Hjälp med att placera RAM-minne i rätt slot

Permalänk

Hjälp med att placera RAM-minne i rätt slot

Hej!

Jag bygger för tillfället min första dator och har nu kommit fram till steget då RAM-minnet ska sättas på plats. Moderkortet som jag har är ett Gigabyte Z270x Gaming 5 och RAM-minnet är Corsair Vengeance LPX 2x8GB. Med andra ord är det två stycken minnen som ska sättas i moderkortet.
Vad jag undrar är vilka slots på moderkortet som ska användas för att det ska fungera allra bäst?

På moderkortet som jag har valt finns det inga färgkombinationer att rätta sig efter och manualen har jag svårigheter att förstå. Den enda informationen i manualen som jag kan finna är följande: http://i.imgur.com/dAaXNcf.jpg
Om jag har förstått det rätt så ska minnet placeras i samma "Channel", men tabellen i ovan bild verkar visa något annat?

Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@eJohanssonlol
Har du endast 2st stickor ska de sitta på i slot DDR4_2 och DDR4_4 eller DDR4_1 ochDDR4_3.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sätt dom näst närmast CPU'n och längst bort från CPU'n (DDR4_2 och DDR4_1)

Permalänk

Enklaste förklaringen e nog att slotsen du sätter dem i har samma färg, typ mina e två svarta o två vita. så väljer man bara. men om alla e svarta eller så så brukar det vara varannan för att det ska vara samma kanal. Det brukar stå på moderkortet också vilken slot som är vilken om man har eagle eyes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@eJohanssonlol
Har du endast 2st stickor ska de sitta på i slot DDR4_2 och DDR4_4 eller DDR4_1 ochDDR4_3.

Är det inte DDR4_2 och DDR4_1 eller DDR4_4 och DDR4_3?

Permalänk
Medlem

Antingen väljer du att sätta dom i DDR4_2 och DDR4_4 eller DDR4_1 och DDR4_3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Är det inte DDR4_2 och DDR4_1 eller DDR4_4 och DDR4_3?

På gamla AMD kort brukade det vara så, men oftast inte på modernare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

På gamla AMD kort brukade det vara så, men oftast inte på modernare.

Enligt bilden så ska det vara så ifall man har 2 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

På gamla AMD kort brukade det vara så, men oftast inte på modernare.

Men nu framgår det ju ganska tydligt av bilden på manualen att de ska sitta i 1 och 2 eller 3 och 4. Annars kommer de köras i singel channel om man kör 1 och 3 eller 2 och 4.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

1+2, eller 3+4, enligt manualen. Jätte snällt av dig att ta en bild, så vi slapp några tveksamheter.

När det kommer till vilket alternativ, 1+2, eller 3+4, så spelar det ingen roll. Fritt val, vad som passar bäst, eller är mest estetiskt tilltalande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för hjälpen! För andra som eventuellt undrar samma sak som jag så kan jag berätta att jag placerade de i DDR4_1 och DDR4_2 och det fungerar alldeles utmärkt.