Rauf’s guide till CPU-överklockning med ASUS ROG Maximus IX (Z270)

Permalänk
Medlem

Rauf’s guide till CPU-överklockning med ASUS ROG Maximus IX (Z270)

Länk till guiden i PDF-format: Länk

Introduktion
Några av er kanske känner igen mig från några av mina något speciella annonser här på Sweclockers, men för de som inte gör det så är jag en av få lite mer professionella överklockare i Sverige. Det vill säga att jag tävlar i överklockning genom att hitta riktigt bra komponenter och sedan överklocka dom genom att kyla ner dom till nästan -200 ℃ med hjälp av flytande kväve. Tävlandet sker på hwbot.org, min profil når ni här för de som kan tänkas vara intresserade http://hwbot.org/user/rauf/. Som bäst har jag legat fyra på världsrankingen under 2016, just nu ligger jag topp 15. Jag letar fortfarande efter en riktigt bra 7700K och väntar på 1080 Ti/Vega innan jag kan klättra på rankingen igen.

Jag har inte varit så aktiv på forumet här på Sweclockers, men tänkte komma igång lite mer med det under 2017. Därför publicerar jag här en guide till överklocking av Kaby Lake på ASUS ROG Maximus IX (Z270) serien moderkort.

Hårdvara
Moderkortet jag kommer använda i denna guide är ett ASUS ROG Maximus IX APEX. Tack till ASUS för min egen version av kortet

CPUn är en 7700K. Det är en hyffsad klockare, men absolut inte något guldexemplar. Jag har betydligt bättre CPUer, men denna är lite bättre än genomsnittet.

Kylare som använts för denna guide är en Kraken X61 AIO vattenkylare.

Minnena är 2x8GB Galax HOF OC Lab edition, mer om detta kommer i nästa guide som kommer handla om minnesöverklockning.

Mjukvara
Vi överklockare använder oss av ett specialprogram för att ändra spänningar, multipel och baseclock i operativsystemet. Det kan vara bra att ha medan man testar stabilitet och överklockningspotential initialt. Det heter Turbo Vcore och kan hämtas här: Länk

De slutliga (permanenta) inställningarna kommer dock göras direkt i bios/UEFI så att allt sköts automatiskt och utan behov av särskild mjukvara.

Mjukvara för att testa stabilitet initialt, Cinebench R15: Länk
Mjukvara för att testa långvarig stabilitet, ROG Realbench: Länk
Mjukvara om du vill testa stabilitet vid extrem belastning och värmeutveckling, Prime95: Länk

Vad siktar vi på?
Med Kaby Lake och de testar som publicerades på lanseringsdagen så kanske 5GHz hägrar för de flesta. Det är absolut möjligt att uppnå med 7700K, men inte så lätt som man får intrycket av med tanke på reviews. Ni ska veta att det inte är en slump att alla review samples som de olika medierna får alltid klockar väldigt snarlikt. Intel kan i sin tillverkningsprocess/test i samband med tillverkning utläsa överklockningspotential och brukar välja ut genomsnittligt överklockande CPUer till media. Med lanseringen av Kaby lake lockade det nog Intel att visa 5GHz och de valde ut förhållandevis bra CPUer till media. Med det sagt så är det helt klart så att Kaby lake når mycket högre än Skylake, haswell och ivy bridge. 5GHz är inte orimligt, ca 37% av de cpuer jag provat klarar en överklockning till 5GHz för 24/7 bruk. Detta baseras på de batcher som fanns tillgängliga i Sverige initialt, d.v.s. L638-L643. Det kan såklart komma att ändras med senare batcher…

Dock finns det en ny bra funktion i ASUS Z270-moderkort som jag kommer berätta mer om som kommer hjälpa er att nå högre där det som mest behövs, d.v.s. i spel

Tillvägagångssätt
Till en början är det bra att få en känsla för hur bra cpu du har fått. Gå in i bios/UEFI (tryck ESC under den tidiga boot processen). Ladda optimized defaults om du inte har det sen tidigare. Ställ sedan in följande inställningar:

