Kan jag kräva fraktkostnaderna från butiken ?

Permalänk
Inaktiv

Kan jag kräva fraktkostnaderna från butiken ?

Hej hej,

Vill först uppmärksamma att detta är inte en klagotråd, personalen i denna butik har varit otroligt vänliga och hjälpsamma, så ville bara vara tydlig med att detta absolut inte är någon klagotråd.

Köpte förra veckan Apple airpods hos Audio Video. De fanns inte inne på min hemort så jag ringde Audi Video på annan ort och de erbjöd mig att skicka Airpods mot swish betalning vilket jag var otroligt tacksam för. Fick hem de idag och jag märkte att dessa var använda, antingen visnings-ex eller någon som tidigare återlämnat dessa. Jag noterade detta och de erbjöd mig att returnera dessa utan bekymmer.

Men min fråga lyder, eftersom jag betalade för frakten 200kr, och nu skall jag betala igen för REK vilket blir ca 7-80K, är det fult av mig att kräva detta tillbaka? Med tanke på att de inte nämnde att de var begagnade? Kan jag åtminstone kräva de 200Kr som jag fick betala när de skeppade ut varorna?

Permalänk
Medlem

Du bör helt klart göra som följande:
Be dem ordna med en fraktsedel med betald retur som du bara sätter på ditt paket när du returnerar. De spara pengar då de har bättre avtal med Posten mm.
De skall även skicka dig nya hörlurar kostnadsfritt då du har:
Betalat frakt för ett par nya hörlurar.
De inte skickat rätt till dig.

Detta torde inte vara en stor sak för dem, men ring dem så är jag säker på att det löser sig.

Stngingsflel vörer hale tården. ;)
Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är det endast vid reklamation på produkter som återförsäljaren behöver betala frakten, för att få tillbaka den och undersöka och (eventuellt) ersätta med ny.

Vid återköp för produkter med öppet köp (eller om butiken bara är schyssta att ta tillbaka produkten om den inte har öppet köp) så står köpare (dvs du) för frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Så vitt jag vet är det endast vid reklamation på produkter som återförsäljaren behöver betala frakten, för att få tillbaka den och undersöka och (eventuellt) ersätta med ny.

Vid återköp för produkter med öppet köp (eller om butiken bara är schyssta att ta tillbaka produkten om den inte har öppet köp) så står köpare (dvs du) för frakten.

De har skickat en felaktig vara, underlåtit att meddela att den är tidigare använd, då har köparen rätt till att få rätt vara kostnadsfritt, så även returutgifter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Du skall helt klart göra som följande:
Be dem ordna med en fraksedel med betald retur som du bara sätter på ditt paket när du returnerar. De spara pengar då de har bättre avtal med Posten mm.
De skall även skicka dig nya hörlurar kostnadsfritt då du har:
Betalat frakt för ett par nya hörlurar.
De inte skickat rätt till dig.

Detta torede inte vara en stor sak för dem, men ring dem så är jag säker på att det löser sig.

Ja, men jag kan notera att de endast sa till mig " skicka tillbaka de så skall vi se till att lösa allt", så inget om någon retursedel eller annat, vilket tyder på att de antog att jag står för detta. Men skall självklart ringa dem imorgon för att dubbelkolla om de kan erbjuda fraktsedel.

De har dessvärre inga kvar, så de erbjöd mig pengarna tillbaka, men nämnde inget av det jag betalat dvs fraktkostnaden.

Än en gång, inget klagande över deras hantering snarare tvärtom, men vill bara ha kött på benen när jag väl ringer upp och kräver min rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ja, men jag kan notera att de endast sa till mig " skicka tillbaka de så skall vi se till att lösa allt", så inget om någon retursedel eller annat, vilket tyder på att de antog att jag står för detta. Men skall självklart ringa dem imorgon för att dubbelkolla om de kan erbjuda fraktsedel.

De har dessvärre inga kvar, så de erbjöd mig pengarna tillbaka, men nämnde inget av det jag betalat dvs fraktkostnaden.

Än en gång, inget klagande över deras hantering snarare tvärtom, men vill bara ha kött på benen när jag väl ringer upp och kräver min rätt.

Det har du då dom har faktiskt gjort fel att skicka dig, och då har du som kund rätt att kostnadsfritt få reklamera/ångra hela köpet så alla dina utgifter skall du egentligen ha tillbaka för detta köpet. Hade de varit smarta hade de erbjudit sig att ge dig en rejäl rabatt på de du har fått tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ja, men jag kan notera att de endast sa till mig " skicka tillbaka de så skall vi se till att lösa allt", så inget om någon retursedel eller annat, vilket tyder på att de antog att jag står för detta. Men skall självklart ringa dem imorgon för att dubbelkolla om de kan erbjuda fraktsedel.

De har dessvärre inga kvar, så de erbjöd mig pengarna tillbaka, men nämnde inget av det jag betalat dvs fraktkostnaden.

