Installera Win 98. Får "Device driver not found"

Permalänk
Medlem

Installera Win 98. Får "Device driver not found"

Försöker installera Win 98 på en Asus och får hela tiden "Device driver not found".

Har skivor och Win 98 ska väl vara bootbar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

vad är det för delar?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Låter som att det saknas stöd för din optiska enhet. Är det en nyare CD-ROM-spelare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är en Asus N610 D bärbar, så relativt ny.

Försöker också göra en Bootbar USB med HP format Tool men det misslyckas hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för hårdvara, tidstypisk eller ny ? tex så gillar optiska enheter oftast inte att köras i ahci läge oavsett operativsystem och win 98 har definitivt inga drivrutiner för det utan portarna måste ställas om till ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för hårdvara, tidstypisk eller ny ? tex så gillar optiska enheter oftast inte att köras i ahci läge oavsett operativsystem och win 98 har definitivt inga drivrutiner för det utan portarna måste ställas om till ide.

Det är en Asus N61D så relativt ny, inte tidstypisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Larsp777:

Det är en Asus N61D så relativt ny, inte tidstypisk.

Då skulle jag säga att det bästa är nog att installera någon Linux dist och köra Windows 98 i typ virtualbox.
https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=59559
Får man fråga, som säkert fler undrar.. Varför?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Skaffade en ny Macbook Pro och har ingen nytta av den bärbara.

Sambon vill kunna spela äldre spel utan att hålla på med DOSbox.

Ska det verkligen vara så omöjligt att installera Win 98 på en nyare maskin som enda OS?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsp777:

Skaffade en ny Macbook Pro och har ingen nytta av den bärbara.

Sambon vill kunna spela äldre spel utan att hålla på med DOSbox.

Ska det verkligen vara så omöjligt att installera Win 98 på en nyare maskin som enda OS?

Nej inte om det finns drivrutinsstöd men tänk på att ställa om porten till den optiska enheten till ide för annars brukar det inte gå att boota/installera för varken optiska enheter eller win 98 tycker om ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Skaffade en ny Macbook Pro och har ingen nytta av den bärbara.

Sambon vill kunna spela äldre spel utan att hålla på med DOSbox.

Ska det verkligen vara så omöjligt att installera Win 98 på en nyare maskin som enda OS?

Har du eller någon i din bekantskapskrets tillgång till en USB-CD/DVD så kan du försöka med det.

Räkna med fortsatta problem om du har modern hårdvara. Styrkretsar, ljud och grafik kommer behöva drivrutiner de också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du eller någon i din bekantskapskrets tillgång till en USB-CD/DVD så kan du försöka med det.

Räkna med fortsatta problem om du har modern hårdvara. Styrkretsar, ljud och grafik kommer behöva drivrutiner de också.

Du menar att en extern är bättre än den inbyggda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Du menar att en extern är bättre än den inbyggda?

Nej, tvärt om. Men en extern kommer FUNGERA med Windows 9x boot-skivor, medan den betydligt bättre tekniken i den inbyggda inte gör det. Som du redan märkt. Men börja med att se om det går att välja "IDE" för den interna optiska enheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, tvärt om. Men en extern kommer FUNGERA med Windows 9x boot-skivor, medan den betydligt bättre tekniken i den inbyggda inte gör det. Som du redan märkt. Men börja med att se om det går att välja "IDE" för den interna optiska enheten.
B!

Jo, det var så jag förstod det

Alltså en DVD av äldre modell då?

Får trixa lite och se om det fungerar.

Annars får jag väl byta till en äldre modell...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Äldre, eller nyare spelar ingen roll. Det är access sättet, med andra ord, hur datorn kommunicerar med den optiska enheten som är problemet. Något som normalt går att ändra på i BIOS.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du använder en sataansluten optisk enhet ska du ställa om den sataport du ansluter den till så den kommunicerar via ide i stället för ahci, vissa moderkort kan göra detta separat per port eller som med mitt moderkort på 2 portar medan de andra kan fortsätta köras med ahci för att hantera hårddiskar och ssder.
Annars får du prova ställa om alla portar till ideläge, du vinner ändå inget på ahci med win 98 eftersom det inte har stöd för de extra kommandona det stöder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provade att ändra till native IDE men fungerar ändå inte tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsp777:

Provade att ändra till native IDE men fungerar ändå inte tyvärr.

Men datorn börjar boota från cd för att sedan stoppa ? Har du provat skivan i en annan dator ? Har du provat en annan skiva i Asusen (tex en linux installtionsskiva) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

beror på vilken version av win 98 du försöker installera.

har för mig att det bara är win 98 SE och senare som har bootbar cd de tidigare versionerna kräver en bootdiskett för att boota.

men inte rört mina 98 skivor på minst 10 år så törs inte svara säkert att det är så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men datorn börjar boota från cd för att sedan stoppa ? Har du provat skivan i en annan dator ? Har du provat en annan skiva i Asusen (tex en linux installtionsskiva) ?

Ja, Den börjar installera och sedan säger den "installationen avbruten - hittar inte device driver" (Typ).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Tippar att hårdvaran helt enkelt är för ny för win 98 och finns inga drivrutiner som fungerar till den på skivan.

Då får du helt enkelt jaga reda på dem manuellt om det äns finns och baka in på den eller köra win 98 i en virituell pc t.ex viritualbox innofrån ett operativsystem som stödjer hårdvaran.

Får tänka på att win 98 slutade stödjas officiellt för mer än 15 år sedan så drivarna på skivan är troligen inte kompatibel me så ny hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsp777:

Ja, Den börjar installera och sedan säger den "installationen avbruten - hittar inte device driver" (Typ).

Ok, men det är nog trotts allt nått med diskkontrollerna och deras drivers även om det inte fungerar bara med ide, ideläget gäller ju fortfarande för det är ju specifikt för optiska enheter än idag men du kan ju ändå behöva drivers för diskkontrollerna utöver det för din hårdvara är väl minst 10 år "för ny".
Om det strular så kanske du måste köra i en virtuell dator, du reagerade på dosbox men det stod inte det i den posten utan virtualbox, det kan vara så att det enklaste sättet att få win 98 på modern hårdvara är att köra linux i grunden och virtualisera en maskin ( tex med virtualbox) som kör 98, annars får du leta drivers nånstans men jag har svårt att tänka mig att det finns 98 drivers till din maskin, det lär krävas noga utvald modern hårdvara om 98an ska funka helt ok.
Vmware är nog den hypervisor som brukar ge bäst kompatibilitet om Virtualbox och Xen inte löser det
https://www.virtualbox.org/
https://www.xenproject.org/
http://www.vmware.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, men det är nog trotts allt nått med diskkontrollerna och deras drivers även om det inte fungerar bara med ide, ideläget gäller ju fortfarande för det är ju specifikt för optiska enheter än idag men du kan ju ändå behöva drivers för diskkontrollerna utöver det för din hårdvara är väl minst 10 år "för ny".
Om det strular så kanske du måste köra i en virtuell dator, du reagerade på dosbox men det stod inte det i den posten utan virtualbox, det kan vara så att det enklaste sättet att få win 98 på modern hårdvara är att köra linux i grunden och virtualisera en maskin ( tex med virtualbox) som kör 98, annars får du leta drivers nånstans men jag har svårt att tänka mig att det finns 98 drivers till din maskin, det lär krävas noga utvald modern hårdvara om 98an ska funka helt ok.
Vmware är nog den hypervisor som brukar ge bäst kompatibilitet om Virtualbox och Xen inte löser det
https://www.virtualbox.org/
https://www.xenproject.org/
http://www.vmware.com/

Anledningen till att jag skrev dosbox var att det är det jag antog var alternativet till en dedikerad maskin.

Fast kan kanske ändå bli smidigt med en virtuell maskin.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Sötast

Tillverkarna måste ju skriva drivrutiner för specifik hårdvara till specifika OS.

Man har inte skrivet drivers till hårdvara på måååååånga år varpå nyare hårdvara väldigt sällan är supporterad.

Lättaste är nog att helt enkelt installera W7/10/Linux på den och sedan köra W98 i en virtuell maskin, prestandan bör vara tillräckligt för de absolut flesta spel som stöds av W98.

Permalänk
Medlem

Nja den verkar gammal nog för att ha stöd för drivrutiner till windows xp så du får typ stöd för dos spel.
Para upp xp med dosbox för de flesta spelen eller eventuellt virtualbox m windows 98se installation så har du skaplig kompabilitet samtidigt som den är någorlunda kompatibel med de flesta spelen.
Funkade då utan problem för windows xp och destruction derby 1,2 vad jag minns i windows xp.

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/737-28041Suppo... grafikkortets drivers ifall det nu är hd 5730 mobility i den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Är det riktigt, riktigt gamla spel? Dvs spel som startar i DOS typ?

Om inte så går ju de flesta spel att spela även idag på en Windows XP dator, betydligt nyare än att leka med Windows 98.. Finns ju compatibility mode.

Annars kan det vara möjligt att installera 98, men räkna inte med vidare bra drivrutiner, kan vara så att grafikkortet inte hittas och då kommer inga spel starta heller om dom har någon typ av 3D..

Om du verkligen vill göra det skulle jag gå in i BIOS och försöka ändra inställningar till "LEGACY" överallt. inte AHCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Försöker installera Win 98 på en Asus och får hela tiden "Device driver not found".

Har skivor och Win 98 ska väl vara bootbar?

hur ny är hårdvaran? om den är för ny kommer du inte kunna installera alls, Windows 98 har inte stöd för varken chipset eller några andra komponenter som är nyare. Installera i en virtuell maskin istället så är det löst.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hur ny är hårdvaran? om den är för ny kommer du inte kunna installera alls, Windows 98 har inte stöd för varken chipset eller några andra komponenter som är nyare. Installera i en virtuell maskin istället så är det löst.

Är en Asus bärbar N61D så relativt ny.

Ska installera Win XP och se om det kan fungera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns ju freedos annars? Kika på det. http://www.freedos.org/
Utvecklas än idag..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kanske kan en virtuell maskin med windows 98 vara tillräckligt för spela spelen i?
När den är väl är startad och kör i fullskärm, så är det ju inget meckigt med den heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Att få windows 98 att fungera på den datorn är nog lönlöst. Även om du lyckas installera det lär det inte finnas drivrutiner för grafik och ljud ändå.
Vad ska ni köra för spel på den? Många av de spel som släpptes för win98 funkar att köra på windows 10 med kompatibilitetsläget. XP funkar nog ännu bättre med äldre spel om du får fart på det.

Handlar det om rena DOS-spel så har du ingen nytta av win98 ändå. Då är nog dosbox det bästa alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com