Köpt en m.2 -disk som råkade vara stulen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tycker absolut att disken skall skickas till polisen. Det jag kommenterade på var

"Ja, det måste väl gå fortare att installera om windows än att skapa denna tråd.
Jag gör det iaf på någon timma, även om det är drygt."

Vilket jag tycker är lite drygt sagt, särskilt om TS har lagt mycket tid på att konfa upp sin dator.

Jag förstår ditt argument, men själv är jag något klantig i minna backuper, brykar altid vara något i *:\users\%username%\AppData som jag missat eller i registrett. T.ex att jag lagt ner 40h på ett singelplayer spel eller har missat några "securitytoken's" så man måste nolla alt. Det är det som tar tid för mig inte installera om Windows.

Kan tänka mig att de är de andra sakerna som tar tid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Jag tycker absolut att disken skall skickas till polisen. Det jag kommenterade på var

"Ja, det måste väl gå fortare att installera om windows än att skapa denna tråd.
Jag gör det iaf på någon timma, även om det är drygt."

Vilket jag tycker är lite drygt sagt, särskilt om TS har lagt mycket tid på att konfa upp sin dator.

Ok, no problem mon.
Men JAG tycker det är ohyggligt drygt att vänta på forumtrådar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

vill bara påpeka ett eventuellt problem. varje pc del har ett ID nr som man kan jämföra med kvittot. om de har ertappats för stöld (troligtvis en butik, så butiken vet vilket artikelnr som försvann från lager), så kan det bli svårt att köpa samma disk o sen bara ghosta över installationen. just saying. tänkvärt liksom hehe

edit: antingen sitter IDnr på klisterlapp eller dit etsad på kretsen. jag kan ha fel, men när jag jobbade för dell så hade alla deras delar idnr när jag skulle ut o fixa servrar/person datorer, och de skulle alltid skickas tillbaka (om de inte hade LS symbol på paketen, betyder Local scrap så inge tvång att skicka tillbaka..)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Deras rekommenderade brev kom idag, måste bara inhandla en ny disk innan jag kan ta ur den gamla. Kan jag totalrensa hårddisken som sitter i från BIOS?

Jag orkar inte "ghosta och hålla på tror jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du borde tänka till en gång extra där...
För det är tio gånger lättare att bara göra en image på din installation från den stulna disken och sedan lägga på denna på en annan disk, än att behöva installera och ställa in allt som man vill ha det.
Såvida du inte sitter med en helt nyinstallerad Windows, där du inte hunnit lägga in mycket annat?
Du gör givetvis som du behagar, men när du säger att du vill ha minsta möjliga strul och att du inte orkar, så blir det ju konstigt om du inte tar kortaste vägen. Att installera om allt från början, är den klart krokigaste och längsta vägen.

Lycka till !

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen m.2 disk, men vanliga HDDer har serienummer och streckkod på klisterlappen på framsidan, iallafall de som sitter i min dator, så förvånar mig inte om den har liknande lapp.
Från en random m.2 disk.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Tycker du borde tänka till en gång extra där...
För det är tio gånger lättare att bara göra en image på din installation från den stulna disken och sedan lägga på denna på en annan disk, än att behöva installera och ställa in allt som man vill ha det.
Såvida du inte sitter med en helt nyinstallerad Windows, där du inte hunnit lägga in mycket annat?
Du gör givetvis som du behagar, men när du säger att du vill ha minsta möjliga strul och att du inte orkar, så blir det ju konstigt om du inte tar kortaste vägen. Att installera om allt från början, är den klart krokigaste och längsta vägen.

Lycka till !

Men måste inte usbstickan var minst lika stor som m.2-disken?
Det är en Samsung EVO 960 nvme på 512Gb.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tveksamma "råd"/uppmaningar till brott.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Men måste inte usbstickan var minst lika stor som m.2-disken?
Det är en Samsung EVO 960 nvme på 512Gb.?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte usbstickan, men hårddisken du lagrar klonen på.

Skaffa en usbsticka, ladda ner Clonezilla, gör en klon av systemdisken till en annan disk, ta ut systemdisken, stoppa in den nya disken du köpt, kör Clonezilla igen, skriv den sparade klonen till den nya disken, kolla att allt verkligen fungerar, byt diskar igen, radera disken som var stulen och skicka den sedan till polisen.

Edit:

Citat:

Jag har inte gjort nåt brott utan köpt i god tro osv

Citat:

Det är en Samsung EVO 960 nvme på 512Gb.?

Något nyfiken gällande hur mycket du betalade för den. Tror inte på dina chanser att få pengar av brottslingen och har du betalat i närheten av vad jag skulle anse vara god tro så kommer det här att kosta dig...

Permalänk
Medlem

@VictoryKid:
Som en annan skrev, du har ett val.
Antingen låter du bedragaren/tjuven gå fri och hindrar polisen från att göra sitt jobb.
Eller så formaterar du den och skickar in den som de begär och bedragaren/tjuven blir fälld.

Väljer du det första och tjuven blir fälld hursom kan du bli du medskyldig som hälare och riskerar fängelse/böter och polisen beslagtar den från ditt hem. Den här diskussionen kommer tas upp som bevismaterial för att styrka att du är en hälare.
Väljer du det andra måste du så jättejobbigt klona över din nuvarande installation till den nya disken som tar tio minuter eller så.

Men för all del, fängelse som medbrottsling kanske inte låter så krångligt? Tänk inte kortsiktigt, köp ny, klona, skicka in den stulna och be polisen hjälpa dig få pengarna tillbaka från tjuven. Det är det minst krångliga alternativet av alla.

Permalänk

Jag betalade 2000:- , jag tror inte heller att jag kommer få pengar men polisen jag pratade med sa att man brukar få ersättning...inte av själva brottslingen men det finns fonder och sånt som kan täcka vissa utgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kommer inte gå fri då han har erkänt brottet som går under grov stöld. Det är nog inte bar min hårddisk dom väntar på 😊

Permalänk
Medlem

Klona disken. Töm den, och om du är nervös för att TRIM inte skulle ha raderat alla dina semesterbilder, bilder på flickvänner, eller vad det än är, så fyll den med någon samling skräpfiler. Gör stora zip-arkiv av windows mappen, eller något.
Och sen tömmer du så klart den igen.

Den nya klonade disken stoppar du i datorn, och har nu glatt garanti på din enhet. Den stulna enheten skickar du till polisen.
Se det positivt. Du har åtminstone inte sålt den vidare. Det hade ju inte alls sett misstänkt ut. "Nej Polisen. Jag svär, det är inget fuffens här inte. Jag tycker det är kul att köpa begagnad hårdvara, och bygga ihop datorer av. Sen säljer jag dem. Nej, säger jag ju, jag har ingen aning om vilken av de 10-15 datorerna jag byggt sedan jul som just den disken sitter i. Nej, jag har inte speciellt bra kontaktinformation, jag har ju bara sålt burkarna, och sen har jag raderat all epost / SMS trafik gällande burken. Jag förväntade mig ju aldrig att polisen skulle komma. Kvitton? Jo, visst. Köparen har fått handskrivna kvitton, men jag har inte någon kopia eftersom jag inte gör någon vinst, och därför inte behöver redovisa..."

Skitspännande situation.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag betalade 2000:- , jag tror inte heller att jag kommer få pengar men polisen jag pratade med sa att man brukar få ersättning...inte av själva brottslingen men det finns fonder och sånt som kan täcka vissa utgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kommer inte gå fri då han har erkänt brottet som går under grov stöld. Det är nog inte bar min hårddisk dom väntar på 😊

Du betalade före jul 2000:- för en SSD som då kostade 2400:- ny? Som jag gissar att du inte fick kvitto för (detta då flera stals från ett företag), trots att SSD:n började säljas i oktober.

Borde det inte ha ringt iallafall några varningsklockor?

