Frågor kring namnservrar för cPanel WHM.

Permalänk
Medlem

Frågor kring namnservrar för cPanel WHM.

Hej.
Jag håller på och experimenterar med cPanel WHM, jag har installerat hela paketet med hjälp av cPanel's script på en centOS-server. Just nu sitter jag med den första konfigurationen och kommer inte riktigt vidare. Problemet är att jag inte riktigt förstår hur jag ska gå vidare med steg 4: Namnservrar.

Kan börja med att jag har min domän hos ipeer och har satt upp ett A record till servern ex. (whm.domän.se). Steg 4 ber mig välja typ av namnserver. Bind, PowerDNS, MyDNS, Disabled. Här har jag valt default Bind. Därefter ska jag välja namn för namnservrarna d.v.s ns1.domän.se och ns2.domän.se. Nästa steg är att "Configure Address Records for Nameservers & Hostname" där jag ombeds fylla i IP-nummer för tidigare namngivna namnservrar. Min server har 3 IP-adresser så jag har skrivit de oanvända i dessa fält samt skapat A records hos ipeer till ns1.domän.se samt ns1.domän.se.

Jag misstänker att detta innebär att jag själv kommer stå för namnservrarna, vilka kommer hostas på min server. Det ska ju gå att välja disabled och styra allt via iPeer antar jag, men hur gör man då med alla fälten?

Huvudproblemet här, känner jag är att jag inte riktigt förstår mig på namnservrar till 100%. Den som känner för att hjälpa mig förstå får en internetkaka

Bild1
Bild2
Bild3

Permalänk
Inaktiv

Använder inte Cpanel, kostar lite för mycket.
Men för att svara på din fråga: Jag antar att du förväntas ange inställningarna för att installera DNS. Du borde kunna hitta på inställningar här om du ändå inte kommer använda din egen/egna dns.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Tack för svar. Hur fungerar det om jag ignorerar att ställa in detta? Innebär det att man ställer in allt sådant via t.ex loopia, där man köper sin domän?

Permalänk
Inaktiv

@Xclusiv8: Vet inte, jag använder som sagt va inte CPanel. Varför inte bara gå igenom guiden och se själv???