Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag måste bara kommentera detta här med vädertätningen!

Faktum är att en icke vädertätad kamera, klarar så mycket mer än man tror.
Tro det eller ej, men den gör det

Har stått i regn o blåst med en D3100, och den är inte väderklassad alls.
Har stått med en D7000 och fotat båtrace, och fått den riktigt riktigt blöt.

Alla har klarat sig finfint

Så att ge sig ut o fota när det regnar lite, och tänka "jag kan inte, jag har inte utrustning för det" det funkar skitbra.

Faktum är: Dom klarar sig bättre än vad man själv tror!!!

Sen, det svåra, det gäller ju att våga prova

Provat en gång, två gånger, tio gånger, 100 gånger.......Sen rullar det b på

Det resonemanget är ju lite som att en hantverkare skulle jobba med skor utan stålhätta och genomtrampningsskydd. Det kommer sannolikt aldrig att hända något, men när olyckan väl är framme så är du jäkligt glad att du hade rätt skor på dig.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Det resonemanget är ju lite som att en hantverkare skulle jobba med skor utan stålhätta och genomtrampningsskydd. Det kommer sannolikt aldrig att hända något, men när olyckan väl är framme så är du jäkligt glad att du hade rätt skor på dig.

Rent principiellt har du ju helt rätt, fast man kanske ska jämföra det lite mer med att man vägrar gå ut utan torrdräkt bara för att det regnat under natten eller att inte gå ut på gården utan skottsäker väst för att ungarna skjuter med Nerf guns.
Visst tål vädertätade kameror mer, men tvärt emot vad de flesta verkar tro så exploderar inte kameran för att man tänker tanken att ta ut den i duggregn, även om den inte har vädertätning. Lika lite som att det är något slags garanti att den tål allt bara för att den är vädertätad.
Dessa klipp börjar ju bli lite gamla och det är ju inte så vetenskapligt utförda tester, men de är ju fortfarande relevanta och visar ju hur instegskameror, utan vädertätning står emot en hel del.
https://www.youtube.com/watch?v=D1tTBncIsm8
https://www.youtube.com/watch?v=FWzsXeXCwuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Det resonemanget är ju lite som att en hantverkare skulle jobba med skor utan stålhätta och genomtrampningsskydd. Det kommer sannolikt aldrig att hända något, men när olyckan väl är framme så är du jäkligt glad att du hade rätt skor på dig.

Skrev nästan en bok till svars, men läste @dumbos svar till dig. Så jag backspacede all text. Och vad mer kan man skriva (?) ja inte mycket, klockrent svar från dumbo är vad det är

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Va och kände lite som hastigast på x-t2an och xt-10 idag. Båda är otroligt små och trevliga! Det som dock slår en inbiten DSLRanvändare tycker att det är riktigt konstigt att kolla på en flimrande skärm... Sabbar lite av nöjet men känns som något man kanske kommer över? Det är ju trevligt att sökaren kan visa flera bilder samtidigt och andra fetures som en spegel inte kan. Vad säger ni som kör spegellöst vänjer man sig vid det? Måste säga att d7100 må va lite större men så stor är den inte heller, jobbigaste är nog att den är ganska tjock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Va och kände lite som hastigast på x-t2an och xt-10 idag. Båda är otroligt små och trevliga! Det som dock slår en inbiten DSLRanvändare tycker att det är riktigt konstigt att kolla på en flimrande skärm... Sabbar lite av nöjet men känns som något man kanske kommer över? Det är ju trevligt att sökaren kan visa flera bilder samtidigt och andra fetures som en spegel inte kan. Vad säger ni som kör spegellöst vänjer man sig vid det?

Både ja och nej.

För stilla motiv så har jag vant mig vid EVF (även de som inte längre är i toppklass).

För sport och action så tycker jag att OVF fortfarande är en stor fördel i de sammanhangen.

Skrivet av neom96:

Måste säga att d7100 må va lite större men så stor är den inte heller, jobbigaste är nog att den är ganska tjock!

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på tex. X-Pro2 som har en kombinationssökare med både EVF och OVF.

Större än X-T10, men mindre tjock än en DSLR.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Den relativt korta batteritiden på mirrorless lär bli ett helvete på en längre vandring. Tacka vet jag min gamla Nikon D90 med Tokina 11-16 samt 35mm 1.8. D90 är betydligt smidigare kamera än D300 och håller nära nog identisk bildkvalitet.

Valde bort Nikon D7x00 när jag bytte kamera och fotar numera mestadels med en Olympus OM-D E M10 Mark II. Extra batteri var mitt första tillbehör till den. Bildstabilisering och motordriven zoom äter batteri på den, men smidigt när man fjärrstyr kameran med mobiltelefonen.

