EU-kommissionen lägger sista pusselbiten för fri roaming

Permalänk
Melding Plague

EU-kommissionen lägger sista pusselbiten för fri roaming

Sommaren 2017 blir roamingavgifter inom EU:s medlemsländer ett minne blott. I en uppgörelse lägger EU-kommissionen den sista pusselbiten för att möjliggöra detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre att tvinga fram fri surf istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Tror man betalar 199kr för 1gig just nu. Trevlig förbättring! EU levererar något positivt.

Men då inte Norge och Schweiz är med så antar jag att detta inte gäller där? Kommer priserna vara densamma då?

Men Frisurf borde vi väl ändå inte vara så långt ifrån här i Sverige? Väntar bara på att dem ska sänka priserna på 20/50gb atm.

Permalänk
Avstängd

Priserna behöver komma ner för att moderna tjänster nyttjar mer data.
En gigabyte kom man långt på för några år sedan, men inte idag.

Fler mobiler, surfplattor, bärbara får högre upplösta skärmar med 4K upplösning.
Fler mobiler och kameror får högre upplösta sensorer med mer megapixlar för att fota i 4K upplösning med 20 megapixel och mer.
YouTube, Netflix, mfl börjar få mer 4K innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Priserna behöver komma ner för att moderna tjänster nyttjar mer data.
En gigabyte kom man långt på för några år sedan, men inte idag.

Fler mobiler, surfplattor, bärbara får högre upplösta skärmar med 4K upplösning.
Fler mobiler och kameror får högre upplösta sensorer med mer megapixlar för att fota i 4K upplösning med 20 megapixel och mer.
YouTube, Netflix, mfl börjar få mer 4K innehåll.

Då min data tog slut på mitt bredband (4G från Tele2, 100GB/Mån) så köpte jag extra. 5GB för 200kr. Dessa 5GB tog slut dagen efter... och då hade jag enbart surfat runt på nätet, d.v.s inget nedladdat m.m.

Hoppas att priserna sjunker & datamängden höjs innan 5G släpps.

(Detta gäller förvisso inte roaming, men datamängden rent generellt är alldeles för låg och kostar för mycket..)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hoppas Telia fortsätter att kämpa för deras kunder med fri data till bl.a. Spotify. Att sitta och glassa på stranden i Kroatien med Spotify igång hade gjort semestern än mer ljuvlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

"Den andra sidan av myntet är att turistländerna i söder eftersträvat högre avgifter, för att få ut så mycket som möjligt av resenärer."
Konstig logik.
De lär ju få ut betydligt mer nu snart då folk faktiskt törs surfa överhuvudtaget.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mirialia:

Hoppas Telia fortsätter att kämpa för deras kunder med fri data till bl.a. Spotify. Att sitta och glassa på stranden i Kroatien med Spotify igång hade gjort semestern än mer ljuvlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att man ska prioritera olika typer av data? jag vill gärna ha no limit på Steam och sånt också tyack...

eller inte

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas Telia fortsätter att kämpa för deras kunder med fri data till bl.a. Spotify. Att sitta och glassa på stranden i Kroatien med Spotify igång hade gjort semestern än mer ljuvlig.

Är väl inga problem, finns ju Offline-mode på Spotify. Bara att ladda ner alla dina favorit-listor så kan du lyssna hur mycket som helst utan att dra någon surf alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas Telia fortsätter att kämpa för deras kunder med fri data till bl.a. Spotify. Att sitta och glassa på stranden i Kroatien med Spotify igång hade gjort semestern än mer ljuvlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du uppskattar att vissa företag pissar på nätneutraliteten?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas Telia fortsätter att kämpa för deras kunder med fri data till bl.a. Spotify. Att sitta och glassa på stranden i Kroatien med Spotify igång hade gjort semestern än mer ljuvlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nähä du, nätneutraliteten triumferar din vilja att lyxa till semestern.

Antar att du hade tyckt annorlunda om det istället för Spotify var fri surf till t.ex. buzzfeed.com och intervjuer med Piers Morgan?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är väl inga problem, finns ju Offline-mode på Spotify. Bara att ladda ner alla dina favorit-listor så kan du lyssna hur mycket som helst utan att dra någon surf alls.

Men då har jag ingen plats på mobilen för att filma i 4K..

Skrivet av Djhg2000:

Nähä du, nätneutraliteten triumferar din vilja att lyxa till semestern.

Antar att du hade tyckt annorlunda om det istället för Spotify var fri surf till t.ex. buzzfeed.com och intervjuer med Piers Morgan?

Nä då hade jag gått till en operatör som erbjöd just den tjänsten för Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då min data tog slut på mitt bredband (4G från Tele2, 100GB/Mån) så köpte jag extra. 5GB för 200kr. Dessa 5GB tog slut dagen efter... och då hade jag enbart surfat runt på nätet, d.v.s inget nedladdat m.m.

Hoppas att priserna sjunker & datamängden höjs innan 5G släpps.

(Detta gäller förvisso inte roaming, men datamängden rent generellt är alldeles för låg och kostar för mycket..)

man gör inte av med 5gb på ett dygn om man bara surfar, kanske om du sitter o kollar netflix/viaplay/HBO men inte annars

bara att sitta o surfa typ aftonbladet o sweclockers drar inga mängder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite bättre priser när man reser. Synd att inte gäller resterade världen också.

Här i Sverige är det lugnt för min egen del. Har fri surf för att man har hållit kvar på ett gammal abonnemang. Släpper det inte förrns det kommer fri surf abonnemang som är billigare.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Detta kan få folk att känna sig mer som Europeer vilket jag tycker är positivt. Desto mindre de enskilda staterna har att säga till om, desto bättre.

(Nej, jag är inte sarkastisk, jag menar allvar. Jag ogillar nationalism så allt som syftar till att sudda ut gränserna ser jag som positivt).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

man gör inte av med 5gb på ett dygn om man bara surfar, kanske om du sitter o kollar netflix/viaplay/HBO men inte annars

bara att sitta o surfa typ aftonbladet o sweclockers drar inga mängder.

Uppenbarligen så gjorde det det.
Alternativt att Windows laddade hem någon uppdatering, men det är avstängt så det inte är Automatiskt längre pga begränsad datamängd.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

EU ftw!!

@htbtoma
Jag har gjort av med upp till 10GB på en dag med mobilen Under januari har jag kommit upp i 40GB hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Såklart när det gäller, så skyndas det på

Europaparlamentet/ EU-politiker reser lika mycket som jag byta kalsonger.
Det är klart att det är jobbigt och omständligt med roamingavgifter.
Så fort man passerar gränsen, får man ett SMS angående roamingavgifter!

Det är klart att dom vill slippa det.

Klart att detta är bra, men kan inte låta bli att känna att det är mest för deras egenskull!

Politiker i ett nötskal

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Såklart när det gäller, så skyndas det på

Europaparlamentet/ EU-politiker reser lika mycket som jag byta kalsonger.
Det är klart att det är jobbigt och omständligt med roamingavgifter.
Så fort man passerar gränsen, får man ett SMS angående roamingavgifter!

Det är klart att dom vill slippa det.

Klart att detta är bra, men kan inte låta bli att känna att det är mest för deras egenskull!

Politiker i ett nötskal

Mja, politiker brukar göra saker som bara gynnar dem, som t. ex specialpensionen för riksdagsledamöter. Men här gör de ju faktiskt något som gynnar alla på likvärdigt sätt.

Sen är det klart att inte alla reser utanför landsgränsen, och då får de ju ingen behållning av just den biten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Beslutet i EU-kommissionen är endast preliminärt och måste godkännas av såväl medlemsländerna som EU-parlamentet, någonting det väntas göra. Detta påverkar inte tidigare beslut om att helt slopa roamingavgifterna för EU-medborgare från och med den 15 juni 2017.

Hänger inte med, det står att det redan finns ett beslut att HELT slopa avgifterna, och nu jobbar dem med ett förslag att sänka avgifterna till exakt samma tidsperiod??

