Hur gör man windows 10 bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

läs license agreement då om du nu inte tror på det.

Du har inte läst det noga själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Du har inte läst det noga själv?

nope.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Jag är mest fascinerad av den dubbelmoral i alla trådar som berör säkerhet m.m. i Windows...

Visst är det så, men samtidigt är vi många som även försöker säkra oss ifrån Google.

Jag är mest förvånad över hur många som har missat att Windows 10 numera är "Software as a Service" på gott och ont.
Ofta hänvisas det till artiklar med information som är flera år gamla. Detta för ett system som uppdateras ett par gånger i månaden!

Windows 10 är långt ifrån samma system idag där 14393.693 skiljer sig otroligt mycket mot 10240.16405 (vilket många artiklar baserar sin fakta på). Har själv fått inse att Anniversary Update (14393.10?) som jag en gång hatade inte längre är aktuell.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows/release-info.aspx

Själv tar jag ibland på mig en liten foliekeps, stänger av Windows Update, uppdaterar Spybot Anti-Beacon och lutar mig tillbaka. Då sover jag gott på natten, vetandes att mitt system är kvar på 14393.693 även morgonen därpå.

Permalänk
Medlem

@swemerlin @walkir
Visst är det så Telefonen och datorn har olika användningsområden, men skillnaden minskar otroligt snabbt. T.ex nog är det behändigt att använda Android och Chrome på datorn och vara inloggad på båda enheterna. Där har du direkt ganska mycket av ditt surfandet direkt åt Google. E-posten är nästa ex.

Så hetsjakten på Windows 10 är otroligt överdriven, det är bara toppen på isberget.
Ska vi acceptera den här utvecklingen? Det är upptill var och en att sin egen uppfattning.
Men för att Microsoft ska vara med i dagens samhälle där saker ska serveras på silverfat direkt, så måste de ha information om användare.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@swemerlin @walkir
Visst är det så Telefonen och datorn har olika användningsområden, men skillnaden minskar otroligt snabbt. T.ex nog är det behändigt att använda Android och Chrome på datorn och vara inloggad på båda enheterna. Där har du direkt ganska mycket av ditt surfandet direkt åt Google. E-posten är nästa ex.

Så hetsjakten på Windows 10 är otroligt överdriven, det är bara toppen på isberget.
Ska vi acceptera den här utvecklingen? Det är upptill var och en att sin egen uppfattning.
Men för att Microsoft ska vara med i dagens samhälle där saker ska serveras på silverfat direkt, så måste de ha information om användare.

Nej, jag använder inte min mobil till samma saker som jag använder min dator till, så där har du en anledning till varför jag tycker Win10 är förkastligt, men inte skriver samma saker om Android.

"Hetsjakten på Windows 10" är inte alls otroligt överdriven. Möjligtvis är det underdrivet om inte samma "hetsjakt" finns gällande Android. Men jobba gärna på lite där och skriv i Android-trådarna om hur Android skickar info från användarna till Google, vet jag

Dock håller jag med dig om att vi inte skall acceptera denna utveckling. Vilket är varför jag skriver i denna tråd, om hur förkastligt Microsoft är.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Så hetsjakten på Windows 10 är otroligt överdriven, det är bara toppen på isberget.

Men för att Microsoft ska vara med i dagens samhälle där saker ska serveras på silverfat direkt, så måste de ha information om användare.

Mja, överdriven vet jag inte.. Mer det du annars varit inne på, att man kanske också bör ha lite svårt för sin Android-tefelon, att i princip varje hemsida har någon tracker som samlar info, osv.. Verkligen inte bara MS som pysslar med detta, eller ens i högst grad.

Om de ville motverka det hade de istället kunnat lägga energi på att sätta lite käppar i hjulet för de företag som leder den kampen. Då hade de fortfarande haft precis lika många användare, och varit i precis samma position.
Jag känner mig rätt säker på att de vill ha mer pengar, och/eller vill ha utveckling på den här punkten. Att de skulle åka ur leken känns inte ens lite sannolikt, om de tog ställningen som motståndare.

Håller helt med om att det är upp till var och en. Och smått förvånad att det inte har skrivits speciellt mycket om foliehattar. Trevligt att se.
Önskar dock att media upplyste lite i dessa frågor, för i dagsläget tror jag knappt att 10% har förståelse för vad som sker. Hur vida någon skulle bry sig spelar mig mindre roll. Anser bara att det är viktigt att man inte ska behöva läsa långa avtal och försöka tolka juridiken innan man förstår vad man ger företagen rätt till. Eller behöva leta som en galning efter info om vad som är på g. (om man vill vara insatt i utvecklingen)

Permalänk
Medlem

När det gäller uppdateringar och oönskade omstarter så har jag avaktiverat "updates". Då kan man aktivera, ladda hem och omstarta när det passar bäst.

