Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Hög ping Wifi från grannen

Hejsan är kopplat till min grannens internet då vi delar på den, hon bor våning övanför, rummet bredivd. Hon har bredbandsbolaget 500 med technicolor router 2,5gGHz och 5GHz, jag köpte en extender tp-link 300Mbps TL-WA850RE men ping hoppar till 100+ fortfarande(spelar bara csgo) Om det är normalt så ligger det på 30-50 ungefär. Hur kan jag lösa det, byta öperator eller vad? Ber om ursäkt om jag har skrivit fel nånstans.
Mvh
Thomas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

@Tmk.: Wifi är pest. Med repeater/extender är det ännu värre.
Lite svårt, men inget slår kabel.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 17.260p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Ni har inte möjlighet att dra en kabel genom fönster mellan varandra?
Wifi är oftast bajs att spela på speciellt om det är fps spel man kör där det märks så väl.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Okej, jag vill säga också att jag använder den här nätverkskort Asus Dualband Wireless N300 USB Adapter (USB-N53).

Vilka möjligheter finns det och undvika kabel men ändå få ping max 70?

Jo vi har men vet inte om det lönar sig, ifall jag drar en kabel till mig och vill skapa mig en router också vad ska jag köpa då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Har en liknande lösning med vår hyresvärd, dock 8/2 uppkoppling. Fungerar fint för det mesta, men när värden laddar upp spikar pingen. Om din granne brukar ladda upp kan de hända att de 6-10 mbit upp ni har används för fullt och då kan pingen bli dålig.

Har egentligen ingen koll på nätverk, men detta är min erfarenhet från irl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Vad är 8/2? Jag tror problemet är att det är många enheter som är kopplade, runt 5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Tmk.: Vi har 8 mbit upp och 2 mbit ner. Vad har ni upp? Även om bandbredden ner är 500 kan det blir problem om någon av er laddar upp om bandbredden upp är låg. (Tror jag, enligt mina erfarenheter. Rätta mig gärna någon annars).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Var ska jag kolla vad vi har upp? Speedtest?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Tmk.: Brukar använda Bredbandskollen, men det kvittar nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Försök dra en kabel till sig, köp en switch samt en trådlös accesspunkt.
Dra sedan en kabel från switchen till din dator samt en till accesspunkten så får du stabilt och bra internet hos dig

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC - Mac Mini Mid 2011
Ljud- Pionner VSX-417, Dynavoice F-6, Dnavoice C-4, Dynavoice S-4
UnRaid 6 Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 8GB RAM, 9TB HDD + 120GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Extender/repeater är ju för nödlösningar där man inte bryr sig om prestandan. Minst halva bandbredden går åt till att skicka om varje paket.

Byt till en router/accesspunkt med bra antenner istället och kör trådat mellan datorn och AP.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Som skrivits tidigare.

tp-link 300Mbps TL-WA850RE extendern är nog det enda du kan fixa.

Ta bort den och din ping kommer att minska.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Nedladdning 8,35mbits och uppladnind 9,63mbits. Varför bör min ping minskas när jag tar bort den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Tmk.: Bandbredden är rätt så låg, jag skulle säga att det kan bli problem även om du fixar bättre utrustning som de andra tipsar om. Om din granne använder upp bandbredden kommer du få hög ping ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Den repeterar/sänder ju på samma kanaler som din grannes router och din dator,
dvs när Repeatern sänder så måste antingen routern eller datorn vänta.

Ungefär som att snacka med någon på nedervåningen genom att man har en tredje person som står i trappan och repeterar allting som man säger. Det tar extra tid.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Okej, vilken lösning kan du rekommendera då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Tmk.:

Okej, vilken lösning kan du rekommendera då?

Kabel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Kabel kabel kabel. Wifi är inte stabilt och spelar du ett FPS spel så finns det inget annat än kabel, allt annat är dumt.

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | Asus GTX980 TI Strix@1450Mhz | Corsair Dominator 16GB | Samsung 120GB SSD EVO | Corsair AX860

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003

Om grannen din inte spelar så är det bättre att du står på abonnemanget och hon snyltar av ditt wifi, medans du kör med kabel.

