AMD siktar på 7 nanometer för framtida Zen-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

Nej det är inte riktiga 7nm, transistorerna är konformade eftersom det är 3D, dvs de bygger på höjden och det minskar strömläckaget avsevärt, vad de är i basen kan vi bara gissa på, jag gissar att de är 10-12nm i botten.

Dagens 14 och 16nm är 20nm i botten av konen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Marknadsföring? Var vadå? En processor som inte kommer att släppas minst inom två år? Vad förväntar du dig? Att AMD ska ha en färdig produkt av något som ska ersätta den produkt som idag inte är lanserad?

Nej. Du är skeptisk till att AMD inte kan visa siffror på något som inte existerar ännu.

Säger du samma sak om Nvidia och Intel som snackade om Pascal och Volta när innan Maxwell var lanserad samt snackade Kaby-lake innan Skylake lanserades? Eller är det dubbla måttstockar som gäller? Att gnälla på marknadspraxis kan man ju göra men se då till att kritiken blir nyanserad..

Du känns rätt hopplös att argumentera mot, och jag tror du fått en bestämd åsikt om mig från andra trådar som färgar din objektivitet. Vi är olika som personer helt uppenbart. Det borde inte påverka denna tråd dock.

Har du missat diverse artiklar och insändare genom åren där AMD missat hålla tider de lovat? Finns mängder av forum där medlemmar är besvikna på förseningar gällande just AMD.

Marknadsföringsmissen denna gång är att de visar grafer utan några siffror. En pil som pekar upp ser ju snyggt ut. Varför inte vänta och ligga lågt tills man har faktiska siffror att visa upp från oberoende källor?

AMD har visat siffror på något som inte existerar ännu. De gjorde egna tester på Zen. Inga utomstående har ens fått känna på en cpu ännu vad jag vet.

Nvidia och Intel tar du upp. De är betydligt starkare ekonomiskt och kan ta en smäll här och där. Det jag blir besviken på med AMD, är att de klarar inte många fler smällar utan att gå under. Därför måste de leverera istället för att snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Du känns rätt hopplös att argumentera mot, och jag tror du fått en bestämd åsikt om mig från andra trådar som färgar din objektivitet. Vi är olika som personer helt uppenbart. Det borde inte påverka denna tråd dock.

Har du missat diverse artiklar och insändare genom åren där AMD missat hålla tider de lovat? Finns mängder av forum där medlemmar är besvikna på förseningar gällande just AMD.

Marknadsföringsmissen denna gång är att de visar grafer utan några siffror. En pil som pekar upp ser ju snyggt ut. Varför inte vänta och ligga lågt tills man har faktiska siffror att visa upp från oberoende källor?

AMD har visat siffror på något som inte existerar ännu. De gjorde egna tester på Zen. Inga utomstående har ens fått känna på en cpu ännu vad jag vet.

Nvidia och Intel tar du upp. De är betydligt starkare ekonomiskt och kan ta en smäll här och där. Det jag blir besviken på med AMD, är att de klarar inte många fler smällar utan att gå under. Därför måste de leverera istället för att snacka.

Nu tar du i så du blir blå,
Klart att externa parter har Ryzen hemma. Hur skulle annars moderkortstillverkare ha totalt 50+ fungerande moderkort vid launch som är bara någon vecka bort? Du måste även ha missat testerna från Canard PC, de är nog så legit de kan bli. De hade även benchmarks på Athlon 64 8 månader innan launch, då de inte står under NDA med AMD och fått tag i tidiga ES från annat håll.

Ryzen ser extremt bra ut just nu, det som återstår att se är ren single-thread prestanda och priset. De tester vi har sett från Canard PC visade ryzen med 3.3GHz boost ligger den ca 25% under 6900k som har sin boost på 3.7GHz, nu vet vi att toppmodellen av Ryzen kommer landa på 4GHz boost vilket borde se till att Ryzen hamnar jämnt med 6900k.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Nu tar du i så du blir blå,
Klart att externa parter har Ryzen hemma. Hur skulle annars moderkortstillverkare ha totalt 50+ fungerande moderkort vid launch som är bara någon vecka bort? Du måste även ha missat testerna från Canard PC, de är nog så legit de kan bli. De hade även benchmarks på Athlon 64 8 månader innan launch, då de inte står under NDA med AMD och fått tag i tidiga ES från annat håll.

Ryzen ser extremt bra ut just nu, det som återstår att se är ren single-thread prestanda och priset. De tester vi har sett från Canard PC visade ryzen med 3.3GHz boost ligger den ca 25% under 6900k som har sin boost på 3.7GHz, nu vet vi att toppmodellen av Ryzen kommer landa på 4GHz boost vilket borde se till att Ryzen hamnar jämnt med 6900k.

Jag är blå eller åtminstone min avatar.

Är jag dåligt informerad här angående oberoende tester, så tar jag den tillrättavisningen. Inga problem.

Jag försöker bara tänka lite kritiskt och är kanske inte lika lätt imponerad som de flesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Du känns rätt hopplös att argumentera mot, och jag tror du fått en bestämd åsikt om mig från andra trådar som färgar din objektivitet. Vi är olika som personer helt uppenbart. Det borde inte påverka denna tråd dock.

Har du missat diverse artiklar och insändare genom åren där AMD missat hålla tider de lovat? Finns mängder av forum där medlemmar är besvikna på förseningar gällande just AMD.

Marknadsföringsmissen denna gång är att de visar grafer utan några siffror. En pil som pekar upp ser ju snyggt ut. Varför inte vänta och ligga lågt tills man har faktiska siffror att visa upp från oberoende källor?

AMD har visat siffror på något som inte existerar ännu. De gjorde egna tester på Zen. Inga utomstående har ens fått känna på en cpu ännu vad jag vet.