(Om det nu är så att du skulle ha betalat väsentligt mindre för den, och jag säger inte att så är fallet bara en generell observation, så har jag svårt att tro att polisen inte har tillgång till brottslingens bank och tradera-konton, och att då trilskas med dem, tex dröja, skicka tillbaka en annan enhet, osv, kan mycket väl leda till mycket värre saker än bara förlorade pengar, dvs en hälerianmälan.)

Brottsskadeersättning

Citat:

Man kan få brottsskadeersättning för personskador och för kränkning. I undantagsfall kan även sakskador och rena förmögenhetsskador ersättas.

Citat:

Sak- och rena förmögenhetsskador
Med sakskada menas både skada på föremål, till exempel genom skadegörelse, och förlust av föremål genom exempelvis stöld. En ren förmögenhetsskada är en ekonomisk skada som uppkommer utan att någon drabbas av en sakskada eller en skada på sin person. Som exempel kan nämnas skada när någon utsatts för bedrägeri. Möjligheten att få brottsskadeersättning för dessa skador är mycket begränsad.

Citat:

Avdrag från ersättningen
Om man har fått ersättning från gärningspersonen eller sitt försäkringsbolag räknar Brottsoffermyndigheten bort dessa belopp från brottskadeersättningen innan utbetalning. Från brottsskadeersättningen dras i regel också ett belopp på 1 500 kr. Myndigheten kan i vissa undantagsfall avstå från att göra avdrag.

Blir nog inte några pengar därifrån. Tror mer att polisens prat om möjligheter för att få pengar på annat sätt mer handlar om att, återigen generellt, slippa ägna sig åt anmäla folk för häleri än något annat.

Permalänk

Säjaren i fråga hade mycket bra omdöme och väldigt bra service. Nu har jag beställt en likadan från Inet. Vore ju själva f*n om den skulle strula😀
Hittade en företagssäljare på tradera som hade den för några hundringar mindre men jag tordes inte😭

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Gropenator: Vi kan ta det som i mitt fall där han gjorde ett kvitto med företagets namn osv osv för jag frågade om kvitto. Vad ska jag tänka där då? Disken är tillbakaskickad o allt så jag löser allt med paypal helt enkelt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@gropenator

"Du betalade före jul 2000:- för en SSD som då kostade 2400:- ny? Som jag gissar att du inte fick kvitto för (detta då flera stals från ett företag), trots att SSD:n började säljas i oktober.

Borde det inte ha ringt iallafall några varningsklockor?"

Om man kommer från andra branscher än kanske just datorkomponenthandlande och inte har koll på riktpriser där så skulle jag iallafall inte reagera, då det inte är ens är 17% rabatt. - tittar du på prisjakten så är intervallet för högsta och lägsta butikspriset mycket större än 400:- på en 2000:- hårddisk av samma modell tex.

Om man tittar på skruv, bult och annat så kan en storköpare ha upp till 70% och tom 80% rabatt gentemot katalogpriset och det är fortfarande inget olagligt någonstans i processen.

Så när skall man veta om priset är orimligt lågt och det kan misstänkas häleri om man inte är insatta i branschen och vad det bör ligga på och vilka rabattrymder som finns inom segmentet. Sedan är det inte förbjudet att göra dumma affärer och sälja till stor förlust eller tvingas att realisera för snabba kontanter eller konkursförsäljningar där varor kan gå för några få procentsatser av ursprungligt pris och det är fortfarande inte något olaglig bakom dessa priser.

Det är alltså inte lätt att veta om en det är en häleri-vara eller om någon tvingas sälja till förlust för cash eller tvingas sänka priset så mycket för att sälja övh. för att varan är oattraktiv i andra ledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag betalade 2000:- , jag tror inte heller att jag kommer få pengar men polisen jag pratade med sa att man brukar få ersättning...inte av själva brottslingen men det finns fonder och sånt som kan täcka vissa utgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kommer inte gå fri då han har erkänt brottet som går under grov stöld. Det är nog inte bar min hårddisk dom väntar på 😊

Jag tror du tänker på Brottsoffer Jouren.
http://www.brottsofferjouren.se/fakta-om-brottsoffer/rattspro...

Permalänk
Avstängd

xxargs, Bra inlägg som vanligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number