Testa nätverket i huset (vilken standard är indraget?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Testa nätverket i huset (vilken standard är indraget?)

Hej

Ber på förhand om ursäkt för dålig terminologi då nätverk inte riktigt är min grej.

Köpte ett hus som är byggt 2009 med förinstallerat nätverk i huset. Tidigare ägare drog aldrig fiber till huset men jag nappade för ett år sedan när Telia körde kampanj. Jag är på gång att uppgradera alla synliga nätverkskablar till CAT5e eller CAT6 till alla datorer etc men vill veta hur jag kan ta reda på vad det fasta installerade nätverket, som installerades när huset byggdes, som går från basstationen ut till alla rum i huset har för standard.

Hur gör jag det enklast? (nej jag kan inte fråga tidigare ägare.....tyvärr)

Kaveri Dual Graphics HTPC - Silverstone GD05B-USB3 / A10-7850K@65W / Silverstone NT01-PRO / Asus A88XM-PLUS / G.Skill TridentX 2x4GB 2400MHz CL9 / XFX R7 250 1GB GDDR5 Passive / Samsung 840 PRO 128GB SSD / Seagate NAS 3GB / Coolermaster Silent Pro M II 520W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Har du ingen patchpanel som samlar kablarna ?

Kolla vad det står på sladdarna....

Annars är det väl bara att testa vad du får för länk mellan två punkter, jag kör framgångsrikt 1Gbit över några gamla cat 5 här hemma..

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Oneway:

Hej

Ber på förhand om ursäkt för dålig terminologi då nätverk inte riktigt är min grej.

Köpte ett hus som är byggt 2009 med förinstallerat nätverk i huset. Tidigare ägare drog aldrig fiber till huset men jag nappade för ett år sedan när Telia körde kampanj. Jag är på gång att uppgradera alla synliga nätverkskablar till CAT5e eller CAT6 till alla datorer etc men vill veta hur jag kan ta reda på vad det fasta installerade nätverket, som installerades när huset byggdes, som går från basstationen ut till alla rum i huset har för standard.

Hur gör jag det enklast? (nej jag kan inte fråga tidigare ägare.....tyvärr)

Kolla om kablarna vad som står på dem. Det kan du göra lättast i kopplingsskåpet.
Jag skulle gissa att det är minst CAT5e som installerades.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Kolla på kablarna. Borde finnas bakom patchpanelen. De är märkta med kategori

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det spelar ingen större roll i praktiken om du ska koppla ett normalt 1Gbitnätverk i huset, om inte kablaget är väldigt långt så kommer cat 5 eller bättre att fungera.
Det skiljer oftast mer mellan hur bra det är kopplat än på vilken typ av kabel som använts och ett enkelt test utan instrument är ju att koppla en dator i vardera änden av kabeln och mäta verklig överföringshastighet specifikt för den kabelsträckan.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av BrusE:

Kolla om kablarna vad som står på dem. Det kan du göra lättast i kopplingsskåpet.
Jag skulle gissa att det är minst CAT5e som installerades.

Tack för ett snabbt svar! Vet inte varför jag inte tänkte på det

CAT5 enhanced var det ja!

Kaveri Dual Graphics HTPC - Silverstone GD05B-USB3 / A10-7850K@65W / Silverstone NT01-PRO / Asus A88XM-PLUS / G.Skill TridentX 2x4GB 2400MHz CL9 / XFX R7 250 1GB GDDR5 Passive / Samsung 840 PRO 128GB SSD / Seagate NAS 3GB / Coolermaster Silent Pro M II 520W