Permalänk

Nintendo 3ds

Hej
Är det någon speciell modell jag ska köpa om jag vill modda ett 3ds?

Sätta i ett flashcard tänkte jag

Mvh
Smöris

Permalänk
Medlem

Borde inte spela någon roll, men rekommenderar ändå ett New 3DS (XL).
Vilket flashkort är det du tänkt dig?
Jag skulle råda dig att ta en titt in på reddit.com/r/3dshacks, och softmodda istället för att köpa ett flashkort.

Permalänk

@m4gnify:

Tack det ska jag kolla på

Jag vet ingenting om 3ds men vill köpa ett

Permalänk
Medlem

modell spelar ingen roll, det handlar mer om firmware. tror dock man kan nedgradera firmware med den nyaste versionen.
ett flashkort fungerar så vitt jag vet på alla, sen hur du startar det ändras beroende på firmware.
jag har ett gateway 3ds på 4.2eu och det är busenkelt att starta. över 4.5eu är det lite knepigare dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

modell spelar ingen roll, det handlar mer om firmware. tror dock man kan nedgradera firmware med den nyaste versionen.
ett flashkort fungerar så vitt jag vet på alla, sen hur du startar det ändras beroende på firmware.
jag har ett gateway 3ds på 4.2eu och det är busenkelt att starta. över 4.5eu är det lite knepigare dock

Det där är väääldigt gammal info. 4.x kom ju under 2012, det har kommit hur många nya versioner och hacks som helst sen dess. Senaste versionen är 11.2 och det finns hacks till den, man behöver inte flashkort. Går att göra allt som flashkort kan och mycket mer med andra hacks, samt att hacket går att installera permanent istället för att man måste starta det manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det där är väääldigt gammal info. 4.x kom ju under 2012, det har kommit hur många nya versioner och hacks som helst sen dess. Senaste versionen är 11.2 och det finns hacks till den, man behöver inte flashkort. Går att göra allt som flashkort kan och mycket mer med andra hacks, samt att hacket går att installera permanent istället för att man måste starta det manuellt varje gång.

är fullt medveten om att flashkort inte behövs längre. men OP säger att han ska använda det, så varför ska jag sitta och berätta om tex music hack eller CIA filer etc?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christley:

är fullt medveten om att flashkort inte behövs längre. men OP säger att han ska använda det, så varför ska jag sitta och berätta om tex music hack eller CIA filer etc?

För att TS skrev att han vet ingenting om produkten, och då kanske man ska ge den mest uppdaterade informationen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För att TS skrev att han vet ingenting om produkten, och då kanske man ska ge den mest uppdaterade informationen?

okej, han kanske vill ha flashkort av den anledningen att det är rätt jobbigt med andra hacks. kanske kollat upp det.
jag använder flashkort ännu eftersom jag tycker det är sjukt knepigt och jobbigt att göra software hacks

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

okej, han kanske vill ha flashkort av den anledningen att det är rätt jobbigt med andra hacks. kanske kollat upp det.
jag använder flashkort ännu eftersom jag tycker det är sjukt knepigt och jobbigt att göra software hacks

Kan bli jobbigt med flashkort för att de bara stödjer upp till en viss firmware. Gateway verkar stödja upp till 10.7. Beställer man en (New)3DS idag har man tur om man får en med under 11.0 firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan bli jobbigt med flashkort för att de bara stödjer upp till en viss firmware. Gateway verkar stödja upp till 10.7. Beställer man en (New)3DS idag har man tur om man får en med under 11.0 firmware.

sky3ds stödjer väl varenda firmware?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

sky3ds stödjer väl varenda firmware?

Tror det, men det fungerar inte som ett flashkort heller, utan direkt emulerar en riktig kassett.
Dyrt är det också, Sky3DS kostar väl över 700, jämfört med att softmodda som är gratis, och lätt, om man följer guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror det, men det fungerar inte som ett flashkort heller, utan direkt emulerar en riktig kassett.
Dyrt är det också, Sky3DS kostar väl över 700, jämfört med att softmodda som är gratis, och lätt, om man följer guiden.

lätt med guiden tycker jag inte att det är. men kanske är helt efterbliven då.
gateway 3ds kostar väl också kring 700kr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

gateway 3ds kostar väl också kring 700kr

Också dyrt
Men beror väl lite på också. Billigt jämfört att köpa alla spel
Du får gärna köra med ett flashkort om du vill, det stör inte mig. Men jag tycker det är bättre att softmodda.

Permalänk

en fråga till

blir man bannad om man ändrar så man har flash eller annat "pirat" alternativ?

Permalänk
Medlem

Köp en new 3DS XL och softmodda. Just nu är det enklare än på länge, moddningen kräver inga hårdvaruingrepp (fw 11.2.0-35) så passa på att köp ett och modda det innan nintendo skickar ut ny FW som gör det hela betydligt krångligare.

Det finns utförliga videos på youtube som tar det hela steg för steg. Men det är på egen risk såklart.

Permalänk

Eller så köper man spelen, brukade också modda massor men satt ändå och spelade igenom 1-3 spel totalt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

https://3ds.guide är THE guide när det gäller att softmodda ett 3DS. Den uppdateras när nya grejer händer i "hackervärlden". Skulle inte rekommendera att följa en youtubevideo, man vet aldrig när den blir utdaterad.

Och nej, man blir inte automatiskt bannad för att man softmoddar eller använder flashkort.
Gör du korkade saker som att olagligt ladda ner ett spel som inte är släppt än och spelar det online blir du bannad.
Förutom det är det väldigt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Eller så köper man spelen, brukade också modda massor men satt ändå och spelade igenom 1-3 spel totalt.

Klart man kan göra så också. Jag äger runt 15 3DS-spel. Men betydligt smidigare att ta backups på sina spel och installera dom på konsolen så man slipper hålla på att byta kassetter hela tiden.
Men det handlar inte bara om spel. Finns väldigt mycket trevliga homebrews också.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Klart man kan göra så också. Jag äger runt 15 3DS-spel. Men betydligt smidigare att ta backups på sina spel och installera dom på konsolen så man slipper hålla på att byta kassetter hela tiden.
Men det handlar inte bara om spel. Finns väldigt mycket trevliga homebrews också.

Då är det ok. Man ska stödja allt slit som bolagen lägger ner på att släppa flera timmar av kvalitetstid

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Då är det ok. Man ska stödja allt slit som bolagen lägger ner på att släppa flera timmar av kvalitetstid

Sant

Permalänk

Blir nog att jag kör original spel
Helt sant med att man kan ha en massa spel
Ex på Steam har jag några spel men spelar ändå bara csgo så de andra köpen var onödig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

fw 11.3 ute nu så om du/ni som funderar på att modda bör göra det nu. nuvarande metoder för att modda försvinner med 11.3.

Alltså, uppdatera inte om du/ni funderar på att modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

fw 11.3 ute nu så om du/ni som funderar på att modda bör göra det nu. nuvarande metoder för att modda försvinner med 11.3.

Alltså, uppdatera inte om du/ni funderar på att modda.

Nu är min 3DS redan softmodad, men jag visste inte att en ny FW var ute. Alltid kul att läsa på gbatemp när nya FW kommer ut och vad som inte fungerar osv.

Så tack för updaten.