Konstiga anvisningar och svar från Asus support

Permalänk
Medlem

Konstiga anvisningar och svar från Asus support

Jag kör ADSL , Zyxel modem och en Asus RT-N56U router och ett nätverk med några nätverksskrivare, mediaspelare, satmottagare m inspelning och 3st NAS.
Dessa har jag satt på fast IP på 192.168.0.xxx DHCP delar ut från 192.168.0.100 så alla med fast IP ligger under 100.
Dessa inställningar har jag kört med i flera år och med massa olika routers, Dlink, Netgear och numera Asus.
Dlink och Netgear har jag haft några stycken av varje, man kan ju tycka det är konstigt att man haft så många olika men bor man lite ute på landet och har luftledningar så kommer åskan ibland när man inte är med på det.
Av naturliga själ så ändrar man ju inte IP inställningar i alla enheterna för att man byter en router, men det måste man tydligen enl. Asus support.

Nu hade modem gett upp för ca 1 vecka sedan igen och fiberslangen är indragen men anslutningen kommer inte förrän i vår så jag fick handla mig nytt.
Eftersom jag haft Asus innan och även läst mycket gott om dom så tittade jag på Asus igen och hittade DSL-AC52U, den hade inbyggt modem för ADSL men även en vanlig WAN port.
Perfekt tänkte jag, då kan jag även fortsätta att ha den när fibern blir indragen.

Jag ansluter routern och har endast en maskin ansluten till den för att konfigurera routern.
Jag ändrar inställningar i datorn så jag blir tilldelad ett IP och får då 192.168.1.1 som det står i anvisningen.
Jag kör igenom guiden och internet uppenbarar sig igen.
Loggar in i routern igen och gör inställningar för mitt nätverk, (sätter att jag vill köra 192.168.0.xxx och DHCP börjar dela ut efter xxx.xxx.xxx.100 .
Datorn får ju då en ny IP och allt fungerar, jag sätter fast IP på min maskin som vanligt och sitter och kollar runt lite på nätet och läser lite på Sweclockers.
Senare vill jag logga in igen för att titta på lite mera inställningar men det går inte att logga in, IP 192.168.0.1 finns inte.
Jag startar om routern och kan logga in på 192.168.0.1 .
Nu märker jag detta och upptäcker att efter ca 5min så är inte 192.168.0.1 tillgänglig.
Jag uppdaterar till senaste firmware och börjar om med allt, har även i mellan återställt inställningarna (reset) enl supporten.

Jag kontaktar Asus support och får massa konstiga svar, verkar mest som om han inte förstår vad jag skriver eller så har han ingen kunskap i ämnet.
Jag är kanske ingen mästare på engelska men med google och normal skolengelska brukar man göra sig förstådd.

Vad jag har förstått av supporten så kan man inte ha ett IP nät på nummer 192.168.0.xxx med en Asus router ! konstigt att det går med den jag har innan och använder nu.
Här är lite svar från supporten.
"Hello.
To use 0.xxx is not something that is normal in a normal household (homenetwork).
You can try to reset the router and then rund the QIS and not change any IP settings and see if it works.
And if that works then there is nothing else we can do. "

Jag
"To use 0.xxx is not something that is normal in a normal household (homenetwork)."
How can you say that, Some Netgear routers comes preconfigured with that IP range from the beginning.

Is there a problem to set a Asus router to 192.168.0.1 ?
Asus must be the only manufacturer that have these limits.
My Asus RT-N56U works perfect with these settings.

Jag
Do you mean that i can not have this IP range on my network with my new Asus router ?
Do you mean that i must have 192.168.1.xxx ?

"Hello.
That is correct, you must use 192.168.1.xxx.
The Firmware in the router is like a smartphone with an android system, after upgrade you might need to do a reset in order to get it working properly if the reason for the update was to fix something that was not working properly.
Meaning that after a firmare update, if you are still having issues, the first next step to try and fix it is to do a reset and then to re-configure it. "

"Hello.
No, it is not normal.
Please follow the instructions i have provideded, if it still wont work then the problem is the router and then you have to return it to your retailer, but if it does work then there is nothing we can do. "

Allt ligger kanske inte i rätt ordning nu.
Det kan ju vara jag som missat något men då hade jag förväntat mig en förklaring.

S...n vad långt det blev, jag får be om ursäkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du skrivit fel ipnummer eller har du placerat prylarna på olika nät ?
192.168.1.xxx/24 är inte på samma nät som 192.168.0.xxx/24

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har nog skrivit rätt.
Jag har ett befintligt nätverk 192.168.0.xxx
Den nya routern kommer förkonfigurerad med IP 192.168.1.1 jag ändrar detta till 192.168.0.1 för att alla min andra enheter i nätverket skall dyka upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barre:

Jag har nog skrivit rätt.
Jag har ett befintligt nätverk 192.168.0.xxx
Den nya routern kommer förkonfigurerad med IP 192.168.1.1 jag ändrar detta till 192.168.0.1 för att alla min andra enheter i nätverket skall dyka upp.

