Bredbandsbolaget tvingas till censur

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget tvingas till censur

God morgon (om den nu kan sägas vara god),

Tydligen har en dom från Patent- och marknadsdomstolen idag konkluderat att Bredbandsbolaget måste förhindra sina kunder från att kunna nå The Pirate Bay och Swefilmer. Domen går dessutom inte att överklaga.

Mer går att läsa här: http://www.dn.se/ekonomi/bredbandsbolaget-tvingas-blockera-pi...

Enligt mig är detta aningen läskigt eftersom det är första gången som en svensk leverantör av Internet blivit tvingad att införa censur, och vad detta skulle kunna innebära för Internets framtid är minst sagt oroväckande.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Avstängd

Snart är vi en del av Nordkorea. Regeringen bestämmer vad folk får göra och läsa på internet.
Ska bli spännande och se vad Bahnhof kommer göra åt saken för som jag förstår så gäller detta endast BBB i dagsläget.

Kan man komma runt detta med VPN så kommer försäljningen av dessa tjänster återigen öka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snart är vi en del av Nordkorea. Regeringen bestämmer vad folk får göra och läsa på internet.
Ska bli spännande och se vad Bahnhof kommer göra åt saken för som jag förstår så gäller detta endast BBB i dagsläget.

Kan man komma runt detta med VPN så kommer försäljningen av dessa tjänster återigen öka.

Instämmer, och tyvärr tror jag att övriga leverantörer kommer behöva rätta sig efter denna dom.

För övrigt kom en artikel upp på första-sidan nu: http://www.sweclockers.com/nyhet/23374-bredbandsbolaget-falls...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja stämma PostNord som levererar paket med narkotika, det borde vara PostNords skyldighet att inspektera varje paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Skulle vilja stämma PostNord som levererar paket med narkotika, det borde vara PostNords skyldighet att inspektera varje paket.

En bättre jämförelse - sluta hantera paket från adresser som är kända för att skicka paket med narkotika.

Permalänk
Medlem

DN har nu lagt upp en ny artikel med mer intressant information. Se följande citat:

Citat:

Men Per Strömbäck räknar med att både fler operatörer och ytterligare sajter kommer påverkas.

– Vi räknar med att det blir som i Danmark och Norge, att man har ett samarbete mellan operatörer och rättighetshavare där man förhandlar om vilka tjänster som är olagliga och har en rättssäker hantering med domstolsbeslut kopplat till det.

Helt absurt enligt mig, att det ska ske förhandlingar om vilka sidor som får och inte får nås.

Länk till artikel: http://www.dn.se/ekonomi/filmbranschen-jublar-over-blockering...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

En bättre jämförelse - sluta hantera paket från adresser som är kända för att skicka paket med narkotika.

Ja fast domen innebär ju att Bredbandsbolaget även kan bli skyldiga för medhjälp till brott för andra adresser.
Säg att TPB (inte så otroligt) skaffar ett nytt namn och kallar sig nissetorrent.com - som då inte är med på listan över siter som BBB måste blockera, men det är ju fortfarande TPB och den måste BBB stoppa.

Om jag använder mina egna DNS servrar hur ska då BBB stoppa TPB? Om man råkar missa att stoppa TPB så blir det vite om 500.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ja fast domen innebär ju att Bredbandsbolaget även kan bli skyldiga för medhjälp till brott för andra adresser.
Säg att TPB (inte så otroligt) skaffar ett nytt namn och kallar sig nissetorrent.com - som då inte är med på listan över siter som BBB måste blockera, men det är ju fortfarande TPB och den måste BBB stoppa.

Om jag använder mina egna DNS servrar hur ska då BBB stoppa TPB? Om man råkar missa att stoppa TPB så blir det vite om 500.000.

Jag ville bara snygga till jämförelsen, adresser var i plural. Det tekniska får någon annan fastslå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Snart är vi en del av Nordkorea. Regeringen bestämmer vad folk får göra och läsa på internet.
Ska bli spännande och se vad Bahnhof kommer göra åt saken för som jag förstår så gäller detta endast BBB i dagsläget.

Kan man komma runt detta med VPN så kommer försäljningen av dessa tjänster återigen öka.

Njae. "Vi" är långt ifrån Nordkorea ännu där man censurerar allt som är kritiskt mot regimen medan här så "censureras" sidor som sprider olagliga piratkopior.

Nu borde man inte missförstå mig här.. Tycker det är förkastligt att nätneutraliteten kränks på detta sätt men det är fortfarande miltals från Nordkorea.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att överklaga till EU-domstolen? Trodde dom var Högsta högsta instans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan man komma runt detta med VPN så kommer försäljningen av dessa tjänster återigen öka.

VPN, Proxy, TOR etc går alla runt detta på olika sätt och torrents i sig påverkas inte, bara åtkomsten av magnet links, sedan kan du räkna med samma "hackamole" som blivit i andra länder, proxys som länkar till materialet osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

VPN, Proxy, TOR etc går alla runt detta på olika sätt och torrents i sig påverkas inte, bara åtkomsten av magnet links, sedan kan du räkna med samma "hackamole" som blivit i andra länder, proxys som länkar till materialet osv.

Exakt. Denna "lag" kommer bli lika kraftfull som tidigare "antipiratlagar" som funnits i kraft i olika former sedan 2000-talets början. I slutändan så kommer folk komma runt det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Denna "lag" kommer bli lika kraftfull som tidigare "antipiratlagar" som funnits i kraft i olika former sedan 2000-talets början. I slutändan så kommer folk komma runt det.

Räcker det inte att knappa in ipadressen? Eller spärrar man totalt? Är det bara namnuppslaget som spärras så är det ju lugnt, eller hur är kravet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joalin:

Räcker det inte att knappa in ipadressen? Eller spärrar man totalt? Är det bara namnuppslaget som spärras så är det ju lugnt, eller hur är kravet?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte riktigt insyn i hur de spärrar eftersom det kan göras på olika sätt. Hemsidor kan spärras genom DNS eller adresser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Jag ville bara snygga till jämförelsen, adresser var i plural. Det tekniska får någon annan fastslå.

Förstår det Men om vi tar Postens liknelse ett steg längre, hur skulle PostNord rent tekniskt kunna bevisa att en försändelse kommer från en viss avsändare? Det finns inget krav på att det ska finnas en avsändare på brev? I så fall måste alltså posten öppna alla paket för att följa svensk lag eller domstolsbeslut? Det är lite det de lutar åt här - BBB måste implicit spionera på allt du surfar till för att säkerställa att du inte surfar till TPB (Även om beslutet är väldigt tydligt vad som avses just nu så kan ju domen ändras)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Förstår det Men om vi tar Postens liknelse ett steg längre, hur skulle PostNord rent tekniskt kunna bevisa att en försändelse kommer från en viss avsändare? Det finns inget krav på att det ska finnas en avsändare på brev? I så fall måste alltså posten öppna alla paket för att följa svensk lag eller domstolsbeslut? Det är lite det de lutar åt här - BBB måste implicit spionera på allt du surfar till för att säkerställa att du inte surfar till TPB (Även om beslutet är väldigt tydligt vad som avses just nu så kan ju domen ändras)

Beror lite på, om man skickar paket så behövs en avsändare. Naturligtvis är det svårt att hindra det även här, man kan gå till ett annat postkontor, använda en box-adress, etc. etc. Det fungerar bara om avsändaren är helt ärlig med sin adress.

Jag tror i ärlighetens namn inte domstolarna eller branschorganisationerna är tillräckligt tekniska att förstå att man kan ta sig förbi de flesta spärrar om man så vill och nöjer sig förmodligen med att man inte kan surfa direkt till sajten i fråga från en dator uppkopplad mot BBB.

Permalänk
Medlem

Konstigt, vann inte BBB förra året ett liknande mål? Antar att de tog upp det igen i en patent domstol. Det tråkiga är att oftast när de största bolaget förlorar så kommer alla ställa sig efter.

Permalänk
Medlem

När kommer detta att träda i kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

När kommer detta att träda i kraft?

"Hovrättens dom gäller från och med nu och tre år framåt och de internetleverantörer som inte följer denna kan tvingas betala vite på upp till 500 000 kronor. Domen har fastställts i högsta instans för marknadstvistemål, vilket innebär att det inte finns någon möjlighet att överklaga."
Så, borde väl vara nu teoretiskt sett. Praktiskt får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Hovrättens dom gäller från och med nu och tre år framåt och de internetleverantörer som inte följer denna kan tvingas betala vite på upp till 500 000 kronor. Domen har fastställts i högsta instans för marknadstvistemål, vilket innebär att det inte finns någon möjlighet att överklaga."
Så, borde väl vara nu teoretiskt sett. Praktiskt får vi se.

Detta är ju helt sjukt. Kommer dom just blockera en viss domän eller alla domäner som PirateBay kan använda?

Permalänk
Inaktiv

@DPG: Står från 02/28, om jag minns rätt, så det bör vara blockerat snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@DPG: Står från 02/28, om jag minns rätt, så det bör vara blockerat snart.

Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@DPG: Står från 02/28, om jag minns rätt, så det bör vara blockerat snart.

Skrivet av DPG:

Det stämmer.

"Förbudet träder i kraft den 28 februari 2017 och gäller under tre års tid räknat från samma datum."

https://www.documentcloud.org/documents/3460821-Svea-HR-PMT-1...

Permalänk
Medlem

Verkar som det blir DNS blockering. Då kan man ju komma runt det genom och byta DNS?

http://www.idg.se/2.1085/1.675943/blockering-pirate-bay-bredb...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DPG:

Verkar som det blir DNS blockering. Då kan man ju komma runt det genom och byta DNS?

http://www.idg.se/2.1085/1.675943/blockering-pirate-bay-bredb...

Svar ja, byta till Googles DNS i routern exempelvis:)