Hade utan tvekan skaffat en Nikon D3400 som resekamera om det inte vore för alla mina gamla AF-objektiv.

Permalänk
Medlem

Håller med om att batteritiden fortfarande är en nackdel på spegellösa, och kan ibland även bli till ett problem (sedan är det i vissa andra fall och situationer ett överkomligt problem som man kan ta för att få andra fördelar med spegellöst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Valde bort Nikon D7x00 när jag bytte kamera och fotar numera mestadels med en Olympus OM-D E M10 Mark II. Extra batteri var mitt första tillbehör till den. Bildstabilisering och motordriven zoom äter batteri på den, men smidigt när man fjärrstyr kameran med mobiltelefonen.

Hur är Olympus? Skulle de vara ett alternativ i mitt fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För sport och action så tycker jag att OVF fortfarande är en stor fördel i de sammanhangen.

Kika på tex. X-Pro2 som har en kombinationssökare med både EVF och OVF.

Det mest fartfyllda jag skjuter är street tror jag. Så egentligen behöver jag kanske inte farten.

Har kollat på x-pro2 och gillar verkligen den! Dock så är den precis som xt-2, lite utanför budget. Ett alternativ skulle såklart kunna vara x100f men känner att det är mera en kamera som man har som kompletterar ett DSLR system... Vill gärna ha möjlighet till att vara lite mera flexibel i mitt system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med om att batteritiden fortfarande är en nackdel på spegellösa, och kan ibland även bli till ett problem (sedan är det i vissa andra fall och situationer ett överkomligt problem som man kan ta för att få andra fördelar med spegellöst).

Jag känner att det är svårt att veta utan att ha testat

Vad skulle ni ha valt:
X-T20 + 18-55mm + 23mm f2 = 14980kr

D7100 + Sigma 17-50mm f2.8 + nikon 35mm f1.8 = 12280kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Jag känner att det är svårt att veta utan att ha testat

Vad skulle ni ha valt:
X-T20 + 18-55mm + 23mm f2 = 14980kr

D7100 + Sigma 17-50mm f2.8 + nikon 35mm f1.8 = 12280kr

Ja hade valt en begagnad X-t10 + 23mm f2 = 5000kr plus 2 veckor i Thailand = 14980kr.

En splitterny X-T1 Graphite kostar nu 5990kr. Beggad i svart har varit nere på 2000kr.
Skillnaderna mellan en sensorgeneration hit eller dit kommer inte synas i dina bilder.
Om du bryr dig om video så är däremot skillnaden större och xt20 det givna valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Hur är Olympus? Skulle de vara ett alternativ i mitt fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde Olympus för delvis för att jag gillar retro-utseendet samt att alla reglage finns på kameran. Den elektroniska sökaren är även i toppklass och kameran i sig har 5-axis bildstabilisering. Ett annat viktigt skäl, var att kunna dela med mig av bilderna direkt till mobilen utan att använda dator. Att kunna helt fjärrstyra kameran med mobilen blev ett plus i sig.

Ang. sökaren så är den däremot ofta felinställd i butik, vilket gör att den upplevs som laggig samt flimmrig. Stänger man av alla bildförbättringar, så får man en betydligt trevligare sökare.

Nackdelarna är däremot batteritiden där ett extra batteri känns som ett måste. Den motordrivna zoomen på objektivet (14-42 EZ) gör även att kameran känns långsam och gör att den slukar ännu mer batteri.

Sedan är jag även lite tveksam till hur tålig kameran är. Visst är det delvis metall, men kameran känns lika skör som en iPhone. Det är trots allt en hipster-kamera och inget arbetsredskap

Då ser jag en Nikon D3400 eller D90/D7x00 som betydligt tåligare kameror. Sedan ska man aldrig underskatta kitobjektiven hos Nikon. Det äldre Nikon 18-55 (utan VR) är extremt lätt och enkelt reseobjektiv.

Min Olympus E-10 Mk II med 14-42 EZ samt makrokonverter.

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt på min unboxingvideo av X-T20 silver med Fujinon 18-55 linsen. Hojta till om ni vill att jag testar något i part 2!

Videon finns här: https://www.youtube.com/watch?v=RaW3ZfElmsM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Ta gärna en titt på min unboxingvideo av X-T20 silver med Fujinon 18-55 linsen. Hojta till om ni vill att jag testar något i part 2!

Videon finns här: https://www.youtube.com/watch?v=RaW3ZfElmsM

Vi vill se tester av adapterade snorbilliga fina gammelgluggar. Mums!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vi vill se tester av adapterade snorbilliga fina gammelgluggar. Mums!

NEEEEEEEEEEJ!!!

Det vill vi inte...

Riktigt fina moderna Fujinonlinser... ja, DET vill vi se!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/