Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

När SSDn i min HTPC gick sönder så monterade jag temporärt en HDD i den och tyckte att det kunde vara en kul grej att installera Linux för att se om det kan vara ett gångbart alternativ till Windows 10.

Jag började med Linux Mint 18.1. Till att börja med så stöder det inte Full RGB från början och det är inte direkt lätt att göra en workaround för någon som inte är van Linuxanvändare. Jag körde de uppdateringar som rekommenderades och installerade Kodi, qBittorrent och Flash-player.
Jag passade även på att ta bort program som jag inte använder så som Libre Office men det slutade bara i långa felmeddelanden och gick ej att ta bort. Efter någon omstart så slutade det med svart skärm efter boot och felet kvarstod efter fler omstarter. Provade installera om alltihop igen men efter att ha kört diverse uppdateringar så var den svarta skärmen tillbaka.

Då provade jag Elementary OS 0.4 istället vilken såg enkel och trevlig ut. Återigen problem med Full RGB, har aldrig sett det fungera på någon Linuxdist så jag antar att det är en bugg i kärnan. Efter att jag startar om det så stannar det vid en kommandoprompt där det står något om Busybox eller liknande. Provar starta om igen, felet kvarstår. Installerar om alltihop igen, men felet kommer tillbaka när man startar om datorn. Till slut så bockar jag ur alternativet att installera flash-player, mp3 stöd etc under installationen och då kan jag starta om utan problem.
Dessvärre så går det ej att lägga till bokmärken i den inbyggda webbläsaren och man kan inte ändra startsida. Det finns heller inget ljud på t.ex. Youtube. Provar istället Chromium och Firefox men de lider av kraftig tearing i videos och i Firefox kan man inte stänga av den inbyggda system baren ovanför fönstret vilket gör att man förlorar ganska mycket av bilden.
Det verkar heller ej gå att visa foton i Elementary OS. Provar installera om fotoappen samt en annan bildvisare men det går fortfarande inte att öppna bilder. Till slut så lägger även denna installation av efter att uppdateringshanteraren låser sig och efter det så bootar det bara till en svart skärm.

Då provar jag istället Ubuntu 16.04.1 trots att jag inte är alltför förtjust i Unity. Installationen går som vanligt fint och de flesta programmen finns där. Fortfarande inget stöd för Full RGB dock. Jag väljer att endast köra de garanterat fungerande uppdateringarna. Installerar Kodi. Men som vanligt, efter en omstart så vägrar Ubuntu att boota, fastnar på laddningsskärmen.

Provade snabbt Debian 8.7.1 vilket inte ville installeras i UEFI läge, antar att det är krångligare med denna dist. Jag kan heller inte hitta nätverkskortet i min dator så jag ger upp där.

Ingenting verkar fungera i Linux för mig och med tanke på hur extremt användarfientligt det är så är det heller inte lätt att lösa de problem som uppstår. Alla distar har olika kommandon för hur man gör det ena och det andra, det är svårt att hitta hjälp eller vettiga svar på ens problem. Det jag beskriver här är dessutom bara en bråkdel av alla de problem jag har stött på.
I slutändan så installerar jag Windows 10 igen och då fungerar verkligen allting. Full RGB, uppdateringarna fungerar perfekt, ingen tearing på videos, enkelt att installera Kodi och qBittorrent. Flashbaserade sidor fungerar som de ska. Över lag är allting rappt och snyggt och framförallt stabilt.

Jag vill verkligen hitta en Linuxdist som fungerar som alla beskriver Linux. Extremt stabil, krångel- och underhållsfri etc. Men desto mer jag läser på nätet så verkar det komma fram en bild av att Linux inte är lämpat för desktops. Det är ett förträffligt server OS och går att anpassa för nästan all hårdvara idag, men det blir gång på gång slaget på fingrarna av Windows när det kommer till desktop.
Det finns en Linuxdist som har fungerat fint för mig och det är OpenELEC. Efter att man väl ställt in den så fortsätter den gå månad efter månad utan problem. Men det är allt annat än ett desktop-OS.

§1.5 i rubriken (trollande) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

En väldig dum fråga; Vad menar du med "Full RGB" egentligen, i vilket sammanhang? Kanske för att jag aldrig brytt mig om detta?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är full RGB ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Shots fired Hämtar popcornskålen. Men jag undrar också vad Full RGB är för nåt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Låter som lager 8 problem det här!

Med full RGB vet jag inte riktigt vad du menar men kan anta att det är fel bit djup som sätts? Låter konstigt att xorg skulle sätta fel. Men du kan ändra bit djupet i ~/xorg.conf på linjen DefaultDepth "24". Men med tanke på alla problem du verkar ha skulle jag undersöka hårdvaran.

Angående dist så är ju allt baserat på Ubuntu LTS rätt säkra kort generellt sätt om man vill ha något som inte kräver något pil. Länkar några alterntiv nedan. Alla dessa bör fungera felfritt utan några problem.
Ubuntu-Mate
Ubuntu-Gnome
Ubuntu 16.04 LTS
KDE neon
Elementary
Solus

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Antar att din hårdvara inte har bra stöd för linux eftersom du har problem med så många distros. Du beskriver inte hårdvaran, bara att det är en htpc. Desktop och htpc är inte helt samma sak. Din htpc är nog från början optimerad för windows.

Min erfarenhet är att linux fungerar bra på de flesta desktops/laptops. Visst kan det bli problem ibland, men windows är inte heller felfritt.

Flash är inte säkert och ska ersättas med html5.
http://www.theverge.com/2016/12/9/13903878/google-chrome-bloc...

Permalänk
Medlem

Det finns ingen GNU/Linux-distribution för konsumenter, som vill ha support och alla fixar backportade som ska fungera automatiskt. Det säljs helt enkelt inte lösningar till konsumenter. Därför vi har dessa community-distar utan någon officiell support.

Här vad det gäller detta, räcker det inte med xrandr-kommandot sedan ganska länge? Även på Windows så kommer ju drivrutinen känna att skärmen (TVn) frågar efter limited, och något som måste ställas om i kontrollpanelerna där. Detta har t.o.m. varit problem på Windows och krävt hemmameckade-verktyg med Nvidiagrafikkort där innan Nvidia fixade drivrutinerna för några år sedan. Behöver du ett skript för detta, så kan du använda det från OpenELEC.

Debian har stöd för UEFI, men har inte stöd för secure boot. Alla Chromium-baserade webbläsare stödjer väl pepperflash hur som helst. Flash Player är också inbakat i Chrome. Opera, Vivaldi, Chrome, Chromium etc bör fungera.

Permalänk
Medlem

Kanske nåt liknande detta han menar? https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=218416

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mint kör inte Wayland, så xrandr ska användas här.

Permalänk
Medlem

Linux Mint 18 är från Juni 2016. Ubuntu 16.04 också därikring. Elementary OS 0.4 är baserad på Ubuntu 16.04. Debian 8.7.1 är ju från Januari 2017 men det fick du inte installerat.

Nu har du inte berättat ditt grafikkort men jag antar att det är RX480 som är i signaturen.

RX480 release date 29 Juni 2016.

Det vore ju smartare att ha nyare mjukvara än vad hårdvaran är. Alltså borde du testat Ubuntu 16.10.

Det du gjort nu är som att testa Windows 98 och Windows 2000 på dagens hårdvara och fråga om det finns någon Windows variant som inte är trasig. Det är som att testa ladda Iphone 7 med en Nokia 3310-laddare och klaga på att Iphone är trasig. Det är som att handla på Ica med medeltida guldmynt och klaga på att Ica är trasigt.

Det låter som att det är grafikkortsdrivrutinerna någonstans som strular.

Då finns det två alternativ. Det första är open source drivrutiner och det andra är AMD:s vanliga då. AMD:s vanliga ger väl mer fps i de flesta fall medans de öppna kanske är stabilare.

Testa Ubuntu 16.04 eller 16.10 med Oibaf paketer. https://launchpad.net/~oibaf/+archive/ubuntu/graphics-drivers

Eller köra in drivers från amd.com på Ubuntu 16.04. Installera senaste drivrutiner till grafikkortet innan du startar om datorn.

Det är ju som att tanka bilen med Coca Cola och Fanta och skapa trådar om att alla läskedrycker är trasiga. Rekommenderar dig att stanna i Windows 10.