Nvidia och Intel tar du upp. De är betydligt starkare ekonomiskt och kan ta en smäll här och där. Det jag blir besviken på med AMD, är att de klarar inte många fler smällar utan att gå under. Därför måste de leverera istället för att snacka.

AMD är inte de enda som inte hållit scheman. Nvidia t.ex. har skjutit upp Volta två gånger.. Intel har skjutit upp Cannon-Lake och ersatt hålet med Kaby-Lake precis som Nvidia fyllt hålet med Pascal. Det är tyvärr en verklighet att motgång kan uppkomma under produktion av något och därför skjuts deadlines. Det är liksom en del av marknaden..

Dessutom så verkar du missuppfatta ens kommentarer medvetet.. AMD har inte visat upp något som inte finns.. Det man visat upp av Zen ÄR KRETSAR som existerar redan.. Vilket gör en jämförelse helt sned. AMD har ingen Zen processor på 7nm.. däremot har de en på 14nm FINFET.

Dessutom ska man inte få tala framtid bara för att man inte lanserat sin senaste produkt ännu? Om det vore normen så ligger många företag pyrt till..

Argumentera med mig går galant.. om man har argument som håller det vill säga.. Att kritisera AMD för att de gör exakt det de borde göra (alltså att planera) är inte direkt produktivt. Bättre att ge dem eloge för att de tänker längre än ett år i taget..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Konstigt att folk inte klagar när Intel bara ökar med några få procent för varje ny processor

Kanske inte klagar så mycket som att uppgradera mindre ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Nej det är inte riktiga 7nm, transistorerna är konformade eftersom det är 3D, dvs de bygger på höjden och det minskar strömläckaget avsevärt, vad de är i basen kan vi bara gissa på, jag gissar att de är 10-12nm i botten.

Dagens 14 och 16nm är 20nm i botten av konen.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller detta även Intel?

För jag vet att Samsung och TSMC varit lite vilseledande när dom marknadsfört sin produktionsteknik.

Permalänk

Jag som trodde tillverkningsprocessen var i Zentimeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag som trodde tillverkningsprocessen var i Zentimeter?


Rimmar på Zen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte.

Vad jag läst är att man tror att Moores lag definitivt är över någonstans runt den storleken, eller möjligen redan 7 nm. Men det är inte riktigt samma sak då Moores "lag" handlar om ekonomi (tillverkningskostnad per transistor ska halveras ungefär 24 månaden), inte fysik.

Däremot är "nm" värdena rätt kreativa idag... Nu kommer denna bild från Intel, men har sett flera nämna att det återspeglar verkligheten rätt bra
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/11/14nm-2.png

Får se hur pass "äkta" Intels 10 nm är, den ska ju komma Q4 i år. För 14 nm visar denna bild över transistorstorlek rätt bra att "14 nm" inte betyder samma sak
https://blog.chinavasion.com/wp-content/uploads/2014/12/Cell-SizeComparison.png

Storleksangivelsen har troligen aldrig varit helt äkta.

Skrivet av anon99339:

@Yoshman Jag tycker egentligen att Moore's "lag" och "gränsen för kisel" borde sluta att diskuteras. Det är förlegade uttryck som har ganska lite med verkligheten att göra idag. Dessutom finns det väl knappt något som kan kallas för "riktiga" 7 nm heller. Framför allt eftersom transistorer inte har längden som enda mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog den allmänna upfattningen att det är en storleksminskning över tiden, men Yoshman har helt rätt att det ursprungligen var baserat på ekonomi.

Skrivet av Yoshman:

Tror (verkligen tror här, är absolut ingen expert på detta område) att "nm" aldrig refererat till något transistormått. Har för mig att det är något avstånd mellan transistorer eller så.

Det som egentligen spelar roll är huruvida övergång från säg 14 nm -> 10 nm verkligen ger den förväntade ökningen i densitet eller ej. Det är bästa måttet på "äkta" nod. 14 -> 10 ska i teorin öka densiteten med 1,96 gånger.

Och är just kring ökning av densitet kontra "nm" siffra som både TSMC och till något mindre grad Samsung/GloFo varit rätt kreativa de senaste noderna.

Du har helt rätt att det aldrig varit ett transistormått, som ex.
- För högprestanda silkon har man en kort gate vilket ger lägre strökapacitans = snabbare omslag.
- För lågenergi silikon så är gaten lång vilket ger en kraftigare drivning med mer deffinitiva/stabila nivåer för 1 och 0 = lägre enrgiförbrukning.

Hittade ett intressant doc (hmm.. PDF) som ger en detaljerad bild på hur osann storleken är, den ger även en forklaring på hur/att FinFET var en naturlig utveckling/väg.
Väl läsvärd
http://microlab.berkeley.edu/text/seminars/slides/moroz.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Gäller detta även Intel?

För jag vet att Samsung och TSMC varit lite vilseledande när dom marknadsfört sin produktionsteknik.

Ja, men intel har lyckas bättre. Men nm känns mer som förlegat begrepp, borde ha hittat på annat marknadsföringsknep än just vem som har lägst nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Gäller detta även Intel?

För jag vet att Samsung och TSMC varit lite vilseledande när dom marknadsfört sin produktionsteknik.

Ja. Det gäller även Intel som i sina 14nm FinFet mer liknar Samsungs 16nm process än "riktig" 14nm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av rektor:

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

Verkar ju inte helt omöjligt, 10nm verkar ju vara något som medför problem, men ändå verkar som att det verkligen kommer bli en verklighet, problemet är väl att yielden på 10nm inte verkar så mycket bättre än 14nm, vilket är synd. Men vi får se om det är samma story vid 7nm, 10 eventuellt 14nm kanske blir sista shrinken med en yield som gör det värt att fortsätta så här.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X