- Extreme Tweaker:
Core ratio limit: 50

- Extreme Tweaker -> External Digi+ Power Control:
CPU Load-line Calibration: Level 5

- Extreme Tweaker:
CPU Core/Cache Voltage: Manual
CPU Core Voltage Override: 1.350V

- Exit:
Save changes and reset

Boota in i windows och kör ett snabbt test för att se om cpun klarar belastning. Jag brukar köra Cinebench R15 då det är en hyffsat hård belastning, men som går snabbt att köra. Om CPUn klarar detta så sänk spänningen succesivt tills ni får felmeddelande eller crash i R15. En hyffsad CPU klarar det med under 1.300V, en riktigt dålig klarar det inte vid 1.350V. Under 1.250V är bra och under 1.200V är guldpotential
Spänningen ställer ni in Turbo Vcore:

När du fått en känsla för din CPU väljer du en nivå att lägga dig på. Som riktlinje kan du sikta på detta:

När du hittat din CPUs potential så vet du ungefär vad du kan sikta på. Därefter börjar arbetet med att ställa in överklockningen på ett optimalt sätt i bios. Min CPU klarade R15 vid ~1.280V och jag siktar därmed på 5.0GHz.

Grundinställningar i bios
Gå in i bios igen. Börja med att ladda ”optimized defaults”. Ändra sedan efter behag det du vill angående diverse funktioner på moderkortet. Jag brukar t.ex. stänga av wifi, bluetooth etc. Ställ sedan in dessa inställningar:
- Ladda XMP-profil för minnena. Än så länge kör vi minnena i XMP. Det kommer en till guide för minnesklock senare

- Ställ in CPU core ratio till lämplig multipel enligt testresultaten (50 för 5GHz, t.ex.)

- Ställ in max CPU Cache ratio till 45. Detta kan du pressa högre så småningom om du vill, men det är ingen direkt mening med att pressa uncore.

- Ställ in IA AC och DC Load Line till 0.01

- Ställ in CPU Core/Cache voltage till Adaptive mode och ändra Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till 1.300V.

- Ställ in load line calibration till level 5

- Spara detta som en profil under Tool -> ASUS Overclocking Profile. (Uppdatera sedan profilen med dina slutliga inställningar när allt fungerar som det ska.)

- Spara inställningar och boota till windows.

Testa överklockningen
Väl inne i windows kan du ladda valfritt program för att hålla koll på spänning, temperaturer och frekvenser. Jag använder hwmonitor. Kör en runda Cinebench för att se så att överklockingen har en grundläggande stabilitet, att rätt turbofrekvens uppnås, samt håll ett öga på temperaturerna. Cinebench är en ganska tung belastning, så håll det är normalt att temperaturerna går upp till ca 70 ℃ med vattenkylning. Därefter är det dags att testa tyngre belastning. Jag använder stresstestet i ROG Realbench. Det använder sig bl.a. av handbrake som kör AVX-instruktioner och brukar vara bland det tuffaste man normalt gör på sin dator. Det är även så att Prime95 (gamla versionen utan AVX) kan generera mer värme än handbrake, men jag har varit med om situationer där jag kunnat köra timmar i Prime95, men fått hängningar efter sekunder när jag kodar i handbrake.

Med 1.300V i adaptive voltage klarade jag som väntat Cinebench med min CPU, dock fick jag blåskärm efter ett par minuter i ROG Realbench stresstest. Höj eller sänk spänningar på Vcore tills du hittar rätt nivå. Använd Turbo Vcore tills du hittat rätt, sedan kan du ställa in ditt slutliga värde i bios. För mig blev det 1.310V.

Jag skulle rekommendera att ni håller er under 1.350V vid vattenkylning. Någonstans 1.300-1.350V vid bättre luftkylare. Mer kommer sannolikt inte hjälpa ändå eftersom värmen kommer orsaka instabilitet vid så hög spänning och frekvens.