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hade varit bättre att tvinga fram fri surf istället.

/Lifooz

Och du tror att det finns denna kapacitet?
Försök tanka grejer medan du är på Öland till exempel.

Går ju inte ens att ringa på många ställen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Inuti själva länken allra sist i denna artikel har ni skrivit 15 juni men i artikeln det länkas till står det 15 juli, vilket gäller? Hoppas på juni eftersom vi ska på semester strax efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Och du tror att det finns denna kapacitet?
Försök tanka grejer medan du är på Öland till exempel.

Går ju inte ens att ringa på många ställen...

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt så handlar det nog inte om kapacitet, för dom som behöver mycket data köper den ändå.
Och vi har ju inget köptak eller hur? Nej precis, du kan köpa hur mycket du än vill ha. Så anledningen är med andra ord att operatörerna skall tjäna pengar. Jag beklagar dom ruttna förhållandena på Öland, men där handlar det nog mer om ovilja att bygga ett starkt system. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Tele2 kommer ju förfan konka, jag betalar 345kr idag för 50GB, med rabatt på G. Skulle jag bränna av 50 gig utomlands skulle det bli helt brutala summor för dem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Så du uppskattar att vissa företag pissar på nätneutraliteten?

Jag uppskattar i alla fall friheten för företag att själva ta fram erbjudanden som passar deras kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Beslutet i EU-kommissionen är endast preliminärt och måste godkännas av såväl medlemsländerna som EU-parlamentet, någonting det väntas göra. Detta påverkar inte tidigare beslut om att helt slopa roamingavgifterna för EU-medborgare från och med den 15 juni 2017.

Hänger inte med, det står att det redan finns ett beslut att HELT slopa avgifterna, och nu jobbar dem med ett förslag att sänka avgifterna till exakt samma tidsperiod??

I början av artikeln snackas det om grossistpriser. I sista stycket slänger man in en kommentar om roaming-priser för slutanvändaren

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är skumt hur mycket som det ska betalas. När jag var i Italien så gick det att köpa ett turistsim för 5€ styck plus en 18€ för 10 gig (jag delade datamängt med min kompis). Dessutom så bjöd de oss på simkorten så vi bara betalade 18€. Med de siffrorna så är inte 7.7 € per GB oskäligt, det framstår som ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Beslutet i EU-kommissionen är endast preliminärt och måste godkännas av såväl medlemsländerna som EU-parlamentet, någonting det väntas göra. Detta påverkar inte tidigare beslut om att helt slopa roamingavgifterna för EU-medborgare från och med den 15 juni 2017.

Hänger inte med, det står att det redan finns ett beslut att HELT slopa avgifterna, och nu jobbar dem med ett förslag att sänka avgifterna till exakt samma tidsperiod??

Som jag förstår det är priserna de nämner grossistpriser. Alltså om du har 100 GB data med Tre och åker till Grekland och surfar så ska du (i sommar någon gång när det börjar gälla) kunna surfa din datapott på 100 GB utan att betala något extra, men Tre får betala 7,7 EUR/GB som du använder i Grekland till nån grekoperatör.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Men då har jag ingen plats på mobilen för att filma i 4K..

Nä då hade jag gått till en operatör som erbjöd just den tjänsten för Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

ehm köp telefon med mer utrymme eller skaffa en med sd kort så kan du filma hur länge du vill...

Sen är det Tre som har fri musik, Telia har sociala medier.... Och Tele2 har vettigare mängder data (som kan användas till allt) till vettiga priser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

ehm köp telefon med mer utrymme eller skaffa en med sd kort så kan du filma hur länge du vill...

Sen är det Tre som har fri musik, Telia har sociala medier.... Och Tele2 har vettigare mängder data (som kan användas till allt) till vettiga priser...

Nä jag tänker inte köpa en ny mobil eller hålla på och byta kort. Hellre ser jag att olika operatörer har liknande erbjudanden så att man kan ta det i beaktande när man väljer abonnemang. Själv kör jag på Halebop och hoppas dom inför fri data på Google music :). Har redan rekommenderat dom att införa det ett par gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!