MacBook Pro - behålla, uppgradera eller skeppa?

Permalänk

MacBook Pro - behålla, uppgradera eller skeppa?

Tjena,

Har tidigare fått fin hjälp från olika håll med tips på komponenter för ett eventuellt bygge (PC). Frågan jag ställer mig nu är om en uppgradering är nödvändig och vilka prestandavinster jag egentligen kan få.

Datorn jag har idag används nästan uteslutande till fotoredigering i Adobe Lightroom och har följande specifikationer:

Macbook Pro 15” (tidigt 2011)
2.2 GHz Intel Core i7
AMD Radeon HD6750 1024 MB
16 Gb 1333 MHz DDR3
Samsung SSD 850 EVO 250 Gb (OS X, program)
Hitachi 500 Gb (media)

Jag trivs väldigt bra med Apple och framförallt med Mac OS X. Det jag kan sakna är möjligheten att själv byta ut hårdvaran samt USB 3.

Jag tar tacksamt emot konstruktiva tips, idéer och förslag!

Permalänk

Nu håller jag visserligen på med musik, men ser att du inte fått något svar än så skadar väl inte att börja "fylla på" lite.

När det gäller Mac så är dom inte så uppgraderings-vänliga, för att uttrycka det milt. Det gäller bara dom äldre modellerna, såsom du har. Jag hade en MacBook Pro 2012 modell som jag uppgraderade RAM på och funkade bra.

Denna råkade dock ut för en olycka och jag köpte således en MacBook Air 13" (Early 2015) och den fungerar minst lika bra till tunga musikprojekt trots mindre RAM. Det enda jag kompletterat med är extern HD, eftersom den interna är lite snål med utrymme (dock nödvändigt med backup för sina projekt, så det är ju lika bra).

Min poäng är dock att om man "bara" uppgraderar så är det endast den delen av datorn som blir fräsch, t ex en äldre USB port kommer fortfarande vara en ouppdaterad sådan. Därför kanske det är mer lönt att satsa på en ny någon gång var 3:e eller var 4:e år.

Med det sagt så kanske det är onödigt med en av dom nyare modellerna. Testa en Air kanske?

Ta dock min kommentar med en nypa salt eftersom jag inte håller på med fotoredigering.

Lycka till!

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Medlem

Känner du av några prestanda problem i de mest krävande program du kör? Även en äldre i7a bör klara LR utan större problem

Du verkar ha uppgraderat maskinen bra redan med SSD och minnet är väl maxat?

Jag skulle säga att det är svårt att motivera en uppgradering. Kanske byta ut dvdspelaren mot en till SSD eller mekanisk disk för lagring? Det hde jag föredragit framför en usb 3.0 usb disk. Och det är väl iprincip det enda man saknar med att inte ha usb 3.0 på din maskin. Om det inte är något annat?

Min våta dröm är att ha en enda kabel som dockning. Att ansluta en usb micro och vips laddas datorn, får skärmar, tangentbord etc. Men ja om endast det är värt 15k som en mbp touch br kostar, vete fan. Men ja. Alla är vi ju olika.

Hur är batteriet tycker du? Duger den idag?

Vikten? Är den ok? För det är något du kan förbättra genom att uppgradera. Men prestanda vettefan om det blir någon wowkänsla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mixningskonsulten:

Med det sagt så kanske det är onödigt med en av dom nyare modellerna. Testa en Air kanske?

Vikten och storleken är tilltalande men tyvärr räcker prestandan inte riktigt till!

Skrivet av PlogarN97:

Känner du av några prestanda problem i de mest krävande program du kör? Även en äldre i7a bör klara LR utan större problem

Du verkar ha uppgraderat maskinen bra redan med SSD och minnet är väl maxat?

Jag skulle säga att det är svårt att motivera en uppgradering. Kanske byta ut dvdspelaren mot en till SSD eller mekanisk disk för lagring? Det hde jag föredragit framför en usb 3.0 usb disk. Och det är väl iprincip det enda man saknar med att inte ha usb 3.0 på din maskin. Om det inte är något annat?

Min våta dröm är att ha en enda kabel som dockning. Att ansluta en usb micro och vips laddas datorn, får skärmar, tangentbord etc. Men ja om endast det är värt 15k som en mbp touch br kostar, vete fan. Men ja. Alla är vi ju olika.

Hur är batteriet tycker du? Duger den idag?

Vikten? Är den ok? För det är något du kan förbättra genom att uppgradera. Men prestanda vettefan om det blir någon wowkänsla

Skickades från m.sweclockers.com

Vikt och batteri är för mig ganska oviktigt då jag sällan tar datorn med mig (kanske är det just dessa aspekter som gör att jag inte tar med mig datorn när jag är iväg...). Dessutom är datorn inkopplad till extern skärm med separat tangentbord och mus. Ramminnet är maxat och dvd-enheten är utbytt mot en extra hårddisk. Rent prestandamässigt blir nog skillnaden jämfört med en mer modern MBP försumbar men som sagt, USB3 vore trevligt och sen är jag nyfiken på hur en Retinaskärm kan bidra till mitt arbete. Jag har fått bud på ca. 6000 kr för datorn och behöver kanske lägga till ca. 3000-4000 kr för att få en MBP 15" Retina (2014). Är dessa uppgraderingar värda pengen?

Permalänk
Medlem

För en mellanskillnad på bara 3000-4000Kr tycker jag det låter värt med en uppgradering. Du bör kunna få igen en del av det vid nästa tillfälle.

Jag har ingen större erfarenhet av MBP men skärmen tycker jag är riktigt trevlig och värd att betala extra för. Att du sen får lite bättre prestanda, USB 3 och vad annars som skiljer dem gör att jag tycker mellanskillnaden kan vara värd det.

Om vi istället snackat större pengar för att byta ut en dator som trots allt verkar fungera bra för dig så hade det blivit mer tveksamt.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fråga dig istället vad det är som du upplever som långsamt med din dator du har och vad du är beredd att kompromissa för att det ska gå snabbare.

Självklart kan du bygga en PC som är snabbare än din mac, men är det värt det? Du har en lite äldre MacBook och kan köpa en ny om du vill, eller en iMac.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Fråga dig istället vad det är som du upplever som långsamt med din dator du har och vad du är beredd att kompromissa för att det ska gå snabbare.

Självklart kan du bygga en PC som är snabbare än din mac, men är det värt det? Du har en lite äldre MacBook och kan köpa en ny om du vill, eller en iMac.

Jag upplever inte att något går långsamt men en "ny" dator med fler funktioner är alltid trevligt!

Permalänk

Retina 15" är det uppenbara alternativet för foto. Du får snabbare processor, lite snabbare lagring och mycket snabbare GPU men skärmen är den stora grejen. Den är jättetrevlig att redigera foto och film på.

Att andrahandsvärdet stått still på dem i 4-5 år nu är ju ganska trevligt det också. En säker investering om du hittar en för runt 9000kr.

Jag är väldigt nöjd iallafall och jag hade en likadan som du har nu innan. Det är ett ganska stort lyft i användarglädje.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Jag upplever inte att något går långsamt men en "ny" dator med fler funktioner är alltid trevligt!

Köp en MacPro den är trevlig och du får en mycket snabbare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Köp en MacPro den är trevlig och du får en mycket snabbare dator.

Varför skall man köpa soptunneformad snordyr dator (Mac Pro) som är fyra år gammal?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaist:

Varför skall man köpa soptunneformad snordyr dator (Mac Pro) som är fyra år gammal?

Det var ironi Det vore otroligt korkat att köpa en MacPro, eller en Mac Mini som inte uppdaterats på flera år. Så har det i princip alltid varit med MacPro, 5.1 tog också typ 4 år innan den kom.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag själv är ute efter en Macbook Pro. Det enda jag är lite kluven på när det gäller specs är vilken storlek på SSD jag kommer behöva. Tror det räcker med 8GB ram då jag mest kommer använda den som surfdator samt lite lätt redigering i lightroom och eventuellt imovie. Eller är 16GB ett måste??

Jag har en server ståendes som just nu inte är konfigurerad men som det finns 6TB utrymme på när den är uppe och kör.
Macbook Pro 13" med 128GB SSD ligger på runt 12k just nu vilket för någon dag sedan var nere på 11999k om jag inte minns fel. Priset är såklart inte så roligt att se men har läst mycket om Macbook Pro och dess kvalitet och att många tycker om denna som bärbar dator, letar även begagnat ifall det dyker upp något som passar in.

Räcker 128GB SSD för mig eller är det typ ett måste att köra på 256GB?
Frågan då är varför hittar jag inte en Macbook Pro 13" årsmodell 2015 med 256GB SSD? Finns det inte eller är det jag som är för dålig på att söka?
Är inte så sugen på den nya 2016 modellen då jag förmodligen vill ha de ingångar som 2015 modellen har.

Tacksam för all input jag kan få.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Lånar tråden lite då jag själv är ute efter en Macbook Pro. Det enda jag är lite kluven på när det gäller specs är vilken storlek på SSD jag kommer behöva. Tror det räcker med 8GB ram då jag mest kommer använda den som surfdator samt lite lätt redigering i lightroom och eventuellt imovie. Eller är 16GB ett måste??

Jag har en server ståendes som just nu inte är konfigurerad men som det finns 6TB utrymme på när den är uppe och kör.
Macbook Pro 13" med 128GB SSD ligger på runt 12k just nu vilket för någon dag sedan var nere på 11999k om jag inte minns fel. Priset är såklart inte så roligt att se men har läst mycket om Macbook Pro och dess kvalitet och att många tycker om denna som bärbar dator, letar även begagnat ifall det dyker upp något som passar in.

Räcker 128GB SSD för mig eller är det typ ett måste att köra på 256GB?
Frågan då är varför hittar jag inte en Macbook Pro 13" årsmodell 2015 med 256GB SSD? Finns det inte eller är det jag som är för dålig på att söka?
Är inte så sugen på den nya 2016 modellen då jag förmodligen vill ha de ingångar som 2015 modellen har.

Tacksam för all input jag kan få.

Det beror ju helt på hur mycket lagring du behöver. OSX tar ca 20GB efter en ny installation. Resten fyller du upp själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Räcker 128GB SSD för mig eller är det typ ett måste att köra på 256GB?
Frågan då är varför hittar jag inte en Macbook Pro 13" årsmodell 2015 med 256GB SSD? Finns det inte eller är det jag som är för dålig på att söka?
Är inte så sugen på den nya 2016 modellen då jag förmodligen vill ha de ingångar som 2015 modellen har.

Tacksam för all input jag kan få.

2015års modell med mer minne tillverkas/säljs inte längre från apple såvitt jag vet, då dom gått vidare med den nya modellen i alla steg utöver basversionen i den äldre.
Hade en macbook pro 13" från 2014 som tvärdog, och uppgraderade till en 2016 års modell med samma specs, 8GB RAM och 256GB hårddisk. Har den främst till studier och lite småpyssel i ex iMovie. Ville inte heller byta till 2016 års modell men kände att 256GB lätt tar slut, och det hade jag rätt i. 256gb med en extern hårddisk för backup har aldrig svikt mig, men min sambo som har 128 har inte lika mycket "lekrum".
Priset är inte helt rättfärdigat i min mening heller, det är mycket pengar för en dator, om man bara ville ha det extra minnet. Men att det saknas portar har jag inte stört mig på så mycket än. Har två adaptrar som täcker mina behov, och det är inte supertjusigt. Men det får jobbet gjort och USB-C ska ju vara "framtiden".
Hur som helst är jag nöjd med min dator, och fördelarna övervägde nackdelarna i mitt fall. Om det gäller för dig vet jag inte, men tycker absolut man hellre ska ha mer minne än att känna att det tar slut hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det beror ju helt på hur mycket lagring du behöver. OSX tar ca 20GB efter en ny installation. Resten fyller du upp själv.

Okej så alltså ca 100-108GB kvar att använda till program osv. Jag har ingen aning om hur mycket utrymme t.ex Lightroom eller iMovie kräver. Sen kommer man såklart ha lite annat smått och gott som t.ex Spotify.

Har en stationär PC som jag har till spel och allt annat så 128 kanske duger isånnafall.

Tack för din input btw!

