EU-kommissionen utreder Asus med flera för prismanipulation

Permalänk
Melding Plague

EU-kommissionen utreder Asus med flera för prismanipulation

Den Europeiska kommissionen inleder en utredning mot flertalet teknikföretag, som anklagas för brott mot konkurrenslagarna och medborgarnas möjlighet att handla över gränserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är vad som är mest intressant för mig:

Citat:

Spelen är även ofta olika prissatta i olika länder, vilket även det kan vara ett brott mot EU:s regler.

Om det visar sig att det inte är tillåtet, kommer priserna sänkas eller höjas för oss i Sverige?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är vad som är mest intressant för mig:
Om det visar sig att det inte är tillåtet, kommer priserna sänkas eller höjas för oss i Sverige?

Vi betalar redan normalbelopp på spel så vitt jag vet. Detta bör ju mest påverka länder där priserna är mycket lägre, t.ex. Ryssland.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är vad som är mest intressant för mig:
Om det visar sig att det inte är tillåtet, kommer priserna sänkas eller höjas för oss i Sverige?

Sverige betalar ganska höga priser för spel men det är mestadels för att momsen i Sverige är ganska hög.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vi betalar redan normalbelopp på spel så vitt jag vet. Detta bör ju mest påverka länder där priserna är mycket lägre, t.ex. Ryssland.

Tror inte EU bryr sig om priser utom EU, typ ryssland.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är vad som är mest intressant för mig:
Om det visar sig att det inte är tillåtet, kommer priserna sänkas eller höjas för oss i Sverige?

Frågan är vilken väg företagen vill gå och det finns bara två vägar...
Säkta priser för dom lite köpstarkare länderna eller höjda priser i dom köpsvaga länderna.

//

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

när jag var 16 avskydde jag EU och ansåg inte att sverige borde vara med i EU. Men nu på senare tid tycker jag EU varit med och kontrollerat många bra saker som främjar utvecklingen av ett starkt och rättvist samhälle.
Bra jobbat EU

Skrivet av Treant:

Vi betalar redan normalbelopp på spel så vitt jag vet. Detta bör ju mest påverka länder där priserna är mycket lägre, t.ex. Ryssland.

Ryssland, Ukraina och Brasilien är väl de mest kända för att ha mycket lägre priser. Senast jag kollade låg dom inte i EU, vilket gör att det inte lär påverka priserna där.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

när jag var 16 avskydde jag EU och ansåg inte att sverige borde vara med i EU. Men nu på senare tid tycker jag EU varit med och kontrollerat många bra saker som främjar utvecklingen av ett starkt och rättvist samhälle.
Bra jobbat EU

Ryssland, Ukraina och Brasilien är väl de mest kända för att ha mycket lägre priser. Senast jag kollade låg dom inte i EU, vilket gör att det inte lär påverka priserna där.

Då förstår jag inte var problemet är.. alla andra EU länder har ju samma priser i stort sett? Det går även att byta gåvor inköpte i dessa länder i alla regioner (ROW kopia). Däremot är spel inköpte i tex. Ryssland inte bytbara i EU.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Lönerna är ju högre i Sverige än t.ex. Polen och Ukraina.
Borde inte dom få ha billigare spel där då eftersom dom har mindre pengar?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sverige betalar ganska höga priser för spel men det är mestadels för att momsen i Sverige är ganska hög.

Om vi håller oss till EU är momserna relativt lika. I princip samtliga EU-länder har en standardmoms på mellan 19 och 25 %. Tyskland har bland de lägsta vilket är 19 %, medan Frankrike exempelvis har 20% och Italien har 22%.

Om vi tittar på ett spel som utan moms kostar 400 kr, så kostar det 500 kr med 25 % moms och 476 kr med 19 % moms. Skillnaden är med andra ord 24 kr. Större prisskillnader än så går inom EU inte att motivera med att momsen är olika.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lönerna är ju högre i Sverige än t.ex. Polen och Ukraina.
Borde inte dom få ha billigare spel där då eftersom dom har mindre pengar?

Nä. Har du lägre lön så har du lägre köpkraft. En person med 10k i lön kan inte rimligtvis leva lika "flott" (dvs köpa produkter i lika stor omfattning) som en person med 50k i lön. Vill man ha högre köpkraft så fixar man en högre lön.

Personligen hoppas jag Valve åker dit. Så de får lite minskade inkomster och kanske tar sig i kragen och släpper HL3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Christley:

Det där med EU är på gott och ont, vissa saker är bra. Andra mindre bra, som exempelvis att de försöker få diverse sociala mediera att kontrollera så kallat "hatpropaganda", samt att införa regler om att försöka moderera vilka nyheter som är korrekta och inte.

Nu kan man ju anse vad man vill om utvecklingen som skett de senaste månaderna, men enligt mig är det inte de sociala mediernas roll att moderera vilka "nyheter" som läggs upp på dessa sidor. Det är heller inte deras plats att bestämma vad som skrivs eller uttrycks, såvida det inte är riktade hot mot en enskild individ eller grupp.

För mig känns detta inte som något annat är en form av censur och det finns inga fördelar med det, i vart fall om man snackar sfären sociala medier. Det strider liksom mot en central del av vad ett modernt måste hålla högt, en ovärdelig värdering skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

när jag var 16 avskydde jag EU och ansåg inte att sverige borde vara med i EU. Men nu på senare tid tycker jag EU varit med och kontrollerat många bra saker som främjar utvecklingen av ett starkt och rättvist samhälle.
Bra jobbat EU

Ryssland, Ukraina och Brasilien är väl de mest kända för att ha mycket lägre priser. Senast jag kollade låg dom inte i EU, vilket gör att det inte lär påverka priserna där.

Trodde dom flesta hade svängt till en mer negativt inställning mot EU, framförallt nu efter Brexit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Nä. Har du lägre lön så har du lägre köpkraft. En person med 10k i lön kan inte rimligtvis leva lika "flott" (dvs köpa produkter i lika stor omfattning) som en person med 50k i lön. Vill man ha högre köpkraft så fixar man en högre lön.

Personligen hoppas jag Valve åker dit. Så de får lite minskade inkomster och kanske tar sig i kragen och släpper HL3

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt för dig att säga "då fixar man en högre lön". Man får en lön som ligger kring genomsnittet för lönen i branschen. Den skiljer sig stort mellan länder. Finns folk i Polen och Ukraina som är mer kompetenta och jobbar längre och hårdare men får betydligt mindre betalt än i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror dom flesta hade svängt till en mer negativt inställning mot EU, framförallt nu efter Brexit.

Brexit kommer att göra fler positiva till EU när de ser nackdelarna som kommer med att gå ur. Jag har alltid varit EU-positiv och inget som hänt de senaste åren har ändrat min uppfattning, snarare tvärtom jag blir allt mer positiv till EU. Ensam är svag men tillsammans är vi starka.

Ska vi gå mer till trådens ämne så är det jättebra att man hindrar priskarteller och annat fulspel. EU har väl haft synpunkter både på Microsoft och Intel om man ser tillbaka i tiden.

Permalänk
Medlem

Sådant här gör mig förbannad. De fyra friheterna är ett mycket viktig grundpelare i EU som jag absolut inte har någon förståelse för att vissa vill inskränka!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Trodde dom flesta hade svängt till en mer negativt inställning mot EU, framförallt nu efter Brexit.

Sveriges befolkning har nästan aldrig varit mer EU-vänlig/positiv än nu. Strax över 60 % av befolkningen om jag kommer ihåg rätt från senaste undersökningen. Citera mig inte på det. =P

EU gör mycket bra när det kommer till regler och standarder. Tyvärr är det som med det mesta att man alltid bara talar om det negativa.
Hade ju varit kul om någon nyhetsredaktion någon gång kunde förmedla en positiv nyhet...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Problemet med EU är främst en bökig och för dyr byråkrati, men annars så är bilden för skrev i min mening, då nationella politiker i alla medlemsländerna skyller på EU när de inför en impopulär lag, och tar credd själva när EU tvingar på en lag som folk uppskattar. Sedan förvånas dessa politiker över att folk misstror EU.
Vad vi har i EU är ändå främst en domstol som flera gånger kört över företag som skott dig på medborgare (roaming), och som senast totalt sköt infosec-direktivet i sank (vilket sade att alla operatörer måste spara uppgifter och lämna ut dessa till polis oavsett brott), och tack vare det krävs det nu misstanke om allvarligt brott för att sådana uppgifter ska lämnas ut. För den som är intresserad är sådant är offentligt, så det är bara plöja igenom dokumenten, istället för att tugga i sig Brexit-propaganda med syftet "make Britain great again!".
Men byråkratin måste slaktas betänkligt, inget snack om det, men i alla fall, mina 2 eurocent om EU.

Om själva fallet så lär Polen och Rumänien vara exempel på där det skulle kunna vara skillnader i priser, vilket i sig inte bryter mot någon konkurrenslag. Vad EU skjuter in sig på är den fria rörligheten om jag begriper det rätt, dvs att Steam säger en produkt för ett pris i ett EU-land, och sedan med geo-blocking hindrar en konsument i ett annat land i EU är köpa varan för det priset.

Visar det sig att EU-kommissionen får igenom det här så kommer Valve (och andra) att få sätta samma pris i hela EU, och då kan de länder där det varit lägre pris då en höjning, att övriga priser sänka till den nivån är inte troligt. Däremot, kan de sälja till ett lägre pris på ett ställe för de inte det utan att göra vinst på det ändå, så lösningen blir nog en mindre sänkning across the board, så det blir relativt dyrt men överkomligt i lågpris-länderna, medan övriga länder upplever att det blir en rätt ok prissänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Problemet med EU är främst en bökig och för dyr byråkrati, men annars så är bilden för skrev i min mening, då nationella politiker i alla medlemsländerna skyller på EU när de inför en impopulär lag, och tar credd själva när EU tvingar på en lag som folk uppskattar. Sedan förvånas dessa politiker över att folk misstror EU.
Vad vi har i EU är ändå främst en domstol som flera gånger kört över företag som skott dig på medborgare (roaming), och som senast totalt sköt infosec-direktivet i sank (vilket sade att alla operatörer måste spara uppgifter och lämna ut dessa till polis oavsett brott), och tack vare det krävs det nu misstanke om allvarligt brott för att sådana uppgifter ska lämnas ut. För den som är intresserad är sådant är offentligt, så det är bara plöja igenom dokumenten, istället för att tugga i sig Brexit-propaganda med syftet "make Britain great again!".
Men byråkratin måste slaktas betänkligt, inget snack om det, men i alla fall, mina 2 eurocent om EU.

Om själva fallet så lär Polen och Rumänien vara exempel på där det skulle kunna vara skillnader i priser, vilket i sig inte bryter mot någon konkurrenslag. Vad EU skjuter in sig på är den fria rörligheten om jag begriper det rätt, dvs att Steam säger en produkt för ett pris i ett EU-land, och sedan med geo-blocking hindrar en konsument i ett annat land i EU är köpa varan för det priset.

Visar det sig att EU-kommissionen får igenom det här så kommer Valve (och andra) att få sätta samma pris i hela EU, och då kan de länder där det varit lägre pris då en höjning, att övriga priser sänka till den nivån är inte troligt. Däremot, kan de sälja till ett lägre pris på ett ställe för de inte det utan att göra vinst på det ändå, så lösningen blir nog en mindre sänkning across the board, så det blir relativt dyrt men överkomligt i lågpris-länderna, medan övriga länder upplever att det blir en rätt ok prissänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du säger i andra ord, vi är för små för att ha någon inverkan globalt eller ens internationellt inom Europa om vi inte har en enande institution. Vad ska Sverige säga till om när Kina kommer och kliver líksom?

EU har också visat det senaste åren att de skiter fullständigt i dem stackars företagen som tjänar triljoner på omoraliska sätt och kör över dessa när de gör fel.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Vänta nu ska dom betala 10 procent av den globala omsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vänta nu ska dom betala 10 procent av den globala omsättningen?

Ja om det inte svider för företaget rejält så kommer dom bara fortsätta att göra som dom gör och sen ta böterna. Ekvationen måste vara att det ska vara väldigt riskabelt (läs dyrt) att försöka sätta fri konkurrens och eu:s fria rörlighet ur spel så att företagen håller sig inom reglementet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Ja om det inte svider för företaget rejält så kommer dom bara fortsätta att göra som dom gör och sen ta böterna. Ekvationen måste vara att det ska vara väldigt riskabelt (läs dyrt) att försöka sätta fri konkurrens och eu:s fria rörlighet ur spel så att företagen håller sig inom reglementet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte procentenheterna som jag bryr mig om, dom får gärna betala, men att basera det på den globala omsättningen är fel när detta gäller inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nä. Har du lägre lön så har du lägre köpkraft. En person med 10k i lön kan inte rimligtvis leva lika "flott" (dvs köpa produkter i lika stor omfattning) som en person med 50k i lön. Vill man ha högre köpkraft så fixar man en högre lön.

Låter som ett hemskt synsätt på världen, "skyll dig själv att du föddes fattig i fel land, ta dig i kragen så kan du också få fina saker".

Förstår inte på vilket sätt subventionerade priser till fattigare länder påverkar dig negativt, de lär ju inte sänka priserna för oss oavsett?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är inte procentenheterna som jag bryr mig om, dom får gärna betala, men att basera det på den globala omsättningen är fel när detta gäller inom EU.

Nej, det är inte fel. Om man väljer att som globalt bolag göra affärer inom EU så åtar man sig att följa dess lagar och regler. Försöker man sätta konkurrensen ur spel så bestraffas man som globalt bolag om man blir dömd skyldig.

Annars blir EU tandlöst mot större globala företag, dom sätter härma konkurrensen ur spel, för det kostar dom så pass lite ändå förhållandevis. Är man med i leken så måste man leken tåla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

När sätter EU tänderna i regionslåsning då? Det är i praktiken samma sak eftersom det hindrar konsumenter att köpa och använda en vara fritt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Låter som ett hemskt synsätt på världen, "skyll dig själv att du föddes fattig i fel land, ta dig i kragen så kan du också få fina saker".

Förstår inte på vilket sätt subventionerade priser till fattigare länder påverkar dig negativt, de lär ju inte sänka priserna för oss oavsett?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föddes själv i ett fattigt land, här jobbade jag upp mig och nu har jag en högre lön än genomsnittslönen i Sverige i ett fattigt EU-land. Det går, bara man vill. Kolla bara på sweclockers grundare som är från det ett av de fattigaste länderna i Europa. Har man viljan så.

Subventionerade priser på vissa marknader medför högre priser på andra marknader. Subvention som nyckelord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När sätter EU tänderna i regionslåsning då? Det är i praktiken samma sak eftersom det hindrar konsumenter att köpa och använda en vara fritt.

Finns det regionslåsning inom EU? :s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Nej, det är inte fel. Om man väljer att som globalt bolag göra affärer inom EU så åtar man sig att följa dess lagar och regler. Försöker man sätta konkurrensen ur spel så bestraffas man som globalt bolag om man blir dömd skyldig.

Annars blir EU tandlöst mot större globala företag, dom sätter härma konkurrensen ur spel, för det kostar dom så pass lite ändå förhållandevis. Är man med i leken så måste man leken tåla.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dock så skall man inte straffas utanför EU så att säga. Som sagt är inte procentenheten det jag syftar på alls. Tänk även på att detta är baserat på omsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns det regionslåsning inom EU? :s

Skickades från m.sweclockers.com

Inte vad jag vet men det är inte heller vad jag skrev.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag föddes själv i ett fattigt land, här jobbade jag upp mig och nu har jag en högre lön än genomsnittslönen i Sverige i ett fattigt EU-land. Det går, bara man vill. Kolla bara på sweclockers grundare som är från det ett av de fattigaste länderna i Europa. Har man viljan så.

Subventionerade priser på vissa marknader medför högre priser på andra marknader. Subvention som nyckelord.

Ok, du får åka på en räkmacka här i Sverige och lyckas så då kan även c:a 40 miljoner polacker - utan din gräddfil - också "bara" höja sin lön på ett bräde bara sådär? Värden är nog betydligt mer komplex än så min lilla vän. Verklighetsflykt skulle jag kalla den rosaskimrande illusion som omger din bubbla.

Subvention är ett statligt stöd. Antyder du att regeringarna täcker upp för mellanskillnaden? Skulle inte tro det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net