ny msi plomberad lucka, garanti byta ssd?

Permalänk
Medlem

ny msi plomberad lucka, garanti byta ssd?

Hej

Har precis köpt en ny msi GT62VR 7RD som har stöd för pcie men sitter bara en sata ssd i den.
En skruv på baksidan är plomberad med lapp med text ""Warranty void if removed".
Vet någon vad som gäller för dessa datorer kan man byta ssd utan att göra garantin ogiltig (då flera
påstått att man kan byta och garantin gäller om ssd bytet ej orsakade fel)? Vill ha riktigt bevis för
vad som gäller. Har någon erfarenhet av detta?

Går det att klona hela orginaldisken som sitter i till en ny ssd och fortfarande ha ett fungerande windows etc
då windows nu körts på 2 olika ssd (blir det licens, aktiverings problem)?

***bort/moderator***

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Rycker du av klisterlappen och skickar in datorn så har MSI rätt att neka dig garanti, för att du brutit mot deras villkor. Klisterlappen är ju där just för att du inte får öppna datorn, såvida du inte vill bryta garantin. Många tillverkare gör så tyvärr med laptops.

Klona SSD:n ska funka bra, men om du vill undvika potentiella problem är en ominstallation att föredra.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

@nexr *Trådstart redigerad i enlighet med §9*
/moderator

On topic:
Från den numera arkiverade MSI-tråden här på Swec:

Citat:

Just bought a GS73VR laptop and was wondering if upgrading the HDD (not the m2 SSD) will void the warranty?

MSI svarar (2017-01-12):

Skrivet av Ruudt:

MSI's general Rule is this:
In EU MSI users are allowed to break the warranty sticker on notebooks to upgrade: RAM, HDD/SSD, Wireless, etc; and also for cleaning purposes.
However, please note that any damages which may occur during mentioned actions will not be covered under manufacturer's warranty.
If you are unsure about your upgrade skills, you might need to ask the shop for help or one of our repair centers.
Also note that when a warranty sticker is broken and you need to send it to one of our repair centers for service, our engineers will pay extra attention to user damage.

For GS models we strongly discourage consumers from opening their notebooks for upgrade themselves to avoid risk of damage.
For GS73 you can practically only access/upgrade the 2.5" SATA hdd.

So yes you are allowed to do it but any damage is for your own risk.

To see which drive bays/interfaces different MSI notebook models have please visit:
https://www.msi.com/faq/nb-1117.html

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Rycker du av klisterlappen och skickar in datorn så har MSI rätt att neka dig garanti, för att du brutit mot deras villkor. Klisterlappen är ju där just för att du inte får öppna datorn, såvida du inte vill bryta garantin. Många tillverkare gör så tyvärr med laptops.

Klona SSD:n ska funka bra, men om du vill undvika potentiella problem är en ominstallation att föredra.

ARN har prövat godtyckliga sigillappar tidigare och funnit att dem står i strid med svensk lagstiftning. Tror det var något om orimliga villkor. EU har liknade uppfattning vilket är den egentliga bakgrunden till uttalandet som Screamin-Daemon refererar till. Sedan har vi fortfarande tre års reklamationsrätt som trumfar garantivillkor (inom rimliga gränser), icke att förglömma.

Sigill på t.ex. hårddiskar eller annan känslig utrustning som innehåller delar av känsliga karaktär som inte är föremål för [regelbundet] underhåll är såklart undantagna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köpte min MSI GT73 på norska Elgiganten som också hade en sån garantietikett. Problemet var att den redan var bruten!
Gick tillbaka och frågade om jag kunde byta laptop:en, bara för att vara säker, men andra exemplaret hade också bruten etikett (kollade det i butiken). Så jag fick ett skriftligt godkännande, med stämpel, om att jag hade full garanti. Bra service tycker jag.

Skönt att ha läst ditt inlägg @Kent även om det borde vara självklart att man får lov att öppna sin laptop och byta ut komponenter, som på vilken annan laptop som helst.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro