Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hej

Jag skulle vilja höra era åsikter om Hifi kablar så som RCA, AC, Högtalare, USB, OFC koppar, OCC koppar och OCC silver?

Hur stor skillnad blir det på ljudet mellan silver och koppar?

Hur stor skillnad blir det på ljudet genom att byta ut någon av de ovanstående kablarna till något bättre?

Värt att nämna att jag har byggt en hel del billjud och man kan mäta olika ljudkablar på olika sätt, men det är samtidigt en onödig lång process som ändå i slutändan kan förvirra vad/vilken kabel exakt som "låter" bäst.
Det som är viktigast tycker jag är varifrån man får sin ljudkälla, och ska man ha extremt rent ljud så är en ljudprocessor ett måste. Sådan kanske är mer vanligare i billjuds branschen, men jag kan säga att har man en bra ljudkälla tillsammans med ljudprocessor/processorer så har jag inte ännu idag hört något som låter renare än billjud. Allt vad som heter filter ska vara standard i ett seriöst bygge (även hemma hi-fi osv osv). Nu vet jag inte hurdana ljudprocessorer det finns till hemmabio, hi-fi förstärkare (är inte lika inne på just det) men finns garanterat att köpa.

Bra ljudkälla, förstärkare, filter, ljudprocessor. Kablarna kan komma långt baki den listan

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att fläta påverkar magnetfälten runt kabeln och impedansen så det är inget mysko med det vad det gäller fysikalisk påverkan, Litztråd är inte heller nått mysko utan egentligen bara tillämpad ellära.
Man bör hålla isär saker som har en vetenskapligt förklarad påverkan från det som saknar vetenskapliga förklaringsmodeller för vad som händer.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg; Jag har varken sagt bu eller bä.

(Jag ögnade igenom lite av deras material och vad jag såg hymlades inte om att X eller Y var subjektivt eller vetenskapligt förankrat.)

Ljud och HiFi är enligt mig ett av de mest subjektiva områdena, det den ena gillar gillar inte den andra oavsett vem som kan bevisa vad mha vetenskap.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scimanyD:

Värt att nämna att jag har byggt en hel del billjud och man kan mäta olika ljudkablar på olika sätt, men det är samtidigt en onödig lång process som ändå i slutändan kan förvirra vad/vilken kabel exakt som "låter" bäst.
Det som är viktigast tycker jag är varifrån man får sin ljudkälla, och ska man ha extremt rent ljud så är en ljudprocessor ett måste. Sådan kanske är mer vanligare i billjuds branschen, men jag kan säga att har man en bra ljudkälla tillsammans med ljudprocessor/processorer så har jag inte ännu idag hört något som låter renare än billjud. Allt vad som heter filter ska vara standard i ett seriöst bygge (även hemma hi-fi osv osv). Nu vet jag inte hurdana ljudprocessorer det finns till hemmabio, hi-fi förstärkare (är inte lika inne på just det) men finns garanterat att köpa.

Bra ljudkälla, förstärkare, filter, ljudprocessor. Kablarna kan komma långt baki den listan

Man har ofta lägre impedanser i billjudsamnhang så där är det mycket större chans att man påverkar ljudet hörbart med kablaget, man måste ta hänsyn till impedanserna och följa med med upp med dimensionerna när impedansen sjunker.
Det finns dsper för hemmabruk idag om man vill skaffa sånt, Minidsp är nog den populäraste för hempulare, den går att bygga om, bygga ut och konfa nästan hur som helst, tidigare var det många som använde Behringer Ultradrive som grund till diverse saker men idag är nog Minidsp förstahandsvalet för hembyggare och vill man köpa färdiga lösningar så finns det tex Tact/Lyngdorf.
https://www.minidsp.com/
http://www.lyngdorf.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

1. Kan tänka mig tre saker,
a) Kabeln är rejält underdimensionerad för effekten, blir för varm, och det leder till ändrad karateristik när isolatorn skadas. Kabeln har blivit sen sämre ledare med andra ord.
b) Kabeln åldras och ärgas samt att isolatorn har förändrats, precis som i a) har den blivit en sämre ledare.
c) Rent psykologisk effekt.

2. I fiber kan jag tänka mig att reflektion vid övergångar kan ge viss effekt av signalkrockar. Annars uppstår väl en signalkrock i kopparkablar främst om man delar ledare på flera enheter utan korrekt synkronisering. Men är väl inget som ska ske i en envägsledare med en sändare som ett högtalarsystem.

3. Mellan förstärkare och högtalare är det ju några skarvar med olika materialövergångar så det är väl rimligt att frekvenssvaret kan se lite olika ut beroende på hur det är kopplat. Dock borde inte kabeln i sig påverka nämnvärt, givet att man inte byggt in någon form av filter i själva kabeln eller att kabeln är defekt. Denna karakteristisk kan klart ändras med att kabeln åldras och ärgas. Skulle det finnas skillnader här mellan dyrkabeln och biltemakabeln hade man antagligen bara kunnat konstruera ett ganska enkelt filter till biltemakabeln så hade man kunnat få ut identiska signaler ur båda systemen.

Hej !

1. Jag menade den i hifi-branschen förekommande aktiva inbränningen av kablage (som ett svar till gone), typ med en sån här apparat: Nordost kabelbrännare

2. Du är inne på digitala överföringar vad det verkar ? Det finns inga "krockar" i växelström som jag känner till, min fråga blir då om vad det pratas om helt enkelt. Kanske är det så att jag inte förstår vad Gone menar.

3. Jag håller helt med dig, tar man sedan biltemakabeln, mekaniskt vettiga spadar eller bananer, en kabelstrumpa och lite krympslang så blir det en snygg och funktionell kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Värt att nämna att jag har byggt en hel del billjud och man kan mäta olika ljudkablar på olika sätt, men det är samtidigt en onödig lång process som ändå i slutändan kan förvirra vad/vilken kabel exakt som "låter" bäst.
Det som är viktigast tycker jag är varifrån man får sin ljudkälla, och ska man ha extremt rent ljud så är en ljudprocessor ett måste. Sådan kanske är mer vanligare i billjuds branschen, men jag kan säga att har man en bra ljudkälla tillsammans med ljudprocessor/processorer så har jag inte ännu idag hört något som låter renare än billjud. Allt vad som heter filter ska vara standard i ett seriöst bygge (även hemma hi-fi osv osv). Nu vet jag inte hurdana ljudprocessorer det finns till hemmabio, hi-fi förstärkare (är inte lika inne på just det) men finns garanterat att köpa.

Bra ljudkälla, förstärkare, filter, ljudprocessor. Kablarna kan komma långt baki den listan

Aktiv delning, delay och parametrisk equalizer är redan inbyggt i dom flesta hemmabiorecievers där ute, mini-dsp som beskrivs här ovan är en något mer avancerad variant där du har full frihet att ställa det mesta.

Jag har hört många bra system, men aldrig i en bil. Kanske någon gång att jag sagt -Det där var väldigt bra för att vara en bil. Men generellt är det en mycket svårare akustisk miljö för att uppnå välljud. Det vore kul att höra något exempel du tycker varit väldigt bra !

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Hej !

1. Jag menade den i hifi-branschen förekommande aktiva inbränningen av kablage (som ett svar till gone), typ med en sån här apparat: Nordost kabelbrännare

2. Du är inne på digitala överföringar vad det verkar ? Det finns inga "krockar" i växelström som jag känner till, min fråga blir då om vad det pratas om helt enkelt. Kanske är det så att jag inte förstår vad Gone menar.

3. Jag håller helt med dig, tar man sedan biltemakabeln, mekaniskt vettiga spadar eller bananer, en kabelstrumpa och lite krympslang så blir det en snygg och funktionell kabel.

Tror nog att vi står på samma åsikter här, den inbränningen som marknadsförs där låter som ren nonsens. Några saker som direkt diskvalificerar texten är att man nämner "well-known scientific principles" utan att peka på något hänvisning vad det skulle vara. Det andra, och kanske allra bästa, är att man kan bränna in RCA, men inte komponent. Den enda skillnaden jag kan komma på när det gäller kabeln för RCA kontra komponent är färgen på kontakterna.

Signalkrockar i en kabel är, som du säger inget ,jag kan tänka mig förekommer i analog ljudöverföring mellan en källa och en mottagare utan något som hör till ett system med flera sändare på samma kabel.

Permalänk
Medlem

@Vesh: Låter som en sund analys, ibland förloras en del i det skrivna språket. Det är därför jag försöker fråga så mycket som möjligt innan jag helt avfärdar saker.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Jag har väl en halvdyr anläggning (även om det finns sjukt många med värre), och jag har som tur var inte köpt hela grejen med svindyra högtalarkablar.

Jag vill ha bra skärmade kablar, därför kör jag med Supras LoRad-kablar tillsammans med deras grenuttag. Galvanisk avskiljare på antenn-kabeln.

Till högtalarna använder jag Supra PLY 3.4/S.

Mellan receiver och slutsteg Supra RCA-XLR och Supra Sublink till jordavskiljare och vidare till mina subbar.

Inbillar mig att Supra har relativt vettiga prylar till överkomligt pris. Bra kvalitet på kontakterna.

Kvalitet på kontakter och skärmning köper jag, inbränning av kablar och annat mumbojumbo lägger jag inte ner några pengar på. Känns som hål i huvudet när jag ändå inte kan få anläggningen att prestera till max pga akustikbegränsningar i vardagsrummet (som man vill ha någorlunda snyggt).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bran:

Jag har väl en halvdyr anläggning (även om det finns sjukt många med värre), och jag har som tur var inte köpt hela grejen med svindyra högtalarkablar.

Jag vill ha bra skärmade kablar, därför kör jag med Supras LoRad-kablar tillsammans med deras grenuttag. Galvanisk avskiljare på antenn-kabeln.

Till högtalarna använder jag Supra PLY 3.4/S.

Mellan receiver och slutsteg Supra RCA-XLR och Supra Sublink till jordavskiljare och vidare till mina subbar.

Inbillar mig att Supra har relativt vettiga prylar till överkomligt pris. Bra kvalitet på kontakterna.

Kvalitet på kontakter och skärmning köper jag, inbränning av kablar och annat mumbojumbo lägger jag inte ner några pengar på. Känns som hål i huvudet när jag ändå inte kan få anläggningen att prestera till max pga akustikbegränsningar i vardagsrummet (som man vill ha någorlunda snyggt).

Ja det låter sunt, många som köper dyrkabel och andra tillbehör som ger liten eller ingen påverkan på ljudet gör det i stället för att fixa akustiken som kan ge en minst sagt enorm påverkan, i det rum jag lyssnar mest är det större skillnad beroende på om dörren till rummet är öppen eller stängd än någon skillnad jag hört vid nått kabelbyte och då inbegriper det även byte till felaktiga kablar (förutsatt att det inte varit avbrott eller felfasat)
Att påverka dörren ändrar tonkurvan rejält och tydligt hörbart i rummet och det gör även en fönsteröppning men jag brukar ha fönstren stängda åtminstone om jag lyssnar på musik i stället för att bara har lite bakgrundsmusik igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det låter sunt, många som köper dyrkabel och andra tillbehör som ger liten eller ingen påverkan på ljudet gör det i stället för att fixa akustiken som kan ge en minst sagt enorm påverkan, i det rum jag lyssnar mest är det större skillnad beroende på om dörren till rummet är öppen eller stängd än någon skillnad jag hört vid nått kabelbyte och då inbegriper det även byte till felaktiga kablar (förutsatt att det inte varit avbrott eller felfasat)
Att påverka dörren ändrar tonkurvan rejält och tydligt hörbart i rummet och det gör även en fönsteröppning men jag brukar ha fönstren stängda åtminstone om jag lyssnar på musik i stället för att bara har lite bakgrundsmusik igång.

Funderade fram och tillbaka kommer nog behålla de kontakter jag kör med idag. Tittade lite på priset och det lönar sig knappt att byta skall jag ha 3st set/ 4st per set då kostar det runt 1200-1400kr med frakt om jag skall ha de VDH. Då kan jag nästan hellre köpa mig nya lyxiga färdiga kablar för likvärdigt pris. Har planer på lite nytt på kabel fronten och har satt upp en tänkbar budget på Max 4K och då tänker jag mig även nytt på HDMI som skall ingå för dessa 4K. Just nu de kablar jag har kostar 150kr/m och tänker som sådan att skall jag upp i pris så är det inte mer än Max 500kr/m efter det känner jag att det är ej värt. Jag har råd att betala däremot inte hur mycket som helst. Det som är viktigt för min del är själva kvalitén på kabeln, att den är enkel att hantera och om det sitter banan/spade att det är utav bra kvalitet. Har spanat lite på Supra Sword, tror jag har en återförsäljare som jag kan köpa via ifall jag är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Funderade fram och tillbaka kommer nog behålla de kontakter jag kör med idag. Tittade lite på priset och det lönar sig knappt att byta skall jag ha 3st set/ 4st per set då kostar det runt 1200-1400kr med frakt om jag skall ha de VDH. Då kan jag nästan hellre köpa mig nya lyxiga färdiga kablar för likvärdigt pris. Har planer på lite nytt på kabel fronten och har satt upp en tänkbar budget på Max 4K och då tänker jag mig även nytt på HDMI som skall ingå för dessa 4K. Just nu de kablar jag har kostar 150kr/m och tänker som sådan att skall jag upp i pris så är det inte mer än Max 500kr/m efter det känner jag att det är ej värt. Jag har råd att betala däremot inte hur mycket som helst. Det som är viktigt för min del är själva kvalitén på kabeln, att den är enkel att hantera och om det sitter banan/spade att det är utav bra kvalitet. Har spanat lite på Supra Sword.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte omöjligt att hitta billigare spadar än VDH, "industrispadar" ger funktionen och är billiga men är ofta "fula" men vill du ha snyggare spadar så är det inte svårt att hitta det heller.
$23 för 8 par https://www.amazon.com/dp/B00ZWRUSUS/ref=psdc_464416_t2_B00FW...
$25 för 6 par https://www.amazon.com/dp/B009KSNVHM/ref=psdc_464416_t3_B00FW...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

