Köpte begagnad dator, fick ej rätt hårdvara vad göra?

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad dator, fick ej rätt hårdvara vad göra?

Hej, köpte nyligen en begagnad dator och grafikkortet var ej den som utgetts att vara.
I annonsen stod det att det var en GTX 980 6GB, men i själva verket var det ett GTX 980 4GB.
Alltså rör det sig om fel grafikkort. Anledningen till att jag köpte det var för att jag trodde den hade större dedikerat grafikminne.
Det har gått 9 dagar sedan köpet och att jag kontaktade säljaren om detta. Upptäckte det inte förrens då för att jag spelade ett spel som varnade om att jag behövde minst 4GB i dedikerat minne för att inställningarna ska flyta på bra, och upptäckte ganska snabbt att det började lagga rejält och därav tittade i inställningarna på grafikkortet och upptäckte att det inte var 6GB dedikerat minne utan 4GB.

Vad har jag rätt som köpare att göra? Kan jag kräva ett nedsatt pris eller kan jag kräva att häva köpet?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Enligt lagen så kanske du har rätt till något men i verkligheten så är det säljaren som bestämmer vad du får.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det fanns 980 med 6GB. Du har rätt att reklamera varan om egenskaperna inte stämmer överens med vad säljaren uppgav. Enligt köplagen ska säljaren åtgärda felet alternativt ge dig pengarna tillbaka. Om det är ett mindre fel kan ni komma överens om prisavdrag.

Permalänk
Medlem

Har du köpt detta på plats och provat datorn av säljaren? Isåfall har du undersökningsplikt för att se att det är korrekt vara du köper.

Är detta köpt på distans så skall du inom rimlig tid meddela säljaren om inte varan uppfyller vad ni kommit överrens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flurgh:

Visste inte ens att det fanns 980 med 6GB. Du har rätt att reklamera varan om egenskaperna inte stämmer överens med vad säljaren uppgav. Enligt köplagen ska säljaren åtgärda felet alternativt ge dig pengarna tillbaka. Om det är ett mindre fel kan ni komma överens om prisavdrag.

Det gör det inte heller, endast 980 ti hade 6gb under den generationen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

30§ (Köplagen) Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Gällande att han är friskriven om du provat datorn hos honom så stämmer inte det, man kan inte förutsätta att du hinner kontrollera -allt- innan du tar med dig produkten hem. Du har krav på dig att undersöka den inom rimlig tid, och jag kan tycka att detta faller inom rimlig tid.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Hej, köpte nyligen en begagnad dator och grafikkortet var ej den som utgetts att vara.
I annonsen stod det att det var en GTX 980 6GB, men i själva verket var det ett GTX 980 4GB.
Alltså rör det sig om fel grafikkort. Anledningen till att jag köpte det var för att jag trodde den hade större dedikerat grafikminne.
Det har gått 9 dagar sedan köpet och att jag kontaktade säljaren om detta. Upptäckte det inte förrens då för att jag spelade ett spel som varnade om att jag behövde minst 4GB i dedikerat minne för att inställningarna ska flyta på bra, och upptäckte ganska snabbt att det började lagga rejält och därav tittade i inställningarna på grafikkortet och upptäckte att det inte var 6GB dedikerat minne utan 4GB.

Vad har jag rätt som köpare att göra? Kan jag kräva ett nedsatt pris eller kan jag kräva att häva köpet?

Om det inte löser sig så gör du ett inlägg i marknadsreferenstråden för att undvika att fler åker på samma skit
Ange vilken användare det var och skriv omdöme.

#16650182

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns bara 4GB till GTX 980 så det verkar som att både TS och säljaren har lika dålig koll. I det stora hela så tror jag inte att TS kommer märka av att det "bara" är 4GB, om det laggar så är det något annat som är fel. Vore bra att veta all hårdvara i datorn samt vilket spel det laggar i med vilka grafikinställningar så går det nog att lösa.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Enligt lagen så kanske du har rätt till något men i verkligheten så är det säljaren som bestämmer vad du får.

Skrivet av Flurgh:

Visste inte ens att det fanns 980 med 6GB. Du har rätt att reklamera varan om egenskaperna inte stämmer överens med vad säljaren uppgav. Enligt köplagen ska säljaren åtgärda felet alternativt ge dig pengarna tillbaka. Om det är ett mindre fel kan ni komma överens om prisavdrag.

Skrivet av MoNkeY-05:

30§ (Köplagen) Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Gällande att han är friskriven om du provat datorn hos honom så stämmer inte det, man kan inte förutsätta att du hinner kontrollera -allt- innan du tar med dig produkten hem. Du har krav på dig att undersöka den inom rimlig tid, och jag kan tycka att detta faller inom rimlig tid.

Säljaren säger att han köpt saker för pengarna. är det rimligt att få ett avdrag på 1000kr?

*EDIT
Han godtog att sänka priset med 1000kr, dock vill han ha en månad på sig att betala.
Känns lite långt faktislt.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

"Säljaren säger att han köpt saker för pengarna"

Det är tyvärr inte ditt problem, bara säga det är nu som gäller.
Kan vara att han väntar in lön? men ändå

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

1000:- är rätt stort avdrag tycker jag, gjorde en snabbkoll på prisjakt, det är ett större avdrag än vad det är mellan ett GTX 980 och ett GTX 980Ti, en 500:- känns mer rimligt, enligt min egen åsikt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

30§ (Köplagen) Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Fast varan är inte "felaktig"... Den är ju felspecad.
Dessutom är den specad som en produkt som inte existerar, vilket kanske borde väckt lite funderingar hos köparen.
(det kanske var en ren felskrivning av säljaren?)
...
Kan köparen få till ett visst prisavdrag så låter väl det OK. (håller med Tethir här ovan)
Lite får köparen ta på sig som inte gjort research kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

1000:- är rätt stort avdrag tycker jag, gjorde en snabbkoll på prisjakt, det är ett större avdrag än vad det är mellan ett GTX 980 och ett GTX 980Ti, en 500:- känns mer rimligt, enligt min egen åsikt.

jag tittade på marknaden här inne och många säljer sina GTX 980 för 2000kr och de som har modellen med större minne säljer sina för 3000kr. Därav tog jag 1000kr i avdrag.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast varan är inte "felaktig"... Den är ju felspecad.

Är inte felspecad = felaktig ur konsumentköplagens mening? Jag vill påstå att så är fallet, såvida det inte är uppenbart. Minnesmängd 4GB istället för 6GB kan jag tycka inte är uppenbart.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast varan är inte "felaktig"... Den är ju felspecad.
Dessutom är den specad som en produkt som inte existerar, vilket kanske borde väckt lite funderingar hos köparen.
(det kanske var en ren felskrivning av säljaren?)
...
Kan köparen få till ett visst prisavdrag så låter väl det OK. (håller med Tethir här ovan)
Lite får köparen ta på sig som inte gjort research kan jag tycka.

Det finns så många olika minnesmodeller på grafikkort så jag hade inte en aning, utan jag var godtycklig och eftersom jag är bekant med säljaren så litade jag på personen. Och när jag hörde av mig till säljaren påstår han att den han köpte den av påstod denna att det var 6GB modellen.

måste dock fråga, så din moral är alltså. ser man inte till att dubelkolla så all specifikation på en annons stämmer, så ska man ta på sig ansvaret? Låter ganska bryskt kan jag tycka. Det är sammma resonomang som förs av vissa när man beskyller våldtäktsoffer att det är deras fel för de klätt sig lätt.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Det är inte bara minnet som skiljer 980 från 980 ti. Sistnämnda är mycket kraftfullare då den har en annan grafikkrets.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

jag tittade på marknaden här inne och många säljer sina GTX 980 för 2000kr och de som har modellen med större minne säljer sina för 3000kr. Därav tog jag 1000kr i avdrag.

Dock är de med mer minne ett annat grafikkort, inte bara mer minne på dessa.

Men går säljaren med på 1000:- så bara tacka och ta emot....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är inte bara minnet som skiljer 980 från 980 ti. Sistnämnda är mycket kraftfullare då den har en annan grafikkrets.

Okej. Det var det enda 980 kortet jag hittade med 6GB. Köparen har ju alltid möjlighet att ta tillbaka hela köpet och ge mig pengarna. Det är ju så rättvist det kan bli, vill han hellre göra avdrag med 1000kr så får han göra det.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dock är de med mer minne ett annat grafikkort, inte bara mer minne på dessa.

Men går säljaren med på 1000:- så bara tacka och ta emot....

Okej. trodde det var samma. stod 980 på båda. och den var den enda med 6GB. Den personen som köparen köpte den av sa att det va 6GB, därför skrev han det i sin annons. lite rörigt, men nu gick köparen med på 1000kr avdrag och båda verkar nöjda. jag hade väl helst bytt tillbaka den men det verkar vara väldigt svårt att genomföra då han använt pengarna.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Visserligen är varan felaktig i enlighet med köplagen, men samtidigt är den endast felaktig i förhållande till en specifikation som inte finns. Säljaren listade ett vanligt GTX 980 (som inte finns som 6GB), skulle argumentera för att det inte ligger på säljaren att köparen skall veta vad denne letar efter vilket det även finns lagstöd för:

Köplagens 17§, 2st beskriver följande:
"Om inte annat följer av avtalet, skall varan ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell"

3st lägger till följande:
"Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

Säljaren skrev som sagt GTX 980, inte 980Ti. Köparen bör då kunna förutsätta att kortet inte har de angivna 6GB utan att detta var en felskrivning. Datorn är således inte felaktig utifrån vilken modell på grafikkortet som säljaren angav.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Visserligen är varan felaktig i enlighet med köplagen, men samtidigt är den endast felaktig i förhållande till en specifikation som inte finns. Säljaren listade ett vanligt GTX 980 (som inte finns som 6GB), skulle argumentera för att det inte ligger på säljaren att köparen skall veta vad denne letar efter vilket det även finns lagstöd för:

Köplagens 17§, 2st beskriver följande:
"Om inte annat följer av avtalet, skall varan ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell"

3st lägger till följande:
"Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

Säljaren skrev som sagt GTX 980, inte 980Ti. Köparen bör då kunna förutsätta att kortet inte har de angivna 6GB utan att detta var en felskrivning. Datorn är således inte felaktig utifrån vilken modell på grafikkortet som säljaren angav.