Maximera för spelprestanda
Om du fått en lite sämre processor, alternativt har lite sämre kylning, så kanske du inte kan nå 5GHz med metoden ovan och känner dig lite besviken. Eller så kanske du bara vill klocka lite till Då finns det ett par trick du kan använda som är nya för Z270 och/eller Kaby Lake plattformen. Detta gör att du kan maximera din överklockning där den behövs som mest: fler FPS i spel! Medan du klockar ner något vid den tyngsta belastningen, nämligen AVX-instruktionerna.

AVX-offset
AVX offset ställs in i bios och innebär att CPUn klockar ner det antal multiplar du ställer in när AVX-instruktioner utförs. Lämpligen väljs 1 eller 2 multiplar lägre än din maximala klock, vilket innebär att du skriver 1 eller 2 som offset.

För mig innebar detta att jag kunde sänka spänningen till 1.285V och ändå vara stabil i ROG Realbench stresstest, trots att det det kördes i 5GHz nästan hela tiden. Dock klockades kärnorna ner (individuellt) till 4.8GHz när de fick en AVX-instruktion. Notera att vid riktig kodning i handbrake så kommer du ligga på 4.8GHz konstant. Detta är alltså en riktigt bra funktion för att kunna köra lägre spänning till din 24/7-klockning och därmed minska på effektutvecklingen (värmen). För de som inte har så bra CPU kan det även vara ett sätt att nå de där 5GHz som kanske hägrar, utan att slå i taket för maximal spänning.

Nackdelen för AVX-offset är att du bara sänker multipeln, inte spänningen. Vilket innebär att du kör med en högre spänning än du hade behövt använda. Värmeutvecklingen kommer vara fortsatt hög. Detta för oss vidare till nästa alternativ för att optimera sin överklockning, nämligen ASUS CPU overclocking temperature control. Funktionen är ny för konsument-plattformen (introducerades först till Broadwell-E lanseringen i somras) och återfinns på alla moderkort i ROG Maximus IX-serien. Jag vet inte om funktionen finns på övriga ASUS Z270-moderkort.

ASUS CPU Overclocking Temperature Control
Funktionen innebär att du kan ställa in en temperatur på CPUn där den klockar ner till en lägre nivå, oavsett vilken typ av belastning det är. När temperaturen sjunker under en angiven nivå, klockar den upp igen. De stora fördelarna är att detta kan ta hand om alla sorters större belastningar, inte bara AVX. Här kan man även sänka spänningen för CPUn vid den tyngre belastningen vilket har stor inverkan på temperaturen och även är bra för de som är rädda för att ”slita” på sin CPU. (Det ska dock nämnas att jag kört CPUer i 1.40V i flera år och det funkar hur bra som helst.) Precis som tidigare kan du ange AVX-offset, dock går temperature control funktionen över AVX-offset när man når över tröskelvärdet för temperatur. Så om du sätter multi 50 vid aktiveringstemperaturen och AVX-offset som innebär multi 49, kommer du ändå köra AVX-instruktioner i multi 50, när temperaturen går över tröskelvärdet. Därför är det ingen mening med att sätta ett lägre värde på AVX-offset än vad du klockar ner till vid tung belastning. AVG-offset är dock ändå bra att ange för den tar spiken som annars uppstår när du börjar en AVX-instruktion. Det finns ju en liten delay innan temperaturen uppnås och klockfrekvens och spänning justeras efter belastningen, och just för AVX-belastning kan man annars råka ut för en blåskärm då.

För att denna funktion ska fungera bra rekommenderar jag att ni använder manual mode för att ställa in spänning. Adaptive mode fick jag aldrig till att gå ner tillräckligt lågt i spänning. Det har att göra med att adaptive mode på något sätt är för hårt styrd mot CPUns VID-tabell och inte vill gå under dessa värden. I mitt fall innebar det att jag kunde sätta spänningen till 1.350V (manual mode), maximal frekvens till 5.1GHz och 4.9GHz med 1.250V när aktiveringstemperaturen uppnås. På detta sätt kan man alltså tjäna 100MHz till som kan nyttjas vid lätt till medeltung belastning, vilket de flesta spel bör falla in under. Samtidigt tuffar CPUn på vid bekväma 1.25V vid tyngre belastning, men ändå i en fin frekvens nära 5GHz. En mycket efterlängtad funktion måste jag säga!
I mitt fall använde jag dessa inställningar:

Resultatet:
5100MHz vid belastning på två kärnor. Temp under 60 ℃

4900MHz vid tyngre belastning. Temp runt 65 ℃

Värt att nämna är att jag kunde köra 5.2/4.9 GHz också. Dock med högre Vcore såklart. När man använder temperature control kan man gå lite högre i spänning eftersom du endast använder den högre spänningen vid lättare belastning.

Sammanfattning och höjdpunkterna med Z270, Kaby Lake och ROG Maximus IX-serien
Kaby Lake klockar riktigt bra! 5GHz är uppnåbart för de allra flesta CPUer, men det kan krävas lite trixande för att nå dit. AVX-offset är en väg till 5GHz och är en av de trevliga nyheter som Kaby Lake för med sig. Dock gillar jag ASUS temperature control bättre, då man både kan klocka högre, samtidigt som man kan sänka spänningen vid hög belastning. Temperature control är nytt för ROG Maximus IX-serien, och nytt för non-HEDT (det introducerades först till Broadwell-E i somras).

Guiden skriven av:
Tobias “Rauf” Bergström
http://hwbot.org/user/rauf/

Permalänk
Medlem

Vilken timing! Startade mitt 7700k bygge igår kväll och idag blir det testa överklockning
Har batch 639 vilket ska vara en av de bättre men vi får se vad just mitt exemplar klarar av.

Grym guide, tummen upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vilken timing! Startade mitt 7700k bygge igår kväll och idag blir det testa överklockning
Har batch 639 vilket ska vara en av de bättre men vi får se vad just mitt exemplar klarar av.

Grym guide, tummen upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Batch 639 har bra potential. Största fördelen (för en sån som mig) är att de skalar bra på kyla, till skillnad från de flesta andra batcher som finns här. Var köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Batch 639 har bra potential. Största fördelen (för en sån som mig) är att de skalar bra på kyla, till skillnad från de flesta andra batcher som finns här. Var köpte du den?

Hoppas man har turen med sig.
7700k + IX Hero + G.Skill 3733MHz + D15 borde bli en bra setup
Köpte den från Inet då webhallen inte har den i lager i norra Stockholm (Arlanda typ).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hoppas man har turen med sig.
7700k + IX Hero + G.Skill 3733MHz + D15 borde bli en bra setup
Köpte den från Inet då webhallen inte har den i lager i norra Stockholm (Arlanda typ).

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara en kanon setup. Skriv gärna hur CPUn klockar här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1461353-7700k-7600k-735...

Permalänk
Medlem

Gäller denna guide även för ROG Strix seriens moderkort eller är det bara Maximus IX ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Gäller denna guide även för ROG Strix seriens moderkort eller är det bara Maximus IX ?

Jag vet inte om alla funktioner finns på Strix-serien, men grunderna funkar bra även för Strix. Mycket av guiden kan säkert användas till vilket moderkort som helst. Jag skulle misstänka att åtminstone AVX-offset finns på de flesta moderkort. Temperature control är ASUS-unikt, och jag vet inte vilka av deras moderkort som har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Inställningarna i guiden finns även på strix moderkort, iaf Z270G som jag har.

Tack för guiden. Efter att ha följt instruktionerna kunde jag köra 5Ghz på 1.30V, tidigare krävdes 1.36V.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
OC-guru

Senaste bios. En del bugfixar och förbättringar av temperaturkontrollen. Rekommenderar att köra synka AVX negativ offset med övertemperaturmultipeln.

Ex

CPU Core Ratio = 52x
AVX Negative Offset = 3x

Sedan under CPU verclocking temperature control sätt CPU Core Ratio under activation = 52-3 = 49x

[list] [*] Maximus IX Apex 0801
[*] Maximus IX Formula 0801
[*] Maximus IX Code 0801
[*] Maximus IX Hero 0801[/list]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Överklockningsguide

Riktigt bra guide med lite för mig nya tips och trix. Ska helt klart testas!

Ser fram emot överklockningsguiden för minnen med.
Känns som det är lite bortglömt bland oss lite mer "icke extrema" överklockare.
Är ju dock väldigt kul men komplicerat att hålla på med. Behövs verkligen en guide

Skrivet av elmor:

Senaste bios. En del bugfixar och förbättringar av temperaturkontrollen. Rekommenderar att köra synka AVX negativ offset med övertemperaturmultipeln.

Ex

CPU Core Ratio = 52x
AVX Negative Offset = 3x

Sedan under CPU verclocking temperature control sätt CPU Core Ratio under activation = 52-3 = 49x

[list] [*] Maximus IX Apex 0801
[*] Maximus IX Formula 0801
[*] Maximus IX Code 0801
[*] Maximus IX Hero 0801
[/list]

Ska testas!
Är det officiella bios?

Mvh Robocopy

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Bra guide @Rauf

Men nu måste du förklara nått för mig.

Jag körde min 7700K på 5ghz på 1.29V på manuell. Inget annat ändrat än XMP, multipel och volt.
Stabil i Realbench, Aida64

Tänkte testa adaptive mode. Din guide.
När jag nu testade att ställa "CPU load line" till 5 och "IA AC & DC" till 0.01 samt adaptiv mode 1.29v
Så är han tok ostabil. Kraschar efter bara några sek i Realbench.

Det skumma är att han går på 1.29V idle, och när jag drar igång realbench så lägger han Vcore på 1.28. Gjorde han inte med tidigare inställningar.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Riktigt bra och detaljerad guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Bra guide @Rauf

Men nu måste du förklara nått för mig.

Jag körde min 7700K på 5ghz på 1.29V på manuell. Inget annat ändrat än XMP, multipel och volt.
Stabil i Realbench, Aida64

Tänkte testa adaptive mode. Din guide.
När jag nu testade att ställa "CPU load line" till 5 och "IA AC & DC" till 0.01 samt adaptiv mode 1.29v
Så är han tok ostabil. Kraschar efter bara några sek i Realbench.

Det skumma är att han går på 1.29V idle, och när jag drar igång realbench så lägger han Vcore på 1.28. Gjorde han inte med tidigare inställningar.

Det kan bero på två saker:
1: du kör load line calibration på auto först. Den är möjligt att auto-inställningen innebär att det övervoltas något till CPUn vid belastning. D.v.s. de 1.29V du ställer in blir 1.3 eller högre vid belastning. LLC level 5 ger en spänning som ligger ganska nära den du ställer in i bios. Lägre LLC kommer undervolta något medan högre kommer övervolta vid belastning.

2: adaptive mode ger sannolikt inte exakt samma spänning som manual mode, trots samma värden. Prova höja lite. Om du har en multimeter kan du mäta verklig spänning och jämföra.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag fattar inte vad som händer.

Jag hade högst 83C på en core här innan testerna idag. Nu när jag kör med samma inställningar. 5GHZ /1.29V manuellt så toppar den 90C i HWmonitor under stress i AIDA64.

Provade byta kylpasta. Samma.

Kör med vatten EK EVO block, 2x240 EK slim radiatorer och D5 pump på 2000rpm (43%) och 21C i huset. Provade pump på 60% men detta slutade med att värmen hamnade på 92.

Vore intressant att veta vad alla ni andra mäter på. Jag kollar individuella Core temps och går efter högsta värdet. Kör HW monitor och även testat RealTemp. Tittar ni på genomsnitt?

Kollar jag i AIDA64 så är genomsnitts temp runt 70C och toppar på Core#0 90C.

@Rauf
Kör jag på auto på Load line så ligger Vcore på 1.296 exakt i CPU-Z. även om jag satt 1.29 alltså.

Men det ska ju fan inte skilja så mycket i temp. Nått måste blivit galet.

