Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Kort efter att uppgifterna om Core i7-7740K och i5-7640K hittat ut på webben framgår att de inte är ämnade sockel LGA 1151, utan att i själva verket är Kaby Lake-X för LGA 2066.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se varför man vill köpa ett ännu dyrare moderkort i förhållande till CPUn. The fu?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Köpa intel cpu? Glöm inte moderkortet då med!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Har svårt att se varför man vill köpa ett ännu dyrare moderkort i förhållande till CPUn. The fu?

Kan tänka mig att det kan vara för att få mer RAM, brukar väl vara 8 slots på X-serien? Annars vet jag inte heller, lär ju inte vara billiga processorer ändå så man sparar nog inte jättemycket jämfört med de "riktiga".

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Men snälla nån!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Kan tänka mig att det kan vara för att få mer RAM, brukar väl vara 8 slots på X-serien? Annars vet jag inte heller, lär ju inte vara billiga processorer ändå så man sparar nog inte jättemycket jämfört med de "riktiga".

Mer RAM, PCIlanes, och sånt "lull-lull", ja. Men har svårt att se någon ha nytta av det som bara vill ha en fyrkärnig CPU. De måste gå och klocka något enormt om det ska vara vettigt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Ingenting för mig då, känner att moderkort är rätt dyra redan och X-serien är ju värre då med priset

Permalänk
Medlem

Ja...ha?? Vad blir själva X:et i Kaby Lake-X i så fall? Hela grejen med X-serien är väl att det är till för entusiaster som skiter i priset och bara vill ha det bästa som 140W TDP medget?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Mer RAM, PCIlanes, och sånt "lull-lull", ja. Men har svårt att se någon ha nytta av det som bara vill ha en fyrkärnig CPU. De måste gå och klocka något enormt om det ska vara vettigt.

Fast nu har den inte fler PCI-lanes så det lull-lullet försvinner. Egentligen bara RAM då eller möjligen någon annan funktion som tillkommer på de nya moderkorten (de finns ju inte än, kanske ny teknik framkommit då?).

En annan orsak kan vara att man har något system anpassat för X-plattformen (tänker kylning etc) och vill fortsätta med samma chassin etc men känns inte riktigt som det är värt det. I gengäld finns det säkert folk med Pentiumprocessorer på Z-moderkort så valfrihet kan säker vara bra

EDIT: Kanske äntligen kan bli något för alla som klagar på att det finns iGPU på sina CPU:er, här är en standard-CPU utan det (på ett ickestandard moderkort dock)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
99:e percentilen

Trevligt att se att Kaby Lake-X gör skäl för sitt namn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alla dessa datablad och rykten, jag vill se tester nu!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Förvirrande... :s

Permalänk
Medlem

Nordic Hardware skriver att grafikdelen kan vara inaktiverad för att tillåta bättre överklockning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

EDIT: Kanske äntligen kan bli något för alla som klagar på att det finns iGPU på sina CPU:er, här är en standard-CPU utan det (på ett ickestandard moderkort dock)

Ja, det klagas ju alltid på att man får betala extra för grafikdelen som man aldrig använder. Perfekt att köpa en sån här CPU med tillhörande moderkort för att spara en hacka!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra för Amd. Jag förstår inte riktigt namnet, men det är väl inte det riktiga namnet.
För i7-7740K är direkt så att många tror den är uppföljaren till i7-7700K

Permalänk
Medlem

4 cores for enthusiasts 😂 Alltså detta bekräftar ju att intel inte gjort något vettigt de senaste 6 åren mer än forma marknaden efter vad de vill erbjuda för stunden.

I sig är det helt okej men om nu Ryzen levererar så kommer vi se en helt ny spelplan och nya strategier dom i slutändan kommer gynna oss konsumenter. Förhoppningsvis så får vi 10c/20t med humana priser inom några år😂👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Hela fjollet med x serien är att det är en ny mellan serie ie så är det en ny x99 som dom har bantat bort allt det nya med skylake-e (6 minneskanaler, hd på minnesstickor, pci-e4 osv) Så istället för detta så får vi x serien istället. Vilket kan vara vettigt för prisets skull kanske, men ny teknik det blir det inte så mycket av. Dom som vill ha mer prisvärt för spel osv har ju haft mellanserien ,så istället för att ta nästa steg, låta mellanserien bli 6 kärnig & skylake-e förbli skylake-e så kommer dom med detta. Detta är ytterligare ett tecken på att Intel haft monopol allt för länge.(såg det som en fördel förut att arbetsstationer, servrar, entusiast plattformen var lika förut)
Bara hoppas att AMD kan släppa någon vettig Arbetsstation-krets så kanske det blir AMD istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hmm.. okej, detta är lite förvirrande, men samtidigt ändrar det tidigare tankar då de faktiskt nämnt just detta som alt tidigare.

Men moderkorten här kostar som F... och om AMD kan ge mer prisvärda kort, med fler kärnor och liknande prestanda så vete...

Aja... bra med fler alternativ antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

4 cores for enthusiasts 😂 Alltså detta bekräftar ju att intel inte gjort något vettigt de senaste 6 åren mer än forma marknaden efter vad de vill erbjuda för stunden.

I sig är det helt okej men om nu Ryzen levererar så kommer vi se en helt ny spelplan och nya strategier dom i slutändan kommer gynna oss konsumenter. Förhoppningsvis så får vi 10c/20t med humana priser inom några år😂👌

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med för entusiaster, men Gamers har och kommer klara sig med 4 core ett bra tag framöver.
10c/20t lär inte bli humana priser de närmsta 5åren, orsaken är enkel, svenssons som har datorn till att kolla mailen, spela ett och annat spel och liknande behöver det ej. Man skulle tro att utvecklingen går emot att allt fler skaffar servrar hemma, men den snabba internetutvecklingen leder till att molnet tar över.

Intel har fokuserat på processorer för laptops och datacenter, vi som vill ha bra prestanda däremellan har ej fått billiga processorer riktiga emot oss.

*edit*
Att extremt många köper något leder till utvecklingen för detta går snabbt. Ta mobiltelefoners touchpad som är riktigt bra, kolla sedan på en industrioperatörspanel för 30 000kr och det känns som om man använder en mobil touch screen från 2003.
Samma sak lär hända med cpuer riktiga åt nördar, vi är ej så många och då blir priser etc därefter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

4 cores for enthusiasts 😂 Alltså detta bekräftar ju att intel inte gjort något vettigt de senaste 6 åren mer än forma marknaden efter vad de vill erbjuda för stunden.

I sig är det helt okej men om nu Ryzen levererar så kommer vi se en helt ny spelplan och nya strategier dom i slutändan kommer gynna oss konsumenter. Förhoppningsvis så får vi 10c/20t med humana priser inom några år😂👌

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu lämpar det sig ju inte för spel med många kärnor som har låg frekvens.
Bättre med Quad core och högre frekvens som synes i detta test där inte flaskhalsen finns med.

Så Intel har jobbat riktigt bra nu tycker jag och fixat mer MHz till folket.

Och om Ryzen 8c 16t ska slåss med i7 6900K så hamnar den cpun långt ner på listan hos Gamers.
Skulle inte förvåna mig om Intel Core i5-7600K har bättre spelprestanda än Ryzen 8c när tester kommer.

Men detta är endast min teori

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12469?key=028d9ed0...

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats att det skulle vara en "riktig" E-cpu med t.ex fastlödd IHS.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kan ge större flexibilitet och incitament för framtida uggraderingar för de som köper moderkort med den sockeln, om man sen slipper betala för meningslös IGPU och istället får mer L4 cache kan det bli extra intressant för gamers (se Core i7 5775C).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Jag hade hoppats att det skulle vara en "riktig" E-cpu med t.ex fastlödd IHS.

Det saknar man.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Men nu lämpar det sig ju inte för spel med många kärnor som har låg frekvens.
Bättre med Quad core och högre frekvens som synes i detta test där inte flaskhalsen finns med

Och om Ryzen 8c 16t ska slåss med i7 6900K så hamnar den cpun långt ner på listan hos Gamers.
Skulle inte förvåna mig om Intel Core i5-7600K har bättre spelprestanda än Ryzen 8c när tester kommer.