Skrivet av Grohlism:

2015års modell med mer minne tillverkas/säljs inte längre från apple såvitt jag vet, då dom gått vidare med den nya modellen i alla steg utöver basversionen i den äldre.
Hade en macbook pro 13" från 2014 som tvärdog, och uppgraderade till en 2016 års modell med samma specs, 8GB RAM och 256GB hårddisk. Har den främst till studier och lite småpyssel i ex iMovie. Ville inte heller byta till 2016 års modell men kände att 256GB lätt tar slut, och det hade jag rätt i. 256gb med en extern hårddisk för backup har aldrig svikt mig, men min sambo som har 128 har inte lika mycket "lekrum".
Priset är inte helt rättfärdigat i min mening heller, det är mycket pengar för en dator, om man bara ville ha det extra minnet. Men att det saknas portar har jag inte stört mig på så mycket än. Har två adaptrar som täcker mina behov, och det är inte supertjusigt. Men det får jobbet gjort och USB-C ska ju vara "framtiden".
Hur som helst är jag nöjd med min dator, och fördelarna övervägde nackdelarna i mitt fall. Om det gäller för dig vet jag inte, men tycker absolut man hellre ska ha mer minne än att känna att det tar slut hela tiden.

Nu blev det ju inte direkt lättare att bestämma mig haha
Jag förstår att desto större storlek på ssd samt ram desto bättre är det. Men som sagt, priset är inte så tilltalade då.

Om man istället kikar på den nya Macbook Pro 2016 UTAN touch bar som ligger på runt 15990:- och då får man 8GB ram samt 256GB SSD. Är den så mycket bättre att det är värt att satsa på och vara utan dessa extra ingångar såsom HDMI och sd kort?

Gillar inte alla dessa val..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Lånar tråden lite då jag själv är ute efter en Macbook Pro. Det enda jag är lite kluven på när det gäller specs är vilken storlek på SSD jag kommer behöva. Tror det räcker med 8GB ram då jag mest kommer använda den som surfdator samt lite lätt redigering i lightroom och eventuellt imovie. Eller är 16GB ett måste??

Jag har en server ståendes som just nu inte är konfigurerad men som det finns 6TB utrymme på när den är uppe och kör.
Macbook Pro 13" med 128GB SSD ligger på runt 12k just nu vilket för någon dag sedan var nere på 11999k om jag inte minns fel. Priset är såklart inte så roligt att se men har läst mycket om Macbook Pro och dess kvalitet och att många tycker om denna som bärbar dator, letar även begagnat ifall det dyker upp något som passar in.

Räcker 128GB SSD för mig eller är det typ ett måste att köra på 256GB?
Frågan då är varför hittar jag inte en Macbook Pro 13" årsmodell 2015 med 256GB SSD? Finns det inte eller är det jag som är för dålig på att söka?
Är inte så sugen på den nya 2016 modellen då jag förmodligen vill ha de ingångar som 2015 modellen har.

Tacksam för all input jag kan få.

2015 har väl plats för SD kort? Som inte stixker ut när det är insatt, right? Är ju bra för lagring av sådant som inte måste vara på en snabb SSD. Det finns ju SD kort upp till 200 GB iaf. Rätt billigt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

2015 har väl plats för SD kort? Som inte stixker ut när det är insatt, right? Är ju bra för lagring av sådant som inte måste vara på en snabb SSD. Det finns ju SD kort upp till 200 GB iaf. Rätt billigt också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 2015 har plats för SD kort. Skrev ingenting om just detta, det jag menar är att jag vill nog hellre ha just 2015 modellen just pga av att den har plats för SD kort och t.ex. hdmi, som inte 2016 modellen har. Är inte så sugen på att köpa till flera adapters.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Nu blev det ju inte direkt lättare att bestämma mig haha
Jag förstår att desto större storlek på ssd samt ram desto bättre är det. Men som sagt, priset är inte så tilltalade då.

Om man istället kikar på den nya Macbook Pro 2016 UTAN touch bar som ligger på runt 15990:- och då får man 8GB ram samt 256GB SSD. Är den så mycket bättre att det är värt att satsa på och vara utan dessa extra ingångar såsom HDMI och sd kort?

Gillar inte alla dessa val..

