AMD gör nytt förlustkvartal – spår bättre tider med Ryzen och Vega

Permalänk
Medlem

Ändå har aktien gått upp nästan 12% idag.
GO AMD !

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eller kanske Nvidias Tegra som först nu flera generationer senare är något att ha? Nvidia Shield som ja... fattade eld. Något 590 GPUer också tydligen kunde göra.

Nåväl det var inget fel på 590:an om den höllls fabriksklockad (hade två som fungerade felfritt), det var var som överklockad det blev toast när Nvidia pressade drivrutinerna, rätt eller fel kan diskuteras, annars håller jag med i övriga kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

no shit... just nu har de 0 intressanta processorer och mellanklass grafikkort som knappt är prisvärda skiljer högst någon hundralapp hit och dit jämfört med motsvarande nvidia.

RX 480 8gb är dock ett kompetent kort om man kan köpa det för under 2500kr pga VRAM för framtida CF uppgraderingar annars är 1060 6gb bättre och RX 470 är bra om man får tag i det för under 1800kr men annars är GTX 1060 3gb de bättre valet i den prisklassen

RX 460 känns lite misplacerad nu när vi fick både 1050 och 1050 Ti iallafall

Inte riktigt. 480 presterar ungefär som ett GTX 1060 i de flesta titlarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker inte något som AMD släppt de senaste åren vart något spännande. Snart vet vi om Ryzen blir bra, hade själv tänkt mig att köpa en 7700k men till Mars kan jag hålla mig och se vad AMD lyckas med.

Betyder inte att AMD hyper sina produkter eller att de släpper dåliga produkter.. bara att deras fokus inte ligger dig i smaken..

Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med, väntat snart 1 år och det lutar fortfarande mot att det blir en 7700k.
AMD visade ganska tydligt på CES att de inte var i närheten av Intel i spel. En antik 2600k kan också få ett GTX1080 att flaska i BF1 i 4k.
Skulle vara om AMD kan få upp HZn på den 4a kärniga varianten i närheten av 5ghz, helst över.

Hoppas att AMD kan överraska, men som du säger det var ett tag sen.

Så du missade under CES hur de visade att de slog 6950X i just det.. spel?

Skrivet av perost:

Det är ett ganska stort "bara" med tanke på att de kört med Bulldozer i över 6 år nu. Och Phenom-serien innan dess var ju inte direkt någon höjdare i början heller. Så det har tyvärr blivit något av en tradition att AMD nya arkitekturer hypats rejält innan lansering för att sen visa sig vara en besvikelse när recensionerna kommit. Kanske blir det annorlunda den här gången, men de som tror att AMD kommer lansera en Intel-dräpare blir nog återigen besvikna. Men förhoppningsvis så kommer de med något som gör att man kan börja rekommendera AMD-CPUer igen.

Mest av allt hoppas jag dock på att de lanserar Ryzen någon gång, så att nyheterna kan handla om något annat för en gångs skull

Nej det har man inte. Bulldozer ersattes av Excevator som sedan ersattes av Piledriver..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. 480 presterar ungefär som ett GTX 1060 i de flesta titlarna.

då är det jävligt märkligt att i princip alla sidor som recenserat GTX 1060 6gb visar på ett resultat med ungefär 10% mer prestanda DOCK som jag skrev är RX 480 8gb kortet att satsa på för "framtiden" oavsett om priset är rätt men lever man i nuet och att det skilje mindre än låt oss säga 2500kr för ett RX 480 8gb och 2600 för ett GTX 1060 6gb så ska man ta 1060't om man inte då har framtidsplaner på sli/crossfire där RX 480 8gb är det självklara valet.

Om priset helt plötsligt är 2500kr för RX 480 8gb och 2800kr för ett GTX 1060 6gb skulle jag personligen hellre köpt RX 480 8gb men inte förrän gapet mellan blir lagom stort och prisvärt dock om du kollar prisjakt så är RX 480 på tok för dyrt.

att RX 480 8gb presterar bättre i ashes of singularity och doom samt spel som körs med vulkan är ganska ointressant man ska först och främst kolla hur kortet presterar för just de spelet man själv ska spela t.ex. BF1 som är otroligt populärt här på forumet visar att GTX 1060 presterar marginellt bättre samt leverar mindre stuttering i DX11 läget som de flesta fortfarande kör på.