[ 6700K ][ Gigabyte Z170 Gaming K3 ][ 32GB Corsair ] [ 1080TI ] [ Crucial MX300 750GB SSD ][ Corsair Obsidian 900 ] [ Corsair RM1000 ] [ Corsair H100 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Okej, jag köpte den extender på webhallen igår, kan jag lämna det av någon orsak efter jag har öppnat den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Tmk.: De brukar inte vara noga med det. Har lämnat tillbaks när jag öppnat och insett att jag köpt fel på Webbhallen någon gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Vad kan jag säga då? Att jag lämnar det eftersom det inte fungerar som den ska? Var kan jag köpa kabel för bra pris och vilken? Typ 15m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

Om kabel är en omöjligt, gör då en trådlös brygga med tex två stycken Ubiquiti acesspunkter som du sedan kopplar med kabel till datorn. Inga extenders eller repeaters utan en brygga.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

En ordentlig router borde lösa problemet.
Typ en asus från 1200Kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Tmk.: Att du insåg att du köpt fel sak, vilket är sant. 99.9% chans att de är helt okej med det, såvida du inte tappat den i toaletten eller liknande (och det syns).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Finns mängder av lösningar som borde funka finfint. Första saken du vill göra är att se vad du har för styrka i din lägenhet utan extenders och annat trams. Är den inte superlåg är det förmodligen bättre att bara uppgradera accesspunkten i din grannes lägenhet, möjligtvis sätta ut flera men då något som är gjort för det - Ubiquiti brukar vara standardrekomendationen.

Kabel är alltid och på alla vis det som är att föredra, framförallt mellan flera lägenheter. När du väl har det i din lägenhet finns det inget som hindrar en accesspunkt där för att kunna surfa trådlöst bäst du vill utöver det trådade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Om ni kan lösa en kabeldragning på något sätt så kan du få 20m för under 100-lappen: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Hazelberg:

@Tmk.: Att du insåg att du köpt fel sak, vilket är sant. 99.9% chans att de är helt okej med det, såvida du inte tappat den i toaletten eller liknande (och det syns).

Jag köpte den igår så det är helt nytt.

Jag vill köpa kabel imorgon så var kan jag hitta den billigast i malmö? Några tips?
@edit, hittat den här på prisjakt, den verkar vara ok??
https://net2world.se/natverkskabel-cat6-20m-utp-flat-vit?fee=...

Ska kolla med kabel, hoppas då min ping är lågt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

"technicolor"?!
För bövelen! Skaffa en riktig router. Att en router har 5GHz band säger ingenting om hur snabb throughput eller latency den har.

Nytt bygge: Ryzen och ev. Vega
ASUS Sabertooth P67, Intel 2600K@4.7GHz, 2x8GB DDR3 2133MHz, R9 390
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Tmk.:

Hejsan är kopplat till min grannens internet då vi delar på den, hon bor våning övanför, rummet bredivd. Hon har bredbandsbolaget 500 med technicolor router 2,5gGHz och 5GHz, jag köpte en extender tp-link 300Mbps TL-WA850RE men ping hoppar till 100+ fortfarande(spelar bara csgo) Om det är normalt så ligger det på 30-50 ungefär. Hur kan jag lösa det, byta öperator eller vad? Ber om ursäkt om jag har skrivit fel nånstans.
Mvh
Thomas

Konstigt att du får så låg hastighet på ditt Wifi, jag får mellan 250-320mbit ner och 40-50 upp på mitt om jag kör på Wifi till min dator, har även haft vänner här som kopplat upp sig på Wifi och spelat CS:Go utan problem. Nu kör jag med kabel men innan jag hade dragit kabelkanaler så körde jag på Wifi. Kör då på 5GHz.

Jag har ComHem och deras Gigabit router Compal.

MB: ASUS P6X58D-E
CPU: Intel Xeon X5660 @ 4.2Ghz
MEM: 12Gb CORSAIR DDR3 XMS3 @ 1600Mhz
PSU: Corsair CX750M
GPU: SAPPHIRE 5870 2GB GDDR5