Intel publicerar riktlinjer för försäljare om AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Intel publicerar riktlinjer för försäljare om AMD Ryzen

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5slhg3/looks_like_intel....

Ganska intressant tycker jag...
Verkar som att Intel ( i motsats till vad de skriver) är genuint oroade över att Ryzen ska ta åt sig marknadsandelar. Ganska ovanligt att ett företag nämner sin konkurrent så här tydligt.

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Måste nog säga det samma. varför skulle dom annars skriva om det och samtidigt påpeka att dom gör dom bästa CPUerna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

http://i.imgur.com/raV3khB.png
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5slhg3/looks_like_intel....

Ganska intressant tycker jag...
Verkar som att Intel ( i motsats till vad de skriver) är genuint oroade över att Ryzen ska ta åt sig marknadsandelar. Ganska ovanligt att ett företag nämner sin konkurrent så här tydligt.

Klart de kommer ta marknadsandelar när Intel varit ensamma att tillverka det enda som fortfarande desktop marknaden exklusivt kan tillhandahålla. Prestanda.

Hur mycket de kan ta är väl upp till dess prestanda/pris vid launch samt hur bra uppföljande cpuer de kan producera. Blir ju inte förens nästa generation som om Ryzen är bra det verkligen kommer börjas säljas AMD pluggar.

Permalänk
Medlem

Vilka mumbojumbo-svar... Vilken typ av försäljare riktar den här sig till? Kan ju knappast vara några säljare med större kompetens. De hade nog dragit större nytta av att får några bättre praktiska exempel som vid den sista, oavsett så känns svaren väldigt "politiska" där man tassar runt och försöker komma med något annat svar än vad frågan egentligen innebar.

Märks väl att Intel är lite spända nu, tro fan det när man sutti och gäspat sig fram de senaste åren. Man har väl helt enkelt glömt bort hur man ska göra för att sälja in något eftersom man haft en produkt som sålt sig självt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om oroade är rätt ord. Men dom vill förstås sälja så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Intel sitter på tidiga Engineering samples och vet om att Ryzen presterar riktigt bra. Kanske till och med lika eller bättre än Intels motsvarigheter?
Kommer bli en väldigt intressant release

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Uppenbart oroade är de, vilket även vi konsumenter bör oroa oss lite över. De av oss som var med förra gången AMD ledde över Intel minns ju hur Intel hanterade situationen. Detta luktar rätt illa, och dessutom är det nästan komiskt (men mest tragiskt) att se Intel hylla sina egna tveksamma tekniker som deras SSD'er (relativt usla, Samsung ligger _låååångt_ före exempelvis), Intels grafiska lösningar som även de ligger långt efter vad AMD och Nvidia erbjuder. Optane? Trots Intels hype av tekniken så är det hitills en ren flopp. Bara Samsung och Crucial sätter tänderna i 3D Xpoint så får vi nog se något som är värt att snacka om.

Fantastisk tid att leva i detta, det är första gången på väldigt många år där vi nått en punkt där vi kan se ett skifte om vilket företag som levererar bästa processorerna. Det kommer förhoppningsvis öka utvecklingstakten igen och ge oss entusiaster nya roliga prylar att se fram emot. Sedan Sandy Bridge lanserades har det trots allt inte hänt något från Intel.

Permalänk

Väntar med spänning! hade varit gött om dem har en 4core ht eller 6core ht som piskar min i5 6600k

Ser emot att få göra ett rött(eller är det grönt?) bygge i framtiden

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Tycker det här är väldigt bra signaler från Intels sida. De verkar vara väl medvetna om vilken typ av prestanda som finns att hämta ur Ryzen. Hade Intel vetat att Ryzen skulle skrälla om 3 veckor, då hade jag haft svårt o tro att de hade "förberett" sig på samma sätt.

Permalänk

Jag gillar icke-svaret till fråga tre xP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Precis. Det är lite som att skrika "Det var inte jag!" om man blir stoppad av en trafikpolis...

