Perfekta nätverkskabeln - när Du har trångt hemma

Permalänk
Medlem

Perfekta nätverkskabeln - när Du har trångt hemma

Hade tok-trångt i mediaskåpet , men kom över dessa fina kablar via elektrikern.
Ni kan ju föreställa Er hur mediaskåpet och 16 portars switchen ser ut före och efter kabelbyte.

Tillverkare är Gigamedia -
"Oskärmad halogenfri patchkabel kat 6 i endast 3 mm tunn kabel. Finns i olika längder från 0,3 m till 3 m. Gjutet böjskydd. Patchkablarna uppfyller standarder ANSI/TIA 568C.2 CAT6 och ISO/IEC 11801 CAT6.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, jag har sett två serverskåp med switch monterad både före och efter just dom specifika kablarna ha använts. Det som blir en kabelklump med en diameter på 15cm blir bara några cm istället. Det som är extra bra är just att det är CAT6 kablage.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Gigamedia är ett riktigt lågbudgetfabrikat behäftat med massor fel.
Dålig prestanda och usel mantel på installationskabel.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Gigamedia är ett riktigt lågbudgetfabrikat behäftat med massor fel.
Dålig prestanda och usel mantel på installationskabel.

Konstigt att vi har använt hur mycket material från dom som helst och aldrig haft problem.
Och då är vi ett företag med 20 elektriker

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Panduit levererar likadana, tunna, patchar. Blev det säljande argumentet till en kund som byggde datahall att installera ett Panduit nät.
Själv ger jag inte mycket för det märket när det kommer till nätinstallation, men deras patchar är fina

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Konstigt att vi har använt hur mycket material från dom som helst och aldrig haft problem.
Och då är vi ett företag med 20 elektriker

Hur brukar marginalerna vara på Next, Fext etc? Vet du vad ni brukar ligga i marginal i dB i snitt på detta?

Mätte ett kundnät för ca 1 år sedan (ett befintligt Cat6 som varit i drift en tid). I stort sett inga länkar över 70 meter klarade kraven på Next och Fext, trots omkontakteringar etc. Var lönlöst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Nu var det dock 30 cm patchkabel och inte 70 meter kundnät/installationskabel jag jublade över.
Jag mäter varken Next eller Fext här hemma , utan är mest intresserad av att enkelt titta på överföringshastigheter mellan enheter och downloadspeed från fibern. Och där hittar jag inga skillnader så här dagarna efter patchkabelbyte.

(Jag tror någon gjort ett dåligt jobb , men vill skylla på kablarna , sånt ser jag dagligen i mitt jobb )

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Hur brukar marginalerna vara på Next, Fext etc? Vet du vad ni brukar ligga i marginal i dB i snitt på detta?

Mätte ett kundnät för ca 1 år sedan (ett befintligt Cat6 som varit i drift en tid). I stort sett inga länkar över 70 meter klarade kraven på Next och Fext, trots omkontakteringar etc. Var lönlöst.

kan inte säga något om hur det varar över tid men det klarar alltid både next osv enligt telias standard (enda som jag vet om värdena)
Kan ju hända att vi haft tur eftersom vi inte alltid kör deras kabel utan bara uttag+kontakter :/

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Sannolikt klarar de inte CAT6 specen, men eftersom de är så korta så funkar det nog bra ändå.

Permalänk
Skrivet av HerrC:

Hade tok-trångt i mediaskåpet , men kom över dessa fina kablar via elektrikern.
Ni kan ju föreställa Er hur mediaskåpet och 16 portars switchen ser ut före och efter kabelbyte.

http://i.imgur.com/no2grUU.jpg

Tillverkare är Gigamedia -
"Oskärmad halogenfri patchkabel kat 6 i endast 3 mm tunn kabel. Finns i olika längder från 0,3 m till 3 m. Gjutet böjskydd. Patchkablarna uppfyller standarder ANSI/TIA 568C.2 CAT6 och ISO/IEC 11801 CAT6.

Finns en bra orsak till cat6 tjocklek och det är är en plastkärna i mitten för att dela upp ledarna bättre än gamla cat5/5e, tror inte denna kommer klara 1Gbit på längre sträckor precis

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av HerrC:

Nu var det dock 30 cm patchkabel och inte 70 meter kundnät/installationskabel jag jublade över.
Jag mäter varken Next eller Fext här hemma , utan är mest intresserad av att enkelt titta på överföringshastigheter mellan enheter och downloadspeed från fibern. Och där hittar jag inga skillnader så här dagarna efter patchkabelbyte.

(Jag tror någon gjort ett dåligt jobb , men vill skylla på kablarna , sånt ser jag dagligen i mitt jobb )

Ja det kanske är bra patchkablar, ingen aning. Jag kommenterade fabrikatet som sådant. Vad gäller arbetet dom gjort så var det inget klandervärt med förläggningen eller kontakteringen, allt var minimalt upptvinnat och utfört enligt tillverkarens anvisningar. Ändå dödsdömt att få bra värden på stor mängd länkar. Vissa gick att få precis på marginalen med andra jack från andra tillverkare.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Inaktiv

Ganska vanlig patch som vi kört när vi patchar CAT för annat än data, dvs. digital och analog telefoni, seriella anslutningar etc. Framförallt telefoni fungerar det bra då man ofta patchar om anknytningar när folk flyttar runt och man behöver komma åt lätt.

Detta är ju inte så lätt att komma över om man inte kan handla på storel eller liknande.
Annars kan man välja en flat kabel, har ungefär lika bra/dåliga egenskaper som denna men den kan man köpa lite överallt