Än en gång, inget klagande över deras hantering snarare tvärtom, men vill bara ha kött på benen när jag väl ringer upp och kräver min rätt.

Läste ditt första inlägg igen och såg nu att det gällde ett demo-ex vilket jag antar att du inte blev informerad om att det var så nu blev det lite krångligare för mig, har inte varit med om detta förut, men jag tror att eftersom de i princip har gett dig fel produkt så måste butiken stå för frakten...
Det är nog bäst att vänta på att någon som har koll skriver ett inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ja, men jag kan notera att de endast sa till mig " skicka tillbaka de så skall vi se till att lösa allt", så inget om någon retursedel eller annat, vilket tyder på att de antog att jag står för detta. Men skall självklart ringa dem imorgon för att dubbelkolla om de kan erbjuda fraktsedel.

De har dessvärre inga kvar, så de erbjöd mig pengarna tillbaka, men nämnde inget av det jag betalat dvs fraktkostnaden.

Än en gång, inget klagande över deras hantering snarare tvärtom, men vill bara ha kött på benen när jag väl ringer upp och kräver min rätt.

Om de inte kan skicka dig ett par nya hörlurar (och du alltså häver köpet), ska du ha alla pengar tillbaka, även de 200 kr för frakt (och den eventuella returfrakten, om de inte tillhandahåller fraktsedlar). Detta eftersom det inte handlar om ånger/ångerrätt utan hävning av köp med hänvisning till felaktig vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Det har du då dom har faktiskt gjort fel att skicka dig, och då har du som kund rätt att kostnadsfritt få reklamera/ångra hela köpet så alla dina utgifter skall du egentligen ha tillbaka för detta köpet. Hade de varit smarta hade de erbjudit sig att ge dig en rejäl rabatt på de du har fått tillbaks.

Ja precis, jag hade helt ärligt agerat densamma, hellre att man ger en bra rabatt, men men.

Skrivet av Majora:

Läste ditt första inlägg igen och såg nu att det gällde ett demo-ex vilket jag antar att du inte blev informerad om att det var så nu blev det lite krångligare för mig, har inte varit med om detta förut, men jag tror att eftersom de i princip har gett dig fel produkt så måste butiken stå för frakten...
Det är nog bäst att vänta på att någon som har koll skriver ett inlägg.

Ja, de tog alltså betalt fullpris samt att de inte nämnde att dessa var demoex eller som någon tidigare återlämnat. De sa till mig att de var ett demo-ex men jag har svårt att tro på det, tror mer på att någon annan har återlämnat dessa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dejch:

  • Om du nyttjar ångerrätten har du rätt till leveranskostnaderna + kostnaden för varan. Dock ej returfrakten.

  • Om du hävdar på reklamationsrätten då säljaren underlåtit att informera kring skicket skall de stå för samtliga kostnader. (Varan, leveransfrakt + returfrakt).

Det är ditt ansvar att se till att återförsäljaren är på noterna att du hävdar på reklamationsrätten och begär kostnaden för frakt tur och retur återbetald med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

@Blomman90 Tack så otroligt mycket för dina svar, jag har nu lite bättre koll på hur det ligger till och vad jag kan göra.

Föreslår att vi stoppar här, vill absolut inte göra dålig reklam för dom, eftersom de har varit så otroligt hjälpsamma, då jag trots allt ringde till annan butik i annan ort och de skickade de till mig, vilket man ändå måste ge dom poäng för.

Jag återkommer imorgon för den som är intresserad över hur det gick.

Mvh

Edit:

@Davidthedoom

Tack så mycket, skall dubbelkolla med de imorgon så att de är med om att jag vill häva köpet och inte göra återlämning.

Permalänk
Medlem

Till att börja med låter det helt absurt att betala 200:- i frakt för ett par hörlurar.

Dessutom faller denna produkttypen in i samma saker som badkläder, underkläder och andra hygienprodukter. Dvs inget man kan returnera efter användning och absolut inget som ska säljas använt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dejch:

@Davidthedoom

Tack så mycket, skall dubbelkolla med de imorgon så att de är med om att jag vill häva köpet och inte göra återlämning.

Tänk på vardagligt tal är "häva köpet" och "nyttja returrätten" samma sak. Tryck på att du vill ha pengarna för frakten återbetald då de inte informerat dig kring skicket på varan. Allt står i 1990:932 (Konsumentköplagen) även om det sällan är lämpligt att vifta runt lagar.

Det vanligaste vid krångel är missförstånd. Den andra personen i telefonen kommer vara en människa precis som du så var tydlig. Att vagt använda sig av "häva köpet" kommer inte göra att de implicit förstår att du vill ha fraktkostnaden tillbaka. De kommer troligen tänka "Ah, lämna tillbaka via ångerrätten."

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ursäkta för off topic men sen när har Audio Video 200kr för frakt och varför skulle de ha 200kr i fraktavgift för ett par hörlurar som väger obefintligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bozorg:

Ursäkta för off topic men sen när har Audio Video 200kr för frakt och varför skulle de ha 200kr i fraktavgift för ett par hörlurar som väger obefintligt?