Borde förtydligat, det är den utan touch bar jag har, och köpte med studentrabatt (trots det väldigt dyrt). Det var inget lätt val för mig heller, men då jag fastnat för OS X, och inte använder SD-kort i stor utsträckning blev det ändå rätt med denna dator. Jag är supernöjd med den, den är ruskigt snabb och klarar allt jag använder den för utan problem. Hårddisken i dessa modeller är även duktigt snabba, och kan föra över stora filer på nolltid.

Du kan använda SD-kortslösningen, eller kolla på bärbara windows-datorer som generellt kommer vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

Borde förtydligat, det är den utan touch bar jag har, och köpte med studentrabatt (trots det väldigt dyrt). Det var inget lätt val för mig heller, men då jag fastnat för OS X, och inte använder SD-kort i stor utsträckning blev det ändå rätt med denna dator. Jag är supernöjd med den, den är ruskigt snabb och klarar allt jag använder den för utan problem. Hårddisken i dessa modeller är även duktigt snabba, och kan föra över stora filer på nolltid.

Du kan använda SD-kortslösningen, eller kolla på bärbara windows-datorer som generellt kommer vara billigare.

Får man fråga vad kostnaden landade på med studentrabatt?
Priset just nu för den utan touch bar är 15990:- men var för någon dag sedan nere på 13990:- om jag inte minns fel, skulle nästan ha slagit till då kanske..

Synd att man inte studerar så man kunde ta del av den rabatten som många gör när de köper t.ex Macbooks

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Får man fråga vad kostnaden landade på med studentrabatt?
Priset just nu för den utan touch bar är 15990:- men var för någon dag sedan nere på 13990:- om jag inte minns fel, skulle nästan ha slagit till då kanske..

Synd att man inte studerar så man kunde ta del av den rabatten som många gör när de köper t.ex Macbooks

studentrabatten är 10%, så det gjorde inte så mycket skillnad. Dock fick jag en del från min drulleförsäkring iom att den gamla gick sönder. Tror jag betalade ca 15 000:- ändå när jag köpte till en adapter för HDMI och USB, samt ett USB-minne med både typ C och A-uttag.

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Får man fråga vad kostnaden landade på med studentrabatt?
Priset just nu för den utan touch bar är 15990:- men var för någon dag sedan nere på 13990:- om jag inte minns fel, skulle nästan ha slagit till då kanske..

Synd att man inte studerar så man kunde ta del av den rabatten som många gör när de köper t.ex Macbooks

Studentrabatten är på 10%

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

studentrabatten är 10%, så det gjorde inte så mycket skillnad. Dock fick jag en del från min drulleförsäkring iom att den gamla gick sönder. Tror jag betalade ca 15 000:- ändå när jag köpte till en adapter för HDMI och USB, samt ett USB-minne med både typ C och A-uttag.

Skrivet av TobiasStockholm:

Studentrabatten är på 10%

Det var inte mycket att hänga i julgranen, men är ju bättre än ingen rabatt

Blir inte riktigt klok, vill såklart ha den nyaste men plånboken försöker gömma sig för priset och den hellre tar 2015 modellen. Tack så mycket för eran hjälp och synpunkter!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Okej så alltså ca 100-108GB kvar att använda till program osv. Jag har ingen aning om hur mycket utrymme t.ex Lightroom eller iMovie kräver. Sen kommer man såklart ha lite annat smått och gott som t.ex Spotify.

Har en stationär PC som jag har till spel och allt annat så 128 kanske duger isånnafall.

Tack för din input btw!

Nu blev det ju inte direkt lättare att bestämma mig haha
Jag förstår att desto större storlek på ssd samt ram desto bättre är det. Men som sagt, priset är inte så tilltalade då.

Om man istället kikar på den nya Macbook Pro 2016 UTAN touch bar som ligger på runt 15990:- och då får man 8GB ram samt 256GB SSD. Är den så mycket bättre att det är värt att satsa på och vara utan dessa extra ingångar såsom HDMI och sd kort?

Gillar inte alla dessa val..

iMovie tar 2GB, Spotify tar typ inget - några hundra MB. Lightroom tar ett par enstaka GB.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