Citat:

De uppmätta renderingstiderna uppvisar en jämn och fin kurva för Nvidias Geforce GTX 1060, utan några spikar att tala om. AMD:s Radeon RX 480 ligger även det förhållandevis jämnt, dock med ett antal uppenbara spikar. De sistnämnda är inte fullt lika illa som de representeras i grafen, men flytet är ändå något sämre än Nvidias dito.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det har man inte. Bulldozer ersattes av Excevator som sedan ersattes av Piledriver..

Excavator och Piledriver är bara revisioner av Bulldozer. Piledriver är för övrigt den andra revisionen, Steamroller den tredje, samt Excavator den fjärde och sista innan Bulldozer nu äntligen ersätts av Zen som är en helt ny arkitektur. AMD har inte heller släppt några CPUer i FX-serien baserade på varken Steamroller eller Excavator, endast APUer till FM2+.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Excavator och Piledriver är bara revisioner av Bulldozer. Piledriver är för övrigt den andra revisionen, Steamroller den tredje, samt Excavator den fjärde och sista innan Bulldozer nu äntligen ersätts av Zen som är en helt ny arkitektur. AMD har inte heller släppt några CPUer i FX-serien baserade på varken Steamroller eller Excavator, endast APUer till FM2+.

Korrekt men det är fortfarande inte Bulldozer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du missade under CES hur de visade att de slog 6950X i just det.. spel?

Nej, gtx1080 flaskade i 4k (BF1) på CES för båda prollarna och om du läste vad jag skrev kan en 2600k flaska ett gtx1080 i 4k (BF1).
Testet i sig är ett bevis på att AMD vet att de inte kommer att spöa Intel där HZ och IPC är avgörande.
Ett CPU-test ska göras i 720p och det vet AMD, så att GPUn inte flaskar testet.
Allt handlar om vad priset och HZn blir på den 4-kärniga modellen med hyperthreading.
Håller tummarna att AMD kan få en vettig produkt till ett vettigt pris, var några år senast. Så att jag kan köpa en AMD prolle, senast var Athlon 3800+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt men det är fortfarande inte Bulldozer.

Sminka en gris och det är fortfarande en gris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Sminka en gris och det är fortfarande en gris.

Intressant. Så vad gör Intel mellan Kabylake och Skylake? Är de samma processor?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Intressant. Så vad gör Intel mellan Kabylake och Skylake? Är de samma processor?

Om du tror på dubbelmoral av ett intel fanboy så tror du fel, jag ska uppgradera min gamla 2500k med en Zen. Har redan lagt undan pengarna.

PS. Det blev en 2500k för Bulldozer var just det tyvärr, grisen i säcken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Om du tror på dubbelmoral av ett intel fanboy så tror du fel, jag ska uppgradera min gamla 2500k med en Zen. Har redan lagt undan pengarna.

PS. Det blev en 2500k för Bulldozer var just det tyvärr, grisen i säcken.

Samma här. Satt och väntade på Bulldozer och när den misslyckades så blev det en 2500K.

Skrivet av ramlösa:

Nej, gtx1080 flaskade i 4k (BF1) på CES för båda prollarna och om du läste vad jag skrev kan en 2600k flaska ett gtx1080 i 4k (BF1).
Testet i sig är ett bevis på att AMD vet att de inte kommer att spöa Intel där HZ och IPC är avgörande.
Ett CPU-test ska göras i 720p och det vet AMD, så att GPUn inte flaskar testet.
Allt handlar om vad priset och HZn blir på den 4-kärniga modellen med hyperthreading.
Håller tummarna att AMD kan få en vettig produkt till ett vettigt pris, var några år senast. Så att jag kan köpa en AMD prolle, senast var Athlon 3800+.

Nog för att jag sett spekulationer framförd som fakta men den där kommentaren tar nog priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Intäkterna i artikeln måste blivit fel. Där står 1,11 miljarder Q4 2016, 1,31 miljoner Q3 2016, och 958 miljoner Q4 2015.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Ska det verkligen stå 1,31 miljoner i tabellen? Inte miljarder?