Skulle tro att det där är att skruva argumentet ett varv för långt. Man behöver nog inte göra det krångligare än:

Stämmer varan med beskrivningen? Om svaret är nej så anses varan vara felaktig. Säljaren angav 6GB grafikminne, det fanns bara 4GB. Finns ingen anledning att krångla till det mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det där är att skruva argumentet ett varv för långt. Man behöver nog inte göra det krångligare än:

Stämmer varan med beskrivningen? Om svaret är nej så anses varan vara felaktig. Säljaren angav 6GB grafikminne, det fanns bara 4GB. Finns ingen anledning att krångla till det mer än så

Nu angav säljaren även GTX 980, inte 980Ti, varför 6GB var en omöjlighet till att börja med. När det gäller en sådan felskrivning anser jag lagrummet ganska smidigt att hänvisa till, annars är det ju bara att i egenskap av köpare leta upp varenda felspecad annons och kräva ogrundade prisavdrag till höger och vänster; "Du angav V70 T5, 250HK men bilen hade bara 240HK, skicka tillbaks 10k är du snäll!"

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Nu angav säljaren även GTX 980, inte 980Ti, varför 6GB var en omöjlighet till att börja med. När det gäller en sådan felskrivning anser jag lagrummet ganska smidigt att hänvisa till, annars är det ju bara att i egenskap av köpare leta upp varenda felspecad annons och kräva ogrundade prisavdrag till höger och vänster; "Du angav V70 T5, 250HK men bilen hade bara 240HK, skicka tillbaks 10k är du snäll!"

Jo, men då ställer du krav på köparen som knappast är rimliga. Tror inte det är så många som har stenkoll på hur mycket minne som ska finnas på varje grafikkortsmodell, däremot kan man förvänta sig att säljaren lämnar korrekt information. Nu har jag inte stenkoll på vad köplagen säger vid denna typ av fel, men om det finns lagstöd för att klaga i efterhand så finns alltid möjligheten att säljaren tar tillbaka varan om man inte kan komma överens om prisavdrag. Men jag har som sagt inte koll på vad köplagen säger angående undersökningsplikt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

måste dock fråga, så din moral är alltså. ser man inte till att dubelkolla så all specifikation på en annons stämmer, så ska man ta på sig ansvaret? Låter ganska bryskt kan jag tycka. Det är sammma resonomang som förs av vissa när man beskyller våldtäktsoffer att det är deras fel för de klätt sig lätt.

Mjae, jag sade att jag tycker köparen har en del av ansvaret att veta vilja specifikationer som faktiskt är aktuella för produkten man köper. Du letade efter produkt som inte ens fanns.
Men jag sade inte (eller menade inte åtminstone) att allt ansvar ligger på dig. Bara att du har ett visst ansvar i köpeprocessen du också.

Din liknelse med våldtäktsoffer tycker jag är rätt osmaklig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Det anses att säljarens ansvar att tillgodose att rätt information kring varan enl köplagen. Tänker man efter så är det enda rimliga då säljaren är innehavare av varan, direkt eller indirekt. Köparen kan omöjligt känna till samtliga varianter av en viss gfxkrets. Om jag säljer en Fiat Punto med V8 så lär jag åka på prisavdrag om det uppstår en tvist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"eftersom jag är bekant med säljaren så litade jag på personen."

Om du känner han är det väl bara att prata med han direkt och säga som det är? Ist för att göra en tråd här

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Visserligen är varan felaktig i enlighet med köplagen, men samtidigt är den endast felaktig i förhållande till en specifikation som inte finns. Säljaren listade ett vanligt GTX 980 (som inte finns som 6GB), skulle argumentera för att det inte ligger på säljaren att köparen skall veta vad denne letar efter vilket det även finns lagstöd för:

Köplagens 17§, 2st beskriver följande:
"Om inte annat följer av avtalet, skall varan ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell"

3st lägger till följande:
"Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

Säljaren skrev som sagt GTX 980, inte 980Ti. Köparen bör då kunna förutsätta att kortet inte har de angivna 6GB utan att detta var en felskrivning. Datorn är således inte felaktig utifrån vilken modell på grafikkortet som säljaren angav.

Jag är tämligen säker på att köpL 17 paragrafen tar sikte på varuprover man får före större beställningar (exempelvis tygbitar för att visa på kvaliten på tygrullarna). Den är således inte tillämplig på "vanliga" köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

"eftersom jag är bekant med säljaren så litade jag på personen."

Om du känner han är det väl bara att prata med han direkt och säga som det är? Ist för att göra en tråd här

Gjorde detta. Dock är det alltid bra att få input från någon utomstående så varken jag kräver för mycket eller att säljaren erbjuder för lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz