra kontakter.

Skrivet av pellen:

Jag förstår inte hur Canard PC kan sitta på så mycket info? De har gjort en form av review/artikel på en ES-CPU, men de måste väl ha skrivit på en NDA? Borde inte AMD ogilla att de då inte är tysta, eller missar jag något?

Vad jag förstått har Canard PC fått tag på ett tidigt ingenjörsexemplar (ES) och moderkort genom alternativa kanaler och har därför inte skrivit under något sekretessavtal/Non-disclosure agreement (NDA).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av H4tten:

Hur många Volt är den på då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Jag hittar hörnet själv

Spännande att se någon med potential som vågar ta motståndet att gå mot strömmen, sådant kan bli laddat och få vissa att blixtra till.

Nu får du maka på dig, ska också in i hörnet och har med mig struten.

För att säga något vettig: Är nog lite lurigt att göra en sex-kärnig Ryzen då L3-cachen hänger ihop med fyra kärnor i varje CCX.

Rent tekniskt skulle man kunna använda de 8-kärniga modeller där en kärna i varje CCX är avstängd, men kanske blir lite väl smalt. Stänger man av två kärnor i ett och samma CCX blir det en asymmetrisk krets där två kärnor har låg latens mellan varandra samt högre latens till fyra andra och vice versa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Med den inställningen borde vi sluta skriva om Zen (och väldigt mycket annat) fram till lanseringsdagen Att vi skrev om detta var för att ZoLKoRn är en förhållandevis känd profil med bra kontakter.
Vad jag förstått har Canard PC fått tag på ett tidigt ingenjörsexemplar (ES) och moderkort genom alternativa kanaler och har därför inte skrivit under något sekretessavtal/Non-disclosure agreement (NDA).

vilket har ingen betydelse att han måste har rätt med sina påstående. skulle han nämligen har riktig information angående RyZen så skulle han stå under NDA.
Men visst, man kan ju alltid gör en aftonbladet och hitta på saker och rapportera det som nyheter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå jag väntar ivrigt, sedan är 8 kärnor i minsta laget år 2017, men vem hindrar en att köpa 2sr Ryzen som man kör parallellt? (ens plånbok? Ja tyvärr, snyft)

Sen när är 8 kärnor i det minsta laget? :/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Bernd_P1 Så svartvitt är det inte, även vi på SweClockers får ofta tag på information och rapporterar om detta utan att vara under NDA Om det handlade om en slumpmässigt person eller någon som tidigare haft konsekvent fel hade vi sannolikt inte återrapporterat de här uppgifterna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vilket har ingen betydelse att han måste har rätt med sina påstående. skulle han nämligen har riktig information angående RyZen så skulle han stå under NDA.

Err, nja, det där är ju inte nödvändigtvis sant. Folk läcker ju faktiskt saker, berättar saker under NDA med försäkring om att de får förbli anonyma. Så länge SweClockers markerar att detta är rykten från källor som man har anledning att se som trovärdiga, så ser jag inget problem. Ta allt med en nypa salt, men det är knappast som om en random Kalle på stan har sagt det här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mainman:

Sen när är 8 kärnor i det minsta laget? :/

Skulle gissa runt 1994 för oss hobbynördar?

Självklart har vilka kärnor som körs lika större betydelse och även övrig hårdvara spelar roll.
Men smälla upp ett system som maxar 8* 12 cores cpuer är inget märkvärdigt, sedan kanske man vill göra annat samtidigt som spela.

För nördar finns det ingen rimlig gräns i närheten av hur mycket datakraft vi behöver, utan det handlar nästan enbart att vi får anpassa oss efter vad som finns och begränsa oss efter detta. Tänk den dagen då man vid en dator kan känna att man kan göra precis vad man vill, man behöver inte det minsta tänka på att hårdvaran ska vara tillräckligt snabbt. Ja detta händer nog ej före 2200.
Bara ta en sådan sak som att man i Excel kan sluta tänka på prestandabehovet, fast för majoriteten så är det inte 4 core plus HT som flaskar excel utan annat som singelcore prestandan.

*edit*
Min poäng är att 8 kärnor inte är mycket för en datanörd i hemmet, sedan visst många använder också andra datorer/servrar och sprider lasten på och därför kan klara sig med riktigt slöa mer tunn klient/terminaldatorer. Men jag tänker budget-byggen där allt körs på en och samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Detta är lite synd om det stämmer men resonemanget verkar logiskt. 8 kärnor känns överflödigt inom en överskådlig framtid medans 4 kärnor börjar kännas som för lite.

För tillfället. 8(16) kommer så småningom bli standard för high-end gaming. Det tog tid innan spel började utnyttja 4 kärnor, så det lär nog ta lite tid för 8+ också. Men någon måste ju börja.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är roligt när det blir rykten om Intel/AMD/Nvidia, nyhetstrådarna brukar oftast bli rätt intressanta att följa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:
Skrivet av Bruce Wayne:

När är nda? datumet, dvs när får vi se tester?

Det är säkert under NDA... :-\

Så vilket datum går denna NDA ut då som håller vilket datum den andra NDA om testet går ut?

Skrivet av H4tten:

Hur många Volt är den på då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Jag hittar hörnet själv

Jag tror jag har gjort mig skyldig till att följa med dig dit
#hörnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@Bernd_P1 Så svartvitt är det inte, även vi på SweClockers får ofta tag på information och rapporterar om detta utan att vara under NDA Om det handlade om en slumpmässigt person eller någon som tidigare haft konsekvent fel hade vi sannolikt inte återrapporterat de här uppgifterna.

Har Sweclockers skrivit på något NDA?