Intels efterträdare till Kaby Lake tillverkas på 14 nanometer – lanseras till slutet av 2017

Permalänk
Melding Plague

Intels efterträdare till Kaby Lake tillverkas på 14 nanometer – lanseras till slutet av 2017

Med ett Twitter-inlägg tillkännager Intel åttonde generationens Core, som lanseras till slutet av året och blir den fjärde att tillverkas på på bolagets välbeprövade 14-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Slår vad om att Cannonlake blir försenad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte särskillt spännande. Det blir svårt att motivera nyköp. Trodde de skulle komma med mer banbrytande grejer. AMD's Ryzen har ju varit kännd ett bra tag nu, även för intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den gyllene frågan, blir det ny sockel och chipset till denna serie

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Den gyllene frågan, blir det ny sockel och chipset till denna serie

Det blir det säkert, vem vill sitta på gamla prylar

Permalänk
Medlem

Skylake Refresh Plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett av de största i-lands problemen måste ju vara att det släpps uppgraderingar till PC alldeles för ofta.

Folk som mig med beslutsångest kan ju för fan aldrig få en lugn stund

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Undra om dem gör som med kabylake och det blir bärbart först. Eller om det blir klassisk papperslansering.
Kan inte tänka mig att tillverkana är särskild över der här att dem bara efter några månader få redan ändra produktionen igen om det inte just är en papperslansering och nya moderkort kommer först 2018 i en hyffsat mängd.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Slår vad om att Cannonlake blir försenad

Skickades från m.sweclockers.com

Har den blivit tidigare.. Cannonlake var menad att ersätta Skylake från början. Kaby Lake och Coffe lake är resultatet av problem med tillverkning av 10nm.

Skrivet av thomson:

Den gyllene frågan, blir det ny sockel och chipset till denna serie

Blir det nog med största sannolikhet. Intel likes dem new sockets!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyK:

Ett av de största i-lands problemen måste ju vara att det släpps uppgraderingar till PC alldeles för ofta.

Folk som mig med beslutsångest kan ju för fan aldrig få en lugn stund

Ja håller fullständigt med! Önskade Intel aldrig släppte Skylake-X på minst två år så mitt Haswell-E system håller lite längre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Inte särskillt spännande. Det blir svårt att motivera nyköp. Trodde de skulle komma med mer banbrytande grejer. AMD's Ryzen har ju varit kännd ett bra tag nu, även för intel.

Tittar man på priset i dollar för toppmodellen av i7 (ej E-serien) så har de i princip varit konstant sedan Nehalem justerat för inflation.

Om vi utgår från att Coffee-Lake i7 med 6C/12T inte är ett undantag och om vi också antar att den klockar inom 5 % från i7-7700K, hur är det då inte minst lika banbrytande som Ryzen? Vad skulle ge bättre prestanda och bättre prestanda/kr för majoriteten av SweC läsare?

Vidare pekar mycket på att Coffee-Lake, likt Cannon Lake, åter kommer dubbla kapaciteten för vektoriserad flyttalsprestanda. Nischat? Absolut, men hela marknaden för 6-10 kärninga konsument CPUer är extremt nischad till att börja med.

Problemet för Intel är ju att redan i7-7700K har ju gjort modeller som i7-6800K i praktiken meningslös. En högt klockad 6 kärnig konsument i7 skulle göra hela dagens E-serie uppställning tämligen värdelös med några extremt nischade fall som undantag, t.ex. där man inte klarar sig med 64 GB RAM men 128 GB är nog (köp Xeon E5, där är gränsen 1,5 TB) och där man behöver massor med PCIe-linor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Detta känns väldigt bra för AMD del med tanke på att Intel tidigare inte haft så stora förbättringar att komma med. Har väl varit som bäst 10% bättre prestanda än föregående generation?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas Ryzen får Intel att sluta smyghålla på tekniken.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har dom plötsligt fått eld i baken eller ?
Ena kommande lanseringen efter den andra nu från Intel känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på priset i dollar för toppmodellen av i7 (ej E-serien) så har de i princip varit konstant sedan Nehalem justerat för inflation.

Om vi utgår från att Coffee-Lake i7 med 6C/12T inte är ett undantag och om vi också antar att den klockar inom 5 % från i7-7700K, hur är det då inte minst lika banbrytande som Ryzen? Vad skulle ge bättre prestanda och bättre prestanda/kr för majoriteten av SweC läsare?

Vidare pekar mycket på att Coffee-Lake, likt Cannon Lake, åter kommer dubbla kapaciteten för vektoriserad flyttalsprestanda. Nischat? Absolut, men hela marknaden för 6-10 kärninga konsument CPUer är extremt nischad till att börja med.

Problemet för Intel är ju att redan i7-7700K har ju gjort modeller som i7-6800K i praktiken meningslös. En högt klockad 6 kärnig konsument i7 skulle göra hela dagens E-serie uppställning tämligen värdelös med några extremt nischade fall som undantag, t.ex. där man inte klarar sig med 64 GB RAM men 128 GB är nog (köp Xeon E5, där är gränsen 1,5 TB) och där man behöver massor med PCIe-linor.

