Söker en hållbar lösning för internetuppkoppling och LAN på landsbygden

Permalänk
Medlem

Söker en hållbar lösning för internetuppkoppling och LAN på landsbygden

Hejsan,

För ett dyrt halvår sedan flyttade jag ut på landet (skogen, Småland, träd, haren, räven och rådjuret) och förlorade då alla bekvämligheter vad gäller fiber och/eller ADSL som den större staden kunde erbjuda. För närvarande hankar jag mig fram på internet med hjälp av en 4G USB-modemförsedd (med tillhörande 35dBi booster) TP-link TL-MR3420 router. Trådlöst kopplat till denna har jag även två repeters, en ASUS RT-N12E N300 uppe på övervåningen och en likadan TP-link-router ute i ladan 40m från huset. So far so good. Allt är stabilt och jag kommer ut på nätet från alla punkter.

Bandbredden kan jag på goda dagar få upp till omkring 12/6 Mbit men fluktuerar vanligen mellan 4-8 Mbit ner och ungefär 3-4 upp. Men dagarna framför datorn och online-spelandet verkar mer eller mindre förbi. En ping på minimalt 65-70 men mer normalt uppåt mot 90-100 i CS:GO beroende på server, så det är inte mycket att jobba med om man ska ha någon större chans i utmaningarna.

Nåväl, spel är egentligen inte det mest centrala. Jag upplever att nätverket är rätt trögt i övrigt. På detta har jag även ett CCTV-system över gården, 4 stycken 2MP IP-kameror som tuggar rätt mycket bandbredd, två av dem i huset och två ute i ladan (en DVR och 2 tillhörande kameror kopplade på varje repeater).

Jag har inte möjligheten att dra några kablar i marken förrän i vår om det blev tvunget, men är mer inne på att införskaffa någonting snabbare trådlöst än vad jag har idag. 150 Mbit WiFi som jag har idag verkar inte hålla för speciellt mycket och jag upplever att det mesta som rör filöverföring mellan datorer och HD-kameror går väldigt trögt, speciellt när vi är två som delar på bandbredden. Mina funderingar på att införskaffa någon form av NAS för att centralisera filbiblioteket känns också rätt så angeläget så man slipper springa med USB-diskar.

Min fråga är således vad jag ska satsa på när det gäller hårdvara med det mer eller mindre kravet att det ska förbli trådlöst. Gigabit-nät är väl lösningen, men vad för apparater mer konkret skulle kunna täcka mina behov? Eftersom fiber eller annat bredband är uteslutet så får jag hålla mig till det som finns vad gäller internetuppkoppling, men det lokala nätverket? Datorerna kopplade till nätverket är en PC med Gigabit-plugg och två bärbara med 302.11n. Vad och hur skulle man gå till väga? Några idéer? Är det fel att satsa på trådlöst? Tack på förhand!

Visa signatur

Datorer är för nördar. Jag har datorer.

Permalänk
Medlem

"med tillhörande 35dBi booster"
Vad är detta?`
Vanligtvis brukar man ha en riktantenn om man är långt från masten.
Dessa ger 11-12 dBi.
800MHz bandet brukar fungera bäst på landet.

När det gäller repeters så äter de ju upp bandbredden eftersom samma nät används för att ta emot som du skickar på.
Så steg ett är dra en sladd från den första routern till övervåningen.

Till ladan är det ju också bäst med en sladd men inte lätt att gräva i tjälen. På sikt skulle jag gräva ner en Polyetenslang med åtminstone 32 mm diameter.
De andra alternativen för att få en bra förbindelse är antingen en trådlös brygga eller Power Line.
När det gäller Power Line så vet man aldrig om det fungerar. Hus på landet med gamla ledningar brukar inte fungera något vidare.
Så om du skall testa det så köp på öppet köp så du kan lämna tillbaka dem om de inte fungerar.

Detta är vad jag har använt för att lösa liknande problem:
3 st Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO (en på nedervåningen, en på övervåningen och en i kontoret som ligger i ett eget hus).
2 st Ubiquiti Networks NanoStation M5 som fungerar som brygga mellan huset och kontoret. Kräver friskikt mellan sig.

Det är ju möjligt att det kanske går att fixa med Mesh nätverks lösning.
Många säger sig får bra Wifi med STRONG men är inget som jag har någon erfarenhet av.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:
Tack så mycket för svar.

Hm, ja, jag menar en riktantenn monterad på fönstret som pekar mot masten. Kineserna förskönar väl så klart styrkan. Men den fungerar rätt bra. 12 Mbit idag, 44 ms i ping och nästan full flås. Utan antenn sjunker styrkan påtagligt.

Jo, man börjar förstå behovet av dragna kablar. Vi har precis installerat oss i det nya hemmet så jag har kopplat på repeaterfunktionen för att det var det enklaste för tillfället. Men det märks väldigt väl att det går trögt just för att bandbredden delas på hälften. Kabel får det bli så småningom både till övervåningen och till ladan.

Ubiquiti AP AC PRO var precis tipset jag behövde. Den var inte så farligt dyr heller. Drar jag en kabel över gården så sjunker behovet av någon Nanostation, så vi får se vad det blir. Jag ska definitivt se till att uppgradera mina accesspunkter i alla fall.

Bra tips där med Polyetenslang! Har själv funderat på hur man skulle lösa det utan att riskera skada kabeln.

Stort tack för hjälpen.

Visa signatur

Datorer är för nördar. Jag har datorer.