NY bygge av gaming dator lite hjälp skulle vara trevligt. Budget 40000kr

Permalänk

NY bygge av gaming dator lite hjälp skulle vara trevligt. Budget 40000kr

hej! jag skulle vilja bygga en ny dator
de jag använder min dator till är
Spel
streaming av spel
kör med dual monitors

budget 40000 kr inclusive skärm

skärmen jag har tänkt att gå med är
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...
eller
https://www.inet.se/produkt/2205512/acer-34-predator-x34a-g-s...

här är vad jag själv har satt ihop hur ser det ut? finns de några alternative som skulle kunna vara bättre?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10189884/

Permalänk
Avstängd

Du har minst 15k kvar att leka med så resterande spelar ingen jätte roll. Se till att socket passar med cpu, fläska på med ett titanium agg 850-1000w och sedan väljer du ram efter moderkortet. Sedan vill du väl ha en annan cpu kylare och där är smaken som baken.

Permalänk

hur ser min köpvagn ut? tycker ni något som saknas?
har chassi hemma som kan återanvändas

Permalänk
Keeper of Traditions

Om du inte har bråttom bör du kanske vänta på AMD:s lansering. Vore synd att lägga så mycket pengar och sen inse att man kunde gjort ett bättre köp.

Chassie saknas, men det kanske du har redan? Inga krav på ljudnivå?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@Dunder:

ja jag har redan ett chassi som jag kan återanvända
men i annat fall har du något bra förslag på chassi kanske köper nytt så jag kan använda gamla datorn till nedladdningar å sådant

tja ljud en tyst dator är trevlig kan stå ut me lite ljud men

orkar inte med fläktar som låter som orkaner

vad är de för något som AMD ska lansera? ny gpu? CPU?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omnimultum:

@DunderKlumpen:

ja jag har redan ett chassi som jag kan återanvända
men i annat fall har du något bra förslag på chassi kanske köper nytt så jag kan använda gamla datorn till nedladdningar å sådant

tja ljud en tyst dator är trevlig kan stå ut me lite ljud men

orkar inte med fläktar som låter som orkaner

vad är de för något som AMD ska lansera? ny gpu? CPU?

De lanserar en ny processorfamilj, Ryzen har du säkert sett nyheter om. Även om de inte utklassar Intel så lär det ändå leda till priskrig och du kommer få mer för pengarna.

Vill du ha det tyst så kolla efter semi-passiva nätaggregat, tysta kylare till grafikkort + CPU och se till att chassiet är ljuddämpat. Du kan ju titta på SweC:s guide: http://www.sweclockers.com/artikel/20134-sweclockers-guide-ti...
Kolla även tester på SPCR, de brukar vara tillförlitliga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

kommer vänta 3-4veckor innan jag beställer något ifall de blir pris sänkningar efter Ryzen släpps
men i annat fall ser de här okay ut?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10191638/

Permalänk
Medlem

@omnimultum:

Jag hade kört på dubbla 1080 istället

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

@omnimultum
Varför 4x8GB minne och inte 2x16GB? Blir lättare och billigare när du vill uppgradera

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Med den budgeten hade jag valt X99 och kanske en Core i7 6800K.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

funderade på sli ett tag men

väldigt många spel har inte sli supprt :/ och man brukar få vänta ett tag innan de fixas

så siktade hällre på ett riktigt starkt single kort

tack för hjälpen folk i slutändan blev blir de såhär tror jag

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10191638/

Permalänk

hej! har lite frågor om Corsair Hydro H115i

jag har hört att Ljud nivån på de medföljande fläktarna på Corsair Hydro H115i
är väldigt högljuda och att de flesta valt att köpa andra

varför jag valde Corsair Hydro H115i som cpu kylare var att jag tänkte låta Inet montera min dator
och de monterar inte bra luft kylare som noctura dh-15 pga tung vikt

så jag undrar vilka fläktar skulle vara bra för att få ett relativt tyst kylande men bi behålla bra kylnings förmåga

har ni några bra förslag på vilka jag borde skaffa

chassi, cpu,gpu, ram jag kommer köra med är Chassi: r5, i7 7700k, titan pascal, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 Dominator Platinum
eventuellt om de finns ett bättre chassi att tillgå till vettigt pris
bryr mig inte om bling bling på chassit de jag värderar är
funktionalitet, luftflöde, tysthet

Permalänk
Skrivet av omnimultum:

jag har hört att Ljud nivån på de medföljande fläktarna på Corsair Hydro H115i
är väldigt högljuda och att de flesta valt att köpa andra

varför jag valde Corsair Hydro H115i som cpu kylare var att jag tänkte låta Inet montera min dator
och de monterar inte bra luft kylare som noctura dh-15 pga tung vikt

så jag undrar vilka fläktar skulle vara bra för att få ett relativt tyst kylande men bi behålla bra kylnings förmåga

har ni några bra förslag på vilka jag borde skaffa

chassi, cpu,gpu, ram jag kommer köra med är Chassi: r5, i7 7700k, titan pascal, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 Dominator Platinum
eventuellt om de finns ett bättre chassi att tillgå till vettigt pris
bryr mig inte om bling bling på chassit de jag värderar är
funktionalitet, luftflöde, tysthet

att köpa monterat om man inte vet hur fine.. men så svårt är det inte skruva i en tornkylare sen är dom klart mycket tystare..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

jo visst har inge problem med att montera de men. har en noctura dh-15 i min dator just nu
problemet är ram minnet pga den väldigt feta heatsinken de var därför jag valde att gå med
hydro h115i
+ gillar 2 års garantin man får när man låter dem plocka ihop de om de bli någet vajse me den