Prova detta:(Instruktioner från detta inlägg)

Installera Ubuntu 16.04. Boota Ubuntu i recovery mode via grub. Installera AMDGPU-Pro med instruktioner härifrån http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDGPU-PRO-Ins....
Boota vanligt och nu bör det fungera.

Var någon som skrev att prova installera Ubuntu 16.04 med skärmen kopplat i det integrerade grafikkortet och sedan installera AMD:s drivrutiner och när de är installerade startar man om med skärmen kopplat i grafikkortet.

Permalänk

Kopiera en fil i UNIX

Permalänk
Medlem

@anon12433: För att svara på frågan: Japp!
Har provat en mängd olika linuxdistar på en mängd hårdvara och viss hårdvara kan behöva handpåläggning under installation eller (som du verkar ha drabbats av) direkt efter installation. Efter det så rullar det på väldigt stabilt och problemfritt.

Undrar också vad du menar med "full RGB"?

Eftersom du inte listar din hårdvara och inte verkar vara intresserad av hjälp, så vet jag inte vad vi ska hjälpa dig med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

...
Undrar också vad du menar med "full RGB"?
...

Han syftar på att han får videonivåer istället för vanliga 0-255. Något du också får under Windows innan du ändrar inställningarna. Varför han får andra problem kan vi dock inte härleda till TVn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXpander_:

En väldig dum fråga; Vad menar du med "Full RGB" egentligen, i vilket sammanhang? Kanske för att jag aldrig brytt mig om detta?

Skrivet av mrqaffe:

Vad är full RGB ?

Skrivet av GilbertG:

Shots fired Hämtar popcornskålen. Men jag undrar också vad Full RGB är för nåt.

Skrivet av upl8447:

Låter som lager 8 problem det här!

Med full RGB vet jag inte riktigt vad du menar men kan anta att det är fel bit djup som sätts? Låter konstigt att xorg skulle sätta fel. Men du kan ändra bit djupet i ~/xorg.conf på linjen DefaultDepth "24". Men med tanke på alla problem du verkar ha skulle jag undersöka hårdvaran.

Angående dist så är ju allt baserat på Ubuntu LTS rätt säkra kort generellt sätt om man vill ha något som inte kräver något pil. Länkar några alterntiv nedan. Alla dessa bör fungera felfritt utan några problem.
Ubuntu-Mate
Ubuntu-Gnome
Ubuntu 16.04 LTS
KDE neon
Elementary
Solus

Skrivet av Rick69:

Antar att din hårdvara inte har bra stöd för linux eftersom du har problem med så många distros. Du beskriver inte hårdvaran, bara att det är en htpc. Desktop och htpc är inte helt samma sak. Din htpc är nog från början optimerad för windows.

Min erfarenhet är att linux fungerar bra på de flesta desktops/laptops. Visst kan det bli problem ibland, men windows är inte heller felfritt.

Flash är inte säkert och ska ersättas med html5.
http://www.theverge.com/2016/12/9/13903878/google-chrome-bloc...

Skrivet av Petterk:

Det finns ingen GNU/Linux-distribution för konsumenter, som vill ha support och alla fixar backportade som ska fungera automatiskt. Det säljs helt enkelt inte lösningar till konsumenter. Därför vi har dessa community-distar utan någon officiell support.

Här vad det gäller detta, räcker det inte med xrandr-kommandot sedan ganska länge? Även på Windows så kommer ju drivrutinen känna att skärmen (TVn) frågar efter limited, och något som måste ställas om i kontrollpanelerna där. Detta har t.o.m. varit problem på Windows och krävt hemmameckade-verktyg med Nvidiagrafikkort där innan Nvidia fixade drivrutinerna för några år sedan. Behöver du ett skript för detta, så kan du använda det från OpenELEC.

Debian har stöd för UEFI, men har inte stöd för secure boot. Alla Chromium-baserade webbläsare stödjer väl pepperflash hur som helst. Flash Player är också inbakat i Chrome. Opera, Vivaldi, Chrome, Chromium etc bör fungera.

Skrivet av Larrxi:

Linux Mint 18 är från Juni 2016. Ubuntu 16.04 också därikring. Elementary OS 0.4 är baserad på Ubuntu 16.04. Debian 8.7.1 är ju från Januari 2017 men det fick du inte installerat.

Nu har du inte berättat ditt grafikkort men jag antar att det är RX480 som är i signaturen.

