Permalänk
Medlem

@tozz: Skärmdumpen är innan delid men överklockad med strax över 1.4v vcore. Vid 100% load på alla kärnor i benchmarks så ligger kärnorna väldigt nära varandra men temperaturskillnaden blir ofta 20-30 grader vid korta spikar som sedan fort jämnar ut sig. Jag tror att detta är på grund av avståndet mellan ihs och själva processorn, temperaturen hinner helt enkelt inte spridas till ihs snabbt nog.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Det här lät inget vidare, är grymt sugen på en 7700 men vill ju inte ha en dator som låter som ett tröskverk:(
Vågar mig inte på delid:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det här lät inget vidare, är grymt sugen på en 7700 men vill ju inte ha en dator som låter som ett tröskverk:(
Vågar mig inte på delid:/

Nu är min vääääldigt tyst, dock är jag besviken som tusan på ASUS 1080 Strix, bröliga fläktar jämfört med hur dom var för några år sedan och jämfört med ett 980Ti från MSI jag hade i en gammal burk.

Delid är väldigt enkelt om du har ett verktyg för det, vill du inte köpa måste det väl gå att låna av någon Själva plasten på CPUn tål hur mycket stryk som helst, och det finns i princip ingenting som kan ta skada (om du inte är extremt hårdhänt/oförsiktig)

Om du inte vill delidda kan jag inte rekommendera 7700K, verkar väldigt vanligt med 80+ grader på dom och då krävs det en del av kylaren. Nu kommer ju AMD med nya intressanta CPU:er dock så jag hade nog väntat oavsett om du inte behöver en dator just nu

Permalänk
Medlem

Med bra kylare så är 7700k Inga som helst problem. Jag kör den med Noctua NH-D15s och maxar 65c under spelande och stresstest. Då har jag fläktarna på pwm kurva så de maxar kanske 50-60%.

Deltid behövs inte så länge man inte klockar över 4.8GHz och har en bra kylare. Ventilationen i lådan är alltid viktig också, såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Med bra kylare så är 7700k Inga som helst problem. Jag kör den med Noctua NH-D15s och maxar 65c under spelande och stresstest. Då har jag fläktarna på pwm kurva så de maxar kanske 50-60%.

Deltid behövs inte så länge man inte klockar över 4.8GHz och har en bra kylare. Ventilationen i lådan är alltid viktig också, såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Fast spel och stresstest kan omöjligen ha samma temp, finns liksom inga spel som är så CPU-tunga Får du 65 grader med small FFT i Prime95 har du haft väldig tur med din CPU
Spelar jag WoW och kollar på Twitch samtidigt ligger jag på ~40 grader, kör jag FFT i 10minuter så 65. Kör också med NH-D15s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Fast spel och stresstest kan omöjligen ha samma temp, finns liksom inga spel som är så CPU-tunga Får du 65 grader med small FFT i Prime95 har du haft väldig tur med din CPU
Spelar jag WoW och kollar på Twitch samtidigt ligger jag på ~40 grader, kör jag FFT i 10minuter så 65. Kör också med NH-D15s.

Jag kör inte Prime95 då det inte representerar normalt användande utan jag använder Cinebench R15. Får ca 994cb helt oklockad och temps ligger mellan 58-61. Kör BF4 och får 50-62c, genomsnitt är nog runt 53-56. Så ja något kallare under gaming. Hur varm ens cpu blir beror ju också på vilken upplösning/detaljrikedom och vilken GPU man kör. Ju fetare GPU ju mer data ska cpun mata till GPU = mer värme. Jag har GTX1080

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag kör inte Prime95 då det inte representerar normalt användande utan jag använder Cinebench R15. Får ca 994cb helt oklockad och temps ligger mellan 58-61. Kör BF4 och får 50-62c, genomsnitt är nog runt 53-56. Så ja något kallare under gaming. Hur varm ens cpu blir beror ju också på vilken upplösning/detaljrikedom och vilken GPU man kör. Ju fetare GPU ju mer data ska cpun mata till GPU = mer värme. Jag har GTX1080

Nej men det är ett bra test för att se hur pass bra kylförmåga ens setup har och ifall det är obalans över CPU:n när det gäller värmeledning. I Cinebench hamnar jag på 55 grader max (52 average) och då låter inte CPU-fläkten ens (min fläktkurva ökar inte mer än ca 300rpm, till 850rpm) upp till 60 grader).

Så visst är det inte speciellt mycket man vinner på låg last som det här (Cinebench kör inte speciellt länge dock) i rena temperaturer, men för att kunna få ner ljudnivån kan det vara värt det om man som mig hatar fläktljud

Edit
Körde Cinebench igen och hamnade på max 52, 50 som average, så känns inte som ett jättebra test just för att kontrollera temp (knaske om man kan köra det i loop).

Permalänk
Medlem

Trist tråd att läsa när man sitter på "köp-knappen" med ett MSI kort och i7 7700k. Tänkte köra med min gamle trotjänare NH-U12P bör jag oroa mig?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag gick eventuellt lite overkill med min 7700k. Delida cpun och lappa ihsen och la clu mellen die och ihs sen la jag clu mellan ihs och cpublocket. Kör två st 480 radiatorer och nu blev det lagom temperatur på både cpu och gpu. 7700k kör på 5ghz på 1.32v och ligger runt 62 grader i prime95 efter 1 timme . Spelade witcher 3 i 1 timma och gpun låg på 39c.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu