Kommer inte åt settings för min router!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Kommer inte åt settings för min router!

Hej!

Jag har 2 routers som är kopplade till varandra (Fråga inte varför). Men jag försöker komma åt den andra router. Så då funkar inte 168.192.1.1. Någon som vet vad man ska söka på? Det är en asus router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2017

@SoftArrow: Testat 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 eller router.asus.com?

Min bildskärm matchar mina sängkläder // Acer 27" Predator XG270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@kiyo: Eller ne ingen funkade av dem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Asus routern har troligen hamnat på 192.168.2.1

Sen har du en Asus device discovery i Asus support men nu har du ju inte ens uppgett vilken router du har, verktyget letar upp alla Asus routrar.

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt en ASUSAC68U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om routrarna inte är omkonfade så har du nog dubbel nat i lanet och adressproblem och kan normalt sett inte nå båda samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.
Har du konfat om dem så får du försöka komma ihåg hur du gjort och annars får du koppla isär lanet och ansluta till den router du vill in i och rensa samtidigt bort de dubbla nat och dhcpfunktionerna tex genom att brygga den och se även till att routrarna har olika unika statiska adresser i samma nät, tänk även på att en av dem ska agera standardgateway så att du får ordning på adresseringen i lanet.

Det är för det mesta en ganska dålig ide att koppla in 2 eller fler hemmaroutrar i ett lan, man bör bara ha en router och sedan bygga ut lanet via switchar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Gör såhär. Logga in på den routern som sitter närmast din dator (antar att det är den du kommer åt, inte den andra) och kolla vilken IP adress på WAN sidan som den routern har.

exempelvis DHCP WAN: 192.168.10.2 - Byt ut tvåan mot en 1:a - exempelvis 192.168.10.1 - det borde vara adressen på din första router.