Men detta är endast min teori

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12469?key=028d9ed0...

Fast en 6950X skaffar man den så klockar man ju den lätt 4.4GHz och samma med 6900k, min 5960X klarar 4.7GHz så.

Men 4 core på nya X99 är ju fint att det finns ifall man vill ha något snyggrae mobo som finns där eller mer RAM etc.E
Eller bättre IHS på CPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Fast en 6950X skaffar man den så klockar man ju den lätt 4.4GHz och samma med 6900k, min 5960X klarar 4.7GHz så.

Men 4 core på nya X99 är ju fint att det finns ifall man vill ha något snyggrae mobo som finns där eller mer RAM etc.E
Eller bättre IHS på CPU

Ja det kan man ju göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Men nu lämpar det sig ju inte för spel med många kärnor som har låg frekvens.
Bättre med Quad core och högre frekvens som synes i detta test där inte gpu är en flaskhals.

Och om Ryzen 8c 16t ska slåss med i7 6900K så hamnar den cpun långt ner på listan hos Gamers.
Skulle inte förvåna mig om Intel Core i5-7600K har bättre spelprestanda än Ryzen 8c när tester kommer.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12469?key=028d9ed0...

Du har rätt i att dagens spel är optimerade efter vad dagens spelkonsumenter idag har för hårdvara.
Och i många typer av spel är lågt klockde IPC riktigt dålig, men jag tvivlar att detta gäller spel som schack.

Den lista du visade säger inte något om Ryzen, att bulldoze var dålig i spel p.g.a låg ipc är ingen nyhet.

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.
*edit2*
Förtydligande alltså att folk ej gör inget annat tyngre, självklart ska man köpa en produkt efter det man gör på datorn.

Permalänk

100 MHz snabbare & 21 W törstigare.

"Kaby-Lake-X"

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Håller med för entusiaster, men Gamers har och kommer klara sig med 4 core ett bra tag framöver.
10c/20t lär inte bli humana priser de närmsta 5åren, orsaken är enkel, svenssons som har datorn till att kolla mailen, spela ett och annat spel och liknande behöver det ej. Man skulle tro att utvecklingen går emot att allt fler skaffar servrar hemma, men den snabba internetutvecklingen leder till att molnet tar över.

Intel har fokuserat på processorer för laptops och datacenter, vi som vill ha bra prestanda däremellan har ej fått billiga processorer riktiga emot oss.

*edit*
Att extremt många köper något leder till utvecklingen för detta går snabbt. Ta mobiltelefoners touchpad som är riktigt bra, kolla sedan på en operatörspanel för 30 000kr och det känns som om man använder en mobil touch screen från 2003.
Samma sak lär hända med cpuer riktiga åt nördar, vi är ej så många och då blir priser etc därefter.

Instämmer, fler än 4 kärnor verkar vara ganska överflödigt förutom till videoredigering, servrar etc.
Inte för att denna herres ord är lag men man kan tycka att att han vet vad han talar om. Speciellt då Linux lämpar sig så väl i servermiljö:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19820-linus-torvalds-sagar-f...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Du har rätt i att dagens spel är optimerade efter vad dagens spelkonsumenter idag har för hårdvara.
Och i många typer av spel är lågt klockde IPC riktigt dålig, men jag tvivlar att detta gäller spel som schack.

Den lista du visade säger inte något om Ryzen, att bulldoze var dålig i spel p.g.a låg ipc är ingen nyhet.

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.

Fast många spelar ju bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Du har rätt i att dagens spel är optimerade efter vad dagens spelkonsumenter idag har för hårdvara.
Och i många typer av spel är lågt klockde IPC riktigt dålig, men jag tvivlar att detta gäller spel som schack.

Den lista du visade säger inte något om Ryzen, att bulldoze var dålig i spel p.g.a låg ipc är ingen nyhet.

Sist så tycker jag det är tragisk att så många väljer processor typ enbart efter spel, en annan sak är att ta med det som en 50% faktor.

De har ju sagt att Ryzen 8c ska ha liknande prestanda som i7 6900K och då ser man ju i listan på ett ungefär vart den hamnar.

Det jag menade.