Permalänk

Uppflyttning av ADSL nätverk

Hejsan!
Ska skaffa en gamingdator men har inget internet uppe i huset.
50m nedanför huset har jag dock ett kontor där jag har internet.
ADSL ansluts ju via telfonjack och upptäckte ett sådant i mitt rum i huset.
Min fråga är om det går att flytta upp nätverket till mitt rum.
Jag vill samtidigt kunna bära ned det till kontoret ibland.
Går det?

Permalänk
Medlem

Varför inte dra en nätverkskabel, alternativt köra trådlöst mellan dem?
Vad jag vet så är ADSL modem rätt kräsna med att sitta i första uttaget på inkommande ledning, så det här med att flytta modemet är ingen bra lösning.
Sen är kontoret en annan byggnad? Har den i så fall en egen anslutning/abonnemang jämfört med huvudbyggnaden så kanske det inte går över huvud taget.

Permalänk

Hur kör jsg trådlöst mellan dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kontoret är i en annan byggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur förlänger jag internetet mer exakt, vad bör jag köpa, hur ska jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en router / Använd routern du fick med ADSL, o dra en nätverkskabel, Alternativt montera trådlöst nätverkskort i datorn på rummet..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, löste det med att sätta upp en brygga med två Ubiquiti Networks NanoStation M5.
Behöver fri sikt mellan dem för att det skall bli bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det bli bra så ska du sätta upp en trådlös brygga mellan husen, du bör använda riktiga prylar dvs 2 accesspunkter som monteras utomhus, dessa ersätter kabeln mellan husen och sedan får man lösa nätverket inne i "hus 2" med switchar och accesspunkt om man behöver, Ubiquiti är bra prylar och är det inga hinder i vägen så kommer det att bli lika stabilt som med kabel.
Du kan tex använda ett par såna här https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kommer jag kunna spela online ostört och streama utan problem?
Jag glömde säga att precis innanför dörren i mitt hus finns det svag mottagning.
Tack för att ni hjälper mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WaldenKing:

Kommer jag kunna spela online ostört och streama utan problem?
Jag glömde säga att precis innanför dörren i mitt hus finns det svag mottagning.
Tack för att ni hjälper mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du sätter upp en brygga mellan husen så kommer den i sig inte att påverka särskilt mycket, den ökar latensen men inte mycket, har du fri sikt mellan de punkter du länkar ihop med en trådlös brygga så uppför den sig väldigt likt en kabel så det är din adslanslutning som kommer att vara begränsningen, en person kommer att kunna spela utan problem, ska du titta på en stream så bör det gå men ska du sända så kommer adsl att bli en begränsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.