Permalänk

min kundvagn undrar lite över vilket ram minne

undrar somsagt vilket ram minne jag borde köra med
streamar spel för de mesta
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10215441/

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnimultum:

Off Toppic: du skulle ju kunna ta bort esd och mattan och lägga till montering för 699 istället så behöver du inte vara rädd för att du råkar göra fel med så dyra komponenter

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

hur ser detta dator paket ut

hade tidigare ett paket med 7700k men. med ryzens lansering av nya Cpu's
verkar det relativt korkat att gå med i7 med tanke på deras mkt högre priser
när man kan få en 8 core cpu som rivalerar intel's 6900k för bara 1500kr till utöver priset av 7700k

streamar mest spel, ibland video redigering

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10217443/

Permalänk
Medlem

@omnimultum:
Det ser moderkortslöst ut. Annars var det nästan techporrigt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem

Har du sorterat allt efter högsta pris och tagit det som hamnade överst i varje kategori? Den där listan behöver arbetas om lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1000w låter lite för mycket. ...

Permalänk

hmm okay vilket nätagg skulle du föreslå

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Har du sorterat allt efter högsta pris och tagit det som hamnade överst i varje kategori? Den där listan behöver arbetas om lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det ser rätt balanserat ut?

Skrivet av omnimultum:

hmm okay vilket nätagg skulle du föreslå

Du klarar dig utan problem på ett 650w men kanske ett 750w för god marginal då priset skiljer sig väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lägga dom pengarna på en gamingdator som inte klarar 4K bättre. I en sån budget hade jag velat ha en 4K skärm, HDR och 100hz+. Med andra ord hade jag väntat in vega och volta samt inväntat årets skärmar. Normalt sett kanske det inte är värt att vänta, men känslan är att 2017 blir året för stora kliv framåt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att det är "datorpaket" och inte "data paket". Data paket är ett digitalt paket som innehåller information och som skickas lite överallt hela tiden inom den digitala världen.

F.övr känns det lite overkill med ett Pascal X för lite lätt video editing och streaming.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_weird:

Jag tycker det ser rätt balanserat ut?

Jag håller inte med men det är ändå inte därför jag tycker det här borde göras om.

1. Titan XP går inte ens att köpa löst utan går bara att köpa i färdiga datorer. Det står klart och tydligt på produktsidan vilket är varför jag misstänker att TS inte har tänkt över detta alls utan bara tagit det dyraste av allt.

2. Du kan kapa säkert 10000kr av det där priset och få nästan samma prestanda. Du säger själv att PSU är rent enormt överdimensionerat, samma gäller SSD, moderkort, Windows 10 Pro (dessutom OEM), massa extra fläktar och RAM som utom att vara svindyra dessutom är beställningsvara.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10216612/

Skulle dock vänta på 1080 ti och köpa ett sånt om jag var du.
Du kan spara en tusenlapp om du köper skärmen från cdon.com

Permalänk

@Andreaz1:
1. Där kan jag absolut hålla med, ett vanligt 1080 räcker för att saturera den skärmen men det är fortfarande ett högst personligt val om man vill lägga dom pengarna på en gpu (i min värld, inte en chans!). Att det inte går att beställa utan att inet bygger ihop datorn är en annan femma.

2. SSD, varför överdimensionerad? Det finns inga andra diskar i konfigurationen så 500GB är enligt mig lite i underkant och personligen kör jag 1TB versionen av samma disk då det är den enda disken i systemet.
Varför ska vi ha ett nytt gränssnitt för lagringsenheter om vi inte ska använda det för jag antar att du syftade på vanliga sata diskar?

Moderkortet, enligt ryktena så kommer det att krävas dyrare kort för att lyckas med någon vettig överklockning på ryzen så att lägga en större del av pengen på ett kort med ordentlig strömförsörjning är inget konstigt (baserat på ryktena om svettiga vrm:er).

Ram, absolut, finns billigare men om man vill ha de snabbaste man kan köra på moderkortet, varför inte? Skiljer trots allt bara några hundralappar och är en rätt liten del av den totala kostnaden.

PSU kan man delvis beskylla forumet för då det länge har varit en hysteri kring antalet watt man "måste ha".
Ser ju i5 byggen med en singel 1070 där det rekommenderas 750w psu:er och det är ju så vansinnigt overkill men där får man inget mothugg "för ett överdimensionerat psu är bra!".

När det gäller OS så absolut, home är billigare och är antagligen det han egentligen behöver.
Nya fläktar till chassit o.s.v ställer jag mig helt likgiltig inför.

TL;DR Håller med om GPU och OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

PSU kan man delvis beskylla forumet för då det länge har varit en hysteri kring antalet watt man "måste ha".
Ser ju i5 byggen med en singel 1070 där det rekommenderas 750w psu:er och det är ju så vansinnigt overkill men där får man inget mothugg "för ett överdimensionerat psu är bra!".

TL;DR Håller med om GPU och OS

Det krävs 18 hästkrafter på en bil att nå 100 km/h, men skulle någon köpa en sån?
Så de flesta vill failsejfa lite och ha 650W som minimum, och ha tysta nät aggregat.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Lengab: Tack för att du bekräftade det jag skrev
Nu köper jag delvis argumentet då skillnaden när man väl kommer upp över 500w är att prisskillnaden mot ett ~750w agg är såpass liten att man lika gärna kan ta ett större.
Men att överskatta behovet är något folk i regel är duktiga på här.