EDIT, kör jag load line 5 på 1.3v manuellt så hoppar Vcore mellan 1.296, 1312 hej vilt.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

LCC verka bara ställa till det med Vdroops eller overspikes. Försökte läsa mig på lite. Men det är den hel del diskussioner om att låta den vara eller köra runt 50%.

Intressant då jag aldrig ändrat LCC på tidigare CPUer. Men förstår poängen.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Mycket bra, ska följa den när jag har ett Z270 MoBo , har ett Z170 till min deliddade 7700k

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

LCC verka bara ställa till det med Vdroops eller overspikes. Försökte läsa mig på lite. Men det är den hel del diskussioner om att låta den vara eller köra runt 50%.

Intressant då jag aldrig ändrat LCC på tidigare CPUer. Men förstår poängen.

Att spänningen skiljer sig lite mellan idle och belastning kommer man inte ifrån, oavsett om du ställer in LLC manuellt eller om du låter det vara på auto. Det är så strömförsörjning fungerar helt enkelt. Asus brukar ha bra auto-värden, men jag föredrar att ha koll på vilka funktioner och värden som faktiskt används. Du bör inte heller lita för mycket på spänning som rapporteras i mjukvara, använd multimeter om du vill veta faktisk spänning. Jag har mätt spänning vid belastning och kommit fram till att LLC level 5 gav ungefär den spänning som ställdes in i bios vid belastning. Med det är det inte sagt att LLC level 5 är "bäst", det beror på användningsområdet och hur du vill klocka din CPU.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som är intresserad av hur extremöverklockning med hjälp av flytande kväve går till, eller bara vill prata lite överklockning så finns jag på Dustin expo imorgon vid 13-15. Jag kommer försöka slå ett världsrekord live på scen kl 13.30 med hjälp av två 1080 Ti och en 7700K överklockad till nästan 7GHz.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide!
Mitt moderkort (Asus ROG Strix Z270H Gaming) har en sån där "5 GHz OC Profile" som överklockar processorn till 5 GHz vilket funkar jättebra förutom att det inte funkar tillsammans med XMP så jag kunde aldrig få minnena att gå i 3200 MHz innan.
Nu kör jag stabilt i 5 GHz med 1.33 Vcore och minnena i 3200 MHz vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag använde dock Intel Extreme Tuning Utility istället för TurboV core, där kan man stresstesta och samtidigt ändra Vcore och dessutom se massa intressanta värden på en graf.

Permalänk
Medlem

Jag fick en sedvanlig groda. Det går med lite vilja att köra cinebench i 5 Ghz med 1.35 vcore men stabilt är att ta i. Kör jag asus test program för den automatiska överklockningen så lyckas den med 2 kärnor i 5ghz men fallerar på alla fyra.

Min Phantek TC14Pe har då inga problem hålla temperaturerna i schack iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur är det med haby lake pci ex bussen är väl låst den överklockas inte om jag ökar cpu frekvensen eller minneshastigheten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur är det med haby lake pci ex bussen är väl låst den överklockas inte om jag ökar cpu frekvensen eller minneshastigheten?

Inga problem att öka vare sig multipel eller bclk.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Bra tråd!
Har en 7700k som klockar 5.1@1.34V & 4.5cache
Kör i princip samma settings som du kör! Men har aldrig lyckats boota i 5.2? Har gått så hårt som 1.45 bara för att försöka boota in i windows, men så fort jag försöker köra 5.2 så får jag bsod, oavsett volt.
När jag kör 5.1 så är cpun rock-solid vilket känns konstigt?
Setup:
CPU: i7-7700k
Mobo: Asus Maximus IX Formula
Nätagg: AX860i
Minnen: G.skill 3866Mhz
Kylare: Fractal Kelvin S36 med noctua fläktar.
Är väl de som är viktigt vid oc..
Har du nå tips, eller om du vill ta det vidare via PM så kan vi ju tjöta lite extremare OC där, blir inte klok på den här cpu serien...

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

Kan vara två saker. Ett alternativ är att cpun har en vägg strax över 5.1, det är inte så vanligt för kaby lake men kan eventuellt vara så. Eller så är det någon auto-inställning som kickar in när du bootar i 5.2. Prova ställa andra spänningar manuellt till sina standardvärden, t.ex. pll termination, cpu standby volt.

