Möjligt att få tillbaka datan här?

Permalänk
Medlem

Möjligt att få tillbaka datan här?

Hejsan

Har lite av ett bekymmer. En filserver bestående av åtta st 2TB diskar i Raid6 har havererat. Enbart en disk krånglar, allt annat är på plats som det ska - men Adaptec controllern påstår att det inte längre finns någon array. Om jag initierar diskarna igen så kommer all data försvinna, vad jag funderade på sen var att skapa en helt ny array och göra den identisk med den gamla. Problemet här är att partitionen var krypterad med Bitlocker vilket jag får för mig kommer ställa till det. Men jag vet inte.

Skulle föredra om man kunde kicka igång den en sista gång så kan se vad som faktiskt finns där, tio-tolv terabyte av data är helst inget jag bara kör över nätverket. Så alla förslag på vad man kan göra mottages varmt

Permalänk

Modellbeteckning på kontrollerkortet?

Permalänk
Medlem

Adaptec 31205

Permalänk

Skumt. Adaptec brukar vara ganska snälla även när resten av världen varit elak mot raidsettet. Det går t ex att flytta diskar ingående i ett raidset från ett kontrollerkort till ett annat, all raid-metadata ligger på diskarna.

Jag kommer på två saker att testa:

  1. Kontrollera att RAID-metadata finns kvar på samtliga diskar genom att sätta dem i ett kontrollerkort som inte kommer att försöka tolka RAID-metadata (vad som helst som inte är Adaptec borde fungera). RAID-metadata ligger i "slutet" på disken och kan läsas med
    dd if=/dev/sd? of=sd?.metadata bs=1M skip=<diskstorleken i MB minus 97>
    , ungefär. Jämför filerna med metadata i en hexeditor för att se om någon av dem innehåller något oväntat.

  2. Koppla loss hårddiskarna, starta maskinen och töm konfigurationen på kontrollerkortet så gott det går. Det ska gå att göra en fantastiskt krånglig fabriksåterställning med något verktyg från Adaptec som kräver att maskinen bootas i MS-DOS, ritandet av pentagram och annat obehagligt, men förhoppningsvis ska det inte behövas. Slå därefter av maskinen, anslut diskar och starta igen.

Den första åtgärden känns ganska safe, men den andra hade jag nog spart tills alla andra alternativ prövats.

...och, naturligtvis, kolla att du har senaste firmware. Kortet är ganska gammalt och jag tror att den sista utgivna firmwaren krävs för att få full support för diskar ≥2TB.

Permalänk

Ett extra steg för minska risken för förlust av data. :-)

Ett extra steg för minska risken för förlust av data.

Om datan är av vikt och inte uppbackade på krånglande diskarna, klona alla 8 diskarna separat, det är Raid6 och bara en disk är utslagen, datan ska vara intakt, när datan går att läsa från de klonade diskarna för över till en 12 TB disk så går det bygga upp raid:et hur man vill från 12 TB:en .
Så har du full valfrihet hur du ska göra med det krånglande raid setet.

Dyrare mer omständligt men säkrare!
Lycka till med att åter få datan
/Håkan

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig haft några problem tidigare men nu är det som att alla diskar på något magiskt sett blivit raderade. Det finns ingen information på dem alls. Jag har testat dem på samma kort, på mitt backupkort - ingen metadata kvar. Dock verkar den trasiga disken fungera igen efter felsökning...
Har senaste firmwaren, satte in en 6tb disk för att se om den kändes av, vilket den gjorde.

Så nu kör jag istället en återställning till helt nya diskar så får vi se, kommer nog ta ett par dagar över nätverket

Permalänk
Medlem

När diskar går sönder så kan mycket skumt hända - beteende som ingen RAID-mjukvaruutvecklar kunnat förutse och parera för.

Förmodligen hade din disk som gav upp en oläslig sektor och kontrollerkortet på disken låste sig helt. - sedan i senare steg när du testade olika saker så har din RAID-kontrollern skrivit över den dåliga sektorn (kanske för att den signalerade läsfel eller dröjde med responsen och fick en skrivorder på sagda sektorn) och helt plötsligt fungerar allt som det skall för den disken - tittar du i SMART så kommer det inte stå något alls om händelsen - inte ens att disken hade oläsbara sektorer.

---

Varför 'vet' jag det - jo jag har råkat ut för det på WD RED 3 TB NAS-disk - två gånger till och med på två olika individer - inte ett spår av händelserna i SMART...

---

Detta förklarar dock inte varför du fått diskarna rensade på data, så vida RAID-kontrollern inte fått fullständig spatt och rensade diskarna av situationen när dåliga disken låste sig...

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har bytt kontrollerkort och passade samtidigt på att byta hårddiskar. Har nu startat om servern en gång och då... dök den här upp

Som man kan se här är det något som inte står rätt till. Först och främst, Windows hittade fyra enheter i Diskhanteraren där tre var individuella diskar och en var en hel array. Aktiverade en efter en som var i RAW formatet, den sista var dock rätt och där var det bara att fortsätta sedan tidigare.

Nu tog jag upp Adaptec Storage Manager och som ni kan se står diskarna i JBOD läge medan under Properties så står det som RAID level 5.
Det är alltså raid5 på fyra diskar som det gäller och det verkar ju fungera som det ska - men är det något jag behöver oroa mig över?

Edit: Lägger till en bild för att förtydliga hur det ser ut i Diskhanteraren