Asus ROG Swift PG258Q = kommer 240hz snart att bli ett "måste" för online gaming?

Permalänk
Medlem

Asus ROG Swift PG258Q = kommer 240hz snart att bli ett "måste" för online gaming?

Hejsan!

Så jag är i en, för en konsument, lite besvärlig situation. Jag skulle precis lägga en beställning på en Asus ROG Swift PG29Q, men innan jag bekräftade beställningen så gjorde jag en sista titt på lite olika skärmar och recensioner, liksom lite för att försäkra mig om att de 8000:- jag precis höll på att lägga ut var värt det.

Och så såg jag denna video: https://www.youtube.com/watch?v=Fi_CSF-Nedo

Och så läste jag denna recension: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg258q.htm

En av anledningarna till att Asus ROG Swift PG29Q är så attraktiv för mig är inte bara allt du får för den idag, utan även det faktum att den säkerligen kommer att vara top-notch i ännu ett par år. IPS, G-sync, 27" 1440p och 144hz? Sign me up. Det får vara värt de 8000 kronor jag lägger ut. Jag får en skärm som inte bara erbjuder fantastisk prestanda, utan även prestanda som jag kan möjligen kan bygga vidare på i några år. Det är trots allt svårt att idag få ut ens 60+ fps i vissa spel med en sådan monitor, om man "maxar" spelen. Nog skulle man väl kunna bygga upp antalet fps man kan klämma ut under ett par år, innan man når taket på 144 fps.

Men 120+ hertz kanske håller på att fasas ut? Ska man tro ovanstående recensioner så erbjuder uppenbarligen 200+ hertz en helt klart märkbar skillnad från 120hz, och ger en fördel i online gaming. Och innan ni frågar: nej, jag spelar inte konkurrensbetonad online gaming. Jag spelar inte "CS: GO". Men jag kanske kommer spela t.ex. "For Honor", eller liknande spel. Möter jag då en motståndare som maxar sin FPS så till den grad att de sitter och surfar på 240 fps kontra mina 144 fps, ja, då kanske jag är i klart underläge? Det borde jag iaf bli, om man ska tro recensionerna.

Så den uppdateringsfrekvens som Asus ROG Swift PG29Q ger idag kanske snart kommer att fasas ut? Vad tror ni? Är man i klart underläge om man inom ett halvår inte sitter med en 240hz monitor? Kommer 144hz att räcka ett tag framöver?

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer fasas ut för att upplösningen ökar också och det finns inga grafikkort som kan få 144 fps i 4k och liknande. Men man vet aldrig komponentmarknaden är snabb i utvecklingen. Den personen med 240 fps kommer nog ha ett övertag.

Permalänk
Medlem

For Honor är knappast den typen av spel där du har nytta av hög FPS/Hz när du har lock-on och en väldigt slö kamera. Det är också tungdrivet, får runt 40FPS på 3440x1440, 980 Ti. GL att få 240 FPS utan att dra ner allt på low. For Honor är ett vackert spel visuellt, så varför skulle man vilja gimpa sin spelupplevelse för mer FPS? 240Hz funkar bara på spel som CS, Quake och äldre titlar. Därför jag själv satsade på hög upplösning, 21:9 och "bara" 100hz med G-sync. För realistiskt så når man extremt sällan 100FPS i dagens AAA-spel med ett top-of-the-line single GPU-kort.

Permalänk
Medlem

Antar att du syftar på PG279Q och inte PG29Q.

Jag har den skärmen och är helnöjd. Jag känner att jag ändå inte kommer högre än maxfrekvens i 1440p i nyare krävande spel. Och steget upp är ju 2160p, men då får du leva med 60Hz, om du inte väntar på 144Hzaren men den lär väl kosta 20k+.

Så för mig är det verkligen en sweetspot, lite dyr, men det bästa du kan få om du vill ha allt typ imo.

Dessutom går den ju i 165Hz, inte 144. Och ja, det kommer räcka lång tid framöver, så vida du inte får några robotögon.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

240Hz panelerna togs fram mestadels för den fortsatt växande e-sport scenen där dessa monitorer kommer bli en vanlig syn framöver.

144Hz kommer nog inte att bli irrelevant för ett väldigt väldigt bra tag om man nu endast jämför gaming skärmar om det nu aldrig kommer att bli irrelevant, orsaken är:

IPS panelerna idagsläget klarar inte mera än 144~165Hz max ungefär, 165Hz pushar dem redan strax över deras kapacitet. Så allt över detta kommer vara TN paneler i de kommande åtminstone 2-3 åren kan jag tänka mig och då kanske OLED kanske kan börja bli aktuellt så småningom också. Men även GPU prestandan kommer inte heller riktigt finnas där och som sagt, man marknadsför dessa skärmar främst i e-sports sammanhang men för vanliga svenssons kommer det troligtvis inte få sådär jättestor adoptering, hög upplösning och IPS är mera attraktivt samt ultrabreda skärmar i både VA och IPS tycks växa fram i popularitet. Om priset skulle vara "rätt", typ 3500 kr, då skulle dessa skärmar få väldigt bra adopteringsrate men nu kommer de ganska nära gaming 1440p skärmar i pris vilket blir aningen omotiverande för medelsvensson.

Men med det sagt så är jag inte själv medelsvensson och är nog intresserad utav denna skärm, helst skulle jag ta en 24" 1920x1080 IPS 165Hz med GSYNC, det hade varit min personliga sweetspot och jag vore beredd att betala för det också, typ upp till ~6000 kr (medelsvensson skulle bara betala kanske allra max 4500 kr för det kan jag tänka mig varför jag inte heller förväntar mig att tillverkare ser det så aktraktivt) men tyvärr lär man väl inte få det så får nöja sig med 240Hz TN panel då istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

I CSGO till exempel kan det faktiskt komma till nytta och göra skillnad. Kommer definitivt användas inom esporten.

Har inte testat 240hz själv, men de som jämfört 144hz och 240hz säger att det är en märkbar skillnad iallafall.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar allesammans! Det är alltid härligt att få lite input på sådana här svåra frågor.

Skrivet av Elvispen77:

Tror inte det kommer fasas ut för att upplösningen ökar också och det finns inga grafikkort som kan få 144 fps i 4k och liknande. Men man vet aldrig komponentmarknaden är snabb i utvecklingen. Den personen med 240 fps kommer nog ha ett övertag.

Det är sant. Det roliga är att jag aldrig riktigt funderat över vikten av FPS gällande online-spelande, men nu när dessa monster-skärmar med 240Hz kommer ut på marknaden så svär även amatörerna att uppdateringsfrekvensen hjälper dem att prestera bättre. Gott så, då är det väl bara att köpa en ny monitor om man vill ta del av denna teknik. Problemet jag upplever uppstår när jag inser att det här är den enda faktorn som gör mig osäker på om jag ska köpa en PG279Q eller inte. PG279Q har trots allt varenda finess du kan tänka dig, förutom just 240Hz. Det är ett svårt val!

Skrivet av headphoneninja:

For Honor är knappast den typen av spel där du har nytta av hög FPS/Hz när du har lock-on och en väldigt slö kamera. Det är också tungdrivet, får runt 40FPS på 3440x1440, 980 Ti. GL att få 240 FPS utan att dra ner allt på low. For Honor är ett vackert spel visuellt, så varför skulle man vilja gimpa sin spelupplevelse för mer FPS? 240Hz funkar bara på spel som CS, Quake och äldre titlar. Därför jag själv satsade på hög upplösning, 21:9 och "bara" 100hz med G-sync. För realistiskt så når man extremt sällan 100FPS i dagens AAA-spel med ett top-of-the-line single GPU-kort.

Det är naturligtvis sant att det blir svårt att klämma ut 240 FPS i t.ex. Battlefield 1, oavsett vad för monitor man har. Det är väl så att det alltid kommer finnas någon som har ett mindre övertag online enbart genom deras hårdvara, tack vare att de lagt ut mer pengar på just detta. En 27" med 240Hz måste ju trots allt ge ett mindre övertag från en identisk 24" med 240Hz. Du har trots allt mer yta att ögla igenom din omgivning med.

Men den återkommande frågan är ju: spelar det någon roll för ens behov? Är det viktigare med skyhög FPS, eller med fina färger, bra betraktningsvinklar och högre upplösning? Det är en svår fråga att svara på!

Skrivet av xcluzive:

Antar att du syftar på PG279Q och inte PG29Q.

Jag har den skärmen och är helnöjd. Jag känner att jag ändå inte kommer högre än maxfrekvens i 1440p i nyare krävande spel. Och steget upp är ju 2160p, men då får du leva med 60Hz, om du inte väntar på 144Hzaren men den lär väl kosta 20k+.

Så för mig är det verkligen en sweetspot, lite dyr, men det bästa du kan få om du vill ha allt typ imo.

Dessutom går den ju i 165Hz, inte 144. Och ja, det kommer räcka lång tid framöver, så vida du inte får några robotögon.

Bra att du är nöjd!

Ja, vänta kan man ju alltid göra. Om några år har väl skärmar med omöjligt bra färger kommit ut, som dessutom erbjuder 1 miljon Hertz. Det gäller att spela marknaden bra om man vill få ut det mest prisvärda, men i detta räknas ju också vad du själv värderar mest. Som sagt är det en svår nöt att knäcka. Just nu känns det som att jag vill ah båda skärmarna lika mycket, men det går inte för sig!

