Liten platt LED-panel for moddningprojekt

Permalänk
Medlem

Liten platt LED-panel for moddningprojekt

Hej!

Håller på att planerar ett litet moddningsprojekt för min nya dator.

Ska skära ut en logga ur en metallbit, och sedan sätta någon form av vit panel bakom som kan belysas. Viktigt är att den är tunn för att få plats. Loggan som ska belysas är ca 1x3cm.

Tänkte mig först en bit 2 eller 3mm tjock plexi/akryl som jag slipar ner tills jag får en matt finish och sedan kan kantbelysa med vanliga LEDs. Kom sedan att tänka på att det finns små ledpaneler, sådana som vanligtvis används i många grafikkort idag (se MSI-loggan nedan):

Försökt hitta dessa men lyckas inte... Vad är det för termer jag ska söka på? Försökt med LED panel, flat led osv. Tänkte att det bör finnas på ebay billigt!

Tack

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns någonting liknande som kallas EL panel (electroluminescent panel) enda nackdelen som jag ser där är väl att man behöver en transformator för att driva den, men det kanske du kan lösa

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cypher:

Finns någonting liknande som kallas EL panel (electroluminescent panel) enda nackdelen som jag ser där är väl att man behöver en transformator för att driva den, men det kanske du kan lösa

Tack!

Hittade 1 platta nu iaf!

http://www.ebay.co.uk/itm/EL-Panel-2-4cm-X-4-5cm-2-99-each-Gl...

Undrar om det är denna typ av produkt man använde i MSI-loggan ovanför?

Hade varit bra att slippa transformator då den ska sitta i datorn (inte mycket plats)...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

MSI-loggan använder nog ytmonterade lysdioder. På engelska SMD LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

MSI-loggan använder nog ytmonterade lysdioder. På engelska SMD LED.

Och sen någon form av diffus vit plast/glas/papper för att sprida ljuset jämt?

I så fall kanske det är enklast att vara återgå till min ordinarie plan med plexi och kantbelysning.

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett problem med EL-prylar brukar vara att transformatorn eller EL-prylen i sig ger ifrån sig ett högfrekvent ljud.

De belysta loggor och liknande saker som jag tagit isär brukar alltid bestå av en enskild lysdiod som kantbelyser något ljusspridande material. Jag slår vad om att MSI-loggan på bilden är konstruerad på samma sätt, så din plan med plexi är nog rätt väg att gå.

Vill man ha små platta LED-paneler så kan man ebay:a efter "led panel cob". Men de är gjorda mer för belysning, och jag tror inte att det finns så små som 1x3cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ett problem med EL-prylar brukar vara att transformatorn eller EL-prylen i sig ger ifrån sig ett högfrekvent ljud.

De belysta loggor och liknande saker som jag tagit isär brukar alltid bestå av en enskild lysdiod som kantbelyser något ljusspridande material. Jag slår vad om att MSI-loggan på bilden är konstruerad på samma sätt, så din plan med plexi är nog rätt väg att gå.

Vill man ha små platta LED-paneler så kan man ebay:a efter "led panel cob". Men de är gjorda mer för belysning, och jag tror inte att det finns så små som 1x3cm.

Ja, då går EL-panel bort! Vill inte lägga massa pengar på att bygga en tyst dator för att sedan få ett konstant tjut från den, tack

Blir att åka till skolan och pilla lite i verkstaden så fort jag fått hem delarna då Här är en liten konceptbild jag trixade ihop under kvällen om någon är intresserad av vad jag hade tänkt!

Blev lite knas i renderingen med loggan i toppen där, men ska alltså vara urskuret och lysa igenom där!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD