Permalänk
Medlem

Hög ms från ingenstans.

Hej, för cirkus 1 vecka sedan satt jag och spelade cs då min ping gick från stabila 5-10 till 200, efter 5-10 minuter gick den ner igen, fast dock bara till 40. Sedan dess har min ping aldrig gått ner till normala igen på utländska servrar, Även wow som jag hade 15 ms på ligger på 40.

Jag testade Bredbandskollen dagen det hände och till min förvåning har vårat 100/10 gått till 100/1000(Vet inte om det är relaterat)

Ringde Bredband 2 och de sa att såg normalt ut och att jag skulle kontakta server ägaren...

Har alltså bredband2 Fiber, direkt kopplad i jacket. Från 5 - 20 ms på i princip alla servrar till MINST 40 med spikes runt 200.

Igår var helt ospelbart då wow låg på 270 ms i flera timmar.

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Hej, för cirkus 1 vecka sedan satt jag och spelade cs då min ping gick från stabila 5-10 till 200, efter 5-10 minuter gick den ner igen, fast dock bara till 40. Sedan dess har min ping aldrig gått ner till normala igen på utländska servrar, Även wow som jag hade 15 ms på ligger på 40.

Jag testade Bredbandskollen dagen det hände och till min förvåning har vårat 100/10 gått till 100/1000(Vet inte om det är relaterat)

Ringde Bredband 2 och de sa att såg normalt ut och att jag skulle kontakta server ägaren...

Har alltså bredband2 Fiber, direkt kopplad i jacket. Från 5 - 20 ms på i princip alla servrar till MINST 40 med spikes runt 200.

Igår var helt ospelbart då wow låg på 270 ms i flera timmar.

Någon som kan hjälpa?

Har du 1000 mbit upload med 100 ned? Det låter ju sjukt redan där, men skulle tippa på att din router inte klarar av den nya hastigheten som du har fått.
Vad har du för router?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kör tracert på lite olika server-ip så kan du visa BB2 var felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Hej, för cirkus 1 vecka sedan satt jag och spelade cs då min ping gick från stabila 5-10 till 200, efter 5-10 minuter gick den ner igen, fast dock bara till 40. Sedan dess har min ping aldrig gått ner till normala igen på utländska servrar, Även wow som jag hade 15 ms på ligger på 40.

Jag testade Bredbandskollen dagen det hände och till min förvåning har vårat 100/10 gått till 100/1000(Vet inte om det är relaterat)

Ringde Bredband 2 och de sa att såg normalt ut och att jag skulle kontakta server ägaren...

Har alltså bredband2 Fiber, direkt kopplad i jacket. Från 5 - 20 ms på i princip alla servrar till MINST 40 med spikes runt 200.

Igår var helt ospelbart då wow låg på 270 ms i flera timmar.

Någon som kan hjälpa?

Vet du vilket stadsnät du har?
Kan vara Zitius som är boven. Har haft problem med Bahnoh/Zitius i över ett halvår, till och från...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har du 1000 mbit upload med 100 ned? Det låter ju sjukt redan där, men skulle tippa på att din router inte klarar av den nya hastigheten som du har fått.
Vad har du för router?

Det där skulle jag vilja höra motiveringen bakom, varför skulle det ha något med detta att göra? Bara för han nu har 1000mbit upload betyder ju inte att det skickas mer data nu än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Det där skulle jag vilja höra motiveringen bakom, varför skulle det ha något med detta att göra? Bara för han nu har 1000mbit upload betyder ju inte att det skickas mer data nu än innan.

När jag för några år sedan gick från 100/10 till 250/100 hos Bredbandsbolaget så blev min uppkoppling väldigt instabil. Min DIR-655 (tror jag det var) pallade inte av trycket.
Det behöver ju inte betyda att det är felet, men det händer rätt ofta att folk sitter med routrar som har många år på nacken.

Annars kan jag rekommendera TS att köra anslutningen direkt till datorn och kringå all annan utrustning för att se om problemet kvarstår.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det är ju det enda svaret man får från Bredband2 - "allt ser ok ut i vår ände". Det företaget har nog ingen teknisk support alls utöver en custom variant av Windows felsökningswizard.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Det är inte så att du först nu blev överflyttad på privat ipadress hos bredband2?
När bredband2 genomförde sin överflyttning till privata ipadresser i vårt nät var det många som upplevde en försämring av tjänsten och bytte operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Det är ju det enda svaret man får från Bredband2 - "allt ser ok ut i vår ände". Det företaget har nog ingen teknisk support alls utöver en custom variant av Windows felsökningswizard.

Kör tracert mot en server du har problem med så kan vi se var problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Kör tracert mot en server du har problem med så kan vi se var problemet är.

Tack men för min del vet jag vart problemet ligger. Lite då och då blockas min väg till deras DNS-servrar men inte till deras gateway. Det verkar dock inte som att det är ett problem som kan existera (deras support vill inte ta i det - dem kan ju pinga min IP) så numera kör jag min egen DNS och slipper problemet. Japp, kunde kört Googles DNS eller kanske OpenDNS eller någon av ett dussin andra men valde att sätta upp min egen. Min kommentar i tråden var mest salt ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tack alla, Det var frankfurts sevrver som det strular mot när jag drar en tracert till blizzard. jag har provat både vår router som klarar 1gig och den som de installerade i väggen när de grävde fiber för 1 år sen här. Min kabel sitter i Pcn direkt i den routern i väggen. Vi betalar för 100/10 men fick 100/1000 för en vecka sedan när detta började. Stadsnät Vellinge, inte det ni nämner.

Ligger just nu på orörlig 219 ping på blizzard spel

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett generellt problem hos BB2 just nu, troligen är det något i deras routing som spökar.