Permalänk
Medlem

Kanon guide. Ska använda mej av denna snart. Är dock lite orolig över om jag lyckats fått tag på en crappy 7700k :/ Har precis installerat customloop med 1st 280rad å 1st 420 rad. GPU:n ligger kanon stock på 24°C idle å 34°C load men när det kommer til cpu:n ligger jag stock på 35-39°C idle å load runt 65-70°C med spikar runt 80°C. Den ligger på en volt runt 1.28. Använder mej även av collaboratory ultra lickuid metal men ingen skillnad mot tidigare med arctic silver 5.

Kan en delid lösa temperaturerna? Tycker ju att dom temperaturerna jag har med systemet jag har är alldeles för höga så känns ju som en delid kan fixa detta.

Batchnummret förresten, kan man bara ta reda på det genom att titta på IHS:en?

Edit: Kom ju på att batchnummret står ju på kartongen
Batch L644 är det någonting att hurra för? Beställde den 17:e januari så är väl en utav de tidiga iaf.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar:
Tyvärr är det så med intels nyare cpuer att det inte spelar någon större roll hur bra vattenkylning du har. Med liten kärna och halvtaskig standardpasta mellan kärna och ihs så är det flaskhalsen i värmeöverföringen. Det är bara delid och flytande metall (mellan kärna och ihs) som gäller om man vill få ner tempen.
Dock låter dina temps lite väl höga. Framförallt dina idle eftersom 7700k visar lägre temp än vad det är i verkligheten. Att programvara rapporterar runt 25 i idle tror jag är mer normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

@Nagelfar83:
Tyvärr är det så med intels nyare cpuer att det inte spelar någon större roll hur bra vattenkylning du har. Med liten kärna och halvtaskig standardpasta mellan kärna och ihs så är det flaskhalsen i värmeöverföringen. Det är bara delid och flytande metall (mellan kärna och ihs) som gäller om man vill få ner tempen.
Dock låter dina temps lite väl höga. Framförallt dina idle eftersom 7700k visar lägre temp än vad det är i verkligheten. Att programvara rapporterar runt 25 i idle tror jag är mer normalt.

Ja 25 är ju det jag hade förväntat mig och med tanke på att gpu:n visar de temperaturerna så känns det som att jag har fått tag på en 7700k som ihs inte riktigt sitter som den ska. Aja det skadar i inte med en delid om man tänkt överklocka ändå så ska nog köra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Rauf: Hej! Hoppas du kan hjälpa mig med ett par saker jag undrar över! Har en 7700K som jag tänkte bygga en Costum Loop till om någon månad. Innan jag tänkte ge mig på det ville jag kolla vad min CPU går för. Så jag följde första delen i din guide med att se vad den klarar av. Använder en tillfällig Be Quiet luftkylare jag köpte för 300 spänn.

Ställde in som beskrivet i guiden och startade om datorn för att göra ett test i Cinebench 15 som du rekommenderade och datorn kraschade Direkt vid start!

Betyder det att jag har en riktigt kass CPU? vilket jag misstänker är fallet.
Hjälper det att Delida CPU:n? Samt ha en Costum Loop för kylning?
Eller kommer jag inte kunna komma högre än 4.8GHz?

MVH
Sirvan

Permalänk
Medlem

@Sirresnake:
Verkar tyvärr som att du fått ett riktigt dåligt ex. Kraschade det när windows började laddas? Om du ställt in rätt och inte råkat pilla på minnesinställningar eller så, så är det inte mycket att göra. Vill du klocka högt så sälj chippet och köp en ny. Delid och vattenkylning kan inte förvandla ett dåligt chip till ens ett medelmåttigt. Du kanske kan nå 100mhz högre ungefär

Permalänk
Medlem

@Rauf: Hej...hur funkar denna guide till mitt senaste bygge tro...MSI tomahawk x299 + 7820x? Nåt ställe i guiden som jag inte borde gå efter?