RX480 release date 29 Juni 2016.

Det vore ju smartare att ha nyare mjukvara än vad hårdvaran är. Alltså borde du testat Ubuntu 16.10.

Det du gjort nu är som att testa Windows 98 och Windows 2000 på dagens hårdvara och fråga om det finns någon Windows variant som inte är trasig. Det är som att testa ladda Iphone 7 med en Nokia 3310-laddare och klaga på att Iphone är trasig. Det är som att handla på Ica med medeltida guldmynt och klaga på att Ica är trasigt.

Det låter som att det är grafikkortsdrivrutinerna någonstans som strular.

Då finns det två alternativ. Det första är open source drivrutiner och det andra är AMD:s vanliga då. AMD:s vanliga ger väl mer fps i de flesta fall medans de öppna kanske är stabilare.

Testa Ubuntu 16.04 eller 16.10 med Oibaf paketer. https://launchpad.net/~oibaf/+archive/ubuntu/graphics-drivers

Eller köra in drivers från amd.com på Ubuntu 16.04. Installera senaste drivrutiner till grafikkortet innan du startar om datorn.

Det är ju som att tanka bilen med Coca Cola och Fanta och skapa trådar om att alla läskedrycker är trasiga. Rekommenderar dig att stanna i Windows 10.

Prova detta:(Instruktioner från detta inlägg)

Installera Ubuntu 16.04. Boota Ubuntu i recovery mode via grub. Installera AMDGPU-Pro med instruktioner härifrån http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDGPU-PRO-Ins....
Boota vanligt och nu bör det fungera.

Var någon som skrev att prova installera Ubuntu 16.04 med skärmen kopplat i det integrerade grafikkortet och sedan installera AMD:s drivrutiner och när de är installerade startar man om med skärmen kopplat i grafikkortet.

Skrivet av Lembritt:

@veckans: För att svara på frågan: Japp!
Har provat en mängd olika linuxdistar på en mängd hårdvara och viss hårdvara kan behöva handpåläggning under installation eller (som du verkar ha drabbats av) direkt efter installation. Efter det så rullar det på väldigt stabilt och problemfritt.

Undrar också vad du menar med "full RGB"?

Eftersom du inte listar din hårdvara och inte verkar vara intresserad av hjälp, så vet jag inte vad vi ska hjälpa dig med?

Först och främst, hårdvaran i den aktuella HTPCn är
Intel Core i3-6100
ASUS H110I-PLUS
Kingston HyperX 2x4GB DDR4 2400MHz
Samsung 500GB HDD (tillfälligt)

Jag har inte någonstans skrivit att jag använder ett AMD RX480 i min HTPC ändå så kommer diverse dumma liknelser på något som inte berör ämnet. Om det är så Linux-användare är i allmänhet så kan jag förstå var alla dessa myter om att det skulle vara ett stabilt och krångelfritt OS har uppkommit

Datorn fungerar ypperligt och har gjort det i snart ett års tid förutom missödet med SSDn då. Datorn ansluts via HDMI till en TV.

"Full RGB" innebär "full color range". D.v.s 0-255 istället för "limited" 16-235 som Linux skickar ut. Om du kör på "Limited" vilket Linux ser ut att göra i alla lägen som standard så kommer bilden se grådassig ut och sakna kontrast. Gråskalan (tror jag) i det lägsta respektive högsta spektrat kommer försvinna då alla nyanser inte kan visas. För att ändra på detta så klickar man inte bara på kontrollpanelen för Intel drivrutinen (som i Windows) utan du måste köra ett xrandr kommando och lista ut vilket portnummer Linux anser att din HDMI kontakt har. Detta är enkelt med lite snabbt googlande. Problemet är att inställningen sparas inte utan är temporär. Som de har förklarat det på diverse forum så stöder inte Linux "Full RGB" utan du måste göra en workaround som skiljer beroende på vilken dist du använder.
En metod som jag har fått att fungera för längesedan men inte kan hitta igen är genom att skapa ett shell script med xrandr kommandot och sedan registrera det för att köras varenda uppstart (på tal om användarfientlighet).

Lite förvånad dock att så få vet vad "Full RGB" innebär. Många som ser förbi problemen på Linux?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Antar att din hårdvara inte har bra stöd för linux eftersom du har problem med så många distros. Du beskriver inte hårdvaran, bara att det är en htpc. Desktop och htpc är inte helt samma sak. Din htpc är nog från början optimerad för windows.

Min erfarenhet är att linux fungerar bra på de flesta desktops/laptops. Visst kan det bli problem ibland, men windows är inte heller felfritt.

Flash är inte säkert och ska ersättas med html5.
http://www.theverge.com/2016/12/9/13903878/google-chrome-bloc...

Problemen med flash är jag mer än väl bekant med. Men likväl så finns det sidor som jag behöver använda där ett alternativ till flash inte existerar.

Permalänk
Inaktiv

Mitt syfte med denna tråd är inte att basha på Linux i allmänhet. OpenELEC fungerade som bekant väldigt fint men jag saknade t.ex. möjligheten till webbläsare. Även i OpenELEC så var jag dock tvungen att ändra från Limited till Full RGB. Detta är dock betydligt enklare då man bara går in via SSH och redigerar en befintlig fil med ett kommando.
I OSMC så har de till och med varit så smarta att de har lagt till ett val under "settings" där du enkelt växlar mellan "Limited" och "Full" med ett knapptryck.

Vad jag däremot blir så less på är att Linux framställs som ett likvärdigt alternativ till Windows. Linux är väldigt långt ifrån den goda nivån av användbarhet, stabilitet och enkelhet att göra inställningar som återfinns i Windows 10.
Notera att detta är desktop jag pratar om. Vanliga hemdatorer, inga servrar eller liknande. En annan sak som jag anser förstör väldigt mycket för Linux framgång är antalet distar och skrivbordsgränssnitt som finns idag. Ingenstans kan man enas och jobba tillsammans verkar det som. Vilket resulterar i mängder med buggiga och ofärdiga produkter istället för några få väl fungerande som kan ta upp kampen med Windows. Jag hoppas att fler ska uppmärksamma detta och att Linux kommer ta stora steg framåt.

Permalänk
Medlem

Korrekt.

Linux oavsett dist kräver olika mängd av förkunskaper. Ubuntu är väl nära att vara väldigt enkel.

men ett alternativ till Windows har vi inte riktigt ännu, men på god väg.

Testade manjaro kde, hela 1250 paket drog den in "out of the box", ändå saknades visst hårdvarustöd. Sen är ISO'n så gammal på deras hemsida, så den uppdatarade 546 (!) paket direkt.. dom bör uppdatera ISO'n oftare när det släpps uppdateringar såpas ofta på arch-baserade distar.

Gör en review på den, fler att vänta. Dommen lär bli MINT eller *buntu till övergångare från Windows. Archbaserat till dom som gillar greja lite mera, men å andra sidan kör man då hellre en ren Arch installation, än få 600 paket på köpet.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

@anon12433: Jag undrar bara varför du inte använder Windows istället?
Varför krångla med saker om man inte behöver eller vill.

Och ja, jag fipplade också med full-RGB förr i tiden, det var lite speciellt vill jag minnas.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är full RGB ?

Jag gissar att han menar att på tv apparater ärbdet inte hela rgb spannet, bara 16-235. Min ps3 skiljer exempelvis på vanlig signal över hdmi och sk "deep colour". Men jag finner det osannolikt att en linux htpc skulle ha det problemet.
Jag kör archlinux, gentoo och gillade även sabayon när jag körde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har du testat uppdatera BIOS?
Sen testa lite äldre Ubuntu 15.10 kanske. Eller senaste 16.10. Annars har du ju SteamOS du kan prova det är ju anpassat för HTPC.

Det kanske är UEFI som strular? Prova avaktivera det..

Jag har aldrig kört med HDMI-kabel så limited RGB har nog inte påverkat mig.

Permalänk
Medlem

Verkar vara detta problem du har:

https://wiki.archlinux.org/index.php/intel_graphics#Weathered...
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=94921

Det finns en patch i buggrapporten men intel vill inte patcha då det verkar orsaka problem för andra istället. Automatic mode är det som funkar bäst för de flesta. Antingen kompilerar du själv in patchen (fråga mig inte hur för jag vet inte) eller så får du försöka ställa om din TV så den använder korrekta HDMI-nivåer istället för "full RGB" som inte är korrekt på HDMI som jag fattar kommentarerna i buggrapporten. Eller så kanske du kan lägga in xrandr-kommandot i något startup-script?

Går det ändra "PC" till "Video" eller något liknande för HDMI-porten på din TV/monitor? När man spelar film så är videonivåer ändå 16-235 så du får inte bättre videokvalitet på din TV genom att göra "full RGB". Nivån 16 i videoströmmen kommer konverteras till nivån 0 antingen i din TV eller i din dator innan det visas som svart på skärmen.

Jag tror inte du kan lösa problemet genom att byta distar eftersom alla kör samma grafikdrivrutiner från intel. Möjligen om du hittar någon riktigt gammal dist som kör drivrutiner/kärna släppta innan "automatic mode" lades in av intel. Det verkar varit infört i Linuxkärna version 3.9.

Eller går det att ändra från CEA-mode till DMT-mode?
http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/7332/what-is-t...

Ja i så fall är det väl inställning i din TV (PC eller video). Kanske kan du byta från HDMI-kabel till DVI eller displayport för att lura drivern/TVn att ändra läge?

Tror att du kan lösa problemet (kringgå det) oavsett vilken dist du använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Lite förvånad dock att så få vet vad "Full RGB" innebär. Många som ser förbi problemen på Linux?

Jag har aldrig använt HDMI på det där sättet så har helt enkelt aldrig stött på problemet.

Skrivet av anon12433:

Jag har inte någonstans skrivit att jag använder ett AMD RX480 i min HTPC ändå så kommer diverse dumma liknelser på något som inte berör ämnet. Om det är så Linux-användare är i allmänhet så kan jag förstå var alla dessa myter om att det skulle vara ett stabilt och krångelfritt OS har uppkommit

Det hade varit liknande reaktioner om jag hade startat ett inlägg i en Windows-tråd och klagat på hur ostabilt Windows 10 är.

Skrivet av anon12433:

För att ändra på detta så klickar man inte bara på kontrollpanelen för Intel drivrutinen (som i Windows) utan du måste köra ett xrandr kommando och lista ut vilket portnummer Linux anser att din HDMI kontakt har. Detta är enkelt med lite snabbt googlande. Problemet är att inställningen sparas inte utan är temporär.

Vad jag däremot blir så less på är att Linux framställs som ett likvärdigt alternativ till Windows. Linux är väldigt långt ifrån den goda nivån av användbarhet, stabilitet och enkelhet att göra inställningar som återfinns i Windows 10.
Notera att detta är desktop jag pratar om. Vanliga hemdatorer, inga servrar eller liknande. En annan sak som jag anser förstör väldigt mycket för Linux framgång är antalet distar och skrivbordsgränssnitt som finns idag. Ingenstans kan man enas och jobba tillsammans verkar det som. Vilket resulterar i mängder med buggiga och ofärdiga produkter istället för några få väl fungerande som kan ta upp kampen med Windows. Jag hoppas att fler ska uppmärksamma detta och att Linux kommer ta stora steg framåt.

Det beror på vem du frågar. För mig är Linux mer än "likvärdigt" alternativ till Windows. Men inte "likvärdigt" på det sättet att Linux blir Windows. Linux kommer aldrig att vara Windows. Du klagar över att man inte "kan klicka" sig fram, hell jag hatar att klicka mig fram och använder hellre terminalen då jag får saker gjorde mycket snabbare.

Du klagar också över att det finns så många distar och skrivbordsgränssnitt. Det är ju fan det som är det magiska med Linux, att det finns en uppsjö av varianter som passar alla intresserade. Att kunna konfigurera Linux så att det passar ens smak och system. Detta klår ju Windows på fingrarna när man väl förstått det.

Men jag förstår att det inte faller in för gemene man, i slutändan handlar det om trots allt vanesak och inget annat. Linux som sådan kommer nog aldrig att "ta det stora steget" framåt för den stora massan då den helt enkelt är för långt bort från Windows som alla är så vana vid vilket inte heller gör det lättare när majoriteten av datorerna säljs med Windows...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Lider med dig. Video och Linux är inte en bra kombination. Efter många år utan att få till en "tear free" upplevelse så gav jag upp och kör 100% Windows. Har varit nyfiken på Linux igen men vet att det med 99% chans slutar med en dålig video upplevelse. Då bortser jag från alla andra små pill jag tagit mig igenom. Tex det du har med fullRGB. Dock fixade jag det via xrander och la det som script i autostart som "löste" problemet för mig.
Hittar du en dist som ger dig en "tear free" video upplevelse som fungerar oavsett applikation (typ så som det fungerat i Windows sedan 95...) du kör så hojta till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låter som det är intel du ska basha och inte linux i allmänhet gällande ditt Full-RGB problem (som jag själv aldrig haft, och då har jag en NUC med intel grafik).

Resterande problem du har verkar mest vara okunskap, du kan ju inte räkna med att Linux kommer vara som Windows bara för att du är van med Windows. Jag jobbar bättre i linux än windows nuförtiden då jag sitter i linux 12h/dag. Men inte bashar jag Windows för att det inte fungerar som linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Låter som det är intel du ska basha och inte linux i allmänhet gällande ditt Full-RGB problem (som jag själv aldrig haft, och då har jag en NUC med intel grafik).

Resterande problem du har verkar mest vara okunskap, du kan ju inte räkna med att Linux kommer vara som Windows bara för att du är van med Windows. Jag jobbar bättre i linux än windows nuförtiden då jag sitter i linux 12h/dag. Men inte bashar jag Windows för att det inte fungerar som linux.

Jag har stora kunskapsluckor vad gäller Linux, det medger jag. Men jag anser mig själv vara en "power user" generellt sett gällande datorer och har en större förmåga än normalt vad gäller problemlösning på dem.
Sedan så lägger inte Windows av varje gång man uppdaterar det. Okunskap eller ej, det är inte ett okej beteende för ett OS.
Att man behöver göra en workaround för att lägga till en grundläggande funktion är heller inte okej.

Jag klagar inte på att Linux fungerar annorlunda än Windows, då har du missförstått mig helt. Jag klagar på att det inte fungerar alls.
Jag ser inget större problem med att använda terminalen istället för GUI. Men i Windows ändrar man på detta på en minut. Jag kan tänka mig att även en van Linuxanvändare säkert behöver en halvtimme eller så för att hitta och konfigurera denna workaround.

Att hantera ett OS via command line är inte främmande för mig då jag knackat en hel del i både DOS och Basic för många år sedan. Likväl så är Linux besvärligt att använda.
Är det inte snarare så att många Linuxanvändare har svårt att se objektivt på sitt OS då de är så pass inne i "sin värld"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon12433: Du undvek min fråga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@veckans: Du undvek min fråga.

Undviker inte men var upptagen med att svara på andra poster i första hand. Jag kommer fortsätta köra Windows 10 den närmsta tiden för att det som jag tidigare sa fungerar. Men Windows 10 är inte ett perfekt OS om det nu lät så. Det finns många saker som är mindre bra med Windows 10 så som påtvingandet av uppdateringar, privacy-problemen, bloatware, Microsofts sätt att "tvinga" en att använda OSet på ett visst sätt etc.
Det är därför jag gång på gång sneglar på alternativ. Det skulle vara kul om Linux på allvar kunde ta upp kampen med Windows. Men det är en ganska lång väg kvar ännu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon12433:

Jag har stora kunskapsluckor vad gäller Linux, det medger jag. Men jag anser mig själv vara en "power user" generellt sett gällande datorer och har en större förmåga än normalt vad gäller problemlösning på dem.
Sedan så lägger inte Windows av varje gång man uppdaterar det. Okunskap eller ej, det är inte ett okej beteende för ett OS.
Att man behöver göra en workaround för att lägga till en grundläggande funktion är heller inte okej.

Jag klagar inte på att Linux fungerar annorlunda än Windows, då har du missförstått mig helt. Jag klagar på att det inte fungerar alls.
Jag ser inget större problem med att använda terminalen istället för GUI. Men i Windows ändrar man på detta på en minut. Jag kan tänka mig att även en van Linuxanvändare säkert behöver en halvtimme eller så för att hitta och konfigurera denna workaround.

Att hantera ett OS via command line är inte främmande för mig då jag knackat en hel del i både DOS och Basic för många år sedan. Likväl så är Linux besvärligt att använda.
Är det inte snarare så att många Linuxanvändare har svårt att se objektivt på sitt OS då de är så pass inne i "sin värld"?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis sådär sa och tänkte jag själv före jag lärde mig linux.
Det slutar inte bara att fungera efter en uppdatering, du har gjort massvis med saker och sen uppdaterar du och det slutar fungera.