Jag har skickat en rättelse men nästa gång använd "Skicka en rättelse" länken som finns direkt under nyheten bland "Kommentarer till artikeln"

Skrivet av Oliver91:

då är det jävligt märkligt att i princip alla sidor som recenserat GTX 1060 6gb visar på ett resultat med ungefär 10% mer prestanda DOCK som jag skrev är RX 480 8gb kortet att satsa på för "framtiden" oavsett om priset är rätt men lever man i nuet och att det skilje mindre än låt oss säga 2500kr för ett RX 480 8gb och 2600 för ett GTX 1060 6gb så ska man ta 1060't om man inte då har framtidsplaner på sli/crossfire där RX 480 8gb är det självklara valet.

Ja det är ju lite av det märkliga med att AMDs grafikkort förbättrats med tiden: det syns inte på lanseringsrecensionerna. Hur som helst här är några länkar till nyare tester mellan RX 480 och GTX 1060, dock har jag inte kollat dessa så det finns en viss chans att 1060 fortfarande presterar bättre än 480 i dessa tester.

https://www.youtube.com/watch?v=gEw3CaNSbUo
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... (textversion av videon ovan)
https://www.youtube.com/watch?v=3Jml0uItdnE&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?v=CiYQqNiqQKU

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas också på Ryzen! Vill verkligen att de ska lyckas.
Tyvärr så säger pessimisten i en "Det är ju AMD. Too little, too late som vanligt och inte tillräckligt lågt pris, särskilt i Sverige". Hoppas dom mörka rösterna har fel
Intel kommer såklart kontra med sänkta priser, så AMD MÅSTE prissätta sig rejält under Intel om dom ska få en succé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Är väl bara Bulldozer som floppat?

Det är bara Bulldozer som floppat rejält men de lyckades ändå skapa en APU av detta och göra den bättre. Resten de släppt inom GPU har varit bra saker men inte "slagit" gröna laget med hästlängder.

RX 480 säljer riktigt bra och de tog tillbaka så de har 29% av GPU marknaden igen.

Det tar 4-5 år att ta fram en ny arkitektur för en CPU men det verkar folk inte hajja utan det är alltid samma tjat, de har inte släppt något bra på flera år o.s.v.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Betyder inte att AMD hyper sina produkter eller att de släpper dåliga produkter.. bara att deras fokus inte ligger dig i smaken..

Så du missade under CES hur de visade att de slog 6950X i just det.. spel?

Nej det har man inte. Bulldozer ersattes av Excevator som sedan ersattes av Piledriver..

Det var 6900K man jämförde emot vilket är en jämbördig då den är 8-kärnig medans 6950x är 10-kärnig.

Man släppte dessa varianter av denna gamla kärna, Bulldozer (CPU) -Piledriver (CPU) -Steamroller (CPU/APU) -Excevator (CPU/APU)

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. 480 presterar ungefär som ett GTX 1060 i de flesta titlarna.

Glöm inte att RX 470 är det mesta för pengarna och har bra O.C.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

För att marknaden ska gå runt måste vi byta processorer, och gärna ofta. Jag sitter dock på en i7 860 sedan 2010 och har inget behov av snabbare. 2,8 eller 3,8ghz ger mig ingen märkbar skillnad i world of warships vilket tyvärr är det enda jag hinner spela... :-S

Ni andra köpsugna får vända amd:s siffror!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Sminka en gris och det är fortfarande en gris.

Skrivet av Tumnus:

Intressant. Så vad gör Intel mellan Kabylake och Skylake? Är de samma processor?

Allt från CoreSolo, till Kabylake är samma Core grund, men påbyggd. Med Nehalem dock så gjordes stora förändringar så man kan nästan säga att det är väl en ½ grund iaf, då hela FSB/nordbrygga, minneskontroller och liknande gjordes om, samt Hyperthreading från Netburst lades till. Den byggdes dock på just Core grunden från Core2Quad, CoreDuo och CoreSolo, som om jag inte har fel byggde på Pentium M (mobile).

Men från Nehalem (första i7/i5) till dagens Kabylake är mycket samma grund. Visst har man gjort förbättringar genom generationerna, men allt bygger på samma arkitektur grund. Skylake ar ju tänkt att bli den största skillnaden på många år, och visst det blev den, men det är ändå samma "gris". Det råkade bara vara en bra gris, där netburst var en dålig gris.

Men som andra sagt ovan, det tar många, många år att utveckla en ny grund. Lätt 3-5år iaf, beroende på om du måste börja från "scratch" som AMD gjort eller kan bygga vidare på något tidigare. Intel har byggt vidare i många år nu... och därför är vi nu här, fast med en överklockad Skylake som nya "KabyLake", aka Skylake Refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Otroligt vad lite pengar det egentligen handlar om. AMDs omsättningen för det senaste fem åren kommer staten vaska bort på något som de ej kan använda, detta bara för att skryta för omvärlden hur rika vi är: http://www.dn.se/debatt/kop-av-utslappsratter-ska-gora-brunko...

Nå man får hoppas att AMD lyckas, jag ser att hur det går för AMD kommer påverka människan väldigt mycket på kort sikt, då vår utveckling har stagnerat allteftersom datakraften har gjort detsamma. Jag tycker mer borde satsas på forskning, då behovet av just billig datakraft är en sådan stort problem idag.

Är också lite orolig att situationen i världen ska sätta käppar i hjulen för AMD nu när de äntligen satsat och försökt göra bra high-end produkter (istället för att skära ner på R&D för att spara pengar, som de flesta hade gjort). T.ex. så tillverkas ju deras kisel av GlobalFoundries, som ägs av Abu Dhabi och har fabriker i bl.a. Tyskland och Singapore. Själva processorerna sätts ihop i bl.a. Kina. Tycker Trump detta är för "oamerikanskt", eller USA:s relation med Kina förvärras allt för mycket, kan det bli problem (Intel har ett liknande upplägg men större utsikter att klara en sådan smäll).

Sedan är ju viktiga handelsavtal på väg att lösas upp, EU kan falla sönder, skatter och avgifter för import ökar, dollarn blir för stark så produkterna blir oexporterbara... Inte minst är high-end CPUer och grafikkort lyxvaror, så blir det en ny stor recession påverkar det försäljningen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

då är det jävligt märkligt att i princip alla sidor som recenserat GTX 1060 6gb visar på ett resultat med ungefär 10% mer prestanda DOCK som jag skrev är RX 480 8gb kortet att satsa på för "framtiden" oavsett om priset är rätt men lever man i nuet och att det skilje mindre än låt oss säga 2500kr för ett RX 480 8gb och 2600 för ett GTX 1060 6gb så ska man ta 1060't om man inte då har framtidsplaner på sli/crossfire där RX 480 8gb är det självklara valet.

Om priset helt plötsligt är 2500kr för RX 480 8gb och 2800kr för ett GTX 1060 6gb skulle jag personligen hellre köpt RX 480 8gb men inte förrän gapet mellan blir lagom stort och prisvärt dock om du kollar prisjakt så är RX 480 på tok för dyrt.

att RX 480 8gb presterar bättre i ashes of singularity och doom samt spel som körs med vulkan är ganska ointressant man ska först och främst kolla hur kortet presterar för just de spelet man själv ska spela t.ex. BF1 som är otroligt populärt här på forumet visar att GTX 1060 presterar marginellt bättre samt leverar mindre stuttering i DX11 läget som de flesta fortfarande kör på.

Så var det vid lansering av de båda korten ja, men kollar du på nyare recensioner och tester så har RX 480 kommit ikapp 1060 6gb. I dagsläget skiljer det generellt ingenting mellan de båda korten när man jämför flera spel, dock har 480 övertaget i DX12 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det var 6900K man jämförde emot vilket är bättre då den är 8-kärnig medans 6950x är 6-kärnig.

Man släppte dessa varianter av denna gamla kärna, Bulldozer (CPU) -Piledriver (CPU) -Steamroller (CPU/APU) -Excavator (CPU/APU)

6950x är 10-kärnig. 6800 däremot har 6 kärnor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

6950x är 10-kärnig. 6800 däremot har 6 kärnor.

Har korrigerat mitt inlägg, tack.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Har korrigerat mitt inlägg, tack.

Lugnt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron