Permalänk
Medlem

Nytt tbord tips!

Hej!
Jag hade tänkt skaffa ett nytt tbord pga att jag lessnat på mitt Razer bw chroma och synapse...
Så letar efter en ersättare
Krav:
Gärna under 1300kr
Gärna romer G switchar men annars mx red
Gärna Rgb annars röd belysning(setup går i röd/ svart)
Gärna TKL
Har kollat lite på logitech g410

Tack på förhand!

Permalänk

@76FELIX: Ozone strike battle verkar uppfylla dina krav bortsett från att det inte finns med Romer G-brytare. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2924807 eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4123050

Det finns även med RGB om du gillar det. Som vanligt kostar det dock några hundra kronor mer.

Glömde prisjaktslänkar.
Permalänk
Medlem

@nogravitas: ok, var faktiskt det jag kollade på från början innan jag tästade romer g, vet du ifall cdon får in den?

Permalänk

@76FELIX: Ingen aning, hurså?

Permalänk
Medlem

@nogravitas: den var billigast där och kostade bara 500!

Permalänk

@76FELIX: Schyst pris! Antar att det beror på huruvida deras distributör erbjuder dem samma pris igen. Skulle inte tippa på det dock. Om du letar efter låga priser så skulle jag kolla fyndhörnor och demo-produkter om jag vore du.

Permalänk
Medlem

@nogravitas: ok, är det bara inet som har fyndhörna i Göteborg? Vet att maxgaming har mycket demo produkter

Permalänk

@76FELIX: Ingen aning, det mesta brukar finnas att kika på respektive webbshop.

Permalänk
Permalänk

@76FELIX: Har inte superkoll på priserna för logitech men det verkar vara en bra deal.
Jag föredrar Cherry MX framför Romer-G, men det är högst personligt vilka brytare en föredrar. Om du gillar Romer-G så tycker jag du ska slå till, du blir säkert nöjd.

Permalänk
Inaktiv

@76FELIX
Om jag minns rätt så är du inte intresserad av att byta Caps, men för kännedom: Romer-G brytarna har inte MX-stammar så eftermarknaden för keycaps/hattar är minimal/"obefintlig".

Eftersom Romer-G är en taktil brytare (Aktivering 45cN) med slaglängd på 3,1 mm och aktivering vid runt 1,5mm så skulle du nog även kunna gilla:

  • Cherry ML (Taktil, 45cN,1,5mm/3,0mm. T.ex. Cherry G84-4100)

  • Cherry MX Brun Speed (om den finns: 45cN, 1,5/3,0) som har liknande egenskaper,

annars påstås det även att "vanlig" Cherry MX Brun ska ha en liknande känsla (45cN, 2,0/4,0); det vet jag inte riktigt om jag personligen håller med om dock.

Och som vanligt, det är du som bestämmer vad du gillar, så vill du ha romer-g: köp det

Permalänk
Medlem

@anon257891: ok har inte hört talas om dom brytarna men kan du något bra ISO nordic\svebskt tbord med någon av dom?

Permalänk
Inaktiv

@76FELIX: Jag tror du känner till verktygen för att leta reda på detta, jag försökte posta länkar åt dig , men blev *modererad*

Permalänk
Medlem

@anon257891: ok, men föredrar att bäställa inom landets gränser så tror set blir romer G eller röda

Permalänk
Medlem

Har någon testat det här: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/epicgear/defaint-eg-mms-mechanical-keyboard-24-pack-switch
Verkar lite intressant med utbytbara switchar och sånt

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera g810, det är vad jag själv använder mestadels.

Det som avskräcker med g410 är att de har gjort massa "gamer" ändringar. WASD tangenterna är åt skogen dåliga med nån form av special-keycaps, samma sak med piltangentbordet. Överlag känns g810 som G410's vuxna storebror, men det är så klart inte TKL och allt det andra är en smaksak.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: har kollat på det också, men känns lite som överkanten av budgeten. En sak är bra med det ortsförteckning från att det säkert är ett helt fantastiskt tbord är att man får med the divinision

Permalänk
Medlem

@76FELIX: Kan nämna att jag plockade upp mina för 799, några hundringar under priset på g410 med din webhallen länk.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: oj, det bar bra pris, kommer det igen så kommer jag förmodligen slå till

Permalänk
Permalänk
Medlem

@76FELIX: Kan få köpa mitt MasterKeys Pro M =]

Permalänk
Inaktiv

Du känner säkert redan till det, men för säkerhets skull: Cherry Clear <> Gateron Clear
Gateron Clear: Extremt lätta Linjära brytare
Cherry Clear: Tröga taktila brytare

Permalänk
Medlem

@anon257891: jag vet att skillnaden är gättestora men märkte nu att set stig gateron white är det samma som clear?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 76FELIX:

@anon257891: jag vet att skillnaden är gättestora men märkte nu att set stig gateron white är det samma som clear?

Prova en gång till med annan stavning, så kanske jag begriper? "gättestora" tolkar jag som "jättestor(a)". Men "set stig gateron white..." begriper jag inte alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Prova en gång till med annan stavning, så kanske jag begriper? "gättestora" tolkar jag som "jättestor(a)". Men "set stig gateron white..." begriper jag inte alls!

Du verkar haft tur som inte behövt lära dig att avkoda meddelanden du set stig = det stod

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Prova en gång till med annan stavning, så kanske jag begriper? "gättestora" tolkar jag som "jättestor(a)". Men "set stig gateron white..." begriper jag inte alls!

"tästade"

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

@76FELIX:
Jag chansar på ett svar, och svarar såhär:

Tillverkare

Cap-
Mount

Plate-
Mount

"Färg"

Typ

Preasure
Point/
OperationalCharact.
[cN]

Init.
Force
[cN]

Aktiverings-kraft
[cN]

Bottom Out
(B.O.)
[cN]

PreTravel
(P.T.)
[mm]

Travel
[mm]

Cherry

MX

MX

Red

Linear

45

30

45

62

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Red Silent

Linear

45

30

45

62

1,9

3,7

Cherry

MX

MX

Nature White (RGB)

Linear

55

30

52

70

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

White

Clicky

80

30

70

85

2,2

4,0

Cherry

MX

MX

Clear

Tactile

65

40

55

95

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Clear

Linear

35

35

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

White

Linear

35

35

2

4

Gateron

MX

MX

Red

Linear

45

45

2,0

4,0

Logitech

Non-MX

-

Romer-G

Tactile

45

45

1,5

3,1

Permalänk
Medlem

@anon257891: ok, tack, gissade också på att clear och white va samma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Eller förra årets mest överprisade?