Kan man ersätta dessa HDD med varandra?

Permalänk
Medlem
Permalänk

vad menar du ersätta ?

Hårddiskarna är ju nästintill exakt lika specs. varför skulle det inte gå?
om du berättar lite med vad du ska göra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

MIn dators HDD har gatt sonder. Den har den oversta HDD. Jag tankte ersatta den med lite snabbare HDD. Men inte ssd.
Fragan ar om det gar.

Dom andra ar lite snabbare?

Permalänk
Medlem

Det går bra att byta till vilken du vill

Alla moderna mekaniska hårddiskar har samma ström och sata kabel.
Hastigheten spelar ingen roll, är lite som en Fiat mot en ferrari, båda går på bensin men är olika snabba

Bara skriva ut gamla och sätta in nya.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Vilken av dom alla 3 rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

jag skulle nog valt WD disken, då Seagate har en tendens att krascha betydligt oftare..
om det var 3Gb/s kontra 6Gb/S du tänkte på - inget du behöver tänka på om du inte kör RAID lösningar med flertalet diskar

Permalänk
Medlem

Själv har har haft mer problem med WD än Seagate, men annars är det nog ganska hugget som stucket - båda disktillverkarna ligger på ungefär samma kvalitetsnivå och man vet ändå aldrig hur det exemplaret man får i handen hur den kommer att fungera i framtiden.

Det är som kullager eller en glödlampa - de är tillverkade för en viss antal timmar eller antal snurrade varv, men exemplaret man få i handen kan ha en liten risk att gå sönder redan efter en kort tid, medans somliga andra kan hålla mer än dubbla förväntade tiden.

Något som statistiskt anses något mer driftsäker än Seagate och WD är att titta på HGST-diskar, men dom 4 TB HGST NAS-diskarna jag stoppade in, drar helt klart mer ström än motsvarande från Seagate och WD och håller högre temperatur inne i NAS:en.

Permalänk
Medlem

Fixat. HDD som DVD brännare utbytta.

Fungerar utmärkt!

Tackar alla för hjälpen.