Switch som klarar av att arbeta som 2st switchar?

Permalänk
Medlem

Switch som klarar av att arbeta som 2st switchar?

Hej!

Jag undrar om det går att konfigurera mitt lan enligt bilden och om switchen Netgear GS108E v3 skulle klarar det?

Jag vill att den ska agera som två switchar kan man säga.
Hoppas att ni kan ge mig svar i frågan.

Tack på förhand
Stidt-O

Permalänk
Medlem

Du behöver en switch som kan hantera Vlan.

https://www.wikiwand.com/en/Virtual_LAN

Permalänk
Medlem

Blir nog billigare om du köper en till switch helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Du behöver en switch som kan hantera Vlan.

Förutsatt att han länkat rätt enhet, så har han det.

Skrivet av VexedRelic:

Blir nog billigare om du köper en till switch helt enkelt.

Den han har ska kunna göra jobbet.

Skrivet av Stidt-O:

Hej!

Skrivet av Stidt-O:

https://image.ibb.co/gKh7rF/Lan_l_sning.png

Jag undrar om det går att konfigurera mitt lan enligt bilden och om switchen Netgear GS108E v3 skulle klarar det?

Jag vill att den ska agera som två switchar kan man säga.

Med risk för att du egentligen behöver 3 vLAN, så TV'n fungerar, det är det andra som är bättre på än jag, men visst, det bör fungera med din switch. Titta i manualen, sidan 37 är där de börjar prata vLAN.
Du kommer "nog" behöva göra port 1 medlem av 2 vLAN, typ 1 och 845, port 2 ska tillhöra vLAN 845, (eller vilket vLAN det än är din IP-TV data kommer över. Kan nog bero på operatör. Det ska vara samma på port 1 & 2) port 3, och alla andra portar som ska vara "före" PFsense burken, ska tillhöra vLAN 1, och port... I ditt exempel, 4 och uppåt, ska vara medlemmar i vLAN 2.
Portar pratar bara med andra portar som är medlemmar av samma vLAN. IP-TV data kommer taggat med vLAN data från början, så det måste som regel vara "rätt" vLAN, annars fungerar det inte alls, eller dåligt.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stidt-O:

Jag undrar om det går att konfigurera mitt lan enligt bilden och om switchen Netgear GS108E v3 skulle klarar det?

Jadå borde gå bra. Om du berättar vilken operatör du har så kan säkert andra ge dig exempel på vad som kommer fungera och inte fungera då det finns flera olika sätt att leverera framförallt IP-TV.

Switchen klarar både VLAN och IGMP Snooping (Som du förmodligen kommer behöva för IPTV).
Ett tips, om du köper switchen är att konfigurera upp allt i "labb" först innan du börjar koppla om saker. Används helst kanske 2 laptops som simulerar din "internet" och "pfsense" exempelvis då det är jäkligt lätt att göra fel om man inte jobbat så mycket med switchar tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hej!

Med risk för att du egentligen behöver 3 vLAN, så TV'n fungerar, det är det andra som är bättre på än jag, men visst, det bör fungera med din switch. Titta i manualen, sidan 37 är där de börjar prata vLAN.
Du kommer "nog" behöva göra port 1 medlem av 2 vLAN, typ 1 och 845, port 2 ska tillhöra vLAN 845, (eller vilket vLAN det än är din IP-TV data kommer över. Kan nog bero på operatör. Det ska vara samma på port 1 & 2) port 3, och alla andra portar som ska vara "före" PFsense burken, ska tillhöra vLAN 1, och port... I ditt exempel, 4 och uppåt, ska vara medlemmar i vLAN 2.
Portar pratar bara med andra portar som är medlemmar av samma vLAN. IP-TV data kommer taggat med vLAN data från början, så det måste som regel vara "rätt" vLAN, annars fungerar det inte alls, eller dåligt.

Lycka till.
B!

Okej, ja det är vad jag tror också. Att göra portarna medlemmar i olika vlans.

Skrivet av studiox_swe:

Jadå borde gå bra. Om du berättar vilken operatör du har så kan säkert andra ge dig exempel på vad som kommer fungera och inte fungera då det finns flera olika sätt att leverera framförallt IP-TV.

Switchen klarar både VLAN och IGMP Snooping (Som du förmodligen kommer behöva för IPTV).
Ett tips, om du köper switchen är att konfigurera upp allt i "labb" först innan du börjar koppla om saker. Används helst kanske 2 laptops som simulerar din "internet" och "pfsense" exempelvis då det är jäkligt lätt att göra fel om man inte jobbat så mycket med switchar tidigare.

Jag kommer att ha Bredbandsbolaget som operatör. Vad jag kan se så kan inte switchen klara IGMP snooping? Den har inte layer 3 om jag förstår det rätt.
Jag har inte köpt switchen än, utan tänk köpa den om configen kommer fungera.

Permalänk
Inaktiv

@Stidt-O: Var kan du se att den inte har det?

IGMP Snooping är ingen IP feature, det är en broadcast domain feature för att inte multicast ska skickas på alla portar. IPTV boxen gör en IGMP Join och det lyssnar switchen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@Stidt-O: Var kan du se att den inte har det?

IGMP Snooping är ingen IP feature, det är en broadcast domain feature för att inte multicast ska skickas på alla portar. IPTV boxen gör en IGMP Join och det lyssnar switchen på.

Vet inte var jag hade läst det igår kväll, gissar på wikipedia, att man behövde en layer 3 switch för att få med IGMP snooping. Men hittar det inte idag.

Edit: Hittade det. Wikipedia: Network switch

Edit2: Läste på lite mer här wordpress länk och kom fram till att det går med en layer 2. Att lyssna som du har sagt, men inte multicast. Men då vet jag att det fungerar.