Du ställer en fråga som jag omöjligt kan svara på och jag blev lika förvånad, men samtidigt lite väl desperat, då de var de enda i hela Sverige som hade dessa.

Permalänk
Inaktiv

Jag hann nu ringa till dem och tala med dem igen .

Haha jag måste erkänna att de verkligen är trevliga. De sa att det skulle bli billigare för mig att ordna med frakten eftersom de själva inte har något avtal med posten, och att de skulle betala tillbaka allt senare.

Så jag kommer skicka med en liten lapp i själva lådan där jag förklarar allt bara för säkerhetsskull.

Sedan vill jag notera att detta är inte något fult från min sida, att jag tex ångrat köpet för att sedan hitta ett sätta att få full återbetalning, utan jag fick alltså ett demo-ex eller återlämnings-ex vilket de själva erkände. Är glad med deras hantering oavsett hur det slutade.

Permalänk
Medlem

@Dejch: Jo men det stämmer ju inte? Har koll på deras E-handel sedan tidigare och de har nog aldrig legat på dessa nivåer för frakt? Gick in nu efter jobbet för att kolla och då har de fri frakt efter 500kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bozorg:

@Dejch: Jo men det stämmer ju inte? Har koll på deras E-handel sedan tidigare och de har nog aldrig legat på dessa nivåer för frakt? Gick in nu efter jobbet för att kolla och då har de fri frakt efter 500kr.

Stämmer säkert. Men saken är att jag inte beställde via deras hemsida. Produkten jag köpte var slutsåld över hela Sverige, även deras webbutik, de hade en butik som hade, ett ex på lagret. Ringde dit och sa att jag ville köpa det, han bad mig om att få återkomma eftersom han skulle fråga chefen om han kunde skicka varan från butiken på något sätt. De ringde tillbaka och erbjöd mig detta, swishbetalning samt frakt på 200Kr.

Jag hade gladligen behållit lurarna om det inte vore för att jag betalade fullpris för ett demo-ex. Jättetrevliga, och har än så länge inte vägrat mig något alls. Så jag är verkligen glad.

Som svar på din fråga: Kan vara så att just den butiken vanligtvis inte skickar ut paket, och därmed den höga kostnaden, men jag tyckte detta var konstigt när de sa i telefonen att de inte har något samarbete med posten, när paketet skickades från företaget själva = dvs posten var där och hämtade upp paketet. Vi talar alltså inte om deras webbutik nu, utan deras fysiska butik,

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur du @dejch kan vara nöjd när du har blivit blåst av Audio Video. De visste att det var ett demo-ex, men underlät att informera dig. De har slösat din tid och du står fortfarande utan Airpods. De ska självklart kompensera dig för deras handlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Förstår inte hur du @dejch kan vara nöjd när du har blivit blåst av Audio Video. De visste att det var ett demo-ex, men underlät att informera dig. De har slösat din tid och du står fortfarande utan Airpods. De ska självklart kompensera dig för deras handlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo självklart på den fronten så är jag otroligt besviken eftersom jag nu behöver fortsätta leta efter airpods.

Har nu idag fått pengarna tillbaka, inkl alla fraktavgifter (tur och retur) , så jag är åtminstone glad att de skötte detta snabbt och bra.

Permalänk
Inaktiv

Måste skriva och berömma Audio-Video (annan ort den här gången). Dessa hade ett par på lager och skickade ut dessa utan extra kostnad, och de är dessutom helt nya oöppnade, åtminstone vad de lovat

Otroligt dåligt gjort av Apple måste jag säga, än idag finns det ingen butik i Sverige som har dessa på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Otroligt dåligt gjort av Apple måste jag säga, än idag finns det ingen butik i Sverige som har dessa på lager.

Att vänta på Appleprodukten är ju en del av upplevelsen som du betalar för.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Täckningsköp

Hej,
Om du gärna vill ha just de hörlurarna så rekommenderar jag dig att läsa på om sk. täckningsköp som du har rätt att göra om säljaren inte själv vill/har möjlighet att avhjälpa felet (leverera lurarna du köpt). Du kan alltså köpa lurarna hos annan aktör, och om det medför en högre kostnad så ska första säljaren enl. konsumentköplag ersätta mellanskillnaden. Utöver detta har du rätt till skadestånd för eventuella merkostnader som säljarens tillkortakommanden orsakat dig.

Kul att höra att du fått trevligt bemötande från deras kundservice, även om det är en klen tröst när butikens säljare försökt blåsa dig. Flera större elektronikaktörer har satt i system att sälja återlämnade varor/demoex. som nya. Om det är säljarnas egna initiativ eller en ledningsfråga vet nog bara de på insidan.

Trevlig dag och hoppas det löser sig för dig!

EDIT: Såg nu att det redan hade löst sig, haha. Ovan kan dock vara bra att känna till inför framtida köp. Hade!