1. Kabel i koppar. Den mesta koppar som säljs är nästintill syrefri. Vet inte om det påverkar så mycket annars.
Låga frekvenser går inne i metall, höga på ytan.
Ju tjockare diameter desto lägre motstånd (resistans)
har man högtalare på 4Ohm kan 0,5Ohm extra i kabeln försämra ljudet.
Ju tjockare diameter desto högre effekt kan föras över (mindre effektförluster).
För en normal hemstereo räcker nog 1,5-2,5mm^2
Det går lätt att räkna ut hur mycket effekt som går förlorad om man använder en smal sladd för höga effekter.
Eller vad resistansen blir.
2. Skärmning hjälper om den är jordad i minst en ände. Skärmen upptar radiovågor som träffar den och gör att störningar inte kommer in i signalkabeln. Behövs det? Ska man dra en riktigt lång kabel nära störkällor kan det vara bra, annars inte så viktigt.

3. Märke spelar absolut ingen roll. Biltema funkar lika bra. Släng inte bort pengar i onödan.

En anekdot som jag hörde för länge sen var att Sony hade problem med att ledarna i hörlurskablarna till walkman gick av efter ett tag. Lösningen man hittade var att använda syrefri koppar. Sen lär man ha upptäckt att det lät bättre också.

Permalänk
Medlem

OFC ger samma förbättrade egenskaper för kabeln, som att sänka temperaturen 5 grader, och köra på vanlig ljudkabel. Hur många här skillnad på ljudkabeln sommar vs vinter?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte omöjligt att hitta billigare spadar än VDH, "industrispadar" ger funktionen och är billiga men är ofta "fula" men vill du ha snyggare spadar så är det inte svårt att hitta det heller.
$23 för 8 par https://www.amazon.com/dp/B00ZWRUSUS/ref=psdc_464416_t2_B00FW...
$25 för 6 par https://www.amazon.com/dp/B009KSNVHM/ref=psdc_464416_t3_B00FW...

Köpt 1 set med DALI Spade för att prova, får se om det fungerar. Ok det vart lite dyrt, jag tycker kontakterna såg enkla ut. Kommer behålla de andra banankontakterna för stativhögtalarna, de är ju hela och fungerar väldigt bra med den expanderande säkringen och sitter fast ordentligt. Det är kontakterna för centern som jag vill byta ut. Blir lite jobb så får se om jag hinner. Tittade lite på kablar, har ej lust att byta kablarna till högtalarna jag har förrän det blir någon ny elektronik. Så sjukt dyra att det är inte sant. Jag har inga problem att lägga pengar på en bra RCA/XLR däremot inte högtalarkabel när den jag har är tillräckligt bra. Om spadarna fungerar så är nästa steg att få ordning på alla strömkablar så det blir snyggt och se om jag får tag i något bra nätfilter eller finare grendosa, ser inte direkt fint ut som det är nu. Kommer även bli ett fint försteg. Har många projekt för min rigg däremot tar det tid att hitta det man vill ha.

Ibland blir man tokig. Förstod nada över hur spade från DALI är tänkt att fungera. Efter mycket frustration fick jag en idé att testa igen det sett med bananer jag hade igen från DALI LUX och hade lite problem eftersom min högtalarkabel är platt så fungerar det tydligen att bara sätta fast med en skruv. Sitter egentligen 2st på kontakten. Det hela fungerar. Förstår nada varför det inte gick förra gången, tror det var dålig skalat på kabeln från min sida. Inte hela världen. Jäkla I-lands problem. Nu skall jag se efter bättre grendosa till alla idiotiska elkablar.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dyra kablar gör skillnad men inte till det bättre enligt mina erfarenheter.

Köpte högtalarkabel för 12,90 €/m https://www.hifisound.de/en/Hifi-Accessories/Cable-per-metre/... när jag köpte min nya stereoanläggning. Kabeln hade fått 5 stjärnor av What HiFi men jag var inte riktigt nöjd med ljudet så jag testade att köpa billig högtalarkabel på Clas Ohlson för att testa om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det, min anläggning låter bättre med den billiga högtalarkabeln. Min tes är därför att dyra högtalarkablar förvränger ljudet. Samma sak när jag testade dyr RCA-kabel mellan CD-spelaren och förstärkaren. Den förvrängde ljudet så det lät mindre naturligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p