Permalänk
Medlem

Härligt att få se Intel svettas lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt, ta alla dessa benchmarks innan release med en skopa salt eller två. Men är detta sant så kan AMD komma tillbaka till glansdagarna när de hade ca 50%(?) av CPU marknaden:
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700x-389-8-core-cpu-benchmar...

(6900K prestanda till 7700K pris)

Permalänk
Medlem

Åh shit, FUD-armén har börjat rulla igen!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Spännande vad folk kan läsa in något som inte finns där.

Nej det är inget undantag, det är regel att marknadsavdelningen tar fram säljstödsargument.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

core och ht frågan är ett klassiskt politiskt svar. den får en rak fråga, svarar med att inte ens röra frågan i sig utan prata runt den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Spännande vad folk kan läsa in något som inte finns där.

Nej det är inget undantag, det är regel att marknadsavdelningen tar fram säljstödsargument.

Är det? Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att intel tar upp "AMD Ryzen" specifikt istället för att tala om "våra konkurrenter" eller liknande, men detta kanske är vanligt inom marknadsavdelningar. I direkt reklam är det dock ovanligt att företag nämner sina konkurrenter rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Är det? Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att intel tar upp "AMD Ryzen" specifikt istället för att tala om "våra konkurrenter" eller liknande, men detta kanske är vanligt inom marknadsavdelningar. I direkt reklam är det dock ovanligt att företag nämner sina konkurrenter rakt ut.

Ja, det är regel, det är därför jag skrev det. Det är internet material med syfte att förbereda sin säljare, det är inte reklam riktad till allmänheten om du nu trodde det? Men allvarligt, vilka andra konkurrenter har Intel på processormarknaden för persondatorer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Frågan är om Intel sitter på tidiga Engineering samples och vet om att Ryzen presterar riktigt bra.

Intel har garanterat testexemplar, och vet precis hur Ryzen presterar. Så inavlad som CPU-industrin är, är det bara att förvänta sig. Intel har annonserat nya CPU'er som svar på Ryzen, och det verkar som om de hoppas på att högre singeltråd prestanda ska ge övertaget som behövs, även om Ryzen "totalt sett" skulle prestera bättre.
i5'or med HT är inte fel det i heller.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, det är regel, det är därför jag skrev det. Det är internet material med syfte att förbereda sin säljare, det är inte reklam riktad till allmänheten om du nu trodde det? Men allvarligt, vilka andra konkurrenter har Intel på processormarknaden för persondatorer?

Det är en regel snarare än ett undantag, men Intel har aldrig tidigare specificerat exakt vilken konkurerande produkt man jämför med. På samma sätt som AMD inte specificerade vilken Pentium man jämförde sig med när man sålde "Athlon XXXX" CPU'er. Man bara sa att siffrorna motsvarade en viss klockfrekvens av en annan CPU, och sen fick folk dra egna slutsatser. Man är rädd för stämningar, helt enkelt. Så att man namnger Ryzen är en nymodighet. Sen ser jag inte riktigt det som ett tecken på varken panik, eller ignorans. Det är bara nytt beteende. Men det blir intressant att se hur Ryzen faktiskt presterar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är en regel snarare än ett undantag, men Intel har aldrig tidigare specificerat exakt vilken konkurerande produkt man jämför med. På samma sätt som AMD inte specificerade vilken Pentium man jämförde sig med när man sålde "Athlon XXXX" CPU'er. Man bara sa att siffrorna motsvarade en viss klockfrekvens av en annan CPU, och sen fick folk dra egna slutsatser. Man är rädd för stämningar, helt enkelt. Så att man namnger Ryzen är en nymodighet. Sen ser jag inte riktigt det som ett tecken på varken panik, eller ignorans. Det är bara nytt beteende. Men det blir intressant att se hur Ryzen faktiskt presterar.
B!

Har inte tillgång till Intels samlade material för internt bruk, så jag kan inte säga emot. Har dock erfarenhet från ett annat globalt företag där denna metod praktiserades utbrett. Att nämna konkurrenter i interna material kan aldrig vara föremål för stämningar, så det är ingen risk.