Det du kallar modem, är det verkligen bara ett modem och inget annat och vad har det för adress och hur får det en adress i lanet ?
Du bör nog ha allt på samma nät om det inte finns nån speciell anledning att använda olika men det spelar ju ingen roll vilket nät du använder så länge allt är på samm privata nät. Troligen har du nått adresseringsproblem och du ska nog kolla upp det, att rita upp nätverkstopologin och tydligt skriva ut adresserna brukar hjälpa att få överblick över lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Zyxel P-660H Triple play ADSL2+ Modem heter det och är inget annat än ett modem.
Det har ingen adress som du kan se i nätet, det tilldelas ingen adress och är endast en brygga .

Allt är på samma nät.

Allt är på samma nät, det enda adresseringsproblemet som finns är den NYA routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barre:

@mrqaffe: Zyxel P-660H Triple play ADSL2+ Modem heter det och är inget annat än ett modem.
Det har ingen adress som du kan se i nätet, det tilldelas ingen adress och är endast en brygga .

Allt är på samma nät.

Allt är på samma nät, det enda adresseringsproblemet som finns är den NYA routern.

Enligt det du skrivit är ju inte allt på samma nät utan du har 2 nät och kan du inte nå Asusens admninterface så beror det troligen på det, jag förstår egentligen inte hur det kan fungera alls ens en kort tid som du har skrivit om du verkligen har skrivit rätt adresser i det du postat.

DHCP delar ut från 192.168.0.100
Jag ändrar inställningar i datorn så jag blir tilldelad ett IP och får då 192.168.1.1

Jag förutsätter att du har ett /24 nät, nätmask 255.255.255.0 ?
Då går det där inte ihop, du kan ju inte bli tilldelad en adress på ett nät som inte dhcpservern jobbar på, du måste reda ut adresseringen och skriva rätt adresser, kan det vara så att du inte startar om allt och att nått gammalt adresslån därför ligger kvar och kontakten bryts när lånet förfaller ?
Det enklaste är nog om du har routerns admininterface på samma nät som du låter dhcpservern arbeta med.

Zyxel P-660H är inte ett modem utan en gateway och kan alltså göra mycket mer än ett modem så har du kollat att du får din publika ip till wanporten på Asusen så du inte har en privat ip där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt det du skrivit är ju inte allt på samma nät utan du har 2 nät och kan du inte nå Asusens admninterface så beror det troligen på det, jag förstår egentligen inte hur det kan fungera alls ens en kort tid som du har skrivit om du verkligen har skrivit rätt adresser i det du postat.

DHCP delar ut från 192.168.0.100
Jag ändrar inställningar i datorn så jag blir tilldelad ett IP och får då 192.168.1.1

Jag förutsätter att du har ett /24 nät, nätmask 255.255.255.0 ?
Då går det där inte ihop, du kan ju inte bli tilldelad en adress på ett nät som inte dhcpservern jobbar på, du måste reda ut adresseringen och skriva rätt adresser, kan det vara så att du inte startar om allt och att nått gammalt adresslån därför ligger kvar och kontakten bryts när lånet förfaller ?
Det enklaste är nog om du har routerns admininterface på samma nät som du låter dhcpservern arbeta med.

Zyxel P-660H är inte ett modem utan en gateway och kan alltså göra mycket mer än ett modem så har du kollat att du får din publika ip till wanporten på Asusen så du inte har en privat ip där ?

Jag kan ha skrivit lite fel i all frustration med adresser, men ställ gärna en fråga så skall jag svara som jag tänkt.

Jag skulle kanske sagt att det är ett av Telias modeller "Triple play" där man använder en port för data och en annan för telefoni mm. den är bryggad och skickar din publika IP till en router.
Men det spelar ingen roll i detta läget.

Huvudfrågan är , kan man konfigurera en DSL-AC52U för att jobba i ett nät med IP 192.168.0.xxx eller måste den gå i 192.168.1.xxx ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barre:

Jag kan ha skrivit lite fel i all frustration med adresser, men ställ gärna en fråga så skall jag svara som jag tänkt.

Jag skulle kanske sagt att det är ett av Telias modeller "Triple play" där man använder en port för data och en annan för telefoni mm. den är bryggad och skickar din publika IP till en router.
Men det spelar ingen roll i detta läget.

Huvudfrågan är , kan man konfigurera en DSL-AC52U för att jobba i ett nät med IP 192.168.0.xxx eller måste den gå i 192.168.1.xxx ?

Du kan konfigurera fritt så det är bara att byta så du får det som du önska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan konfigurera fritt så det är bara att byta så du får det som du önska.

Men då kommer jag inte in i routern efter 5min, startar om routern kommer in och efter 5min kommer jag inte in i den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barre:

Men då kommer jag inte in i routern efter 5min, startar om routern kommer in och efter 5min kommer jag inte in i den.

Eller så beror problemet på "fel nät" kombinerat med att datorn byter nät när dhcplånet förnyas, då kommer det att hoppa igång om du konfar om, annars är det ett hårdvaruproblem, du måste hursomhelst ha dator och admininterface på samma nät för att de ska kunna kommunicera.
Du kan ju koppla isär allt utom routern och datorn och konfa så vet du att inget annat påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.