Trådlöst ljud från TV:n?

Permalänk

Trådlöst ljud från TV:n?

Mina föräldrar har kommit i den åldern att hörseln försämras och särskilt pappa hör nu betydligt sämre än mamma. Det har lett till I-landsproblemet att de vill ha olika volym till TV:n

Så, jag funderar på nån lösning där min gode far kan sitta med hörlurar samtidigt som min mor lyssnar på tv:n som vanligt. Funktionen jag söker är alltså att kunna lyssna på hörlurar SAMTIDIGT som tv:n skickar ut vanligt ljud. Är det ens görbart?

Deras uppsättning är relativt enkel, en tv med tillhörande soundbar (nån samsung har jag för mig). Är det nån som har ett tips på hur jag skulle kunna sätta upp detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av apskallen:

Mina föräldrar har kommit i den åldern att hörseln försämras och särskilt pappa hör nu betydligt sämre än mamma. Det har lett till I-landsproblemet att de vill ha olika volym till TV:n

Så, jag funderar på nån lösning där min gode far kan sitta med hörlurar samtidigt som min mor lyssnar på tv:n som vanligt. Funktionen jag söker är alltså att kunna lyssna på hörlurar SAMTIDIGT som tv:n skickar ut vanligt ljud. Är det ens görbart?

Deras uppsättning är relativt enkel, en tv med tillhörande soundbar (nån samsung har jag för mig). Är det nån som har ett tips på hur jag skulle kunna sätta upp detta?

Kolla om tvn har lineutgångar (separat eller i scarten) eller hörlursuttag och anslut sändardelen till en trådlös hörlur där och sätt luren på din pappas huvud

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla om tvn har lineutgångar (separat eller i scarten) eller hörlursuttag och anslut sändardelen till en trådlös hörlur där och sätt luren på din pappas huvud

@mrqaffe: Men är det inte så att om man kopplar in något i hörlursuttaget så stryps det vanliga tv-ljudet? Jag har inte testat, men ska besöka dem senare i veckan och se hur det funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av apskallen:

@mrqaffe: Men är det inte så att om man kopplar in något i hörlursuttaget så stryps det vanliga tv-ljudet? Jag har inte testat, men ska besöka dem senare i veckan och se hur det funkar.

Tvljudet används inte om du har en soundbar däremot kanske volymkontrollen blir underlig men det få du kolla upp för det beror på vilka apparater som kombineras och hur det är inställt. Börja med att ta reda på hur de analoga ljudutgångarna på tvn fungerar med avseende på volymkontroll, det bästa är ju om de inte har volymkontroll för då reglerar man nivån helt på hörluren och kan dpå stäölla in den oberoende av soundbaren, handlar det däremot om nån som har hörapparat ska man kanske fixa en teleslinga i stället för att hålla på med hörlurar.
https://horsellinjen.se/fakta-och-rad/tillganglighet/teleslin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@apskallen: Koppla in ett par trådlösa hörlurar med volymkontroll via scart-ljud ut eller lineutgång om detta finns. Kopplar du det i hörlursuttaget så stryps högtalarna i tvn.

Permalänk
Medlem

Det går att göra det lätt men omständligt.

Du hittar billiga bluetooth sändare/receiver på Ebay som kan ha två st enheter kopplade samtidigt.

1. Ett par Bluetooth hörlurar
2. En Bluetooth sändare
3. En Bluetooth receiver

** Dessa två var snabb googling mest för att visa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tack för alla svar. Nu har jag testat och det visade sig enklare än jag trott. Ljudet kommer alltid via soundbar. Och kopplar jag in hörlurar i tv:n så kommer det ljud i den också. Och tv:ns fjärrkontroll styr ljudet till hörlurarna och soundbarens fjärrkontroll styr det vanliga ljudet.

Skönt att det nån gång fungerar smidigt

Permalänk
Medlem

Ger mig in i tråden.. så vi vill kunna lyssna på tvn med vårt bluetooth headset men med tvns högtalare fortfarande igång. Hur gör man? Vad köper man? Min tvs ljudinställningar på högtalare är bara "högtalare" och "extern" väljer jag extern stängs ljudet helt på högtalarna på tvn.
Min fru jobbar med hörseldöva och dom kan få hjälp med just detta till tvn mm via en dosa och något runt halsen.. teleslinga och att det ska fungera på alla tv apparater. Hur fungerar det? Bryter inte en teleslinga vanliga högtalarljudet på tvn då?

Skickades från m.sweclockers.com