För de som föredrar att ändå ha "updates" körandes i bakgrunden blir det bättre med Creators Update, som kommer med nya funktioner senare i vår.
http://www.windowscentral.com/microsoft-talks-new-update-cont...

Permalänk
Digital fyndjägare

Hur gör man windows 10 bra?

Man skapar en mapp som har alla funktioner på samma ställe.

Windows Everything.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Skapa ny mapp på skrivbordet, kopiera texten ovan och döp din mapp.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Hur gör man windows 10 bra?

Man skapar en mapp som har alla funktioner på samma ställe.

Windows Everything.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Skapa ny mapp på skrivbordet, kopiera texten ovan och döp din mapp.

Problemet är väl att i Windows 10 så finns bara en bråkdel av alla funktioner från "God Mode" kvar. I Windows 7 och Windows 8/8.1 är denna funktionen värd namnet, men i 10:an går det inte ens att byta bakgrundsbild genom den klassiska kontrollpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Problemet är väl att i Windows 10 så finns bara en bråkdel av alla funktioner från "God Mode" kvar. I Windows 7 och Windows 8/8.1 är denna funktionen värd namnet, men i 10:an går det inte ens att byta bakgrundsbild

Är väl inget problem att byta bakgrundsbild i 10an?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är väl inget problem att byta bakgrundsbild i 10an?

Självklart går det att byta bakgrundsbild, men "God Mode" har inte samma effekt som tidigare.

Dvs eländet med att "Settings" och "Control Panel" är uppdelade i dagsläget. Detta gör "God Mode" i sig som rätt värdelös funktion i 10:an enligt mig.

http://www.tomshardware.com/news/GodMode-Windows-7-How-to,934...

(ber om ursäkt om jag var lite dryg i mitt svar tidigare)

Permalänk
Medlem

@walkir:

Oh ursäkta..

Hade ingen aning om den där boxen med alla inställningar, den tackar vi för .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Svaret på titeln måste bli följande enligt mig:

1. Implementera en knapp för att stänga av ALL telemetri.
2. Sluta tvångsinstallera Candy crush och annat bloat i bakgrunden utan användarens medgivande.
3. Visa ingen reklam överhuvudtaget om inte användaren uttryckligen sagt till om det.
4. Ge full kontroll över hur/när och vilka uppdateringar som skall installeras (även drivrutiner)
5. Ge möjlighet att ändra tema till Aero eller classic (skulle ta tillbaka många användare från tidigare Windowsversioner)
6. Återanställ kvalitetskontrollanterna på MS, så vi slipper betatesta uppdateringar eller uppgraderingar
7. Inför möjlighet att slippa ribbon i utforskaren
8. Ge tillbaka full funktionalitet till klassiska kontrollpanelen och gör nya "inställningar" appen enbart synlig vid tablet läge eller touchskärm.
9. Gör startmenyn lika funktionell och trevlig som den i W7
10. Ge fan i att återställa användarens val av program (Edge har exempelvis satts som förval efter uppdateringar)
11. Inför ett globalt nattläge/mörkt tema (även för utforskaren)
12. Börja sälja LTSB versionen till konsumenter med ovanstående ändringar implementerade.

Finns säkert mer än detta.

Edit: kom just ihåg de fula platta ikonerna överallt som ser ut som något från 3.11 i början av 90-talet...

Permalänk
Avstängd

How to remove locked in-box Windows 10 applications

Permalänk
Avstängd

Top 10 Hidden Windows Features

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om GeekUinstaller som gör det hela mycket enklare. Bara att välja View / Windows Store Apps i menyn.

https://www.geekuninstaller.com/

Däremot är fortfarande vissa appar låsta som exempelvis Cortana, men dessa är bäst att lämna kvar.
Tar man bort Cortana med våld, så slutar den inbyggda startmenyn delvis att fungera. Har själv testat och det är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan tipsa om GeekUinstaller som gör det hela mycket enklare. Bara att välja View / Windows Store Apps i menyn.

https://www.geekuninstaller.com/

Däremot är fortfarande vissa appar låsta som exempelvis Cortana, men dessa är bäst att lämna kvar.
Tar man bort Cortana med våld, så slutar den inbyggda startmenyn delvis att fungera. Har själv testat och det är inte att rekommendera.

Jag vet att det går med CCleaner också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet att det går med CCleaner också

Trevligt! Kör själv med Glary Utilities som i sig är betydligt mer heltäckande än CCleaner, men det saknar just avinstallation av Windows Store Apps. Annars har det nära nog allt jag kräver av ett maintenance-verktyg.