Kanske gör jag som du och skaffar mig en PG279Q trots allt. Oavsett vad så lär jag inte bli besviken, men det är mycket pengar vi pratar om.

Skrivet av RPGWiZaRD:

240Hz panelerna togs fram mestadels för den fortsatt växande e-sport scenen där dessa monitorer kommer bli en vanlig syn framöver.

144Hz kommer nog inte att bli irrelevant för ett väldigt väldigt bra tag om man nu endast jämför gaming skärmar om det nu aldrig kommer att bli irrelevant, orsaken är:

IPS panelerna idagsläget klarar inte mera än 144~165Hz max ungefär, 165Hz pushar dem redan strax över deras kapacitet. Så allt över detta kommer vara TN paneler i de kommande åtminstone 2-3 åren kan jag tänka mig och då kanske OLED kanske kan börja bli aktuellt så småningom också. Men även GPU prestandan kommer inte heller riktigt finnas där och som sagt, man marknadsför dessa skärmar främst i e-sports sammanhang men för vanliga svenssons kommer det troligtvis inte få sådär jättestor adoptering, hög upplösning och IPS är mera attraktivt samt ultrabreda skärmar i både VA och IPS tycks växa fram i popularitet. Om priset skulle vara "rätt", typ 3500 kr, då skulle dessa skärmar få väldigt bra adopteringsrate men nu kommer de ganska nära gaming 1440p skärmar i pris vilket blir aningen omotiverande för medelsvensson.

Men med det sagt så är jag inte själv medelsvensson och är nog intresserad utav denna skärm, helst skulle jag ta en 24" 1920x1080 IPS 165Hz med GSYNC, det hade varit min personliga sweetspot och jag vore beredd att betala för det också, typ upp till ~6000 kr (medelsvensson skulle bara betala kanske allra max 4500 kr för det kan jag tänka mig varför jag inte heller förväntar mig att tillverkare ser det så aktraktivt) men tyvärr lär man väl inte få det så får nöja sig med 240Hz TN panel då istället.

Kloka ord. Tack för ditt svar. Jag hade också föredragit en 24" IPS med de speccs du anger för ca 6000:-, men marknaden anser det väl inte vara lukrativt, så då får det vara!

Skrivet av DozeN:

I CSGO till exempel kan det faktiskt komma till nytta och göra skillnad. Kommer definitivt användas inom esporten.

Har inte testat 240hz själv, men de som jämfört 144hz och 240hz säger att det är en märkbar skillnad iallafall.

Ja, det är ju det. Uppenbarligen gör det faktiskt skillnad. Och tänk då om det här blir standard snart nog, och så sitter man med en nyligen inköpt 144Hz monitor och blir överkörd online. Det är väl dock en risk jag får ta, om jag nu bestämmer mig för att skippa PG279Q i favör till PG258Q.

Hursomhelst, återigen: tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för era svar allesammans! Det är alltid härligt att få lite input på sådana här svåra frågor.

Ja, det är ju det. Uppenbarligen gör det faktiskt skillnad. Och tänk då om det här blir standard snart nog, och så sitter man med en nyligen inköpt 144Hz monitor och blir överkörd online. Det är väl dock en risk jag får ta, om jag nu bestämmer mig för att skippa PG279Q i favör till PG258Q.

Hursomhelst, återigen: tack för era svar!

Skulle lätt tagit 27' 1440p 144hz G-SYNC IPS framför en 24' 1080p 240hz om jag inte endast spelat CSGO.

Jag menar bara IPS mot TN är en stor skillnad, sen har du G-SYNC och högre upplösning, wow.

Du lär ju ändå inte få ut 240fps i många spel, och i än mindre där de faktiskt gör skillnad (de kan nog räknas på en hand )

Permalänk

Skulle råda samtliga att läsa igenom http://www.sweclockers.com/forum/trad/1351979-asus-rog-swift-... innan ni köper en ASUS PG278q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeappel:

Skulle råda samtliga att läsa igenom http://www.sweclockers.com/forum/trad/1351979-asus-rog-swift-... innan ni köper en ASUS PG278q.

Ja, jag har förstått att det är problem med kvalitetskontrollen på dessa paneler. Det är något som är medvetet, enligt vissa på Internetz som menar på att det enda anledning till varför du kan få tag på t.ex. en Asus PG279Q för 9000:- är för att man skurit ner på diverse kostnader, då framförallt på kvalitetskontrollen. Huruvida det är sant eller inte vet jag naturligtvis inte, men det är väl som det är. Köper man en sådan här skärm får man väl helt enkelt vara beredd på att spela lotteriet, oavsett hur man känner inför det. Det är extremt dåligt av både Acer och Asus, men det är som det är. Jag försöker trösta mig med att det hela trots allt är ett i-lands problem, när allt kommer omkring. Saker och ting hade kunnat vara värre!