Ska du jämföra så jämför på ett korrekt sätt. AMD's flaggskepp just nu kommer inte på långa vägar mäta sig med Ryzen. Sitter man som jag på en FX-8350 så finns det ju all anledning att uppgradera till Ryzen, men vilken morot get intel till de som sitter med nuvarande flaggskepp ur deras serie?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på priset i dollar för toppmodellen av i7 (ej E-serien) så har de i princip varit konstant sedan Nehalem justerat för inflation.

Om vi utgår från att Coffee-Lake i7 med 6C/12T inte är ett undantag och om vi också antar att den klockar inom 5 % från i7-7700K, hur är det då inte minst lika banbrytande som Ryzen? Vad skulle ge bättre prestanda och bättre prestanda/kr för majoriteten av SweC läsare?

Vidare pekar mycket på att Coffee-Lake, likt Cannon Lake, åter kommer dubbla kapaciteten för vektoriserad flyttalsprestanda. Nischat? Absolut, men hela marknaden för 6-10 kärninga konsument CPUer är extremt nischad till att börja med.

Problemet för Intel är ju att redan i7-7700K har ju gjort modeller som i7-6800K i praktiken meningslös. En högt klockad 6 kärnig konsument i7 skulle göra hela dagens E-serie uppställning tämligen värdelös med några extremt nischade fall som undantag, t.ex. där man inte klarar sig med 64 GB RAM men 128 GB är nog (köp Xeon E5, där är gränsen 1,5 TB) och där man behöver massor med PCIe-linor.

Snarare så att vissa jämför Kaby mot 2-3 generationer äldre processorer.
Insert en E-CPU med samma IPC som Kaby, vem väljer Kaby då?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ska du jämföra så jämför på ett korrekt sätt. AMD's flaggskepp just nu kommer inte på långa vägar mäta sig med Ryzen. Sitter man som jag på en FX-8350 så finns det ju all anledning att uppgradera till Ryzen, men vilken morot get intel till de som sitter med nuvarande flaggskepp ur deras serie?

Tja, de som idag sitter på något från 2600K till 7700K skulle i så fall få 50 % fler kärnor med samma prestanda per kärna som det bästa man kan köpa idag. D.v.s. garanterat minst lika bra prestanda i spel och andra program samt en rejäl boost om man nu råkar göra något som skalar bra till så många kärnor (fast brukar vara ont om exempel här...).

Problemet idag om man sitter på 4790K eller bättre är att en övergång till E-serien inte är en garanterad uppgradering då man ger upp prestanda i alla som inte skalar förbi fyra kärnor (vilket tyvärr är det mesta). Ovanpå det är E-serie plattformen dyr, en nackdel som vare sig Ryzen eller "vanliga" Intel-plattformen har.

Sitter själv på i7-5775C som spel-CPU, finns liksom inget vettigt att uppgradera till därifrån. i7-7700K är något snabbare, om man kör 1280x720 med GTX 1080 men det matchar inte riktigt min setup.

Med 6C/12T som presterar lika eller bättre i spel som nuvarande kan jag nog övertala min inre nörd att det finns en poäng med uppgradering

Skrivet av GarfieldPower:

Snarare så att vissa jämför Kaby mot 2-3 generationer äldre processorer.
Insert en E-CPU med samma IPC som Kaby, vem väljer Kaby då?

Jag väljer ändå "vanliga" serien så länge E-serien är väsentligt lägre klockad. Titta på videon där Digital Foundry klockar både 5820k och 6700k till 4,6 GHz. Skiljer i detta fall bara 10-20 % i prestanda per kärna ändå är 6700K nästan helt konsekvent snabbare i spel.

Det som spelar roll är IPC * frekvens, IPC är i sig irrelevant.

Edit: länkar videon

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det finns ju annat än bara prestanda siffra som incitament för att köpa nytt.

Så som ny teknologi som inte fanns tidigare.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Avstängd

Som vanligt, 10% bättre på sin höjd. Förhoppningsvis med fler kärnor så de blir en riktig kraftmaskin för vissa applikationer.

Permalänk
Medlem

"där arkitektoniska förändringar gentemot Kaby Lake väntas utebli till förmån för sex kärnor i lägre prisklasser"

Tänka sig vad lite konkurrens kan göra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thomson:

Den gyllene frågan, blir det ny sockel och chipset till denna serie

Har påven lustig hatt? Skiter björnen i skogen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Det blir nog en av de bättre Core i7-8000 till min tunna klient, med 15% prestanda ökning kommer remote desktop klienten på den att flyta på som bara den. Sedan blir det såklart en Ryzen på den datorn som jag fjärrstyr och lägger lasten på.

Nå bra att utvecklingen går framåt, på långt perspektiv hoppas jag på att AMD kommer in i leken så vi får mer konkurrens, på kort perspektiv är det jättebra med fler val.
Förhoppningsvis lyckas AMD och kommer med en ännu bättre CPU nästa år.
*edit*
Hade det ej varit för att jag i år kommer köpa 1/2 st Ryzen, så hade jag såklart kanske funderat på en 8 core av nästa gen från Intel. Det är bara det att plånboken är tom etc som hindrar, ja jag vet att det finns sms-lån..

Permalänk
Avstängd

Jahopp.. Innan 10 nanometer blir det fan ingen uppdatering i varje fall.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tja, de som idag sitter på något från 2600K till 7700K skulle i så fall få 50 % fler kärnor med samma prestanda per kärna som det bästa man kan köpa idag. D.v.s. garanterat minst lika bra prestanda i spel och andra program samt en rejäl boost om man nu råkar göra något som skalar bra till så många kärnor (fast brukar vara ont om exempel här...).

Problemet idag om man sitter på 4790K eller bättre är att en övergång till E-serien inte är en garanterad uppgradering då man ger upp prestanda i alla som inte skalar förbi fyra kärnor (vilket tyvärr är det mesta). Ovanpå det är E-serie plattformen dyr, en nackdel som vare sig Ryzen eller "vanliga" Intel-plattformen har.

Sitter själv på i7-5775C som spel-CPU, finns liksom inget vettigt att uppgradera till därifrån. i7-7700K är något snabbare, om man kör 1280x720 med GTX 1080 men det matchar inte riktigt min setup.

Med 6C/12T som presterar lika eller bättre i spel som nuvarande kan jag nog övertala min inre nörd att det finns en poäng med uppgradering

Jag väljer ändå "vanliga" serien så länge E-serien är väsentligt lägre klockad. Titta på videon där Digital Foundry klockar både 5820k och 6700k till 4,6 GHz. Skiljer i detta fall bara 10-20 % i prestanda per kärna ändå är 6700K nästan helt konsekvent snabbare i spel.

Det som spelar roll är IPC * frekvens, IPC är i sig irrelevant.

Edit: länkar videon
https://youtu.be/ocwwaVGUFtk

Funderar faktiskt på en ryzen uppgradering, inte så jag behöver mer prestanda (sitter på 2500k).

Men kommit så mycket godis till moderkorten nu (i för sig är inte m.2 redo än, dyr fortfarande och sen värmen), samt vill jag ha fungerande usb 3 och vissa usb 2 portar på baksidan strular (drivers har ju tidigare inte varit så bra för just usb 3).

Sen verkar något vara på väg att ge upp (Windows har varit något ostabilt ett tag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att ersättaren får väsentligt bättre grafikprestanda.

Permalänk
Medlem

Så vi tittar på "re-heated Coffee (Lake)"... gjort på bönor sedan 2014. Och folk tycker inte att utvecklingen har stannat?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sitter själv på i7-5775C som spel-CPU, finns liksom inget vettigt att uppgradera till därifrån. i7-7700K är något snabbare, om man kör 1280x720 med GTX 1080 men det matchar inte riktigt min setup.

Med 6C/12T som presterar lika eller bättre i spel som nuvarande kan jag nog övertala min inre nörd att det finns en poäng med uppgradering

Trevligt att jag för en gångs skull kan hålla med dig till 100%

Det verkar som fler kärnor är enda uppgraderingen värd att titta på snart, även om man kanske inte direkt "behöver den". Väntar fortfarande lite på uppföljaren till broadwell dock, med cache och Kaby/Skylakes cache fördelar.

Permalänk
Medlem

Netburst kom förvisso 2000.. så ni hade nästan rätt på tidslinjen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av _niko_:

Netburst kom förvisso 2000.. så ni hade nästan rätt på tidslinjen

Tabellen illustrerar Intels lanseringsschema Tick-Tock (numera ersatt av Process-Architecture-Optimization). P6 & Netburst på 65 nanometer introducerades januari 2006, annars är det korrekt att arkitekturen Netburst kom mycket tidigare (då på 180 nanometer).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Funderar faktiskt på en ryzen uppgradering, inte så jag behöver mer prestanda (sitter på 2500k).

Men kommit så mycket godis till moderkorten nu (i för sig är inte m.2 redo än, dyr fortfarande och sen värmen), samt vill jag ha fungerande usb 3 och vissa usb 2 portar på baksidan strular (drivers har ju tidigare inte varit så bra för just usb 3).

Sen verkar något vara på väg att ge upp (Windows har varit något ostabilt ett tag).

Samma här. Har visserligen inga problem med stabilitet, men kör en milt överklockad 2500K (4.3GHz) och den börjar flaska lite i spel nu. Funkar bra för 60Hz men jag vill köra 120 och då maxar den ut innan grafikkortet. I övrigt funkar den fortfarande finemang.

Får se om det kommer något alternativ med Ryzen. Inte så intresserad av 8C om inte spelprestandan blir hög, utan det är troligen någon 4C/6C som gäller. Ska bli kul att få se lite tester.

Om inte spelprestandan finns i Ryzen så hoppas man på att priset på 7700K sjunker lite samband med releasen av Ryzen iaf. Då blir det en 7700K istället. Känner mig inte motiverad att vänta närmare ett år på Coffee Lake för i huvudsak bara två extra kärnor.