Hade själv massvis med problem tidigare för att jag googla saker, gjorde som det stod, det fungera inte, testa nästa "quickfix" utan att veta vad jag höll på med, och då har man sönder OS.

Linux må vara krångligt i början, och man kan ha sönder det. Men anledningen till att man kan ha sönder det är för att det går att konfigurera precis som man själv vill ha det, vilket du inte kan i låsta OS som Windows och OSX, och därmed går de inte "sönder" lika lätt.

Att slippa vara inlåst i hur ett företag vill att du ska använda din dator kommer till ett pris så att säga, man blir inte hållen i handen hela vägen, även om Elementary och Ubuntu börjar bli väldigt lätta att använda.

Och problemet du tar upp är fortfarnade i Intels händer, inte Linux i övrigt. Så det exemplet kan du ju släppa vid det här laget.

Hoppas du ger det en till chans, för allt som inte har med spel att göra är linux mycket "roligare" att använda, så det är ju helt klart ett kul alternativ om man gillar att pula med datorer.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag har stora kunskapsluckor vad gäller Linux, det medger jag. Men jag anser mig själv vara en "power user" generellt sett gällande datorer och har en större förmåga än normalt vad gäller problemlösning på dem.
Sedan så lägger inte Windows av varje gång man uppdaterar det. Okunskap eller ej, det är inte ett okej beteende för ett OS.
Att man behöver göra en workaround för att lägga till en grundläggande funktion är heller inte okej.

Jag klagar inte på att Linux fungerar annorlunda än Windows, då har du missförstått mig helt. Jag klagar på att det inte fungerar alls.
Jag ser inget större problem med att använda terminalen istället för GUI. Men i Windows ändrar man på detta på en minut. Jag kan tänka mig att även en van Linuxanvändare säkert behöver en halvtimme eller så för att hitta och konfigurera denna workaround.

Att hantera ett OS via command line är inte främmande för mig då jag knackat en hel del i både DOS och Basic för många år sedan. Likväl så är Linux besvärligt att använda.
Är det inte snarare så att många Linuxanvändare har svårt att se objektivt på sitt OS då de är så pass inne i "sin värld"?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju total makt över operativsystemet med Linux, du fixar så det fungerar, sedan har du alla möjligheter i världen att upptäcka och fixa eventuella problem. I Windows har du ingen aning om någonting, du förlitar dig på en knapp som gör något magiskt, när du sen har problem kan du ju sitta där och försöka lösa problemet.

Är man hemanvändare så kanske detta är acceptabelt, men det är det inte om man försöker göra något seriöst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Mitt syfte med denna tråd är inte att basha på Linux i allmänhet.

Men det liknar väldigt mycket en ny hata-Linux-tråd.
Jag har en granne som då och då letar reda på något icke-problem i Linux och sedan attackerar mig med krav på att jag ska lösa problemet eller åtminstone förklara för honom hur jag trots detta icke-problem ändå fortsätter att använda Linux.
"Du som envisas med att använda leksaks-OS istället för riktiga grejer, hur förklarar du det här?"

Har man gett sig attan på att Linux inte fungerar kan man alltid få det att inte fungera.

Har man, som jag, använt det i 22 år så är det svårt att inte få det att fungera till varje sak jag vill använda det till.

Hatinlägg är hatinlägg även om man rubricerar dem som annat.

Mitt förslag är: Använd Windows.

Jag använder just nu Fedora vers 25 p.g.a. krav från en uppdragsgivare om antingen RedHat eller en härdad Fedora och kan, som vanligt, göra allt min uppdragsgivare behöver och allt jag själv brukar göra på Linux. Utan problem.
Den stora rikedomen av olika distributioner av Linux ger mig alltid möjligheten att hitta en som passar för det jag vill göra.
Det gör inte att jag hatar Windows, jag är bara tämligen usel på Windows och håller alltså fingrarna borta i så stor utsträckning som möjligt.
Utan att skriva inlägg varje gång jag tvingats att hjälpa någon i min omgivning med deras Windows-problem.