Om Intel vill mediaträna sin organisation för frågor om jämförelse med en SPECIFIK produkt vore det konstigt om man INTE identifierande den för sin personal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rydén behöver faktiskt inte vara speciellt bättre än Sandy Bridge/kärna, det är ju 8c/16t, de flesta inser nog att det är mer datorkraft än 4c/8t Kaby Lake eftersom det hänt så lite mellan Intels senaste generationer. Det känns som om AMD har en hit på gång, nu är frågan mycket hur moderkorten blir. Förmodligen kommer man att behöva riktigt stabila VRM för någon högre klock, blir intressant att se hurpass ställt det blir med den saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Intel har garanterat testexemplar, och vet precis hur Ryzen presterar. Så inavlad som CPU-industrin är, är det bara att förvänta sig. Intel har annonserat nya CPU'er som svar på Ryzen, och det verkar som om de hoppas på att högre singeltråd prestanda ska ge övertaget som behövs, även om Ryzen "totalt sett" skulle prestera bättre.
i5'or med HT är inte fel det i heller.

B!

Jag tvivlar på att Intel har testexemplar av Ryzen i dagsläget. Det finns inget lagligt sätt för dom att få tag på Ryzen. Och stjäla en prototyp är inget litet brott.
Däremot har de säkert tillgång till mkt muntlig info och rykten om Ryzen, men sannolikt är den infon motsägelsefull och osäker.

Permalänk

@teejee: Eget exemplar har de nog inte men de kan ha fått granskat och testkört exemplar moderkortstillverkare lär ha. Moderkortstillverkare måste nästan ha egna exemplar om de ska kunna testköra sina nya moderkort.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: problemet är då att moderkort tillverkaren gör sig i så fall skyldigt av industrispionage.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av the squonk:

Rydén behöver faktiskt inte vara speciellt bättre än Sandy Bridge/kärna, det är ju 8c/16t, de flesta inser nog att det är mer datorkraft än 4c/8t Kaby Lake eftersom det hänt så lite mellan Intels senaste generationer. Det känns som om AMD har en hit på gång, nu är frågan mycket hur moderkorten blir. Förmodligen kommer man att behöva riktigt stabila VRM för någon högre klock, blir intressant att se hurpass ställt det blir med den saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom behöver minst devils canyon IPC för att prestera bra i många spel, dom flesta som kommer köpa den kommer använda den i spel.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@Anonymous FTW: problemet är då att moderkort tillverkaren gör sig i så fall skyldigt av industrispionage.

Så länge det hålls hemligt så är det inget problem. Sen är det upp till AMD att komma med bevis på att det har skett om AMD vill ta upp det rättsligt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Visst har dom rätt att det är prestandan i sig som spelar roll och inte mängden kärnor. Men dom är klart oroade! Det är bara bra, Ryzen måste minst vara några procent bättre i prestanda i samma prisklass än Intel för att dom skall kunna ta stora marknadsandelar så vi får hoppas på det!

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag! Märks att Intel börjar bli lite skakiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilka mumbojumbo-svar... Vilken typ av försäljare riktar den här sig till? Kan ju knappast vara några säljare med större kompetens. De hade nog dragit större nytta av att får några bättre praktiska exempel som vid den sista, oavsett så känns svaren väldigt "politiska" där man tassar runt och försöker komma med något annat svar än vad frågan egentligen innebar.

Märks väl att Intel är lite spända nu, tro fan det när man sutti och gäspat sig fram de senaste åren. Man har väl helt enkelt glömt bort hur man ska göra för att sälja in något eftersom man haft en produkt som sålt sig självt.

Corporate-säljare som ska prata med kostymnissar som inte har något eget hårdvaruintresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

http://i.imgur.com/raV3khB.png
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5slhg3/looks_like_intel....

Ganska intressant tycker jag...
Verkar som att Intel ( i motsats till vad de skriver) är genuint oroade över att Ryzen ska ta åt sig marknadsandelar. Ganska ovanligt att ett företag nämner sin konkurrent så här tydligt.

Har någon länken till denna sida hos Intel?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K