Skrivet av DozeN:

Skulle lätt tagit 27' 1440p 144hz G-SYNC IPS framför en 24' 1080p 240hz om jag inte endast spelat CSGO.

Jag menar bara IPS mot TN är en stor skillnad, sen har du G-SYNC och högre upplösning, wow.

Du lär ju ändå inte få ut 240fps i många spel, och i än mindre där de faktiskt gör skillnad (de kan nog räknas på en hand )

Du vet, trots att jag håller med dig, så känner jag samtidigt att jag trots allt lutar mer åt att försaka alla godsaker som IPS innebär till förmån för skyhög refreshrate. På något sätt så känner jag att det är viktigare för mig att göra ett inköp som med högre sannolikhet ger mig en skärm som kommer att vara "så länge som möjligt". Nog för att en felfri Acer XB271HU eller Asus PG279Q är otroligt premium, men när det kommer till kritan så kostar de både väldigt mycket, och blir de "väldigt" omoderna inom kort p.g.a. att 240Hz tar fart så skulle jag bli riktigt ledsen över att sitta med en sådan panel. Jag känner nog trots allt att gaming kommer först, sedan färgåtergivning och betraktningsvinklar, men vi får se!

Permalänk

@Felidae: Jo visst är det ett lotteri, jag har en acer 144hz gsync på väg hem och man får ju bara hoppas på ett "triss-moment"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeappel:

@seriegubben: Jo visst är det ett lotteri, jag har en acer 144hz gsync på väg hem och man får ju bara hoppas på ett "triss-moment"

Kul! Berätta gärna hur det går när/om du får tid!

Permalänk

@Felidae: Yes det skall jag göra

Permalänk

@Felidae: Fick skärmen "Acer XB270HUD" idag och har använt den ett par timmar till både spel och vanligt surfande på nätet. Inga döda pixlar, finns en antydan till pyttelite backbleed längs nedre högra hörnet som endast är synligt vid svart bild vilket inte ens en riktigt kräsen person hade stört sig på. Då jag aldrig använt en IPS panel så kan jag varken berömma eller fördöma färgerna mer än att den vita ser något dassig ut jämnfört med de gamla samsung-skärmarna jag använde mig utav innan annars helt ok.

Nu till det roliga, 144hz + G-sync är helt fantastiskt i spel och flyter på helt sömnlöst och gör spelen betydligt trevligare att spela.

Just nu kan jag bara ge tummen upp för denna skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeappel:

@seriegubben: Fick skärmen "Acer XB270HUD" idag och har använt den ett par timmar till både spel och vanligt surfande på nätet. Inga döda pixlar, finns en antydan till pyttelite backbleed längs nedre högra hörnet som endast är synligt vid svart bild vilket inte ens en riktigt kräsen person hade stört sig på. Då jag aldrig använt en IPS panel så kan jag varken berömma eller fördöma färgerna mer än att den vita ser något dassig ut jämnfört med de gamla samsung-skärmarna jag använde mig utav innan annars helt ok.

Nu till det roliga, 144hz + G-sync är helt fantastiskt i spel och flyter på helt sömnlöst och gör spelen betydligt trevligare att spela.

Just nu kan jag bara ge tummen upp för denna skärmen.

Härligt att höra att du är nöjd med skärmen! Riktigt gott att du fick ett i princip felfritt exemplar!

Jag tänker dock att detta måste vara den lite äldre versionen på den lite modernare XB271HU? Din skärm ska t.ex. inte ha en extra HDMI-port? Mer olika än så kan de två skärmarna rimligen inte vara dock. Konstigt att den vita färgen ser mer dassig ut än vad den gör på en TN-skärm. Du kanske inte har kalibrerat skärmen till fullo ännu? Å andra sidan vet jag att vitt på IPS-skärmar alltid ser något annorlunda ut än på den bästa TN-skärm, så det kanske bara är så att vi inte riktigt är vana vid "riktig" vit färg? Har du förresten också haft en Samsung Syncmaster förr? Just nu sitter jag på en Samsung Syncmaster P2450, en gammal TN-skärm från 2009, så jag kanske vet vilken erfarenhet du haft med dina TN-skärmar från förr?

Då vet jag hursomhelst att du är nöjd. Oavsett vad jag själv gör för inköp tror jag också att jag kommer att bli nöjd, och mitt hjärta säger mig att IPS, 27" och 1440p trumfar 240Hz, så det kan nog mycket väl bli så att jag gör som du i slutändan. Tack för din uppdatering! ^^